ma
door marlonalbers May 17, 2019 om 13:56
Auto & vervoer

Achterstand autokeuringen RDW

Goedemiddag,

Mijn vraag is als volgt:
Waar kan ik mij nog wenden, om haast te zetten achter de keuring van mijn privé bestelwagen, die onlangs is omgebouwd van personenauto naar camper, of een andere oplossing te vinden? Het is tevens mijn dagelijkse vervoersmiddel.
Ik had de bevestiging van mijn aanvraag al binnen op 11 april jl.
Pas op 23 april kreeg ik een ordernummer toegewezen en werd mij telefonisch doorgegeven, dat het nog wel 6 weken kon duren, voordat hij gekeurd kan worden.
Vandaag (16 mei) heb ik nog eens gebeld, om te vragen hoe het staat met de wachtlijst.
Ik hoorde dat de eerstvolgende open plekken voor nieuwe keuringen pas in juli voorkomen. Ten eerste zou dat betekenen, dat ik mijn Wegenbelasting voor 4 maand voor niets heb betaald. Ten tweede heb ik dan al die tijd geen vervoer, omdat ik moet wachten op toewijzing van een ander kenteken, dat na de keuring ook nog zeker een week kost. Dit terwijl er een prima auto naast mijn deur staat, waar ik alles netjes voor betaald heb. Ten derde lopen mijn vakantieplannen in de soep. Iedereen die ik spreek van de RDW, maar ook de belastingdienst, kan niets voor me betekenen en vindt dat ik dit maar gewoon moet accepteren. Dat dit zomaar mag.

2152 4 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - May 17, 2019 om 14:01
683 Antwoorden / 5 Vragen

Het RDW is de enige officieel erkende keuringsinstantie. Dus op naar de drogist voor (helaas) een potje geduld.

edrick3
door edrick3 - May 17, 2019 om 14:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Helaas pindakaas (maar daar ben je niet mee geholpen).
Het is natuurlijk van de gekke dat je als burger afhankelijk bent van dit soort overheidsinstellingen die met grote achterstanden te kampen hebben.
Te denken valt ook aan de rijbewijsaanvragen (75+).
 Ter info: https://www.nationaleombudsman.nl/waarmee-kunnen-wij-u-helpen/overheidsinstanties/dienst-wegverkeer-rdw

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 17, 2019 om 16:49
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas bent u gebonden aan de capaciteit van het RDW. Het enige wat u zou kunnen doen, maar ik denk niet dat dat de afwikkeling zal versnellen, is als al aangegeven https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres benaderen met een klacht.
Ook helaas: de auto staat voor de deur en naar ik aanneem op de openbare weg en is niet door u afgemeld. Dat betekent dus dat u wegenbelasting verschuldigd bent.

Maar, als ik dit https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven/individuele-goedkeuring-aanvragen/kampeerauto/toelatingskeuring-kampeerauto  lees geldt het moeten laten keuren voor een camper die wordt geïmporteerd of geheel zelf wordt gebouwd. Bij u is sprake van ombouw en geldt in biginsel nog de gelde keuring. Keuring als camper is noodzakelijk als u de speciale regeling voor de wegenbelasting wilt laten toepassen.
U kunt naar mijn mening dus gewoon met de auto rijden maar let wel op dat er niet meer personen in de bestelbus zijn dan voor de bestelbus is toegestaan.

ro
door ron503 - May 17, 2019 om 17:36
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de bestelwagen nog van een kenteken is voorzien dan mag u er volgens mij nog steeds mee rijden omdat het een registratieplicht betreft. Tot aan de afspraak blijft het een bestelauto met alle fiscale nadelen die een camper nog niet heeft.