henson
door henson May 22, 2010 om 10:49
Auto & vervoer

Auto airco opnieuw laten vullen??

Hallo,

Heb een andere auto gekocht en vind koeling van de airco in deze auto wat minder dan de airco die ik in mijn vorige auto had; dit terwijl de huidige motor (en koelsysteem) beduidend groter is (1.6 ltr Ford toen, 2.0 ltr Toyota nu).
Die vorige auto had ik 4 jaar in mijn bezit en heb nooit wat aan de airco laten doen omdat hij prima functioneerde en ik van mening was dat de werking van een airco net zo is als de werking van een koelkast en ik ken niemand die zijn koelkast iedere twee jaar laat checken en/of bijvullen. Kan ook op internet niet echt vinden of, en waarom een auto-airco het slechter doet (minder koelt) als er minder koelmiddel in het systeem zit; mijn gedachte is namelijk of hij doet het of hij doet het niet.
Wie kan het me vertellen of een koelsysteem werkelijk minder presteert indien er minder koelmiddel in het systeem zit en hoe meet je dat objectief? En waarom verliest een auto-airco vulmiddel en een gewone koelkast niet?

Groet, Henson

72301 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 22, 2010 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij laten ieder jaar de airco schoonmaken. Anders gaat hij stinken.

ve
door verwijderd - May 22, 2010 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

het koelsysteem van uw auto is wat minder precies in elkaar gezet dan uw koelkast. Soms moet uw airco iest bijgevuld worden. Ga naar een autoairco specialist. In een ahlf uurtje is alles geinspekteerd, bijgesteld en ingeregeled. Sommige garages maken nu reclame en doen een inspektie e.d. in relatie met een beurt of de APK.

Succes, poltol
[die na het bijregelen van de autoairco last had van plaatselijke seeuwbuien in de auto, brrrrrrrrrrrrrrrrr errug koud]

ve
door verwijderd - May 22, 2010 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

: henson

Advies: stel jouw vragen eens op......................................................

Autoproblemen-forum

http://www.problemcar.nl

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 23, 2010 om 09:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Read,

Bedankt voor je reactie; heb de vraag op dat forum gesteld en inmiddels ook het antwoord gevonden....( http://www.vanderbiltautogas.nl/airco_tips.htm) welliswaar op de pagina's voor de profs en het antwoord is van een aircofirma dus niet geheel objectief, maar goed, misschien komen er meer anwoorden.

Vriendelijke groet,

Henson.

ve
door verwijderd - May 23, 2010 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Henson:

Vorige week zaterdag 15 mei op ARD -Ratgeber Auto & Verkeer was daar een item over:
Jammer geld, periodieke koelsysteem controle. Alleen koelmiddel bijvullen wanneer de koeling nalaat en wanneer een vreemde lucht (stinken?) waargenomen wordt het filter en de behuizing daarvan schoonmaken. Dat kun je zelf, net als het luchtfilter van de motor vervangen.
Ook werd daarin gesteld dat het instellen van de airco onder de 22 graden C.
Naar verhouding veel extra brandstof kost.

Het koelsysteem van de ene auto met dat van een andere auto vergelijken zou ik niet doen. Dat kan aan onbekendheid met de nieuwe auto liggen. Het heeft al helemaal niets te maken met de inhoud van de automotor.

Een beetje lichte kleur auto kan zo ook brandstof besparen: De lichte lak reflecteert de zonnewarmte beter zodat minder gekoeld hoeft te worden en de auto wordt op straat eerder opgemerkt, waardoor overdag minder met dimlicht gereden hoeft te worden. Dus weg met de grote zwarte bakken met veel chroom.....?

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - May 23, 2010 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

de reden dat een auto-airco zijn vulling met 10% per jaar verliest en dus eens in 3 a 4 jaar moet worden bijgevuld en een koelkast niet heeft te maken met de constructie van de compressor.

de compressor van een koelkast is een hermetisch gesloten compressor hierbij is de elektromotor die de compressor aandrijft samengebouwd met de compressor in 1 huis.
bij een lekkage van de as-afdichting blijft het koudemiddel in het systeem omdat het huis hermetisch gesloten is van de buitenlucht

De airco van een auto is een semi-hermetisch gesloten compressor daar de compressor aangedreven wordt door de motor van de auto.
het nadeel van deze constructie is dat de asafdichting bij weinig of geen gebruik van de airco verstaft en gaat lekken naar de buitenlucht en op die manier zijn vulling verliest.

daarom staat in het instructieboekje en wordt er geadviseerd om de airco wekelijks minimaal een kwartier te laten werken om de rubber as-afdichting soepel te houden.

dat een auto airco minder precies inelkaar zou zitten in flauwekul vanwege de hoge drukken tot 20 bar in het koudemiddelcircuit zijn de toleranties minimaal.

de klimaatsystemen in autos kunnen je niet met ander merken of types vergelijken zoals al opgemerkt het 1 of ander is ook afhankelijk van het gebruikte koudemiddel.

ve
door verwijderd - May 24, 2010 om 00:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met dank aan Herman!
Heb even op ARD-ratgeber gezocht en gevonden:

http://www.daserste.de/ratgeber/auto_beitrag_dyn~uid,p4iu3h3dyv93am3m~cm.asp

Nou, lijkt me duidelijke taal; gebaseerd op de uitspraken van een fabrikant van auto-airco's:

"Fazit
Eine Klimaanlage braucht in der Regel keine Wartung, es sei denn, man fühlt sich durch Gerüche belästigt oder die Klimaanlage kühlt nicht mehr richtig. Ansonsten sind die Systeme wartungsfrei. Egal wie verlockend die Werbung klingt, der Klima-Check ist rausgeworfenes Geld."

Een auto-airco is normaliter onderhoudsvrij, alleen iets aan doen wanneer hij onfris ruikt of niet meer goed koelt!

"Klima-Check nur Geldmacherei?
Aber stimmt nun die Warnung der Mechaniker oder handelt es sich tatsächlich nur um Geldmacherei? Wir fragen bei der Firma Valeo nach, einem Hersteller von Klimaanlagen, und erfahren, dass die Systeme zwar nie ganz dicht sind, dass das Kühlmittel jedoch für rund zehn Jahre reicht. Und selbst wenn es einmal zu wenig sein sollte, entsteht kein Schaden. Ein Sensor schaltet im Zweifelsfall die Klimaanlage vorher ab."

Dus zelfs als er eens een keertje te weinig koelmiddel in zou zitten dan ontstaat er nog geen schade maar schakelt een sensor het systeem van tevoren uit.

Kijk Herman, daar hebben we wat aan....(die van de banden niet :-)

Groet, Henson

ve
door verwijderd - May 24, 2010 om 01:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Henson:

".(die van de banden niet :-)"

Jij niet, ik wel. Ben er donderdag nog geweest. Heb een jongere reserveband voor mijn 25-jarige Avento caravan nodig. De huidige XZX band is ruim 20 jaar. Ze leggen een jongere ingenomen band met 3 mm profiel voor mij terug. Gratis. Leuk toch? Omdat ik het jammer vind op een oude caravan een nieuwe reserveband te zetten.

Je zult het geloven of niet, maar vele jaren heb ik, als "testrijder" voor een bandenfabriek volledig gratis (incl. ventielen, balanceren en monteren) banden gehad voor caravan en auto. Sinds enige jaren kan dit jammer genoeg niet meer. :-(

H.

ve
door verwijderd - May 24, 2010 om 09:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Herman,

Niet alleen ik niet; niemand niet.......(behalve Herman zelf).
En daar hebben de mensen (incl. ondergetekende) niks aan.

Groet,

Henson.

PS: Maar die airco-tip is klasse, dat dan weer wel :-)

ve
door verwijderd - May 25, 2010 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

een auto airco is beslist niet onderhouds vrij. niet met r 12 of r 134. er verdwijnt per jaar door natuurlijke verliezen 10 tot 15%. als er teweinig r134 inzit daalt de capacitiet om dat er te weinig wisseling zit in verdampen en condenseren. bovendien smeert de com[ressor ook niet voldoende zodat het overlijden aanstaande is.de olie word door het koude middel meegenomen in het systeem.

ve
door verwijderd - May 25, 2010 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grindweg,

Bedankt voor je reactie; maar kun je die daling in capaciteit, dus het vermogen om te koelen, ook aantonen? Heb je een verwijzing naar een artikel of filmpje van een test? Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, maar tot dan geloof ik het artikel de ARD.

Groet, Henson

ve
door verwijderd - May 26, 2010 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

geachte henson het is zo wel tebegrijpen het koelmiddel volume neemt af en om te verdampen heb je warmte transport nodig het gas word vloeistof in de condensor en de pomp verpomt dus gas. als het systeem niet op pijl is dan betekent dat de verdamp capaciteit af als het ware word het gas te ijl. de pomp wil teveel aanslaan en daar merkje het al aan . neem een temp meter in de lucht uitlaat opening in het dashbord en je ziet dat bij warm weer de vereiste uitstroom temperatuur niet tussen de 8 en 10 graden komt te liggen . bij een lage buiten temp haalt hij het nog wel. mocht u nog vragen hebben dan verneem ik graag mvgr

ve
door verwijderd - May 26, 2010 om 20:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grindweg:
Bedankt voor je reactie; maar je uitleg leest erg moeilijk door het aan-elkaar schrijven van de zinnen. Zal het proberen te ontleden en mijn interpretatie in haakjes erachter zetten om het voor mij duidelijk te krijgen.

Dus je schrijft:

Geachte Henson,
-Het is zo wel te begrijpen....(misschien is het zo duidelijker voor jou0
-Het koelmiddel volume neemt af.....(de koelmiddelmoleculen ontsnappen uit het systeem door kleine afdichtingslekjes bij o.a de o-ringen, dus de hoeveelheid koelmiddel wordt in de loop der jaren minder)
-Om te verdampen heb je warmte transport nodig????(Dacht dat de compressor de vloeistof omzet in gas, dus verdamping, en door deze verdamping ontstaat koude lucht die door ventilatoren in de cabine wordt geblazen).
-Het gas wordt vloeistof in de condensor...(het gas wordt in de condensor weer tot vloeistof samengeperst).
-En de pomp verpomt dus gas.....(dacht dat de compressor afsloeg als ie geen vloeistof meer voelt, d.m.v. sensor in het systeem).
-Als het systeem niet op pijl is dan betekent dat dat de verdamp capaciteit af.....(als er te weinig vulmiddel aanwezig is dan neemt de verdampingscapaciteit af ).
-Als het ware wordt het gas te ijl....(als het ware bevat het gas te weing moleculen? Wat komt er dan voor in de plaats? Buitenlucht? Vacuum?)
-de pomp wil teveel aanslaan en daar merk je het al aan.....(heb geen geregelde airco; dus volgens mij draait de pomp altijd mee bij inschakeling van de airco).
-neem een temp meter in de lucht uitlaat opening in het dashboard en je ziet etc. ...(om dit uit te testen moet je een termometer plaatsen op een ventilatierooster;in het dashboard; bij warm weer (+ 23°C?) zal een slecht gevulde airco niet de vereiste luchtuitstroom temperaatuur halen (tussen de 8 en 10°C); bij een lagere temperatuur kan hij dit nog wel bereiken.

Kortom: als ik een termometer op direct een luchtrooster plak en de airco staat aan en ik laat de motor 15 minuten lopen dan moet ik bij (de laagste ventilatorstand?) een uitstroomlucht temperatuur meten van tussen de 8 en 10°C .......
Die laatste waarden hoeven voor mij part niet te kloppen; maar wat ik wel zal verwachten is toch een aanzienlijke daling in luchtuitstroomtemperatuur nadat ik bij de airco-specialist ben geweest......klopt die aanname?? Dus voor het bezoek meet ik bijv. 12°C luchtuitstroomtemperatuur en na de bijvulling van het systeem onder excact dezelfde omstandigheden 8°C, want een minimale daling van 5°C mag ik voor dat geld toch wel verwachten of niet?.

Vriendelijke groet,

Henson

PS: is een verslag van een dergelijke test ergens te vinden? Of bijv. als garantievoorwaarde bij een airco-specialist ?

ve
door verwijderd - May 26, 2010 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

geachte henson. daar ik in weinig tijd veel moet doen en geen comp expert ben ook niet in typen kan het wel eens moeilijk zijn voor een ander. de waarden kloppen echt wel bij deze buiten temp . als u een pomp op de auto bezit zijn er 2 soorten een die via een magneet koppeling werkt deze magneet speol schakelt in en uit onder div voorwaarden. en een die constant draait maar inwendig door de stand van de pomp ring de opbrengst regelt . hij pompt gas en geen vloeistof. dat is ook de reden dat het systeem niet teveel olie mag bevatten dan heeft u een vleoistof slag en overlijd de pomp.. de temp daling cq capaciteit is van meerdere factoren afhangkelijk.. dat u geen daling meet kan komen door de buiten temperatuur of er is een ander probleem maar dat kan ik hier vandaan niet zien. uw techn kennis kan ik ook niet inschatten. maar als u een schama wilt kan ik dat voor u regelen. ik wil alles voor een ander doen maar het is een gegeven dat men niet op taal oid afgerekend word op dit medium.

ve
door verwijderd - May 27, 2010 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grindweg,

Allereerst bedankt voor je reacties en je hulp, stel meedenken zeer op prijs. Wilde je zeker niet op je taal afrekenen; het leest voor mij alleen heel moeilijk als je alle zinnen aan elkaar breit in een technisch verhaal.

Maar ik begrijp uit je reactie dat ik zeker een behoorlijke daling in de luchtuitstroom temperatuur mag verwachten na een airco-beurt. Overweeg dit namelijk te laten doen, maar weet niet of de airco dan beter presteert.
De laatste keer dat het systeem is afgevuld was een jaar geleden en een jaar daarvoor is het ook al een keertje afgevuld nadat in 2007 de pomp, condensor/droger en koppeling zijn vervangen (volgens de autohistorielijst).
Misschien is e.e.a. niet goed uitgevoerd want er zat geen interieurfilter voor de kachel.........dit ondanks de uitdrukkelijke vermelding in het onderhoudsboekje dat dan de airco dan minder goed functioneert.

Mocht ik een airco-beurt (leegtrekken, vacumeren en vullen met de juiste hoeveelheid koudemiddel) dan zal ik vooraf zeker de temperatuur meten en natuurlijk ook naderhand, beide onder dezelfde omstandigheden natuurlijk en het resultaat hier bekend maken.

Vriendelijke groet,

Henson

ve
door verwijderd - May 27, 2010 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

-Het koelmiddel volume neemt af.....(de koelmiddelmoleculen ontsnappen uit het systeem door kleine afdichtingslekjes bij o.a de o-ringen, dus de hoeveelheid koelmiddel wordt in de loop der jaren minder)
de enige plek waar lekkage optreed in een auto airco is de as-afdichting van de compressor, in alle ander gevallen is "geweld" van buitenaf de oorzaak

-Om te verdampen heb je warmte transport nodig????(Dacht dat de compressor de vloeistof omzet in gas, dus verdamping, en door deze verdamping ontstaat koude lucht die door ventilatoren in de cabine wordt geblazen).
om het koudemiddel te laten verdampen (koken)heb je warmte nodig deze warmte haal je bij een auto uit het interieur en dit gebeurd in de verdamper

-Het gas wordt vloeistof in de condensor...(het gas wordt in de condensor weer tot vloeistof samengeperst).
om van het persgas weer vloeistof te maken moeten het worden afgekoeld. dit gebeurd in de condensor die gekoeld wordt door de rijwind, voor een goede werking moet het koude middel altijd minimaal 15 graden boven de buiten temperatuur liggen daar anders geen condensatie plaats kan vinden van het koudemiddel

-En de pomp verpomt dus gas.....(dacht dat de compressor afsloeg als ie geen vloeistof meer voelt, d.m.v. sensor in het systeem).
benaming "pomp" is niet juist. de compressor zorgt voor drukverhoging om de koudemiddel kringloop op gang te houden,door deze drukverhoging onstaat een hoog kookpunt van het koudemiddelgas wat in de condensor wordt afgekoeld tot de condensatie temperatuur.
een compressor kan alleen gasvormige mengsels verplaatsen omdat gas samenpersbaar is, vloeistof is niet samenpersbaar en wanneer dit in de compressor komt zal dit tot onherstelbare schade leiden aan de compressor.

-Als het systeem niet op pijl is dan betekent dat dat de verdamp capaciteit af.....(als er te weinig vulmiddel aanwezig is dan neemt de verdampingscapaciteit af ).
onderdeel van het koudemiddelkringloop is capilair of expansieventiel,deze bepaald de mate van verdamping en is zo ontworpen dat de de verdamper voor 3/4 ggevuld is met met vloeistof, deze vloeistof wil veel warmte opnemen waardoor het gaat koken en een gas wordt.
voor een zo hoog mogelijk rendement moet dit zolaat mogelijk gebeuren in de verdamper bij voorkeur vlak voordat de vloeistof de verdamper verlaat.
echter hierdoor neemt de kans op vloeistofslag toe.
de ontwerper van het systeem zal er dmv oververhiiting van het koudemiddel voor zorgen dat er altijd gas wordt aangezogen
de oververhiiting voor airco is tussen de 2 en 10K
wanneer de vulling van het systeem niet juist is dan neemt de oververhitting toe(meer dan 10K) en staat de verdamper maar voor een klein deel vol met vloeistof het overgrote deel staat vol met gas, dit warme gas wil haast geen warmte meer opnemen wat resulteerd in afname van het koelvermogen

-Als het ware wordt het gas te ijl....(als het ware bevat het gas te weing moleculen? Wat komt er dan voor in de plaats? Buitenlucht? Vacuum?)
er komt koudemiddel voor in de plaats met als gevolg een lagere druk wat weer zorgt voor minderkoelcapaciteit

-de pomp wil teveel aanslaan en daar merk je het al aan.....(heb geen geregelde airco; dus volgens mij draait de pomp altijd mee bij inschakeling van de airco).
door te weinig vulling wordt de compressor door de lagedruk beveiing uitgeschakeld nadat alles weeer in rust is gekomen slaat de compressor voor een korte tijd aan ttot de ld schakelaar weer ingrijpt.
bij een handgeregelde airco moet je voor de gewenste temperatur zelf in/uitschakelen, bij een automatische regeld de thermostaat dat voor je.

-neem een temp meter in de lucht uitlaat opening in het dashboard en je ziet etc. ...(om dit uit te testen moet je een termometer plaatsen op een ventilatierooster;in het dashboard; bij warm weer (+ 23°C?) zal een slecht gevulde airco niet de vereiste luchtuitstroom temperaatuur halen (tussen de 8 en 10°C); bij een lagere temperatuur kan hij dit nog wel bereiken.

Kortom: als ik een termometer op direct een luchtrooster plak en de airco staat aan en ik laat de motor 15 minuten lopen dan moet ik bij (de laagste ventilatorstand?) een uitstroomlucht temperatuur meten van tussen de 8 en 10°C .......

En hier gaat het fout om de goede werking te contoleren of de verdamper zijn werk goed doet moet je direct in/op de verdamper meten,
dit is echter niet makkelijk te doen alles is in een auto weggebouwt, maar voor een juiste meting zou je de voeler op de verdamper zelf moet plakken , bij een goede werking zal deze nagenoeg 0 graden aangeven.

Die laatste waarden hoeven voor mij part niet te kloppen; maar wat ik wel zal verwachten is toch een aanzienlijke daling in luchtuitstroomtemperatuur nadat ik bij de airco-specialist ben geweest......klopt die aanname?? Dus voor het bezoek meet ik bijv. 12°C luchtuitstroomtemperatuur en na de bijvulling van het systeem onder excact dezelfde omstandigheden 8°C, want een minimale daling van 5°C mag ik voor dat geld toch wel verwachten of niet?.

deze 0 graden gemeten op de verdamper is het mooist, echter een temperatuur tussen de 2 en 10 graden is ook nog goed, het is wel afhankelijk van de buitentemperatuur dit heeft te maken met de ontwerpcondities van het systeem dat zal meestal 32 graden zijn en voor luxe merken 43 graden.
hou er wel rekening mee dat het onder de motorkap behoorlijk wam is en dat dit ook van invloed is op het systeem

ve
door verwijderd - May 27, 2010 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ miraltje:

Een prima correctie/samenvatting van wat er in een koelsysteem gebeurt en hoe dat gebeurt, door iemand die er kennelijk voor geleerd en de stof begrepen heeft.

H,

ve
door verwijderd - May 27, 2010 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

geachte miraaltje uw beschrijving is niet geheel juist. de moleculen van 134 a zijn veel kleiner dan van r12 dus daar door niet alleen bij de compressor een natuurlijke lekage maar ook via de enkele rubber slangen zij het in geringe mate. de verdamping gaat via de orifite tube. een vernauwing in het systeem tot daaraan toe is het vloeibaar van af de condensor.. dat is het hoge druk gedeelte. daarna gaat het via de verdamper naar het kookpunt en omdat verdampen te bereiken onttrekt dat de warmte uit de verdamper en koelt daarmee de lucht die er door stroomt richting het interieur. en is dan dus gas vormig en in de condensor word het weer vloeibaar .in de compressor mag nooit geen vleoistof komen deze is niet samen drukbaar en geeft dus dan de geest. de 0 graden is een leuter verhaal want op dat MOMENT GRIJPT DE VORST BEVEILIGER AL IN. in de condensor word niets geperst. de airco condensor word direct als eerste gekoeld als de airco even draait slaat de koelvin al in . als de motor echter teheet word word de airco direct uitgeschakeld. wij zijn een gecertificeerd inbouw en onderhouds bedrijf. ook voor lease maatschapijen. en zoals ik omschreef draait een pomp die een elektrmachnetische koppeling heeft echt niet altijd mee u heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. en als er voldoende druk en 134 a is en werkt toch onvoldoende dan is er gewoon iets mis

ve
door verwijderd - May 27, 2010 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

N iveau 4 T heorie K limaatbeheersing
De mobiele R134a airconditioning
Werking en indeling
Een airconditioning is samengesteld uit een groep componenten welke een gesloten circuit vormen en
derhalve het natuurkundige kringloop proces realiseren. Het koudemiddel bevindt zich in dit circuit en
ondergaat gedurende het proces voortdurend faseveranderingen. Van damp naar vloeistof en van
vloeistof naar damp. Hierdoor ontstaat warmteverplaatsing. Als koudemiddel wordt R134a gebruikt.
We herhalen: Het koudemiddel in vloeibare toestand en hogedruk ondergaat een plotselinge
drukverlaging. Door de plotselinge drukverlaging zal het koudemiddel spontaan willen overgaan in
dampvorm. Het onttrekt hiervoor warmte uit de passerende lucht (Het airco-effect). Er wordt zoveel
warmte onttrokken dat de damp in geringe mate oververhit raakt. Vervolgens zal een compressor de
damp op een hogere druk en temperatuur brengen. Door warmte af te voeren zal de damp tot
vloeistof condenseren waarna het proces zich kan herhalen. In eerste instantie wordt onderscheid
gemaakt tussen een aircosysteem met:
? een vast expansieventiel (capillair);
? een thermostatisch expansieventiel.
Wanneer we een verdeling willen maken naar het type toegepaste compressor dan zouden we tot de
volgende indeling kunnen komen:
? De aan/uit systemen (compressoren met vast slagvolume en koppeling);
? De systemen met koppeling en variabel slagvolume, zuigdruk geregeld;
? De systemen zonder koppeling en variabel slagvolume, extern geregeld.
Een belangrijk extra onderdeel van een aircoinstallatie is het filter-droger systeem. De functie hiervan
is om het koudemiddel van mechanische verontreinigingen te ontdoen en water (vocht) te verwijderen.
Ook heeft het filter/droger een opslagfunctie. Bij een volledig systeem dienen we nog rekening te
houden met diverse regelunits en beveiligingen. De meest essentiële hiervan zijn:
? de hoge- en lagedrukbeveiligingsschakelaars;
? de middendrukschakelaar;
? de vorstbeveiligingsschakelaar.
Genoemde systemen zijn systemen waarbij de compressor mechanisch al dan niet via een
elektromagnetische koppeling wordt aangedreven. Nieuw zijn compressoren die door een
elektromotor worden aangedreven. Bij dergelijke systemen is het toerental van de compressor niet
meer afhankelijk van het motortoerental. Dit geeft nieuwe regelmogelijkheden.
Systemen met vast expansieventiel (capillair)
Het meest eenvoudige, hoewel niet het meest voorkomende, is een systeem met een vaste
vernauwing. Zo'n expansieventiel wordt meestal een capillair genoemd. Gemakshalve laten we de
gedetailleerde werking van de compressor in eerste instantie buiten beschouwing. Wel nemen we in
ons basissysteem een filter/droger, hier meestal een accumulator genoemd op ( fig.1). Het aanzetten
van het systeem geschiedt door de compressor d.m.v. een elektromagnetische koppeling in te
schakelen.

ve
door verwijderd - May 27, 2010 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/comfort/hfdstk4mobiel.pdf als u hier op klikt ziet u interesante uitleg veel lees plezier

ve
door verwijderd - May 28, 2010 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

grindweg schreef op donderdag 27 mei 2010, 21:53:
de 0 graden is een leuter verhaal want op dat MOMENT GRIJPT DE VORST BEVEILIGER AL IN. u heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

kunt u mij dan uitleggen waarom bij een goedwerkende r134a installatie de lagedruk zijde een druk geeft van 2 bar bij een tempertuur van 0 graden.
terwijl u verklaart dat dan de vorstbeveiliger heeft ingegrepen

r134a werkt lagedrukzijde optimaal tussen 1,47 bar (-5'C) tot 2.45 bar (4.8'C)
hogedrukzijde 13.72bar(54'C)tot 15.7(59'C)

over de 0 graden wat volgens u leuter is,ik heb het over de temperatuur van het koudemiddel en niet over de omgevingstemperatuur
Dit kan aangetoont worden door een meterset op de installatie aan te sluiten, de volautomatische vul/vacumeerkast die de garage gebruikt kan dit vaak niet.

ve
door verwijderd - May 28, 2010 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

u moet niet proberen het verhaal uit zijn verband te trekken. leest u even via de link die ik opgaf. als de vorst beveiliger ingrijpt bedoel ik dat hij dan de pomp uitschakelt. en voor de rest zoals ik al schreef.

ve
door verwijderd - Jun 1, 2010 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Even een update/afsluiting van mijn vraag (houd me afzijdig van de discussie tussen de profs Grindweg en Miraltje, ben immers maar een leek op dit gebied).

Heb vorige week de luchtuitstroomtemperatuur van middelste dashboard luchtroosters gemeten en wel als volgt:

-buitentemperatuur gemeten: 22 °C
-start autorit met koude motor
-airco aan
-luchtklep op recirculatie
-ventilatorstand op snelheid 2 (van de 4 mogelijkheden)
-uitblaasstand: alleen dashboardroosters voor; zijruitroosters gesloten (dus 2 van de 4)
-verwarming volledig uit
-luchtuitstroomtemperatuur na 20 minuten rijden: 12 °C

Meting met grote, ronde, platte thermometer (analoog) op 20mm afstand van het luchtrooster

Het systeem in mijn auto koelt dus 10°C beneden de omgevingstemperatuur en dat is volgens de lokale toyota-dealer prima(volgens de werkplaats is 7°C beneden de omgevingstemperatuur de norm).
Indien ik de airco opnieuw zou laten leeghalen, vacumeren en vullen zou ik dus geen betere resultaten kunnen meten en dus heeft deze onderhoudsbeurt geen nut.

Dank aan allen die een bijdrage hebben geleverd.

Vriendelijke groet, Henson.

ve
door verwijderd - Jun 1, 2010 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

meten moet in het uitstroom rooster

ve
door verwijderd - Nov 10, 2011 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wil hier ook nog effe op reageren, al is het meer dan een jaar geleden.

Er is totaal niets verkeerd aan dat miraltje in zijn uitgebreide tekst het woord "persen" gebruikt ! De compressor pompt onder hoge druk en temperatuur het gasvormige koudemiddel de condensor binnen, er wordt dan ook gesproken over een lage druk en hogedruk, zowel lage zuigdruk of een hoge persdruk.

grindweg schreef op donderdag 27 mei 2010, 21:53: de verdamping gaat via de orifite tube.

Niet alle ac systemen hebben een orifice tube ! er zijn ook systemen met een TEV of blokventiel.
grindweg schreef op donderdag 27 mei 2010, 21:53: daarna gaat het via de verdamper naar het kookpunt en omdat verdampen te bereiken onttrekt dat de warmte uit de verdamper

Ooojaaa is dat zo ? Er wordt geen warmte onttrokken uit de verdamper ! die is immers koud...er wordt warme lucht door de verdamper aangevoerd om het koudemiddel te kunnen laten verdampen.

miraltje schreef op vrijdag 28 mei 2010, 00:44: kunt u mij dan uitleggen waarom bij een goedwerkende r134a installatie de lagedruk zijde een druk geeft van 2 bar bij een tempertuur van 0 graden.
terwijl u verklaart dat dan de vorstbeveiliger heeft ingegrepen

over de 0 graden wat volgens u leuter is,ik heb het over de temperatuur van het koudemiddel en niet over de omgevingstemperatuur
Dit kan aangetoont worden door een meterset op de installatie aan te sluiten, de volautomatische vul/vacumeerkast die de garage gebruikt kan dit vaak niet.

@miraltje hij weet het zelf niet en verwijst meteen naar de link (copy right).
Je hebt gelijk bij een effectieve druk van circa 2 bar (verdampingsdruk) heeft het koudemiddel een dampspanning van 0 °C, De verdampingsdruk bepaalt door de dampspanning ook gelijk de laagste temperatuur in de verdamper.

Dan vergeet grindweg op de 1ste plaats dat niet alle systemen een vorstbeveiliger hebben (anti-rijpsensor) wat verschillend is voor bepaalde ac systemen. Een antirijpsensor zorgt ervoor dat dat de temperatuur van de aangezogen buitenlucht niet lager wordt dan +3°C en zit meestal op ac systemen die een compressor hebben met een vast slagvolume.

henson dinsdag 1 jun 2010, 12:32:
Heb vorige week de luchtuitstroomtemperatuur van middelste dashboard luchtroosters gemeten en wel als volgt:

-buitentemperatuur gemeten: 22 °C
-start autorit met koude motor
-airco aan
-luchtklep op recirculatie
-ventilatorstand op snelheid 2 (van de 4 mogelijkheden)
-uitblaasstand: alleen dashboardroosters voor; zijruitroosters gesloten (dus 2 van de 4)
-verwarming volledig uit
-luchtuitstroomtemperatuur na 20 minuten rijden: 12 °C

Meting met grote, ronde, platte thermometer (analoog) op 20mm afstand van het luchtrooster

-buitentemperatuur gemeten: 22 °C
-start autorit met koude motor
-airco aan
-luchtklep op recirculatie verkeerd moet aanvoer zijn van lucht buitenaf
-ventilatorstand op snelheid 2 ( moet hoogste stand zijn)
-uitblaasstand: alleen dashboardroosters voor; zijruitroosters gesloten (goed)
-verwarming volledig uit goed
-luchtuitstroomtemperatuur na 20 minuten rijden: 12 °C fout

Dit komt doordat je de recirculatie aan hebt staan, hierdoor zal alleen de lucht uit het interieur de verdamper passeren.

meten moet in het uitstroom rooster

Juist, maar geeft geen indicatie of het systeem voldoende/juist functioneert ! dit is maar een globale meting, omdat rekening gehouden moet worden met luchtstroom/temperatuur verliezen.

Voor een juiste werking zal de oververhitting en nakoeling berekend moeten worden.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2011 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

als de airco terug koelt met een uitstroom tot ongeveer 8 graden in het rooster (en wij hebben in de werkplaats voldoende vergelijking ) dan kun je er vanuit gaan dat de auto airco voldoende capaciteit heeft.
er hoeven geen berekeningen op los gelaten te worden.
alles wat er in moet zitten heeft de auto constructeur er echt wel ingestopt.
ik weet donders goed dat er systemen zijn zonder vorst beveiliger.
het komt ook een enkele keer voor bij variabele compressoren.
het is niet moeilijk om kritiek te leveren maar soms moeilijker om te lezen.
het is ook de kunst om het voor technisch minder geschoolde mensen leesbaar te houden.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2011 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ grindweg
met die 8 graden is op zich niet mis,indien de meting gedaan wordt bij 25+graden buiten temperatuur bij ontwerpcondities van 32 graden.

indien dit bij een buitentemp. van 15 graden het geval is dan is 8 graden te hoog

een technische vraag is niet altijd in jip en janneke taal uit te leggen.

u bent als eerst met kritiek geven begonnen en iets met klepel en klok, maar als u u eigen link doorleest, dan spreekt u zich zelf tegen,

Drukken en temperaturen in het systeem
Door het meten van de verschillende drukken en temperaturen in het systeem kunnen we nagaan of
het systeem correct functioneert (fig. 11). Hoewel drukken en temperaturen per systeem enigszins
kunnen verschillen geven we hier een aantal richtwaarden: We nemen aan dat de buitenluchttemperatuur
zich tussen de 25o - 30oC bevindt en de motor 2000 t/min maakt. In de aanzuigleiding (2)
van de compressor heerst ongeveer een overdruk van 1,5 tot 2 bar. De temperatuur van het gas
bedraagt tussen de 0 en + 6C. In de persleiding (3) van de compressor heerst een overdruk van 12-
15 bar met een temperatuur van ongeveer 65C. Na de condensor in de leiding 4 is de
druk ongeveer 11-14 bar en de temperatuur ongeveer 45 C. Na het expansieventiel bij 1 zal
de druk ongeveer 1,5 tot 2 bar zijn met een temperatuur van ongeveer -1C. De lucht die het
interieur gekoeld binnenkomt bedraagt ongeveer 15C. In de praktijk is het meestal voldoende om de
temperatuur en de druk te meten bij 2 en 4.

plaatje kan ik hier niet naar kopieren maar dat staat op pagina 11 van de door u opgegeven link

bron Steele Consulting

ve
door verwijderd - Nov 12, 2011 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grindweg, ook al heb je in de werkplaats genoeg vergelijkingen ? neemt niet weg door de uitstroomtemperatuur te meten dat de airco optimaal functioneert.
De druk in het systeem wordt bepaald DOOR de juiste vulgraad (hoeveelheid koudemiddel) en de omgevingstemperatuur..
Om uiteindelijk te weten of het systeem correct functioneerd, zal meteen de nakoeling en oververhitting berekend moeten worden, bij die omgevingstemperatuur die dan heerst.
Die berekening is een momentopname en verandert steeds weer als de omgevingstemperatuur stijgt of daalt.

alles wat er in moet zitten heeft de auto constructeur er echt wel ingestopt.

Ojaaa,houd je dan ook rekening met het emissie verlies (10 % per jaar via de natuurlijke wegen)
er hoeven geen berekeningen op los gelaten te worden.

Nee voor jou niet, voor mij wel, want ik wil zeker zijn van mijn werk ! ook ik kan een fout gemaakt hebben, en als ik geen fout gemaakt heb, kan ik aan de hand van die berekening concluderen of het systeem wel of niet goed functioneert..!
Dan kun je net zo goed je hand voor de uitstroom rooster houden om de temperatuur te kunnen beoordelen, of het systeem juist functioneerd.
By the way, maak je dan ook een airco certificaat op voor de klant, met alle vermeldingen van : lage/hogedruk, retour/geleverd koudemiddel, hoogste/laagste temperatuur, berekening nakoeling/oververhitting enzo enzo meer...!
Daar heeft de klant wel recht op, want het is een vereiste.

Ja, ik weet het er hoeven geen berekeningen op los gelaten te worden, want de zogenaamde ervaren aircoboer(en), weet niet eens hoe de nakoeling/oververhitting berekend moet worden, of hij weet het wel en lapt het aan zijn laars..maar owee de klant terug komt met slecht functioneren van de airco ? dan begint het gelaat boekdelen uit te spreken.

het is ook de kunst om het voor technisch minder geschoolde mensen leesbaar te houden.

Dus, mag jij kritiek leveren op miraltje zijn perfecte uitleg, terwijl je jezelf zoals miraltje al omschreef, zelf tegen spreekt, je plaatst een link ? met als bedoeling hier snuif het maar ééns op miraltje.
Terwijl die link jouw verwoording tegenspreekt.

Ik zit al lang genoeg in het vak (auto airco monteur), en zal altijd vragen beantwoorden die met auto airco te maken hebben, daar heb ik geen externe links van timlotto voor nodig.
Mijn reactie is dan ook lauter gebaseerd op jouw vermeldingen die niet overeenkomen met de werkelijkheid en geplaatste link.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2011 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Dacht dat ik dit onderwerp al lang geleden had afgesloten.....heb vorig jaar het systeeem laten controleren en er zat nog maar een klein beetje koelmiddel in, dus opnieuw laten vullen. Begrijp nu ook dat dit om de twee jaar moet gebeuren omdat de koeling in een auto draaiende delen bevat die aan slijtage onderhevig zijn en er lekkage van het koelmiddel optreedt....dit verlies aan koelvloeistof is sinds de verplichte invoering van een ander, milieuvriendelijker, koelmiddel alleen maar erger geworden omdat de moleculen van het nieuwe koelmiddel veel kleiner zijn en dus makkelijker kunnen ontsnappen, ook al omdat mijn huidige auto de nodige draaiuren heeft gemaakt :-).
Laat het nu dus om de twee jaar vullen en beperk me nu dus maar tot het zoeken van de goedkoopste aanbieder, ze werken namelijk bijna allen met dezelfde apperatuur en methode ...heb ik me laten vertellen. Hoort er tegenwoordig gewoon bij.

Zullen we nu de zaak maar als gesloten beschouwen?

Mvg. Henson.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2011 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij ons zijn voor auto"s alle vul gegevens bekend.
zolang er druk in het systeem zit werkt ons apparaat volledig auto matisch ook wat betreft de olie voor de pomp.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2011 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grindweg

Klopt dus helemaal met wat ik al schreef bijna alle garages werken met dezelfde mobiele aircovuller (Waeco?) en zolang de airco niet helemaal leeg is wordt die mobiele unit op de airco aangesloten die volautomatisch de zaak leeggepomt en daarna weer geheel afvult met koelmiddel. Kwestie van aansluiten, uurtje wachten en daarna afrekenen.
Ga daarom voor de goedkoopste in de buurt als het toch om de twee jaar moet.

Mvg. Henson.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2011 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet wel hoe die apparatuur werkt, daarbij is het niet nodig om automatisch olie bij te vullen als er geen lekkage aanwezig is geweest of een onderdeel vervangen.

Iedere compressor van het ac systeem heeft een bepaalde hoeveelheid olie en iedere toevoeging van olie is er 1 teveel, zolang het systeem lekdicht is moet er geen olie toegevoegd worden.

Kun je wel zeggen, ja maar bij het leegtrekken vacumeren wordt olie uit het systeem gehaald.
De olie is zwaarder dan het koudemiddel, leeghalen is altijd in gasvorm via de lagedruk zijde (niet voor niets) en bij het vacumeren kan inderdaad olie uit het systeem komen, dat is direct aan de service koppeling een druppel meer is het niet.
Maar wordt door menig apparaat 8 tot 10 ml olie toegevoegd, doe maar op.

Daar komt bij, dat deze apparatuur het oude koudemiddel wat nog aanwezig is in het systeem en terug gewonnen heeft, hergebruikt wordt bij terugafvullen.
Dus de klant wordt een volledige vulling aangerekend, terwijl dit niet zo is.

Inderdaad de goedkoopste, dat zijn de beste fastfitters, er moet gekeken worden hoe het werk wordt uitgevoerd en dat laat bij 75% te wensen over.

Maar daar ging het niet over,

ve
door verwijderd - Nov 14, 2011 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

de olie die afgezogen word word gewogen en weer bijgevuld met nieuwe olie van de juiste soort.
er word ook fluor toegevoegd.
en de hoeveelheid 134a ingevoerd.
er word automatisch een verplichte vacuum test gedaan.
het is niet alleen de vulling die betaald moet worden ook de afschrijving op apperatuur,monteur,en werkplaats plek.
goedkoop is soms duurkoop.
wij werken niet met waeco.