Te
door Tesoro. Aug 1, 2019 om 09:41
Auto & vervoer

Achterop rijden bij stoplicht.

Gisteravond reed ik achter een auto met ongeveer 30 km/u in de bebouwde kom. Bij een verlaten kruispunt met uitstaand stoplicht stopt mijn voorligger. Ik stop achter haar. Vervolgens rijd ze door, waarna ik ook optrek remt ze plots keihard op de rem waardoor ik zachtjes achterop haar rijd. Er is geen aanleiding voor haar om te remmen. De schade is een minimaal krasje op de bumper waar mijn kentekenplaat haar auto heeft geraakt. Wie is er schuldig?

14118 32 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

sj
door sjoppy - Aug 1, 2019 om 09:47
129 Antwoorden / Vragen
2

Mogelijk dat u verweten wordt niet voldoende afstand gehouden te hebben.

tdmduc
door tdmduc - Aug 1, 2019 om 09:58
703 Antwoorden / 2 Vragen
1

Gisteravond(journaal) zag ik dat iemand schuldig is bevonden omdat hij een controlelampje had genegeerd en daardoor stopte de auto op de snelweg zonder aanleiding en een redelijke puinzooi op de snelweg had aangericht daardoor.

Wie weet krijg je gelijk omdat ook deze dame zomaar stopte, los van voldoende afstand houden of niet.

Gr
door Grunn1 - Aug 1, 2019 om 10:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen
2

In principe bent u schuldig, bij achterop iemand rijden is diegene meestal schuldig omdat je er te dicht op zit.
Als er een andere reden is dan moet u dit kunnen aantonen en bewijzen.
Wat zei uw voorganger waarom ze stopte?

Te
door Tesoro. Aug 1, 2019 om 13:59
Antwoorden / 1 Vragen

Ze gaf de schuld aan de stoplichten die ‘s avonds uitstaan en gaf aan dat ze daardoor niet goed wist of ze wel of niet kon rijden.

Gr
door Grunn1 Aug 1, 2019 om 15:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dan geef ik u weinig kans. Als de verkeerssituatie dusdanig afwijkend is dan bijvoorbeeld overdag dan kan je verwachten dat er mensen zijn die extra voorzichtig een kruising benaderen en oversteken en dien je je eigen weggedrag hierop aan te passen. Achterop rijdend verkeer is dan bijna altijd schuldig en had je maar voldoende afstand moeten houden. Wellicht voelde ze zich wel opgejaagd omdat u er juist te dicht achter zat en in paniek nam ze extra voorzorgsmaatregelen door nog maar eens goed te kijken.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2019 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Vervelend, maar hoe je het ook wendt of keert, u hebt geen afstand gehouden en/of u was niet alert genoeg. 

Bent u aansprakelijk gesteld voor de schade?

edrick3
door edrick3 - Aug 1, 2019 om 10:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Wie is er schuldig?
Achterop komend verkeer.

pe
door pebk Aug 2, 2019 om 11:39
580 Antwoorden / 0 Vragen

In principe wel, maar niet per definitie. Het kan zijn dat de voorliggende bestuurder schuldig wordt bevonden, maar dat zal veel tijd en waarschijnlijk ook geld kosten.

mpbraaksma
door mpbraaksma Aug 2, 2019 om 15:17
48 Antwoorden / 0 Vragen

U bent schuldig door niet voldoende afstand te houden.

me
door mein33 - Aug 1, 2019 om 10:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen
1

DOOR TESORO     Wie is er schuldig?

Houdt remafstand, zodat u altijd nog tijdig kunt stoppen, ook bij onverwachte situaties.

U en niemand anders !  U bent nl. achter op uw voorligger gereden en daarmee schuldig aan het ongeval en verantwoordelijk voor de ontstane schade.
Dat er volgens u geen reden aanwezig was waarom de voorligger zou stoppen, doet hier niets aan af.

Alleen als u, met getuigen, zou kunnen bewijzen/aantotnen dat uw voorligger moedwillig is gestopt om zo een aanrijding te veroorzaken, dan zou u bij de rechtbank nog een kleine kans hebben om uw onschuld aan te tonen.

Magnum007
door Magnum007 - Aug 1, 2019 om 11:11
594 Antwoorden / 2 Vragen
0
ne
door neodutchio - Aug 1, 2019 om 12:36
5148 Antwoorden / 12 Vragen
1

Gelukkig zijn daar verzekeraars voor. Die bepalen de schudvraag, niet de betrokkene.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 1, 2019 om 13:07
683 Antwoorden / 5 Vragen
0

Toevallig geen dash cam of publieke bewakings camera in de buurt?

In basis is de achterop rijdende fout, echter als iemand volledig onnodig een noodstop maakt  dan kan die ook als fout betiteld worden. Verzekeraars discussie, ik verwacht ieder eigen schade of 50/50.

Te
door Tesoro. Aug 1, 2019 om 14:01
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas niet. Wel getuigen in een auto achter mij maar daar heb ik geen gegevens van gevraagd.

Le
door LeCorbeau Aug 1, 2019 om 16:45
38 Antwoorden / Vragen

Helaas voor u, u rijdt iemand van achteren aan dus zit u fout en had u afstand moeten houden.Dat zij volgens u zonder reden op de rem trapt doet er niet toe. Iemand kan bv de weg zoeken of ergens van schrikken allemaal zaken om  in achterhoofd te houden en voldoende afstand te houden is het devies. Dit  om in geval van nood of onverwachte verrichtingen van anderen die voor u rijden tijdig te kunnen remmen. .

newmikey
door newmikey - Aug 1, 2019 om 13:49
830 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als "De schade is een minimaal krasje op de bumper" is, maakt het u nog uit wie er schuldig is? Daarnaast is, zoals velen al bevestigd hebben, het achteroprijdende verkeer verplicht voldoende afstand te houden onder elke situatie - u bent dus gewoon schuldig, maar ach, voor o'n minikrasje maakt dat gelukkig niet uit. (of was uw voorgangster total loss na de ontmoeting?)

Te
door Tesoro. Aug 1, 2019 om 14:04
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, want helaas komen de kosten voor dat miniscule krasje wel op mij.

panter22
door panter22 Aug 1, 2019 om 14:49
6599 Antwoorden / Vragen

Dan was het niet een minikrasje, want daar mag je wel een vergrootglas bij hebben. Kun je met een stick wel bijwerken. Behoorlijke kras dus, bumper opnieuw spuiten €500?

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2019 om 15:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Een minuscuul krasje regel je even onderling en ga je niet claimen bij de verzekeraar met een verlies van vijf schadevrije jaren tot gevolg.

Iv
door Ivo W Aug 1, 2019 om 21:34
729 Antwoorden / Vragen

Ook een minuscuul krasje wat is aangericht door een onoplettende andere weggebruiker handel ik via de verzekering af. Hoe die ander het met zijn verzekeringsmaatschappij verder regelt ga ik me niet mee bemoeien. 

Het is vrijwel altijd mogelijk om de schade aan de verzekeringsmaatschappij te vergoeden, zodat er geen terugval is in schadevrije jaren

tijger1
door tijger1 Aug 1, 2019 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Da financieel erg onverstandig.

jo
door jorisw - Aug 1, 2019 om 18:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen
0

Kan je onderbouwen waarom er volgens jou geen aanleiding was om te remmen?

ro
door ron503 - Aug 1, 2019 om 19:32
1229 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dat u door achterop een auto te rijden en daardoor schade veroorzaakt maakt u bij voorbaat schuldig omdat voldoende afstand in acht dient te nemen om tijdig tot stilstand te komen. Als de voorganger weg rijdt dan duurt het even voordat u ook weg gaat rijden omdat er een reactietijd tussen zit en dat zal bij stilstand tot op trekken een aantal meters zijn. Die afstand bepaald ook de afstand tussen de beide auto's als dezelfde snelheid wordt aan gehouden en zou u toen zij in de remmen dook gezien de reactietijd hetzelfde kunnen doen namelijk keihard remmen. De remweg is auto afhankelijk en daar zou u als bestuurder rekening mee dienen te houden en boven anticiperen op de situatie op de weg en niet enkel kijken naar wat uw voorligger gaat doen. resumerend u bent schuldig aan de aanrijding en dat krasje die u geconstateerd heeft lijkt minimaal maar schade aan een kunststof bumper is niet met een lakstift te herstellen.

sw
door swat1500 - Aug 1, 2019 om 22:33
3774 Antwoorden / 0 Vragen
0

De vraag is niet wie schuldig is. De vraag gaat om wie aansprakelijk is voor de ontstane schade. Dat bent u. U dient uw voertuig tot stilstand te kunnen brengen binnen de afstand waarover u de weg kunt overzien. Dat kon u niet.
Uw enieg escape zou welllicht kunnen zijn als de voorgangster zonder enige noodzaak volslagen onverwacht fors remde in een situatie waarin u dat redelijkerwijs niet kon en mocht verwachten. Dat laatste is hier niet het geval, immers het incident vond plaats op of zeer nabij een kruising van wegen en dan moet u juist extra oplettend zijn.

Dimpy
door Dimpy - Aug 2, 2019 om 12:02
10 Antwoorden / Vragen
0

Ja tesoro, fout, fout, je bent altijd fout, dat behoeft geen uitleg. Of er nou wel of geen aanleiding was om plotseling te remmen, dat kan jij als achterop rijdende nooit en te nimmer uitmaken. Heb zelf dit aan de hand gehad, gebeurde precies hetzelfde alleen werd bij mij het uitzicht op dat moment verblind door laagstaande zon die recht in mijn gezicht scheen. Was gelukkig geen schade , maar was wel fout,

Gr
door Grunn1 Aug 2, 2019 om 12:43
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Niet altijd, als iemand voor je plots hard remt bij een groen stoplicht zonder verdere aanleiding is diegene fout net zoals iemand die op bijvoorbeeld een snelweg plotseling hard remt zonder aanleiding (kleine dieren zijn geen reden tot stoppen) is ook schuldig.

mo
door mof - Aug 2, 2019 om 12:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

U rijdtachterop een ander voertuig. In eerste instantie ligt de aansprakelijkheidbij u. U moet ten alle tijde voldoende afstandhouden en uw snelheid aanpassen dat u tijd heeft te remmen.
het is niet aan u om te beoordelen of er wel of niet reden was coor de andere auto om te remmen.

ma
door marleenvanh - Aug 2, 2019 om 12:49
451 Antwoorden / 1 Vragen
0

Helaas, U. De achteroprijdende is namelijk altijd 'schuldig'.... Voldoende afstand houden is wat men altijd moet doen, juist omdat de voorste (zo maar in ene....) kan remmen en dat dan weer omdat u, als de bestuurder die er achter rijdt, niet kunt zien waarom er voor u geremd wordt. Het zou inderdaad eerlijker zijn om indien blijkt dat er 'voor lauw loene' geremd is de voorste aansprakelijk zou kunnen worden gesteld, maar de wet is nog steeds anders. Afstand houden want dan kunt u op tijd stoppen!

re
door red1 - Aug 2, 2019 om 13:43
329 Antwoorden / 1 Vragen
0

Afstand houden   !!!

mslingen
door mslingen - Aug 2, 2019 om 13:58
33 Antwoorden / 0 Vragen
0

Artikel 19

  • 251 
  •    
  •  
  •  
  •  

De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

U heeft uw voertuig niet binnen deze afstand tot stilstand kunnen brengen, dus bent u schuldig aan de aanrijding. U moet ten alle tijde rekening houden dat een voertuig voor u plotseling stopt.

Gr
door Grunn1 Aug 2, 2019 om 14:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Remmen zonder verkeersnoodzaak

Wanneer er daadwerkelijk sprake is van remmen zonder verkeersnoodzaak (kan het geval zijn bij remmen voor dieren) kan de achterop-rijdende auto zijn schade verhalen op de auto die zo plotseling remde.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Aug 2, 2019 om 14:32
104 Antwoorden / Vragen
0

Dat die mevrouw plotseling stopt onder reden is lastig vast te stellen. Als zij zegt ik dacht dat er een fietser zonder licht aan kwam ben je uitgepraat.

1paul
door 1paul - Aug 2, 2019 om 14:32
3132 Antwoorden / 0 Vragen
0

|JIJ

koekeloer
door koekeloer - Aug 2, 2019 om 15:02
562 Antwoorden / 18 Vragen
0

Bij minimale schade maakt het niet zo veel uit wie schuldig is

koekeloer
door koekeloer - Aug 2, 2019 om 15:03
562 Antwoorden / 18 Vragen
0

Bij minimale schade maakt het niet zo veel uit wie schuldig is

jwksch
door jwksch - Aug 2, 2019 om 15:37
3 Antwoorden / 0 Vragen
0

Lijkt mij niet moeilijk. De auto die te laat remt en te dicht op de voorganger zit, is altijd fout. En als u maar 30km/h reed, zat u er wel heel dicht op. Waarschijnlijk geen zicht op de remlichten van de andere auto?
Kwestie van “eigen schuld ........ niks aan te doen”.

la
door lady100 - Aug 2, 2019 om 15:49
12 Antwoorden / 0 Vragen
0

Heeft u voldoende afstand gehouden op u voorganger wettelijk moeten automobilisten afstand houden op hun voorganger.Op de snelle wegen zie dagelijks aumobilisten onvoeldoende afstand houden op hun voorganger (bumper kleven) is leed niet te overzien.

ev
door evertgd - Aug 2, 2019 om 17:29
41 Antwoorden / 0 Vragen
0

Een automobilist die een auto van achteren aanrijdt, heeft altijd schuld, wegens 'onvoldoende afstand houden'. Toegeven, het komt krom over als iemand plotseling voor je op de rem gaat staan.

Kaart het aan op uw schadeformulier dat uw voorligger plotseling en onverwacht/zonder aanwijsbare reden stopte en neem contact op met uw verzekeraar. In dergelijke gevallen willen verzekeraars onderling nog wel eens beslissen, dat ieder z'n eigen schade betaalt. Dan kost het u in elk geval uw no-claim niet voor een relatief kleine schade.

be
door bert.machiels - Aug 2, 2019 om 18:23
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Achter op komend verkeer is schuldig je moet altijd genoeg afstand houden.

agapon1951
door agapon1951 - Aug 2, 2019 om 19:12
169 Antwoorden / Vragen
0

in de eerste instantie degene die achterop rijdt, echter er kan een uitspraak komen dat er een situatie v an overmacht is ontstaan door het plotselinge onverwachte onnodige remmen van de voorganger en dan is het de vraag hoe de wetgever dit ziet.

v.
door v.d.Heyden - Aug 2, 2019 om 22:04
15 Antwoorden / Vragen
0

Even een reactie vanuit "het slechte in den mensch". Zou het misschien een verzekeringsfraude kunnen zijn?
Opzettelijk een aanrijding forceren, vervolgens een megaclaim bij de verzekering neerleggen.
Hoe groot is de schade aan de auto en wat wordt er geclaimd? Hoe groot is de schade aan uw eigen auto?
Laat dit eventueel taxeren bij een schadebedrijf, voor alle zekerheid.


tijger1
door tijger1 Aug 2, 2019 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2019 om 22:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Ja hoor, megaclaim. Miniem krasje.

A1
door A1950QQ - Aug 3, 2019 om 01:32
1 Antwoorden / Vragen
0

De gene,die achter rijdt. Altijd voldoende afstand houden

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer

he
henniev - Apr 16, 2024 om 14:49
Computers & telefonie
Abonnement Red Together Vodafone

Abonnement Red Together Vodafone

Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en ... Lees meer

ji
jimace - Apr 18, 2024 om 19:59
Geldzaken & recht
Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer