ko
door kobuss_1 Nov 1, 2008 om 20:52
Auto & vervoer

Accuspanning nooit boven 13.2 volt

hallo,
mijn accuspanning is max.13.2 volt, met licht aan zelfs 1 volt lager.
dit alles in rijdende situatie.
spanningsregelaar al vervangen. Ik heb al een paar accu's versleten omdat ze, nu weet ik dat, niet op spanning kwamen.
Is dit nu toch de dynamo of kan het nog de spanningsregelaar zijn.
de vervanging was ook geen nieuwe.
bij voorbaat veel dank voor de antwoorden van de auto techneuten.
groeten kobus

74609 13 Rapporteer

poltol
door poltol - Nov 1, 2008 om 21:16
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Kobus,

U heeft het toch over een 12volt installatie? Wat is er dan mis met 13.2V en rijdend 12V? Ik zou toch denken dat het zo de bedoeling is. Wat wilt u dan? De zaak opblazen? De lampen e.d verbranden? Niets aan doen zou ik zeggen, het werkt perfect.

Vr.gr. poltol

ko
door kobuss_1 - Nov 1, 2008 om 21:50
13 Antwoorden / 3 Vragen

hoi,
naar mijn idee moet een auto accu minimaal  zo tussen 14,1 en 14, 3 volt zijn wil hij goed geladen zijn. meet maar eens op bij je auto als deze met wat toeren loopt.
mocht ik het naar jouw idee toch fout hebben, weet jij het zeker of gok je het maar ??
groeten
kobus

poltol
door poltol - Nov 1, 2008 om 22:16
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Kobus,

De normale spanning die over een goed geladen auto-accu staat bedraagt ongeveer 12,4 V. Bij maximaal toelaatbare lading stijgt deze spanning tot 14,8 V. Bij maximaal toelaatbare ontlading zakt de spanning tot ongeveer 11 V. Hiermee zijn de twee drempels gedefinieerd waarmee men de accuspanning moet vergelijken.

Vr.gr. poltol

stacey
door stacey - Nov 1, 2008 om 22:57
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Gewoon ff nieuwsgierig, heb je problemen dan ?

Geen idee wat mijn accuspanning is maar zolang alles functioneert zoals het hoort zal het mij ook een worst wezen ;-)

ko
door kobuss_1 - Nov 1, 2008 om 23:32
13 Antwoorden / 3 Vragen
ko
door kobuss_1 - Nov 1, 2008 om 23:37
13 Antwoorden / 3 Vragen

stacey,
ik heb al meedere accu's versleten en steeds gaf ik de schuld aan de kwaliteit van die accu's.
tot ik eens ging meten en dan kom je na wat info er achter dat een accu geladen moet worden zo rond de 14 volt of iets meer, daar onder laad hij nauwelijks. hierdoor gaat je accu naar de knoppen, nu wil ik weten of dat aan de spanningsregelaar ligt of de dynamo kapot is en of ik dit kan testen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 1, 2008 om 23:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Kobus:

Nog een kleine aanvulling:

Met welke meter meet je?

Zit daar geen meetfout/afwijking in? Ik heb hier een professionele meetstandaard om voltmeters te ijken. Want meten is weten.

Waar meet je de accus/laadspanning? Is op die punten geen oxydatie of ander vuil of vet?

Als een kortstondig op 14,4 Volt geladen loodaccu enkele weken buiten de auto staat, heeft deze nog ongeveer 12,8 Volt. Als deze waarde in die tijd onder de 12,4 Volt komt dan gooi ik ze in de recycling, omdat dan waarschijnlijk 1 cel stuk is.

Een accu is zo goed als de slechtste cel!

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 2, 2008 om 00:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag kobus,

Om alle misverstanden uit de weg te gaan:
Je hebt gelijk als je stelt dat de accu nooit geheel vol raakt bij 13,2 of 13,8 Volt. Een loodaccu is pas geheel vol geladen als de spanning op de polen opgelopen is tot 14,4 Volt. Al is dit maar 1 seconde. Langer is overladen. Nu scheelt dat maar een paar procent dat de accu voller wordt dan bij 13,8 Volt.

Overigens is het niet verstandig de accu continue op 14,4 Volt te laden. Dat is n.l. de z.g.n. gasspanning.
Dit is de spanning waarbij de vloeistof in de accu heftig gaat borrelen. Het zwavelzuur (H2SO4) raakt daarbij waterstof kwijt. Het vloeistof niveau wordt hierdoor lager en zal daarom geregeld gecontroleerd dienen te worden. Zonodig met gedestilleerd- of anderszins gedémineraliseerd water bijgevuld moeten worden. Teneinde te voorkomen dat de lood(oxyde)platen in de accu geheel of gedeeltelijk droog komen te staan, wat tot vernieling van de accu leidt.

Nu hoor ik je al zeggen: "Ik heb een onderhoudsvrije accu in de auto en daar zitten geen vuldoppen op." Ook bij dit type loodaccu verdwijnt  water(stof) bij overladen. Je kunt het alleen niet meer bijvullen.

Daarom verkies ik een vloeistof accu in mijn auto. En omdat ik met een 50 Watt zender, die ook wel wat lust, rondrijd heb ik een zwaardere accu ingebouwd. In plaats van een 44 AH zit er nu een 65 AH in.

De onderspanning van een loodaccu is 10 Volt. Lager vindt de accu niet leuk en geeft dan eerder de geest. Met de lichten aan parkeren over een paar uur laat gemakkelijk de spanning tot dat niveau of lager dalen. Zo zul je eerder nieuwe accu's nodig zijn. Eerder dan met 13 of 12 Volt laden. Om over zware audio apparatuur maar niet te spreken.
Onderhoudvrije accu's zijn moeilijk weer op peil te brengen als ze ontladen zijn. Zelfs met speciaal daarvoor ontworpen "computerladers" lukt dat soms niet meer.

Een accu gaat bij normaal gebruik zo'n 3 jaar mee. Een enkele fabrikant geeft 3 jaar garantie, de rest minder. Daaruit mag je afleiden dat alles wat een accu langer meegaat dan 3 jaar meegenomen is. Sommige gaan vele jaren mee. Geluk gehad.

Dus wat heet een accu verslijten.... Je kunt ze eerder zelf naar de barrebiesjes helpen!

Trouwens Kobus, over wat voor auto heb je het hier?
En hoeveel AH accucapaciteit?
En welke grootverbruikers heb je buiten dimlicht, kachel- en radiatorventilator en achterruitverwarming heb je nog meer tegelijk aan?

Hardware ERror MAN

ko
door kobuss_1 - Nov 2, 2008 om 00:13
13 Antwoorden / 3 Vragen

hoi
mijn golfje is van 85. een 44ah.accu buiten de gewone verlichting heb ik geen 2 mtr bakken meer aan boord of zo als vroeger een 27 mc bak.
mijn metertje is een gewone fluke, best goed dacht ik.
het probleem is dat mijn accu steeds te weinig kapaciteit heeft om de motor te starten.
ook een nieuwe accu heeft dit verschijnsel al na en paar weken.
nu heb ik de meter steeds aan de spanning hangen en tijdens rijden meet ik 13.2, met licht aan 12.2.
volgens mij laad de accu nu niet.
en dat is te merken, na een week stilstand heb ik 11 volt en met starten 8 volt, t is dat de motor snel aanslaat anders krijg je m niet aan de praat.

stacey
door stacey - Nov 2, 2008 om 00:15
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--ik heb al meedere accu's versleten en steeds gaf ik de schuld aan de kwaliteit van die accu's--

Maar wat is het probleem ? waarom vervang je de accu`s ?

Toch niet enkel en alleen om/na meeting ?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 2, 2008 om 02:39
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Kobus,

De uitdrukking bak komt bij mij niet anders voor dan om in te piesen, laadbak, bakblik of bakfiets enz. 27 MHz is mij vreemd en van 2 mtr ken ik rig, transceiver ook zend-ontvanger genaamd. ;-)

Die 12,2 Volt met alleen de verlichting aan bij 1000 toeren draaiende motor (boven stationnair) is te laag. Als je generator aandrijfriem versleten is kan deze slippen bij belaste generator. Soms gilt deze dan. De generator draait dan te langzaam om goed te kunnen laden.

In een generator zitten 6 dioden. Met een oscilloscoop is te zien of er één stuk of lek is. Dan is de capciteit te laag om te laden.
Er komt bij een kortgesloten diode dan ook een wisselspanningscomponent op de accu en dat vindt deze niet leuk.
De laadstroom is dan nóg kleiner.
Ook kun je op de sloop of bij een Bosch-Service een andere kopen en plaatsen. Dan de spanning opnemen. Deze zou dan hoger moeten zijn. Zonder laadspanningsregelaar is de spanning aan de generator onder belasting wel 15 Volt. Onbelast wel 40 Volt.

H.

grindweg
door grindweg - Nov 2, 2008 om 17:43
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u maakt een enorme denk fout. u verward een laad spanning met klem spanning, houd op met sleutelen het is prima zo. de laad spanning mag max 14 volt zijn .belast lager natuurlijk. wat voor dijnamo een draaistroom of een ouder wetse.wat voor auto merk en bj. meet het wat hij laad bij de dynamo en bij de accu als u iets niet vertrouwt

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 2, 2008 om 18:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg:

Alle gegevens waar je om vraagt heeft kobus vannacht al gegeven.

Lees a.u.b. vooraf aan je reactie even de antwoorden van Kobus. Dat spaart klopwerk.;-)

H.