tenormin
door tenormin Mar 9, 2017 om 18:58
Auto & vervoer

APK + enorm hoge kosten

Auto van 17 jaar oud moet APK hebben. Moet eerlijk toegeven: de laatste grote beurt was in 2010. Ga altijd wel bewust naar eigen dealer. Vraag is of dit een redelijke prijs te noemen is voor de volgende werkzaamheden:
APK keuring - Nieuw oliefilter + olieverversing + controle - Nieuw luchtfilter - nieuwe bougies - nieuwe distributieriem +spanrol + nieuwe multiriem + spanrol - nieuw achterruit wisserblad - nieuwe voorremslangen (APK afgekeurd): totaal som incl. btw. €879,00. Graag alleen, als er al een antwoord komt, serieus antwoord. (Heb geen geld voor nieuwe auto). Wil en kan de auto ook (nog) niet missen.  Gaat over een Renault Clio MTV. Had dit goedkoper kunnen zijn of....is het mijn eigen schuld omdat ik de auto eigenlijk verwaarloosd heb al die jaren?

19206 30 Rapporteer

jo
door jorisw - Mar 9, 2017 om 19:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als er in de tussentijd sinds 2010 echt geen grote dingen zijn gedaan is dit heel redelijk.

tenormin
door tenormin Mar 9, 2017 om 21:13
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Neen, alleen de verplichte APK keuringen. Alleen een paar keer een nieuwe accu; rij weinig; over de laatste 2 jaar heb ik de auto 14 maanden niet gebruikt (door verblijf in het buitenland). Oj ja, had in de tussentijd wel nieuwe banden nodig: die waren uitgedroogd.

Topantwoord

fa
door familyman - Mar 9, 2017 om 19:06
888 Antwoorden / 1 Vragen

Die distributieriem is de bottlenek. Dat kost geld. Omdat dit je vaste garage is is het wel veel geld maar geeft je wel weer een behoorlijk zekere (oude) auto.

tenormin
door tenormin Mar 9, 2017 om 19:22
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Natuurlijk wil ik zoiets "horen" wat je schrijft. Ben me wel de 'touwtjes' geschrokken van de prijs, maar als je schrijft  dat het me wel een behoorlijk zekere auto geeft: dan doe ik het maar. Dacht zelf dat voorremslangen (whatever dat betekent) het duurste (gevaarlijkse zou zijn), want dan zou het niet door de APK gekomen zijn. Maar bedankt voor je antwoord.

Po
door Pontiac Mar 11, 2017 om 16:24
131 Antwoorden / 5 Vragen

nieuwe rem slangen zijn het beweegbare gedeelte tussen de vaste koperen remleidingen en via de flexibele remslang naar de remplaat cq de remblokken toe , is ook niet direkt goeiekoop om te vernieuwen daar er tijdens het weer opdruk brengen twee man aan de auto moeten werken (kan wel alleen maar dan met wat hulp van een suk metaal of een stevige plank die ik dan op maat maak maar dat doen ze in uw garage echt niet) .
En als de auto dan weer is goedgekeurd kan u weer met een gerust hart dond tuffen.

ro
door ronny530 - Mar 9, 2017 om 19:09
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Voor de apk zijn enkel de remslangen een afkeurpunt de rest valt onder niet verplicht groot onderhoud.

tenormin
door tenormin Mar 9, 2017 om 19:24
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heel erg veel dank voor uw antwoord.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Mar 9, 2017 om 19:17
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Tja, om een  auto rijdend te houden is onderhoud nodig. Ik rij zelf ook een oude barrel die elk jaar een grote beurt en APK krijgt. Kosten € 250 per jaar.

Uw kosten van € 879 vallen mij nog mee. Natuurlijk zou het goedkoper kunnen, maar dan zou u bij Beun de Haas moeten zijn. Maar of dat zo slim is. In ieder geval heeft u voor de € 879 geen nieuwe auto.

tenormin
door tenormin Mar 9, 2017 om 19:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat heb ik dus al 7 jaar niet gedaan, het onderhoud. Heb verkeerd gedacht: "ik rij heel weinig" garandeerd dus kennelijk niet dat auto toch gebreken kan krijgen. Er staat maar iets meer dan 33.500 km op de teller; dus boodschappenautootje. ;-) Uiteraard had ik dat ding weggedaan als ik goed ter been was, maar ja, niet alles gaat zoals men wil. Dank voor uw antwoord.

ne
door neodutchio Mar 9, 2017 om 20:09
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ons oude bakkie rijdt elke vrijdag naar de supermarkt en zwembad. Zal rond de 25km per week zijn. Juist dan is onderhoud heel belangrijk. Door het weinige rijden kan je problemen krijgen met vocht, remmen en de uitlaat. Beter is om de auto jaarlijks te laten controleren. Het is nu even zuur van het geld, maar dan kunt u de komende jaren weer goed blijven rijden.

tenormin
door tenormin Mar 9, 2017 om 21:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is een opsteker om te lezen; ik rij nog steeds op de benzine die mijn partner er heeft ingegooid eind December! Nu moet er wel weer wat bij, maar toch: blij te lezen dat er ook nog mensen zijn zoals ik, d.w.z qua rijgedrag/gebruik.

in
door infopatermuziek.nl - Mar 9, 2017 om 19:26
1 Antwoorden / Vragen

lijkt me een heel reeel bedrag, met mijn vorige oude autootje was ik soms wel 1500 euro kwijt
vooral die distributie riem lijkt me wel een dure grap, maar wel noodzakelijk

tenormin
door tenormin Mar 9, 2017 om 19:30
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dank u wel voor uw antwoord; lees vaak dat je 'genaaid' wordt (sorry voor dat woord) door een dealer. Wilde het even een beetje klaar hebben. Morgen gaat ie dus gerepareerd worden! Na deze antwoorden dus pas besluit genomen.

Topantwoord

gompy2
door gompy2 - Mar 9, 2017 om 19:39
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin,

Effe speciaal voor je ingelogd

Prijs is alleszins redelijk, is niets mis mee.
Zoek maar eens op wat het uur-tarief in een garage zo gemiddeld kost.
Maak je verder maar geen sores over de prijs, het vel wordt je niet over de neus gehaald gezien de werkzaamheden die er gedaan moeten worden.

De uurtarieven van dealerbedrijven liggen gemiddeld rond de 75-100 euro excl. BTW.

Bij universele autobedrijven ligt dat al gauw enkele tientjes lager.

Een belangrijk verschil is dat dealerbedrijven veel overheadkosten hebben die gevoed moeten worden uit de werkplaatsopbrengsten.

Het is effe een dikke rib uit je lijf maar het is niet anders.

Je vraagt je af of het je eigen schuld is, nee dit zijn gewone slijtage en onderhouds dingen.

Je hebt een aantal jaren het olieverversen en oliefilter vernieuwen uitgespaard maar gezien het aantal kilometers per jaar naar wat ik inschat dat jij je auto gebruikt is dat helemaal geen bezwaar.

En voor de rest, reageer niet op dom gezever.

Kom niet meer retour, suc6 er mee

tenormin
door tenormin Mar 9, 2017 om 19:50
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@gompy2, wat een eer dat je ff voor me terugkomt, dank je wel. Nee, ik zal niet reageren op dom gezever, maar dat heb ik nog niet gelezen. En toch, off topic, jammer dat je niet meer teugkomt. Ben blij dat je nog 'in leven bent'. Je weet wel: mijn zwakke plekje voor je.

gompy2
door gompy2 Mar 9, 2017 om 19:58
2796 Antwoorden / 0 Vragen

¡ʇǝoɹƃǝƃ
ɐɥɐɥɐɥ pƃoןǝƃuı ǝɾ ɹooʌ ןɐɐıɔǝds qǝɥ ʞı 'ʞı ƃǝz ʇɐp

tenormin
door tenormin Mar 9, 2017 om 20:48
16816 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Leuk gompy2 ☺

Ge
door Genee - Mar 9, 2017 om 19:55
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het is de vraag of u die distributieriem wel moet laten doen.
Zal wel zo'n €400 kosten, als u voor 100% op zeker wilt spelen ja, een nieuwe distributieriem is wel weer voor een jaar of zes en of u zolang nog met die auto wilt doen?

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2017 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

tenormin
door tenormin Mar 9, 2017 om 20:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@toonder, is wel mijn laatste autootje, dus.... heb ze vanavond dus toestemming gegeven e.e.a. te laten doen. Met ontvangstbericht, wat ook al beantwoord is. Het is of nog een beetje onafhankelijkheid of afspraken met taxi's e.a. vervoer voor invaliden. Dat laatste wil ik gaarne nog ff uitstellen, voor zolang mogelijk.  Wel bedankt voor uw antwoord.

lottesanne
door lottesanne Mar 13, 2017 om 12:52
438 Antwoorden / 47 Vragen

@Toonder, Wanneer je de distibutieriem niet laat doen en deze knapt, is de hele auto meteen total loss. Het hele motorblok is dan naar zijn grootje. Dus wel een domme vraag of de distibutieriem vervangen moet worden. En deze zit al meer dan 6 jaar er in, dus vervanging is echt niet overbodig.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 9, 2017 om 20:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tenormin. Mag ik je adviseren om ook gelijk de waterpomp te laten vervangen. Je auto ligt dan toch uit elkaar en dan is het vervangen zo gedaan.
Moet je dit achteraf laten doen is het behoorlijk veel duurder.
Succes ermee, mvg Diewilik

tenormin
door tenormin Mar 9, 2017 om 20:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Het woord waterpomp is niet genoemd in de offerte, dus daar weet ik, als nitwit, niets vanaf. Heb al mijn fiat gegeven tot de noodzakelijke reparaties. Dan maar een tijdje uitstellen: ben nu even ' uitgekleed '. ☺

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 11, 2017 om 11:50
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@tenormin, uitgekleed is niet erg je gaat volgende maand toch de warmte tegemoet :-)

ge
door gewicht Mar 13, 2017 om 19:58
170 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt mij zeker niet te duur, zoals al eerder geschreven de distributieriem is vrij duur, niet vanwege de riem maar de benodigde arbeidstijd ,het uit en inbouwen kost vrij veel tijd. Een goede garage zal dan ook altijd adviseren om gelijk de waterpomp te vernieuwen of dat automatisch al doen.

tenormin
door tenormin Apr 14, 2017 om 22:31
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@diewilik, O.T. ben nu in CA, hartstikke koud dus moet wel aangekleed blijven.

lo
door lovewinnie - Mar 9, 2017 om 20:25
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind de prijs voor dit alles erg reëel. Distributie riem en multiriem is een flinke kosten post maar wel nodig op zijn tijd. Gok a 400 Euro. Grote beurt kost ook al snel 200 Euro. Remslangen en overige 150 Euro,  keuring neem ik aan a 45 Euro
Waarschijnlijk wordt meteen de waterpomp vervangen ( wel aan te raden)

Wat u kunt doen is nu de ruitenwisser en remkabel en grote beurt. Dan komt hij door de keuring en is hij weer ff opgelapt . Spaar even door voor de distributie -en multiriem want dit kan later ook.

aurora1
door aurora1 - Mar 9, 2017 om 20:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het volgende valt onder apk keuringspunten: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/apk/vraag-en-antwoord/wat-wordt-er-gekeurd-bij-de-algemene-periodieke-keuring-apk
Zie wat @ronny530 meldt.
U kunt ook in de plaats van dit alles tegelijk te laten doen alleen het noodzakelijke laten doen (APK), zoals die remslangen, afkeurpunt.
Voor de rest kunt u incidenteel iets door een goedkopere garage laten doen. Bijv. luchtfilter vervangen doet KwikFit voor de prijs van het filter en kun je op wachten, olie kunt u ook voor een lage prijs een (andere) keer laten vervangen, bougies vervangen kost vaak niet meer dan de bougies en kan ook bij KwikFit of Euromaster o.i.d. en even op wachten. Even op internet kijken, want er zijn ook periodes dat men korting geeft.
Ik heb ook alleen maar incidenteel wat zaken laten vervangen of laten doen met mijn auto die de 30 gehaald heeft (geen Clio) en dat waren alleen apk punten. Verder staat in het instructieboekje wat in de regel zoal vervangen moet worden na x kilometers. Per onderdeel kan het aantal kilometers erg verschillen, bovendien is het geen "must" wat daar staat. Als de auto verder geen problemen heeft zou ik alleen de APK kwesties laten doen en de andere zaken eventueel om de beurt en incidenteel bij een voordelige garage. Je weet ook niet hoe lang die auto het zal blijven doen en dan is het minder verstandig om, als er geen problemen zijn en niet meer afkeuringspunten dan het genoemde, dergelijke bedragen aan niet-noodzakelijkheden uit te geven.
U kunt ook nog even bij een Clio forum kijken of bij problemcar en daar eventueel uw vraag nog een keer stellen.

bokskabouter
door bokskabouter Mar 13, 2017 om 12:41
32 Antwoorden / 4 Vragen

Je moet vooral naar KwikFit gaan. Als een bedrijf zich gespedialiseerd heeft van het uitdraaien van een poot van hun klanten zijn zij het wel. Ze hebben zogenaamd 'acties' maar dat zijn ordinaire lokkertjes, waarna eenmaal binnen, er z.g. een aantal zaken dringend gerepareerd moet worden en je volkomen blut de tent weer verlaat.

edrick3
door edrick3 - Mar 9, 2017 om 22:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nou, eerlijk gezegd vind ik die 'enorm hoge kosten' wel meevallen.
Het meeste komt door de distributieriem.
Maar die moet nu eenmaal na .....km of na zoveel jaar vervangen worden.
Je kunt de gok nemen om het niet te doen, maar mocht-ie knappen dan ben je verder van huis aangezien er dan een heleboel kapot gaat en het repareren té veel gaat kosten gezien de leeftijd van de auto.
Wanneer de distributieriem van uw wagen niet op tijd vervangen wordt, kan deze knappen, waardoor de motor vastloopt of zelfs grote schade veroorzaakt. De kosten om een gebroken distributieriem te repareren kunnen oplopen van enkele honderden tot zelfs duizenden euro`s. Wees er daarom tijdig bij en laat de distributieriem op tijd vervangen.

tenormin
door tenormin Mar 9, 2017 om 22:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dank voor uw antwoord, heb al besloten (en mail ontvangen van de garage) dat ik akkoord ga. Voor mij zijn het het wel enorm hoge kosten, hoor. Had er met gemak een nieuw retourtje AMS-SFO mee kunnen maken;-) maar goed: die trip maak ik toch wel (12.04.2017-04.07.2017). M.a.w. staat autootje 'nieuw' te wezen en alweer 3 maanden niet gebruik van maken. Had RDW graag uitgesteld, maar dat kan maar 2 maanden. En ook, het moest wel anders geen APK fiat. Wilde alleen weten of het een extreem bedrag was, wat uit de gegeven antwoorden blijkt van niet.

me
door mein33 - Mar 9, 2017 om 22:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tenormin,

De prijsopgave voor de genoemde werkzaamheden heel erg netjes.
Als de auto verder in goede conditie is dan is het zeker de kosten waard en kunt u er weer een poosje mee vooruit.
(Stukjes achteruit mag natuurlijk ook)   ;-))

Vr.gr.  mein33

tenormin
door tenormin Mar 9, 2017 om 22:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja mein33, ik heb vanavond de opdracht per e-mail doorgegeven (na de antwoorden die ik heb mogen ontvangen); ook beantwoording van de garage. Rij ook liever voor- dan achteruit. Hoewel, achteruit inparkeren heeft dan weer mijn voorkeur. ;-)

me
door mein33 Mar 11, 2017 om 13:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tenormin,

Ik doelde ook op het achteruit (in)parkeren ;-))

tenormin
door tenormin - Mar 10, 2017 om 23:42
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo forumleden die antwoord hebben gegeven op mijn vraag, indien nog interesse: Na brengen auto ben ik naar huis teruggebracht, vandaag laat in de middag kwam er iemand me weer ophalen: heb €878,14 ☺ gepind, maar ook: auto was, als service, gewassen en volledig schoongemaakt van binnen (wat ik ook nooit doe)! Wat me wel opvalt in de rekening zijn de telkens terugkerende woorden: All-in Economy. En al schrijf ik enorm hoge kosten (wat het ook is voor me): zijn al die service dingen 'normaal'; halen/brengen/schoonmaken of ben ik een bofkont? Ik kon ook voor nop een auto meekrijgen maar dat durf ik niet. Of een fiets, maar dan lag in in het ziekenhuis, joke. Dus extra vraagje: is dit de gewone gang van zaken met een 'moeizame' APK. De extra service in mijn ogen.

Ge
door Genee Mar 11, 2017 om 08:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Geen idee of die service bij elke garage zo is.
Bij mijn garage dezelfde service.
Apk keuring zonder beurt (maar) €20 incl. afmelden.

getty
door getty Mar 11, 2017 om 08:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bij mijn garage ook dezelfde service!

tijger1
door tijger1 Mar 11, 2017 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. U hebt gewoon een goede garage uitgezocht. Ik word ook, als ik dat wens gehaald of gebracht bij een beurt, of ik kan een leenauto meekrijgen. De laatste keer zag mijn auto door de verhuizing er aan de binnenkant ook niet uit, maar dat was ook gedaan. U kunt weer heel plezierig veilig rijden.

r.kemperman
door r.kemperman Mar 11, 2017 om 12:42
423 Antwoorden / 4 Vragen

Die service krijg ik nooit

tenormin
door tenormin Mar 11, 2017 om 13:22
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@toonder, zie hier op de rekening All-in prijs APK €19,00. Toch een eurootje goedkoper, ;-)

rf
door rfd Mar 13, 2017 om 21:01
27 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, deze service wordt echt niet overal gegeven. Ik zou heel blij zijn met zo'n garage en zou het dan ook niet erg vinden iets meer te betalen.

ou
door oudewouter Mar 14, 2017 om 16:18
52 Antwoorden / Vragen

Auto halen en brengen en schoonmaken?  Die garage moet u nooit meer wegdoen!  De meesten rekenen hier pittig voor of het zit in de "overheadkosten" verborgen.

ja
door janf43 - Mar 11, 2017 om 00:23
733 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de genoemde werkzaamheden is dit een alleszins redelijke prijs. De distributieriem wordt vervangen op basis van het aantal km's of op basis van leeftijd. Is dit de eerste keer dat deze vervangen wordt? Uitstel kan riskant zijn. Als deze riem breekt is de kans op schade aan de motor zeer reëel en zijn de kosten van herstel waarschijnlijk zo hoog dat het niet meer economisch verantwoord is om de auto te repareren. Met het uitgevoerde onderhoud kan de auto misschien nog een paar jaartjes mee, met een jaarlijkse klaine beurt en APK.

me
door mein33 - Mar 11, 2017 om 14:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tenormin,

U weet, als "oudgediende" ;-)) op dit forum dat, vooralsnog, alleen de ZON elke ochtend geheel "gratis" aan de hemel verschijnt en dat alle andere zaken zoals het halen, brengen etc. simpelweg verdisconteerd zitten is de rekening die u heeft betaald.
T'is net als bij de veerpont, 'heen motte betale en weer weer'.
Maar u bent wel een "bofkont" dat uw Clio er weer even tegen kan, in iedergeval tot de volgende APK.

Vr.gr.  mein33

tenormin
door tenormin Mar 11, 2017 om 14:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ach, dat het niet voor niets kon kan ik wel begrijpen, heb dat ding ook veel te lang verwaarloosd; ik wist gewoon niet dat deze service erin zat want ik zie het toch echt als service. En hij rijdt weer als een ☼ dus, achteraf, happy!

mo
door mof - Mar 13, 2017 om 12:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt me een redelijk bedrag, arbeidsloon etc inbegrepen

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 13, 2017 om 12:56
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Voor mijn Audi A2 is de distributie + waterpomp al €600,- normaal.......

Wel kun je via www.mijngarage.nl deze werkzaamheden opgeven en kijken wat het daar gaat kosten.
Wel is het bedrag per merk sterk wisselen.
De wisser en slangen, moeilijk in te voeren maar grote beurt + APK en tandriem is maar paar muis klikken.

Ik vind gezien wat ik alleen al aan onderdelen kwijt ben een redelijk scherp bedrag.
Helaas verdien ik geen €50,- per uur Ex Btw maar daarom doe ik het graag zelf.

Prima garage als ik zo het lijstje bekijk.

tenormin
door tenormin Mar 13, 2017 om 13:10
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tot15karakters, Is gewoon de Renault dealer, durf nooit naar Beun de Haas. En zelf doen, nou, kan nog niet eens band van trolley oppompen, bij de autopomp dan. Maar zit net die rekening door te lezen, staat: stuurbekrachtigings pomp lekt iets. Volgend bezoek weer controleren. Had ik nog niet gelezen: 3 A-viertjes van werkzaamheden... ;-)

Le
door LeCorbeau Mar 13, 2017 om 20:32
38 Antwoorden / Vragen

Audi is een veredelde VW met first rate prijzen, overgewaardeerd spul om te zwijgen van importeur PON.

tot15karakters
door tot15karakters Apr 12, 2017 om 13:22
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ja, soms bestel ik voor een Skoda een riem + Seat waterpomp die hetzelfde is maar voor de tandriem moet ik weer polo invoeren van juiste type.

De dealer is duurder met Audi maar bij sommige handelaren zijn de prijzen van dit soort delen wel gelijk ongeacht merk.
Wel spaar ik erg veel arbeidsloon op tandriem + waterpomp.
Koppeling met Drukgroep hetzelfde   1/6 materiaal........

Ik weet dat niet iedereen dit kan en als het fout gaat is nog duurder.
Maar of een dealer altijd even goed is, die doen nu vaak voertuigen jonger dan 5 jaren en hebben niet zoveel ervaring met voertuigen
die nu tenminste 12 jaren oud zijn of meer.

blackjes
door blackjes - Mar 13, 2017 om 13:39
141 Antwoorden / 34 Vragen

Voor al deze werkzaamheden kan ik niet anders zeggen dat de kosten enorm meevallen. Vooral het vervangen van de distributieriem kost al een vermogen. Maar met al deze werkzaamheden kan Uw auto weer een aantal jaren mee. Mijn advies: verwaarloos de onderhoudsbeurten niet. Achterstallig onderhoud geeft meer slijtages dus hogere kosten.

tenormin
door tenormin Mar 13, 2017 om 14:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@blackjes, is inderdaad mijn eigen schuld door autootje te verwaarlozen.

Jj
door Jjokie - Mar 13, 2017 om 13:56
2 Antwoorden / Vragen

Heb zelf distributieriem laten vervangen en was al€400,- kwijt bij een Twingo. Vind dit dus meevallen. Kijk ook bij Renault op internet voor kosten onderhoud.

be
door bertk - Mar 13, 2017 om 15:00
13 Antwoorden / 1 Vragen

Toegegeven - het is veel geld. Aan de andere kant: BTW er af is 726 euro en ga dan eens op internet zoeken naar onderdeelprijzen i.h.b. distributieriem/spanner en multiriem/spanner. Dan de rest + werkplaatstarief en dan is het opeens niet zo duur meer. Als de distributieriem kapot gaat is het kleppen door de zuigers en dan is het einde oefening! Bedrag even door zeven (jaren) delen, hopelijk veel rijplezier en dan is het bedrag niet meer dan redelijk - u hoeft niet alles te laten doen als eerder aangegeven.

1paul
door 1paul - Mar 13, 2017 om 15:03
3101 Antwoorden / 0 Vragen

ga met die punten naar een niet dealer en kijk wat je daar kwijt bent, kun je vergleijken, zou misschien een 150 goedkoper kunnen dan maar distributieriem enz valt inderdaad niet mee en is wel een punt dat moet...

we
door weethet - Mar 13, 2017 om 17:35
107 Antwoorden / 2 Vragen

ja. distibutieriem alleen kan al 600 kosten!

tenormin
door tenormin Mar 13, 2017 om 17:50
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@weethet, distributieriem & multiriemset was €421,00. Het duurste dus. Als tweede: de remslangen vervangen voor, ontluchten remslang voor ontluchten remslangcircuit + remslag motrio (geen idee wat het betekent) was €226,14, dus de duurste zaken, de rest waren kleinere dingen. Maar nog niet alles wat gedaan zou moeten worden is gedaan; ff vakantiegeld AOW 'vangen'. Al geschreven: de stuurbekrachtigingspomp lekt iets. Zal ik dan later doen in Juli, eerst 3 maanden Amerika, 12 April ☼

ho
door honza23 - Mar 13, 2017 om 17:45
259 Antwoorden / 3 Vragen

Ligt ook aan wat voor auto: het verschilt nl. nogal qua auto hoeveel tijd een garage nodig heeft voor de distributieriem en spanrol(len).
Dat de auto verwaarloosd is maakt weinig uit: de duurste kosten zijn hier die distributieriem en spanrol (niet alleen materiaal maar ook arbeidsloon) en die moeten gewoon na een x aantal km's of na x jaar.
Ik denk dat als dit een officiële dealer is de prijs redelijk is: alleen al die riem en rol met arbeid en BTW ben je zo € 600 kwijt.

tenormin
door tenormin Mar 13, 2017 om 17:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@honza23, zie mijn reactie aan @weethet, dank voor uw antwoord trouwens..

Le
door LeCorbeau - Mar 13, 2017 om 20:29
38 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet waar u woont, maar ik weet iemand die het goedkoper kan doen, qua arbeidskosten en nog goed ook, APK kan bij hem ook., zit ergens rondom Rotterdam. Werkt ook porfessioneel aan auto's. Spullen kan je bv via Mister auto bestellen, scheelt een hoop. Ik doe dat ook voor mijn auto scheelt me 100en euro's per  jaar! Weet niet of je hier iemand een pb kan sturen of zo.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 14, 2017 om 23:35
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De auto is al een week terug gerepareerd. Uw advies heeft weinig nut.

Le
door LeCorbeau - Mar 13, 2017 om 20:35
38 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet waar jullie al die reparaties uitvoeren, maar aan mijn auto die ik 2008gekocht heb heeft het me in 8 jaar 1850 aan reparaties gekost, is inclusief subframe, 4 schokbrekers, remmen, cruise control die ik zelf heb ingebouwd en andere kleine zaken. Als ik de bedragen hier zie rondvliegen dan zou ik nog liever lopen.

frits
door frits - Mar 13, 2017 om 20:52
146 Antwoorden / 5 Vragen

Niet naar de Dealer gaan, maar na een betrouwbare andere garage scheelt een hoop. Zelf heb ik al jaren een betrouwbare Turkse garage, die doen het voor de helft, ook Quickfit is een optie. En de volgende auto beter op letten geen nemen distibutie riem maar ketting scheelt veel in kosten.

tenormin
door tenormin Mar 13, 2017 om 21:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@frits, niet naar dealer gaan is geen optie voor me. En als u goed gelezen had: een volgende auto zit er niet meer in. Ben pas 76 alleen: lopen lukt niet zo best, dus...

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 14, 2017 om 23:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Oneens, ik moest een keer een Xenonlamp laten vervangen terwijl ik onderweg was.
Geen probleem, kosten €255. Voor een originele BMW lamp. Goede man is ruim 45 minuten bezig geweest.
Bij de dealer rekenen ze €185 en stap je na 15 minuten weer in. Tja juiste gereedschap en kennis hoe eea te demonteren is niet aan voor alle universele garages weggelegd. Het is.onmogelijk alle modellen met hun eigenaardigheden te kennen.
Plus hoe zit het met uw garantie bij de Turk? Gebruikt hij überhaupt originele Merkonderdelen

rf
door rfd - Mar 13, 2017 om 20:57
27 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou niet van schuld willen spreken. U zult er wel een goede reden voor gehad hebben. Ik vind deze rekening gezien de werkzaamheden prima in orde. Vooral de distributieriem is duur, daarvoor moet meestal de motor uit elkaar en kost veel arbeidstijd. Hoe meer arbeidstijd, hoe hoger de rekening. Ruitenwissers zijn ook niet goedkoop. Veel 'kleine' zaken maken samen ook meer. Geniet van uw auto zolang het nog kan en te betalen blijft.

tenormin
door tenormin Mar 13, 2017 om 21:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@rfd, dank u voor positieve reactie; ik ben gewoon dom geweest door auto niet een echte onderhoudsbeurt te hebben laten geven; ja, gebrek aan pegulanten. Dus wel eigen schuld.

ou
door oudewouter - Mar 14, 2017 om 16:12
52 Antwoorden / Vragen

Dat is wel veel geld maar zeker niet duur. Alleen al de nieuwe distrubutieriem met spanrollen en montage (rotklus)  is al gauw zo.n € 700,00  . Voor het vervangen van de remleidingen bij de voorwielen moeten ze ook het hele remsysteem legen , opnieuw vullen met (dure)  remolie en ontluchten. Kost algauw zo'n € 150,00 .Ook behoorlijk arbeidsintensief.! Neem daarbij dan nog een grote ?? onderhoudsbeurt, die meestal zo'n € 400, 00 of meer bedraagt en ik kan alleen maar zeggen dat ze heel coulant zijn geweest!  Grote beurt in 2010?  Hoe lang zat die distributieriem er om ?  Mag meestal max. ca. 6 jaar en , afhankelijk van merk, 75000 tot 90000 km. Als die kapot gaat draait u uw motor in de soep . Kapotte kleppen, cq. klepstoters, zuigerschade, etc!
U hebt kennelijk veel geluk gehad!

tenormin
door tenormin Mar 14, 2017 om 17:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dank dat u mijn vraag nog heeft kunnen vinden ;-). Ik heb (verkeerd) gedacht: dit 17 jaar oude autootje heeft maar iets meer dan 33.000 km erop zitten en gedacht! dat er dan geen grote problemen zouden kunnen komen. Tot voor 17 jaar geleden wist ik niets van onderhoud, kocht elke anderhalf jaar een nieuwe, toen nog uit het bedrijfje. Maar goed, ik ben wat lichter en hij rijdt weer safe.

ik
door ikzelf1942 - Mar 14, 2017 om 23:25
81 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Tenormin,
Onbegrijpelijk dat u zo'n vraag durft te stellen, gezien ALLE antwoorden die u op deze site geeft, welke vragen het ook zijn , u weet het!!!
even googlen ( met het kenteken) bij bepaalde sites en u vindt alle prijzen.
De genoemde prijzen zijn niet uitzondelijk hoog. Zeker niet als u naar de dealer gaat.
Bij een erkend garagebedrijf ( geen dealer ) zou het zeker een een kleine€150.-voordeliger zijn,
terwijl ook DAAR bij een nieuwe auto de fabrieksgarantie volledig blijft bestaan. ( is hier niet van toepassing)

tenormin
door tenormin Mar 15, 2017 om 00:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@ikzelf1942, hoe durft u zo'n vraag te stellen? Gewoon, omdat dit vraag & beantwoord is. En ook nog, als laatste bent u ook de eerste met een negatief antwoord. Dus fijn, want alles is al opgelost; heb allemaal goede ( op u na) antwoorden gekregen. En ja, Google had ik kunnen gebruiken maar.... de meeste forumleden "kennen" elkaar en, zoals u hebt kunnen lezen, (niet gedaan uiteraard) hebben me allen een goede feed back gekregen. Zoals ik al stelde in mijn Topic: alleen graag serieuze antwoorden....  Slaap zacht...

bi
door bigale50 - Apr 12, 2017 om 13:28
25 Antwoorden / 1 Vragen

Bij sommige auto's kost het vervangen van de distributieriem al zoveel, dus nee, dit is heel schappelijk.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 13, 2017 om 00:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Reparatie is al 4 weken geleden uitgevoerd.