Ro
door Rocella81 May 4, 2022 om 17:36
Auto & vervoer

Als me casus verjaard is kan CBR nog een gezondheidsverklaring eisen

2011 met me stomme kop gedronken en achter de stuur.
2016 alcohol test en gezondheidsverklaring gedaan me rijbewijs voor 1 jaar terug.
Omdat ik geen 300 euro heb liggen dacht ik na drie jaar verplaats ik me prima met me scooter.
Door opsluitings gevoel in de corona tijd heeft familie me geholpen met t geld en heb ik nu me rijbewijs sinds vorige week terug. Alleen iets knaagt aan mij. Tot 3 keer toe en vandaag alweer word gezegd dat me casus verjaard is en daarom me rijbewijs gewoon terug heb zonder een tijd eraan vast. Als dat zo is waarom heb ik de moeite en de betaling moeten doen.
Ik heb t gevoel dat er over me situatie heen is gelezen. Van alcohol achter stuur. Gezondheidsverklaring en 300 euro betalen. Zit ik fout hoor ik t graag. Hoor ik me rijbewijs terug te hebben gekregen zonder testen wil ik graag een goede onderbouwing daarvoor zodat ik me geld terug kan halen.

3673 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 4, 2022 om 17:43
11539 Antwoorden / 51 Vragen

U moet bij het aanvragen van een rijbewijs altijd een gezondheids verklaring gevraagd. En na een "probleem" is het zomaar mogelijk dat u via een psych gecontroleerd moet worden. Geld terugkrijgen kunt u 100% vergeten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 4, 2022 om 17:55
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie o.a. dit https://rijbewijs-ingevorderd-alcohol.nl/

U heeft echter uw rijbewis nu terug en dan vraag ik mij in rede af waarom u dan nu nog aktie zou ondernemen. Hoe dan ook is er reden geweest om uw rijbeijs in te vorderen en u kon dat kennelijk terug krijgen na betaling van €300,00 hetgeen u niet kon betalen. Als al gezegd, u heeft het terug en let vooral op het gegeven dfat een rijbwijs niet zoals u stelt 'zonder tijd er aan vast is, maar voor 10 jaar. En dan zijn er weer regels aan de orde om het verlengd te krijgen en dan is denk ik vooral de boodschap:  niet meer met alcohol achter het stuur. Dan heeft u ook dit soort problemen niet.

Ps: m.t. verjaring: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/verjaringstermijn-misdrijven Bij openra dronkenschap geldt een verajring van 3 jaren maar bij eem misdrijf waaronder 'dronken rijden'valt niet. M.b.t. misdrijf zie o.a. https://verkeersboete.nl/boete_rijden_onder_invloed

sira
door sira - May 4, 2022 om 20:02
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Die boete krijgt u niet terug, u hebt dronken achter het stuur gezeten, dus een misdrijf.

Het verbaast mij dat dit aan u knaagt. Het enige dat aan u zou moeten knagen is het feit dat u dronken achter het stuur bent gaan zitten en daarmee anderen in gevaar heeft gebracht. Als het aan mij had gelegen, was de boete veel hoger geweest dan € 300,-.

pe
door pebk - May 6, 2022 om 10:13
581 Antwoorden / 0 Vragen

Weet u dat u eigenlijk ook geen gebruik mocht maken van de scooter toen u geen rijbewijs had? Dat is een misdrijf.

Ozymandias
door Ozymandias - May 6, 2022 om 11:56
166 Antwoorden / Vragen

me = mijn

Verder kan ik niet veel aan je verhaal vastknopen. Als het gaat om de kosten voor de gezondheidsverklaring, dat geld krijg je niet meer terug. Je hebt immers de verklaring al gekregen en blijkbaar was dat verpllicht voor jou.

sira
door sira May 6, 2022 om 18:47
2331 Antwoorden / 24 Vragen

me = mijn

Mijn vingers jeukten ook. Of is het me vingers ;-))

Ja
door JannieBoe May 6, 2022 om 19:52
124 Antwoorden / Vragen

Of je gunt iemand taalfoutjes, want iedereen doet tenslotte z'n best op z'n eigen manier.
'Verder kan ik niet veel aan je verhaal vastknopen', ontbeert het woord 'touw'.
Me dunkt, taalkundig ook niet bepaald vlekkeloos...

sira
door sira May 7, 2022 om 08:43
2331 Antwoorden / 24 Vragen

De taalfouten worden de laatste jaren wel héél erg. Ik wil best iemand af en toe een taalfoutje gunnen, maar het staat er tegenwoordig vol van.

panter22
door panter22 May 7, 2022 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

Jannieboe, je hebt gelijk. Niet iedereen kan goed schrijven. Dat doet er niet toe. Het gaat om de vraag. En eerlijk gezegd, die begrijp ik ook niet helemaal.

panter22
door panter22 - May 7, 2022 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Ik snap je vraag niet helemaal.
Je hebt dronken achter het stuur gezeten en om je rijbewijs terug te krijgen moest je een alcoholtest doen en een gezondheidsverklaring inleveren. Dat was in 2016?
Je had het geld er niet voor. Dus geen rijbewijs meer.
En nu heb je die €300 van familie gekregen, aan het CBR betaald en je hebt je rijbewijs terug.
Wat knaagt er nu aan jou?
Kon je je rijbewijs nu na 5 jaar terug krijgen zonder test en verklaring en had je niets hoeven betalen?
Dus die €300 hoefde je volgens jou niet te betalen en nu heeft het CBR het over verjaring?

ro
door ronny530 - May 7, 2022 om 10:25
2777 Antwoorden / 41 Vragen

In 2011 is door de politie tijdens een staandehouding geconstateerd dat u onder invloed van een niet toegestane stof aan het verkeer heeft deel genomen. Gevolg is dan invordering van het rijbewijs en het aanmelden bij het CBR omdat er een redelijke twijfel over uw rijvaardigheid bestaat. Het CBR kan dan een paar keuzes maken verplicht deelnemen aan een cursus of een gezondheidsonderzoek in uw geval heeft het CBR besloten een gezondheidsonderzoek te vorderen en zolang dat niet gedaan is uw rijbevoegdheidsvergunning ongeldig te verklaren m.a.w. u heeft geen rijbevoegdheidsvergunning om een voertuig die van een kenteken voorzien is aan het verkeer deel te nemen. In 2016 besloot u toch aan het onderzoek mee te werken maar u heeft wel de voor gaande jaren zonder geldig rijbewijs op een scooter gereden en uit nader onderzoek bleek dat er gerede twijfels over uw gezond geconstateerd zijn en er binnen een jaar een vervolgonderzoek plaats dient te vinden. U heeft niet aan dat vervolgonderzoek voldaan en dat maakt dat u ten onrechte het rijbewijs van de gemeente terug heeft ontvangen. Dit alles is ruim voor de corona pandemie gebeurd en in mijn optiek had u aan dat vervolgonderzoek gehoor kunnen geven.

Re
door Reinier182 - May 8, 2022 om 11:06
160 Antwoorden / Vragen

Wat wil je terug hebben? Jij bent in de fout gegaan en presenteer je nu als slachtoffer van een misdrijf. Wanneer ik het voor het zeggen had was de straf vele malen hoger. Rijbewijs terug is klaar en wees blij. Geld terug zou bizar zijn.

Ja
door JannieBoe May 8, 2022 om 16:02
124 Antwoorden / Vragen

Ol lees dat de steller van de vraag denkt ten onrechte 300 euro betaald te hebben.
Dat diegene zich zou presenteren als 'slachtoffer van een misdrijf' maakt u ervan.

sira
door sira May 11, 2022 om 20:11
2331 Antwoorden / 24 Vragen

@Jannieboe
De vraagsteller is in de veronderstelling dat het verjaard is en dat knaagt aan hem.

Voor mij mogen ze dergelijke zaken ook veel zwaarder straffen, maar ik kijk er waarschijnlijk anders tegenaan.
Ben zelf eens door een dronken bestuurder aangereden (auto weg en hoofdletsel) en een goede vriend van mij is eind vorig jaar door een dronken bestuurder aangereden, die verblijft nog steeds in De Hoogstraat (revalidatie) en wordt geleerd behendig te worden met een rolstoel.