jo
door jordior123 Oct 29, 2018 om 16:41
Auto & vervoer

Als je scooter total loss verklaard word heb je dan recht op een nieuwe,

als je scooter total los verklaard word heb je dan recht op een gelijke of andere scooter.( schuld van de tegenpartij)

ik ben afgelopen 23 oktober tegen een auto geklapt die een uitrit verliet, politie er bij aangezien het erg agressieve personen waren in een vrij oude mercedes. personen wijgerde de schadeformulieren in te vullen, waren op de duur ook agresief tegen agent , na veel opstand toch een foto van de id van de man in kwestie kunnen maken( de bestuurder )  plus foto van de auto, en mijn eigen verklaring opgestuurd naar de verzekering, scooter weggebracht naar de dealer voor een schade taxatie, 913 euro aan schade, word waarschijnlijk in samenhang met de kilometer stand total los verklaard. ik maak me nu heel erg zorgen dat mijn scooter total los verklaard word en ik niks nieuws kan rijden, er staat 18,000 km op en is een kymco uit 2016, dus mijn vraag bij deze is, als mijn scooter total los verklaard word en het is de tegen partij der schuld, kan ik dan een nieuwe scooter of gelijkwaardig model aanschaven op meneers kosten??, ik schat dat ik zelf als het mee zit voor een andere scooter 500 euro moet bijleggen en dat heb ik nu neven niet. ik heb nu 10 procent van de taxatie moeten voorschieten ook al absurd aangezien het 100 procent de schuld is van de andere partij wie kan mij helpen of heeft er suggesties of tips voor mij groeten Jordi
ps er is 1 getuige in mijn voordeel

10437 7 Rapporteer

R81
door R81 - Oct 29, 2018 om 16:45
25 Antwoorden / 4 Vragen

verzekeringsmij bellen/mailen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2018 om 16:47
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Neen. Uw verzekering dient een en ander te regelen met de veroorzaker en als het goed is ontvangt u dan een vergoeding ter waarde van de dagwaarde tenzij u de scooter voor nieuwwaarde heeft verzekerd.
U dient dus te wachten op hetfgeen uw verzekering beslist. Uw uitkering is ook afhankelijk hoe u de scooter heeft verzekerd. All risk of anders bijv. casco.

Als onverhoopt uw tegenpartij niet verzekerd is zal uw verzekeraar ook vertellen wat u dan te doen staat.

jo
door jordior123 Oct 29, 2018 om 16:50
Antwoorden / 1 Vragen

ja dat klinkt wel logisch, weet u hoe ik er achter kan komen wat de dagwaarde is, is dat dan met of zonder schade
groeten Jordi

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 29, 2018 om 17:47
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Dat weet uw verzekeraar.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2018 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe bent u zelf verzekerd? WA of all-risk? Hebt u bij WA de tegenpartij al aansprakelijk gesteld?

Uiteraard krijgt u geen nieuwe scooter, hij is twee jaar oud en er is al 18.000 km mee gereden.

Hoe hoog de dagwaarde was net voor de aanrijding, zou ik niet durven zeggen, hangt ook helemaal van de staat van die scooter af.

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2018 om 17:01
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Als de scooter nu bij een schadebedrijf, garage of zo is, zij weten wel wat de schade is. En, zonde schade is de dagwaarde bepalend, al dan niet total loss. Hoop dat de bestuurder van de auto WA verzekerd is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 29, 2018 om 17:49
16827 Antwoorden / 202 Vragen

De scooter is total loss en er is geen reparatieschade. Men zal bij de daler wel de dagwaarde weten maar de uitkerende verzekeraar is bepalend.

ro
door ron503 - Oct 29, 2018 om 18:23
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dit kan nog wel eens een naar staartje krijgen want op basis van een ID en een foto kan een verzekeraar niets beginnen. Als de n.a.w. gegevens en het schadeformulier niet ingediend kunnen worden dan zal u het rapport van de politie nodig hebben om die alsnog te verstrekken. Het verloop hangt af van het soort verzekering dat u heeft afgesloten want bij een WA verzekering kan het zo zijn dat u de veroorzaker zelf aansprakelijk dient te stellen voor de ontstane schade. De scooter op eigen initiatief op schade laten taxeren heeft geen enkele zin want de verzekeraar van de tegenpartij schakelt een expert in die de schade van de scooter gaat bekijken en tot een schadebedrag gaat komen. Het is echter wel zo dat als de veroorzaker zijn/haar verzekeraar niet in kennis stelt er ook geen expert wordt ingeschakelt en er dus ook geen uitkering gaat komen. Neem als eerste contact met uw verzekeraar op en vraag of de schade kwestie in behandeling genomen is en zo nee vraag dan advies over hoe te handelen.

ro
door ron503 - Oct 29, 2018 om 18:23
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dit kan nog wel eens een naar staartje krijgen want op basis van een ID en een foto kan een verzekeraar niets beginnen. Als de n.a.w. gegevens en het schadeformulier niet ingediend kunnen worden dan zal u het rapport van de politie nodig hebben om die alsnog te verstrekken. Het verloop hangt af van het soort verzekering dat u heeft afgesloten want bij een WA verzekering kan het zo zijn dat u de veroorzaker zelf aansprakelijk dient te stellen voor de ontstane schade. De scooter op eigen initiatief op schade laten taxeren heeft geen enkele zin want de verzekeraar van de tegenpartij schakelt een expert in die de schade van de scooter gaat bekijken en tot een schadebedrag gaat komen. Het is echter wel zo dat als de veroorzaker zijn/haar verzekeraar niet in kennis stelt er ook geen expert wordt ingeschakelt en er dus ook geen uitkering gaat komen. Neem als eerste contact met uw verzekeraar op en vraag of de schade kwestie in behandeling genomen is en zo nee vraag dan advies over hoe te handelen.

my
door mystery - Oct 29, 2018 om 21:59
34 Antwoorden / 0 Vragen

Verhaal rammelt een beetje veel, waarom maak jij foto van ID als politie erbij is politie regelt in dat soort gevallen gewoon het invullen van de formulieren en dat het ook gebeurd.

Dus je verteld hier maar de helft van het verhaal lijkt het wel, 100% schuld maak jij ervan jij bent niet degene die het bepaald maar dat doet de verzekering niet jij of de tegenpartij das in ieder geval zeker.
Feit blijft ook uitrit is een rekbaar begrip reed jij netjes op de weg of reed jij op de stoep, is je scooter opgevoerd en reed je te hard zijn allemaal zaken die ook meetellen in het verhaal.

Dat jij zelf buiten de verzekering een taxatie laat doen zal waarschijnlijk voor je eigen kosten komen je zet nl de verzekering buiten spel nu.

De expert bepaald straks het schadebedrag en dan beslist de verzekering zelf of het maken word of totall loss dat is gewoon een kosten baten analyse.
Feit blijft ook je word schadeloos gesteld maar jij zal geen nieuwe scooter krijgen mits ie nog tegen nieuw waarde verzekerd is, jij word nl schadeloos gesteld je mag er alleen niet beter van worden