re
door redcloud1 Apr 5, 2019 om 17:00
Auto & vervoer

Auto chiptunen wel of niet doen

Goedendag,
Een auto chiptunen is het wel of niet goed om dit te laten uitvoeren op een nieuwe auto voor een beetje extra zetje op de auto.
ik lees dat na het auto tunen dat je auto iets sneller wordt en extra koppel en verbruik benzine iets lager wordt.
wat voor schade aan kan er van komen na het tunen van je auto, dit kom ik nergens tegen of dit bij de bedrijven die motortuning uitvoeren.
En de motor garantie die zij geven is dat echt zo, en wat zit in zn garantie, is de auto eigenaar verantwoordelijk dan voor de motor garantie.
Deze bedrijven mag dit wel tunen ondanks er misschien schade kan ontstaan op de motor of evt gevaarlijke situaties met de getunede
auto.
deze bedrijven zijn die ergens aangesloten zoiets als bovag?ik zou graag meer hierover willen weten kunnen jullie een keer een onderzoek doen op een uitzending.
mvg
 g van riel

59302 29 Rapporteer

ne
door neodutchio - Apr 5, 2019 om 17:10
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dus omdat u informatie wilt hebben moet Kassa daar een item aan spenderen? Probeert u het eens bij de redactie, u bent nu op het forum.

Voor wat betreft uw vragen, de garantie van de auto vervalt als u aanpassingen door derden laat doen. Mocht er schade gaan ontstaan zal het een leuke discussie worden tussen u, de verkoper en de tuner.

tdmduc
door tdmduc Apr 5, 2019 om 20:27
703 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is een chiptuning?

Elke autofabrikant calculeert bij het afleveren van een auto een veiligheidsmarge. Deze veiligheidsmarge heeft als doel dat de auto onder de meest extreme omstandigheden en bij inferieure brandstoffen en motorolie blijft functioneren. In Europa zijn omstandigheden ten aanzien van brandstof-, oliekwaliteit en onderhoudsinterval goed te noemen. Dit geeft chiptuning organisaties de mogelijkheid om iets van de veiligheidsmarge te benutten zonder schade aan de motor te richten.

ne
door neodutchio Apr 5, 2019 om 22:33
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U hoeft mij niets uit te leggen over tuning. Wel kunt u zelf nadenken met welke reden een auto getuned gaat worden. Een normale auto heeft normale slijtage. De veiligheidsmarge die u benoemd wordt weggehaald waardoor je dus sneller en meer slijtage gaat krijgen.
Een kennis van mij dacht ook slim te zijn. Zijn 0.9l motor iets laten tunen, want dat reed lekkerder met zijn caravan. Zijn auto staat nog steeds in Frankrijk en komt niet meer terug. Als je meer vermogen wil hebben moet je een zwaardere motor kopen. En als je graag als eerste weg wil rijden bij het verkeerslicht, bedenk dan wel dat u ook als eerste weer stil staat bij het volgende verkeerslicht.

Auto's (en andere voertuigen) krijgen in Nederland een typegoedkeuring. Elke afwijking daarvan is tegen de wet. Mocht je dus met een gechipte auto een ongeluk veroorzaken kan het zomaar zijn dat de verzekering niets uitbetaald.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 5, 2019 om 17:12
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Ik adviseer u het niet te doen omdat het mij lijkt dat u dan geen enkel recht meer op welke garantie dan ook van de dealer van het automerk of het automerk zelf.
Herhaald: u verspeelt ieder garantierecht.

(Ik zie dat @NEODUTCHIO mij al net voor was)

tdmduc
door tdmduc Apr 5, 2019 om 20:18
703 Antwoorden / 2 Vragen

het LIJKT MIJ dat u niets maar dan ook niets heeft gelezen.

tdmduc
door tdmduc Apr 5, 2019 om 20:20
703 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is een chiptuning?

Elke autofabrikant calculeert bij het afleveren van een auto een veiligheidsmarge. Deze veiligheidsmarge heeft als doel dat de auto onder de meest extreme omstandigheden en bij inferieure brandstoffen en motorolie blijft functioneren. In Europa zijn omstandigheden ten aanzien van brandstof-, oliekwaliteit en onderhoudsinterval goed te noemen. Dit geeft chiptuning organisaties de mogelijkheid om iets van de veiligheidsmarge te benutten zonder schade aan de motor te richten.

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2019 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De auto wordt ook sneller door het gaspedaal in te drukken. Bent u trouwens ook sneller door uw geld heen ivm de snelheidsovertredingen.

ro
door ron503 - Apr 5, 2019 om 17:26
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Deze website betreft het behoud van fabrieksgarantie https://vtune.nl/tags/fabrieksgarantie/.
Bij interne chiptuning raakt u de fabrieksgarantie kwijt maar bij externe plug and play stelt het bovenstaande bedrijf van niet. Toch hou ik mijn twijfels want een dealer kan bij uitlezen precies zien wat er met de auto gebeurd is.

tdmduc
door tdmduc Apr 5, 2019 om 18:32
703 Antwoorden / 2 Vragen

Niet kletsen als je niet weet waar het over gaat.

Lees a.u.b. de ervaringen.

https://vtune.nl/rijervaringen/

Je kan na verkoop het chippen ook weer terugzetten. Doen ze kostenloos voor je. Hou je toch de garantie.

ro
door ron503 Apr 5, 2019 om 19:57
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@ tmduc, als u de door mij opgegeven link aanklikt kunt u op die webpagina doorklikken naar wat wel mogelijk zou kunnen zijn. Uw tekst "Niet kletsen als je niet weet waar het over gaat" vat ik op als niet relevant en ongepast omdat ik mijn twijfels al opgeschreven had.

tdmduc
door tdmduc Apr 5, 2019 om 20:30
703 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is een chiptuning?

Elke autofabrikant calculeert bij het afleveren van een auto een veiligheidsmarge. Deze veiligheidsmarge heeft als doel dat de auto onder de meest extreme omstandigheden en bij inferieure brandstoffen en motorolie blijft functioneren. In Europa zijn omstandigheden ten aanzien van brandstof-, oliekwaliteit en onderhoudsinterval goed te noemen. Dit geeft chiptuning organisaties de mogelijkheid om iets van de veiligheidsmarge te benutten zonder schade aan de motor te richten.

Uw "Toch hou ik mijn twijfels want een dealer kan bij uitlezen precies zien wat er met de auto gebeurd is." is een aanname en derhalve ook aanstootgevend en niet echt raadgevend te noemen.

ro
door ron503 Apr 5, 2019 om 20:50
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U bent wel hardnekking in uw standpunt want mijn twijfels zijn een persoonlijke mening. Dat u dat ziet als een aanname is uw opvatting en u doet er alles aan om chiptuning te promoten omdat het bij uw gedateerde auto wel voordeel heeft opgeleverd maar ook daar heb ik mijn twijfels over want het zo kunnen zijn dat u uw manier van rijden heeft aangepast en de besparing daardoor groter is geworden.

panter22
door panter22 - Apr 5, 2019 om 17:48
6599 Antwoorden / Vragen

Je laat toch niet aan je nieuwe auto prutsen. Koop de volgende keer een snellere auto.

me
door mein33 - Apr 5, 2019 om 18:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

ik lees dat na het auto tunen dat je auto iets sneller wordt

En dat alleen maar voor een (fictief) sneller sprintje van het ene verkeerslicht naar het ander rode-verkeerslicht, kost u meer dan u lief is. Maar dat werkt alleen als u de eerste in de wachtrij bent en hoe vaak bent u dat.

Het motorblok kan het extra vermogen over het algemeen wel aan maar de rest van het mechaniek is daar niet/minder op berekend.

Een consumentenprogramma zal haar budget (hopelijk) niet spenderen aan dergelijke onzinnig en compleet overbodig gepruts aan een auto.
130 max. is 130 max. en of je daar nu een seconder langer of korter over doet om dat te bereiken, u zult het niet vast en zeker niet merken.

O.T.
Koop een lekkere dikke vette V8, met ruim 7 ltr inhoud die turbo geblazen is, dat rijdt pas lekker, maar 1 : 3.2 is wel het zuinigst wat ik er mee gehaald heb. Maar als dat verbruik geen probleem is dan is het echt een aanraden.

tdmduc
door tdmduc Apr 5, 2019 om 18:30
703 Antwoorden / 2 Vragen

Je weet niet waar je het over hebt.

Zeg dan niets.

Vtune is een gerenormeerd bedrijf met duizenden klanten, inclusief autobedrijven en leasemaatschappijen.

tdmduc
door tdmduc Apr 5, 2019 om 20:22
703 Antwoorden / 2 Vragen

"U zult het vast niet merken..."

Slaap gerust verder.

tdmduc
door tdmduc - Apr 5, 2019 om 18:29
703 Antwoorden / 2 Vragen

►Door alle negativiteit heen dan van mijn kant maar even een positieve◄

Ik heb mijn toen nieuwe Honda Civic Sport uit 2009 laten chippen bij Vtune.

Lees de reviews/klant ervaringen maar.

Nu 170.000 km later heb ik daar nog steeds geen spijt van. De auto reageert veel vlotter en ook aanhangwagens(inclusief 2 motorfietsen) zijn nu geen probleem meer.

In NL wordt de auto's af grens "milieu" afgesteld. Dat dit nergens op slaat weet je pas als je ervaart wat het is. 140 pk in je auto hebben maar er niet bij kunnen. Alsof iemand een baksteen onder mijn gaspedaal heeft gelegd. Dat was het gevoel aanvankelijk.

Nu heb ik ale 140 paardjes beschikbaar mooi verdeeld door alle versnellingen heen. Ook in de 6 geeft de Honda nog een duw in de stoel terwijl dat eerst niets deed en je voor niets op het gas zat te trappen.

n.b.Je kan ook de auto ECO tunen. Dan gaat het nog wat zuiniger en toch efficient.

VOOR DIEGENEN DIE ER GÉÉN VERSTAND VAN HEBBEN:

Lees je eerst voordat je maar wat balkt. En dat met die garantie zit wel snor. Er zijn zelfs autobedrijven die dit laten doen bij Vtune.

costnix
door costnix Apr 5, 2019 om 18:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wat veel sneller gaat is het krijgen van een terechte vette snelheidsbekeuring :-D
Ik heb daar totaal geen medelijden mee. En als de motor in de soep draait? Jammer dan!

ne
door neodutchio Apr 5, 2019 om 18:49
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb mijn auto niet laten tunen en kan gewoon met mijn caravan meekomen in het verkeer. Overigens gaat dat meekomen wel op mijn tempo. Mocht u dus ooit achter mij zitte, heb geduld, de begrenzer in de bebouwde kom staat op 54. Ik zal er waarschijnlijk een volle seconde langer over doen om daarop te komen.
Daarbij weet ik zeker dat als er motorisch iets gebeurt dat dit niet aan mij aan te rekenen valt.

me
door mein33 Apr 5, 2019 om 18:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dit onderwerp gaat over een auto chiptunen en u heeft het over een maaimachinemotortje, laat me niet lachen, wat een gebalk (en wie balken er??)  ;-))

th
door thieu Apr 5, 2019 om 19:50
146 Antwoorden / 0 Vragen

Dus u vindt het milieu helemaal niet belangrijk, als er maar lekker veel "paardjes" onder de motorkap zitten.
Nogal aso...

tdmduc
door tdmduc Apr 5, 2019 om 20:10
703 Antwoorden / 2 Vragen

hahahaha wat een dom geblaat.

Mijn auto is milieuvriendelijker(lees efficienter) dan al die pipo's die voor niets het gaspedaal te ver induwen(en er niets gebeurd)

Chippen heeft mijn wagen plezierig verbeterd en kan ook nog eens superzuinig rijden WANT ik trap niet meer voor niets het gas in.

ro
door ron503 Apr 5, 2019 om 20:29
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Nu begrijp ik waarom ik kletspraat bezig want uw auto dateert uit 2009 en is economisch al voor meer dan de helft afgeschreven. In dit geval betreft een nieuwe auto en dan gelden de garantievoorwaarden die bij aankoop in het koopcontract zijn opgesteld en door beide partijen ondertekend zijn.

tdmduc
door tdmduc Apr 5, 2019 om 20:35
703 Antwoorden / 2 Vragen

Als het aan u ligt moeten zeker ook alle Diesels naar Afrika en u zelf lekker in een nieuwe Tesla?

Wat een kortzichtigheid weer.

Gr
door Grunn1 Apr 6, 2019 om 00:45
1427 Antwoorden / 18 Vragen

TDMDUC u heeft helemaal gelijk in tegenstelling tot alle negatieve reacties.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 7, 2019 om 11:22
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja, vandaar de hoge boetes voor sjoemel diesels.  (Afgezien van de al gemeldde verzekeringsproblemen.

pino123
door pino123 Apr 8, 2019 om 08:48
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom wordt tunen direct geassocieerd met hard rijden, meer vermogen betekent ook gewoon dat je bijv. met een aanhanger of caravan beter mee kan in het verkeer. Het is dus alleen voorgehouden aan 'snelle auto's' om meer vermogen te hebben? Wat een flauwekul hier...
TS kiest er zelf voor om de garantie over te hevelen naar een tuningbedrijf, daarbij is de kans op schade klein, anders bieden de goede bedrijven dit niet aan.

costnix
door costnix - Apr 5, 2019 om 18:47
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon laten doen dat chippen, maar niet komen klagen als de motor in de soep draait.

tdmduc
door tdmduc Apr 5, 2019 om 20:17
703 Antwoorden / 2 Vragen

Zo jammer deze stupide reactie........

Lees nou eerst eens op de website.(en dan niet uw tong afbijten hoor)

costnix
door costnix Apr 5, 2019 om 20:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik gelezen. Een bedrijf, dat reclame voor zichzelf maakt.
Een bedrijf waar alleen maar goede recensies op staan vind ik verdacht.
En heb je je ook de nadelen gelezen?
https://www.carblogger.nl/auto-tuning/chiptuning/

tdmduc
door tdmduc Apr 14, 2019 om 18:13
703 Antwoorden / 2 Vragen

Nadelen: Ik heb ze nog niet kunnen ontdekken na 170.000 kilometer......

aurora1
door aurora1 - Apr 5, 2019 om 19:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe verzint u het? Een nieuwe auto verprutsen? Voor elke auto zijn de maximum snelheden gelijk. Als u een auto met een zwaardere motor wilt kunt u maar beter daarvoor sparen.
U geeft mij de indruk van een scholier die net zijn rijbewijs heeft gehaald en zijn 1e auto (op afbetaling). Met tunen bent u elke garantie kwijt, bovendien zijn de ervaringen met tunen erg slecht op een enkele uitzondering na. Onverstandige mensen doen dat die geen geld hebben voor een auto met zwaardere motor maar die graag met de grote jongens mee willen doen.

tdmduc
door tdmduc Apr 5, 2019 om 20:13
703 Antwoorden / 2 Vragen

Eerst lezen dan concluderen.

Assumptions are the mother of all fuckups.

U  heb echt geen idee waar het over gaat.

n.b.Je kan ook de auto ECO tunen zei ik bovenaan.....maar ja u heeft uw mening al klaar voordat u zich heeft ingelezen.

costnix
door costnix Apr 5, 2019 om 20:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Edit.

costnix
door costnix Apr 5, 2019 om 20:47
2874 Antwoorden / 1 Vragen
th
door thieu - Apr 5, 2019 om 19:47
146 Antwoorden / 0 Vragen

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat meestal ook zo.
Dit klinkt zo mooi dat ik niet snap dat de autofabrikanten dit niet al lang op elke auto toepassen.

Er zullen dus wel flinke bezwaren zijn om dit te doen lijkt mij.

tdmduc
door tdmduc Apr 5, 2019 om 20:26
703 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe kom jer daar nou bij? Ongelooflijk dat je dit uitkraamt.

Wat is een chiptuning?

Elke autofabrikant calculeert bij het afleveren van een auto een veiligheidsmarge. Deze veiligheidsmarge heeft als doel dat de auto onder de meest extreme omstandigheden en bij inferieure brandstoffen en motorolie blijft functioneren. In Europa zijn omstandigheden ten aanzien van brandstof-, oliekwaliteit en onderhoudsinterval goed te noemen. Dit geeft chiptuning organisaties de mogelijkheid om iets van de veiligheidsmarge te benutten zonder schade aan de motor te richten.

costnix
door costnix Apr 5, 2019 om 21:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het risico blijft van een vastlopen van de motor.
Dat je er anders overdenkt, dat is heel jammer.

Ge
door Genee Apr 5, 2019 om 21:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Vastlopen van de motor, waardoor?

Gr
door Grunn1 Apr 6, 2019 om 00:44
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Onzin het heeft alleen en ook werkelijk alleen met de milleu eisen te maken. Autofabrikanten worden verplicht om auto’s te maken met een lage uitstoot, waarom denk je dat alle Amerikaanse merken verdwenen zijn.

costnix
door costnix Apr 6, 2019 om 10:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Die Amerikanen zopen benzine en waren daardoor niet meer te betalen.

Gr
door Grunn1 Apr 6, 2019 om 11:32
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@costnex, nee verbruik heeft niks met uitstoot te maken maar omdat de Amerikanen geen kleinere motoren willen gebruiken die schoner zijn. Werkelijk geen enkel Amerikaans merk is nog inNedeland te krijgen. Chrysler weg, Chevrolet weg

Ge
door Genee - Apr 5, 2019 om 20:32
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hier een interessant artikel
https://driveaholic.nl/chiptuning/

me
door mein33 - Apr 5, 2019 om 21:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33
DOOR TDMDUC 5 APR. 2019 OM 20:22
421 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Slaap gerust verder.

@tdmduc,

Met 385 pk onder de kap lijkt mij dat een niet zo goede raad !  ;-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 5, 2019 om 22:23
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Redcloud,

Om wat voor een auto gaat het?

Hoeveel pk's wil je extra?

Met een sportuitlaat en een sportluchtfilter kun je ook wat extra pk's krijgen.
Maar persoonlijk zou ik wachten tot na je garantie periode met tunen.

ne
door neodutchio Apr 5, 2019 om 22:38
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt toestemming van de eigenaar van de auto om dit te plaatsen?

aurora1
door aurora1 Apr 6, 2019 om 01:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Natuurlijk niet.

gerbera
door gerbera Apr 6, 2019 om 13:58
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@mokum, Als dit niet uw eigen auto is schend u hiermee de wet op de privacy.

me
door mein33 Apr 6, 2019 om 14:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@GA,

@redcloud heeft geen merk, type en bouwjaar genoemd, dus deze door u geplaatste Honda uit 2016 kan/zal het niet zijn.
U haalt twee personen door elkaar, geachte @TDMDUC heeft, naar eigen zeggen, wel een Honda maar die is dan wel 7 jaar ouder en die kan het dus ook niet zijn.

ne
door neodutchio - Apr 5, 2019 om 22:47
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Leuk smoesje dat ecotunen. Heel de sjoemelsoftware van VW was dus niet nodig geweest. Raar toch toch dat niet alle auto's meteen getuned op de markt komen. Of zou dat een reden hebben? Geweldig om te zien hoe een slager zijn eigen vlees keurt en heel selectief stukken tekst hier neerzet. Gewoon gebruik maken van de marge, jaja.

Marge motor

Met chiptuning haal je marge weg die de constructeur hanteert om te zorgen dat onder alle (extreme) omstandigheden een motor voldoende presteert en een lange levensduur haalt. De fabrikant houdt marge voor slechte kwaliteit brandstof, extreme temperaturen, slecht onderhoud en vooral het misbruik/gebruik van de bestuurder (wel/niet warm rijden en veel of juist weinig belasting (langdurig vollast etc.). Combineer je dit met tuning, dan kan je eerder problemen verwachten.

Tolerantie aandrijflijn

Een krachtiger motor zal de aandrijflijn meer belasten als je deze kracht ook echt gebruikt. De onderdelen kunnen in dat geval dus harder slijten. Daarnaast hebben deze onderdelen ook bepaalde toleranties, bijv. het hoeveelheid koppel dat de koppeling, tweemassavliegwiel of versnellingsbak aan kan. Als deze marge wordt overschreden, of onderdelen reeds versleten zijn zullen problemen zich sneller openbaren na chiptuning.

Garantie

Als je niet een door de fabrikant of merkdealer goedgekeurde tuning gebruikt om de auto te tunen, verlies je meestal je (fabrieks)garantie. Je kunt daardoor in een discussie terecht komen in geval van problemen aan de aandrijflijn, zoals een zeer snel versleten koppeling/vliegwiel, verstopt roetfilter, versnellingsbakproblemen of opgeblazen turbo. Leasemaatschappijen zijn niet happig op chiptuning en het wordt dan ook vaak niet toegestaan, zelfs niet als de tuning door de merkdealer gebeurt.

De garantie van de chiptuner zelf is meestal een garantie op de software, maar het is juist de hardware die beschermd moet worden. Aan zo’n garantie heb je in de praktijk dus ook bar weinig.

Vooral blijven promoten het tunen. Zonder turbo heeft het totaal geen nut. En met meer vermogen ga je echt niet zuiniger rijden, je maakt namelijk gebruik van dat vermogen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 5, 2019 om 22:57
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Neodutchio,

Een BMW is goed te tunen.

Persoonlijk zou ik doorsparen voor een sneller model.

Misschien gaat het Ts om meer trekkracht dan snelheid?

ne
door neodutchio Apr 5, 2019 om 23:48
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dan nog heeft de auto een typegoedkeuring en een maximum gewicht dat getrokken mag worden. TS zou de auto na tuning moeten aanbieden aan het RDW en die gaan er een oordeel over vellen. Echter zegt meer trekkracht niets, de trekhaak blijft met dezelfde bouten vastzitten en kan nog steeds maar een maximum gewicht aan.

Gr
door Grunn1 Apr 6, 2019 om 00:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@neodutchio, jij slaat de spijker precies op zijn kop. De enige reden dat de fabrieksgarantie vervalt is omdat na tuning de auto niet meer voldoet aan de type goedkeuring maar dat wil niet zeggen dat het per definitie slecht is voor de motor. Het kan en het is zelfs zo dat hetzelfde merk en dezelfde type auto met exact dezelfde motort in een ander land weldegelijk meer of minder vermogen heeft. Dit alles heeft te maken met de milleu eisen van individuele landen. Nederland heeft de hoogste bpm en wil dus een auto met zo weinig mogelijk uitstoot terwijl dit in Duitsland niet zo van belang is.

marita5
door marita5 - Apr 5, 2019 om 23:36
11495 Antwoorden / 15 Vragen
Gr
door Grunn1 - Apr 6, 2019 om 00:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Helaas heeft TDMDUC wel degelijk gelijk en zijn de meeste reacties hier wel onwetend.
De huidige motoren in auto’s worden af fabriek afgeknepen om aan de milleu eisen te voldoen. Door dat afknijpen lopen ze onregelmatiger, gebruiken meer brandstof en wordt het vermogen niet juist gebruikt. Door een betere afstelling ook wel chip tuning genoemd loopt de motor veelal rustiger en regelmatiger wat vooral belangrijk is bij de vele 3 cilinder motoren die momenteel veel gebruikt worden. Veel dezelfde motoren worden ook in meerdere types auto gebruikt en toch hebben ze dan niet altijd hetzelfde vermogen maar worden gewoon anders afgesteld.
Peen simpel voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een Mazda CX5, deze wordt geleverd met zowel 165 en 194 pk echter hebben ze allebei exact dezelfde motor alleen de software is anders oftewel je kan de 165 pk laten tunen tot 194 pk. Waarom dan toch deze verschillen? Heel simpel je betaald belasting over de uitstoot en de geknepen motor met 165 is nogal wat goedkoper in aanschaf en als je deze achteraf laat tunen ben je goedkoper uit maar de fabrikant is verplicht om de garantie dan te stoppen omdat deze auto dan niet meer aan de normen voldoet waarvoor een type goedkeuring is afgegeven. Maar goed er zijn hier genoeg mensen die er anders over denken maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook gelijk hebben.

Dat de fabrieksgarantie een probleem is is overal mee, als je een beurt laat uitvoeren tijdens de garantie periode door een lokale werkplaats om de hoek kan je ook je garantie verliezen maar is die beurt slecht? Nee. Schade laten repareren door een niet door de importeur erkend schade bedrijf kost je ook je garantie terwijl het schade bedrijf vele malen beter kan zijn.

aurora1
door aurora1 Apr 6, 2019 om 01:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gelukkig heeft u met @tdumc het wiel uigevonden.
Wat pas echt dom is is zichzelf wijzer te vinden dan anderen.
Gewoon sparen voor een auto met zwaardere motor ipv die achterlijke kunstgrepen laten uithalen om voor een grote jongen aangezien te worden. Het zijn meestal brokkenpiloten en gevaren op de weg die aan die onzin meedoen, en ik heb ook verdenking op notoire bumperklevers.

ne
door neodutchio Apr 6, 2019 om 08:53
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Op het moment dat je je 165pk laat aanpassen, dan moet je auto opnieuw naar het RDW. De auto voldoet immers niet meer aan de typegoedkeuring. U zegt het zelf al, de belasting op de 165pk is goedkoper dan die van 194pk. Echter kan de belastingdienst gewoon met een naheffing komen om dat verschil te compenseren.
Vergelijk het maar met de MMBS. Diverse auto's werden omgebouwd tot keuringsvrije auto's. Helaas voor vele kwam de belastingdienst gewoon langs aangezien de auto niet was ingericht als een MMBS. Je kon dus gewoon dokken.
Ander voorbeeld van een persoon die een auto importeerde. Dezelfde type auto is hier al op de martk, hij deed het omdat de prijzen in Duitsland lager liggen. Helaas voor hem lag er een ander type band op de auto waardoor je een andere uitslag kreeg in uitstoot. In plaats van een lage BPM die je voor Nederlandse auto's betaald betaalde hij een hogere. Ze kijken dus naar wat je hebt.
Hetzelfde als je je auto dus laat aanpassen, je betaald voor wat je hebt, niet voor wat je voor de ombouw had.

Gr
door Grunn1 Apr 6, 2019 om 10:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@aurora1, als je het niet snapt reageer dan niet met onzin. Vind je reactie ook nogal beledigend als er duidelijk een uitleg wordt gegeven hoe motoren tegenwoordig werken maar als je het beter weet leg het dan maar eens uit.
@neodutchio, correct en is ook wat ik schrijf.
Ik zeg ook niet dat ik iemand adviseer om het te doen maar hoe het tegenwoordig met motoren werkt en dat snappen de meesten niet.
Maar nogmaals: tunen heeft niet allen te maken met dik doen maar kan er ook voor zorgen dat een motor beter loopt, zuiniger wordt en op het juiste moment dat doet wat je nodig hebt. Door de huidige milleu eisen worden monteren dermate geknepen dat velen niet goed meer lopen en dat is met tunen aan te passen.

ne
door neodutchio Apr 6, 2019 om 11:07
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Epcot, als dat met tunen aan te passen zou zijn, dan zou zo'n beetje elke auto wel getuned op de markt komen. Alles draaid tegenwoordig om zuinigheid en kosten. Dus waarom zou een importeur een auto 'verkrachten', onzuiniger laten lopen de motor minder goed laten lopen als je dus ook auto kan importeren die beter zou lopen? Dit logica ontgaat mij geheel.

Gr
door Grunn1 Apr 6, 2019 om 11:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De logica is heel makkelijk te verklaren, CO2 uitstoot. De prijs van de auto wordt tegenwoordig bepaald door de uitstoot.
Een heel,simpel voorbeeld is:

Renault Clio 0,9 tce, lage uitstoot (altijd gemiddeld) lage bpm lage aanschaf
Turbo begint te werken bij 2000 toeren daaronder is er nagenoeg geen vermogen maar ook geen CO2 uitstoot onder die 2000 toeren.
Om vermogen te hebben en dus kracht om op te trekken, in te voegen, aanhanger te trekken moet de turbo werken
Men moet dus zorgen dat je minimaal 2000 toeren draait om bijvoorbeeld te kunnen accelereren (bijvoorbeeld om in te halen).
Als je op snelheid bent kan je af met minder dan 2000 toeren om de auto op snelheid te houden, gevolg minder uitstoot en ook gemiddeld minder uitstoot en dus gunstiger voor de Bpm.
Als je nou software matig (tunen) de turbo bij 1500 toeren laat werken dan betekend dit dat je je vermogen eerder tot je beschikking. Voordeel: lagere toeren( dus minder slijtage), lager benzine verbruik (1500 toeren geeft een kwart minder verbruik dan 2000 toeren), minder terug hoeven te schakelen,
Nadeel: hogere CO2 uitstoot, hogere bpm, duurder in aanschaf.
Kijk eens naar de verschillen in prijslijsten van veel auto’s, meer vermogen duurdere auto maar vaak wel dezelfde motor.
Over 2 a 3 jaar wordt het nog erger want dan mogen nieuwe benzine motoren niet meer dan iets van 100 gr CO2 uitstoten.
Veel mensen zien tunen als het ouderwetse pimpen van een auto maar dat is het tegenwoordig niet meer. Mensen die een auto tunen zijn per definitie geen bumperklevers zoals door sommigen gesuggereerd wordt.

Gr
door Grunn1 Apr 6, 2019 om 11:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wil je meer vermogen moet je meer betalen, niet dat je meer auto krijgt maar aangepaste software wat resulteert in een hoger bpm en dus een hogere aanschaf. Tot een jaar of 6 geleden werd de bpm bepaald door de waarde van de auto maar nu puur en alleen door de CO2 uitstoot. Het is de fabrikanten dan ook alles aan gelegen om die uitstoot zo laag mogelijk te krijgen om toch nog wat te verkopen.

ne
door neodutchio Apr 6, 2019 om 15:11
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als je achteraf nog aanpassing gaat doen wil niet zeggen dat je ook het lagere BPM betaald. Het verschil moet je gewoon bij betalen. Anders kan het nog wel eens verkeerd aflopen als je in een politiecontrole rijdt.

mathijs_b
door mathijs_b - Apr 6, 2019 om 02:16
641 Antwoorden / 77 Vragen

Een auto kan veel meer dan wat in de specificaties staat. Maar dat kan de levensduur beïnvloeden
De fabrikant heeft de auto zodanig ingesteld dat ze de garantie waar kunnen maken.
Door chiptuning ontstaan zaken die door de fabrikant niet ingecalculeerd zijn.
Logisch dat daardoor de garantie vervalt. Garantie is op fabrieksfouten, maar als u het vermogen, koppel of verbruik gaat wijzigen en er gaat iets kapot, dan is dat niet meer de verantwoordelijkheid van de fabrikant.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 6, 2019 om 09:54
16777 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. de 'bemoedigende woorden' van @TMDUC, als er dan mogelijk bij bepaalde merken geen garantieprobleem zou zijn dan geldt in ieder geval dat bij een gechip tunede auto er een verzekeringsprobleem kan zijn en buiten dat voldoet de auto dan zeer waarschijnlijk niet aan de eisen die er in Nederland aan zijn gesteld. Zie o.a. https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/52654/nadelen-chiptuning/ sk  (Ik zag reden om nog eens verder verdiepend te lezen)

Dat nog afgezien van het gegeven dat we in Nederland te maken hebben met maximaal toegestane snelheden (130, 100, 80, 70, 50 en op steeds meer plaatsen 60 of 30 km/u

Gr
door Grunn1 Apr 6, 2019 om 10:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat heeft de maximale snelheid te maken met hoe hard een auto kan?

costnix
door costnix Apr 6, 2019 om 10:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat het tunen voor meer vermogen en snelheid nutteloos is. Het is gewoon macho gedrag.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 6, 2019 om 11:15
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Opnieuw lekker bezig: chipotunen om in bijv. Duitsland 'ietwat' sneller te kunnen zijn en om in Nederland als eerste bij verkeerslichten weg te kunnen scheuren met ook nog een ietsjepietsje meer vervuiling etc.

@COSTNIX haalt mij ook 'woorden uit de mond'.

Maar let op, dit is geen discussieforum maar een forum waar op basis van kennis, ervaring etc. een mening/advies wordt gegeven.

Gr
door Grunn1 Apr 6, 2019 om 13:31
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maar let op, dit is geen discussieforum maar een forum waar op basis van kennis, ervaring etc. een mening/advies wordt gegeven

Precies en veel antwoorden worden gegeven zonder enige kennis maar uit frustratie over weggedrag.
Zelf doe je dit ook door te stellen dat tunen ervoor zorgt dat je in Duitsland lekker harder kan rijden en bij stoplichten lekker te kunnen wegscheuren. Totaal nutteloos en op geen enkele kennis gebaseerd antwoord. Maarja zo gaat het vaak met reacties, persoonlijke meningen zonder enige vorm van kennis puur om het reageren en het liefst beledigend naar anderen die wel weten waar ze het over hebben.

aurora1
door aurora1 Apr 7, 2019 om 00:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals al gezegd: u heeft het wiel uitgevonden, bent wijzer en intelligenter dan alle anderen tesamen die niet uw mening delen. En natuurlijk heeft u een specialistische opleiding op dit gebied met succes afgerond, en u bent natuurlijk al sinds jaar en dag een bestuurder van een groot autoconcern.
Het is net zoals met het opvoeren van brommers, het zijn sukkels die dat doen, alleen dat zijn in de regel tieners van wie de hersenen nog niet 100% ontwikkeld zijn door jeugdige overmoed. Figuren die willen dat hun auto harder gaat, hangen in de regel op de bumper van auto’s met zwaardere motor want ze vinden dat die - met je grote rotauto - harder moeten rijden. Ze willen ook altijd wedstrijdjes doen bij verkeerslichten: ik kan sneller, kijk maar. Als je een auto met flinke motor hebt, denk je niet eens na over zulke onzin en doe je niet aan risico’s nemen, anderen in gevaar brengen. En zuinig rijden heeft erg veel met rijstijl te maken en niet met alsmaar een hoog toerental.

jo
door jorisw - Apr 6, 2019 om 10:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een extra zetje nodig hebt heb je de verkeerde auto gekocht. Alle auto's die in Nederland worden verkocht voldoen meer dan prima in het Nederlandse verkeer.

En een lager verbruik is natuurlijk onzin: iedere fabrikant tuned de auto tot in den treure om zo een lager verbruik en uitstoot te krijgen om de belasting zo laag mogelijk te houden.

Gr
door Grunn1 Apr 6, 2019 om 13:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Weer een antwoord niet op waarheid gebaseerd en zonder enige kennis.
Het gaat alleen om uitstoot en nergens anders on, lagere uitstoot betekend niet een lager verbruik en is ook niet samen te vergelijken.

fgrijder
door fgrijder - Apr 6, 2019 om 11:16
55 Antwoorden / 12 Vragen

Wat ook het overwegen waard is om even bij een modelbouwwinkel naar binnen te gaan en daar een kan Nitro methaan gaan halen die bedoeld is voor een nitromotor in een modelauto. Giet een beetje van dit spul in de tank voor een tankbeurt en de auto gaat er ook sneller van rijden.

costnix
door costnix Apr 6, 2019 om 15:08
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een goede manier om de motor om zeep te helpen. Dan kan beter chiptunen. De motor gaat dan langer mee :-) Nitromethaan is te koop in drums van 5, 10 en 25 gallon. 5 gallon (=19 liter) kost €250

me
door mein33 - Apr 6, 2019 om 11:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR REDCLOUD1 5 APR. 2019 OM 17:00
Een auto chiptunen is het wel of niet goed om dit te laten uitvoeren op een nieuwe auto ?

Ik zou graag meer hierover willen weten kunnen jullie een keer een onderzoek doen op een uitzending ?

Er is inmiddels een hoop zin en onzin gezegd over dit onderwerp.
Voor en tegenstanders hebben elkaar over en weer verwijten gemaakt, maar de (echte) vraag is gericht aan de redactie.
En @redcloud1, die zit te wachten en te wachten op een reactie van de redactie, maar om die te krijgen zal hij naar de onderzijde van deze pagina moeten scrollen en onder 'SERVICE' op "contact" moeten klikken om daar zijn vraag opnieuw te deponeren, pas dan zou hij een kansje kunnen maken op een antwoord op zijn vraag.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 7, 2019 om 10:56
16777 Antwoorden / 202 Vragen

@MEIN33, de allereerste reactie niet gezien? (Van @NEODUTCHIO)

ro
door ron503 - Apr 6, 2019 om 11:57
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Of chiptuning beter voor het milieu e.d. is laat ik in het midden maar dat het recht op fabrieksgarantie kan vervallen als er significante wijzigingen aan het motormanagement gedaan worden waardoor de motor onnodig kapot kan lopen is te verdedigen.

JJ
door JJann - Apr 6, 2019 om 16:16
1 Antwoorden / Vragen

De bedrijven die chiptunen hebben er geen belang om eventuele negatieve gevolgen te melden, zeker wanneer ze weten wat ze doen (dan zal ws. wel uw fabrieksgarantie vervallen), en anderen die dat niet weten gaan natuurlijk niet adverteren met de schadelijke gevolgen (ook dan geen fabrieksgarantie meer). Als door het tunen de CO2-uitstoot toeneemt schrijft de wet voor dat u een aanvullende BPM-aangifte moet doen. Dit kan afhankelijk van de toename aardig oplopen.

panter22
door panter22 - Apr 7, 2019 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

Vroeger voerde je de bommer op, nu de auto. Lol.

ne
door neodutchio Apr 7, 2019 om 09:05
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Met dat verschil dat je je opgevoerde brommer als vierkant pakketje weer kon ophalen als je betrapt was.

costnix
door costnix Apr 7, 2019 om 09:47
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zouden nou ook met de opgevoerde auto’s moeten doen :-D

Mo
door Mondeorijder - Apr 7, 2019 om 10:10
2 Antwoorden / Vragen

Met verbazing lees ik zojuist dit onderwerp, specialal om te reageren heb ik een account aangemaakt.
Ik lees erg veel over milieu en had je naar een zwaardere motor  moeten kopen tot de slijtageslag van een gentunde motor.
Mijn hagelnieuwe Mondeo werd 3 jaar geleden geleverd met een aantal varianten in 2 liter.
a een 150 pk versie b een 180 pk versie en c een 205 pk versie.
Allen met hetzelfde blok en dus dezelfde componenten.
Alleen dus door software begrensd.

Ik kocht de 150 pk versie en de Ford dealer kon deze tegen de prijs van 799 euro tunen tot 205 pk met behoud van Ford garantie.
Je koopt dus in dit geval een geknepen 205 pk motor voor minder geld. Echter het tunen was veel voordeliger als het standaard 205 pk blok.

Inmiddels al 103.000 km erop zitten met alleen wat niewe banden en remmen. Ford onderhoud de auto en heeft verder nooit wat raars of versleten kunnen vinden.
Het verbruik is tot eenzelfde niet getunde 150pk versie niet slechter geworden maar gelijk gebleven. De 1e 3 maanden reed ik namelijk ongetund rond.
De auto rijdt veel soepeler en heeft meer trekkracht.
Het is jammer dat er zoveel onwetendheid is over tunen het kan veel voordelen hebben maar is gewoon niet voor iedere auto en iedere persoon geschikt.

Een diesel geeft meer mogelijkheden als een benzine auto. En ik deed het niet voor de snelheid maar puur voor het rijplezier.
Wel raad ik aan om niet naar een universele tuner te gaan maar naar één die alleen jouw merk auto doet. Zij hebben echt meer ervaring!

ne
door neodutchio Apr 7, 2019 om 11:23
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Met verbazing lees ik dan weer uw verhaal. Ik lees nergens dat u uw auto naar de RDW gebracht heeft voor een herkeuring. U hebt namelijk de auto aangepast en daar zal eerst een goedkeuring op moeten komen. Weet uw verzekering ook dat u de auto hebt laten tunen?
U hebt een auto met een typegoedkeuring op 150pk. Wat denkt u dat er gebeurd als u een controle krijgt en blijkt dat uw auto 205pk heeft? Kentekenbewijs zal worden ingevorderd en u krijgt 4 weken de tijd om de auto aan te bieden bij het RDW om deze in originele staat te laten herkeuren. Uw kenteken krijgt een duplicaatcode en u krijgt een nieuw kentekenpasje met daarom de aanpassing.
Aangezien uw auto meer vermogen heeft dan op het kenteken staat zal een verzekering ook behoorlijk lastig gaan doen bij een aanrijding.

Als u dan zo graag reclame maakt voor het tunen, maak het verhaal dan wel compleet om andere mensen niet in de problemen te krijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 7, 2019 om 11:28
16777 Antwoorden / 202 Vragen

@MONDEORIJDER, als ik het goed begrijp en ook op basis van kennis van (diesel) motoren begrijp ik dat u bewust uw diesel 'heeft gesjoemeld'. rijdt want dat geeft meer rijplezier. We hebben het dan natuurlijk niet over ietwat sneller nieuwe banden en remmen. Hoe u het ook wendt of keert, meer trekkracht betekent meer vermogen en dus ook meer uitstoot.

ne
door neodutchio Apr 7, 2019 om 11:29
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar welke dealer u gegaan bent. Deze verkoopt u dus geen duurdere auto, maar gooit zijn marge weg en laat een auto tunen. Ik ken geen enkele verkoper die zijn marge weggeeft om de klant een voordeel te laten hebben.

Gr
door Grunn1 Apr 7, 2019 om 11:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Mischien is de marge op het tunen van 750 euro wel veel groter en winstgevender dan op een duurdere auto? Een ander chip erin zetten kost nagenoeg niks. Er waren trouwens meer merken waar dit kon, Mistubishi en VW deden het ook en wellicht meer merken.

panter22
door panter22 Apr 7, 2019 om 16:03
6599 Antwoorden / Vragen

En ik deed het niet voor de snelheid maar puur voor het rijplezier.
Je kunt mij wel veel meer vertellen, maar je doet het voor het geld.
Chiptuning is goedkoper een auto met meer vermogen.
Dat begrijp ik nou niet.Als je €40.000 of meer voor een auto kunt betalen, wat doet dan die paar duizend euro er toe?

Mo
door Mondeorijder Apr 7, 2019 om 16:59
2 Antwoorden / Vragen

@Panter, jazeker puur voor het rijplezier. Na 3 maanden gereden te hebben gereden met 159 pk wilde de dealer mij graag helpen. Ik kwam uit een BMW met ruim 300 pk dat was dus een flinke stap terug. Ik heb het dus 3 maanden aangekeken.
En geloof me de 300 pk van BMW vervuilde veel meerdan de huidige diesel.

Daarnaast  zijn velen hier wel schijnheilig, ik ben vervuilend maar vlieg bewust niet. Mijn woning is is 2018 geheel gasloos geworden, opnieuw geïsoleerd, voorzien van warmtepompen.en zonnepanelen . Dus het hele geld aspect gaat hier niet op.
Ik had makkelijk een ST kunnen betalen maar met ruim 35000 km per jaar is dat niet echt slim lijkt mij.

ne
door neodutchio Apr 7, 2019 om 17:42
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dus het verhaal is anders. U hebt geen proefrit gemaakt in uw Mondeo, hebt eentje gekocht die achteraf voor u te weinig pk had en daarna heeft u het laten aanpassen. Dus uw verhaal van een gloednieuwe auto kopen met weinig pk en direct laten tunen klopt dus niet.
Net zo goed dat het erg ongeloofwaardig is dat u op voorhand niet wist dat van 300pk naar 159pk wel erg ver terug is.

panter22
door panter22 Apr 7, 2019 om 18:40
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt dus een miskoop gedaan met die Ford Mondeo. Dat kan gebeuren. Door die chiptuning heb je weer wat meer pk´s en rijdt de auto wat vlotter.
Voel je je wat schuldig met die vervuilende diesel?

aw
door awm - Apr 7, 2019 om 17:29
44 Antwoorden / 8 Vragen

Ik wist er tot nu toe niets van maar na alle reacties gelezen te hebben zou ik het maar doen mits je aan goed onderhoud doet.
Bij mijn Nissan NV200 full electric kan het helaas niet. Die haalt maximaal zonder tuning 160 km.
Niet per uur maar per acculading pfff

Mo
door Mondeorijder - Apr 7, 2019 om 19:52
2 Antwoorden / Vragen

Hahaha, ik voel me helemaal niet schuldig, ik compenseer meer als gemiddeld.
Ik snapte ook wel dat de stap terug naar 150 pk enorm zou zijn maar de dealer overtuigde mij het toch te proberen. Hij vertelde dat ze met behoud van garantie konden tunen, ook hagelnieuwe auto's.
De gemiddelde Nederlandse auto is 11 jaar oud en ik denk dat een 11 jaar oude benzine bak meer vervuiling genereert TOV een moderne diesel met roetfilter e.d.

Maar ot ik lees pas sinds een paar dagen mee hier maar de sfeer is hier bijna hatelijk, jaloers en betweterig. Het zijn ook steeds dezelfde namen. Ik denk dat dit forum gerund wordt door hooguit 15 man/vrouw. Op alle gebieden zie ik steeds dezelfde namen terug. Nieuwkomers haken hier snel af. Jammer!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 7, 2019 om 20:52
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Mondeorijder,

Ik heb genoten van jouw verhaal!

Ik heb wel wat vragen voor je:

Is je Mondeo meer gaan verbruiken na de chiptuning?
Verwacht je geen problemen bij de APK keuring als je bij een andere garage dit laat doen?
De emissie klopt nu toch niet meer met wat erop je kenteken staat?

ne
door neodutchio Apr 7, 2019 om 21:57
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Amsterdammer, vandaar dat er vele vraagtekens hebben bij Mondeorijder. Even je auto laten tunen kan niet. De auto is niet meer conform typegoedkeuring. Mondeorijder geeft ook geen antwoorden op eerder gestelde vragen, daar kan je dus al conclusies uit trekken. Niet verzekerd, niet herkeurd bij het RDW en de belastingdienst loopt ook een hoop mis. Oftewel, nooit aan beginnen als je niet weet wat de regelgeving is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 8, 2019 om 11:09
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Neodutchio,

Ik heb vorig jaar een documentaire over dieselauto's gezien (volgens mij was het "De Monitor ".
Hierin werd vermeld, dat er met dieselauto's, met name bestelbussen van verhuurbedrijven, massaal werd gesjoemeld :
Specialistische bedrijven halen bij nieuwe busjes de roetfilter eruit en als de bus is afgeschreven, wordt de roetfilter weer terug gezet.
Dit schijnt voordeliger te zijn dan de roetfilter te vernieuwen.

Je kunt het ook ruiken : als je achter sommige nieuwe bestelbusjes rijdt,dan stinkt het enorm.......

ne
door neodutchio Apr 8, 2019 om 11:55
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Amsterdammer, geen idee wat uw verhaal met tunen te maken heeft, maar een diesel zonder roetfilter komt niet door de apk.

aw
door awm Apr 8, 2019 om 17:33
44 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo Mondeorijder, ik heb genoten van jouw verhaal!
Het gaat er hier nogal vijandig aan toe, maar blijf alsjeblieft. Verfrissende meningen zijn welkom!
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vrije-tijd-tuin/buurvrouw-heeft-heg-verwijderd

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 8, 2019 om 23:04
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Neodutchio,

Sommige eigenaren van een nieuwe dieselauto halen de roetfilter weg zodat deze niet slijt.

Als de auto na 4 jaren naar de APK moet,dan laten ze de roetfilter weer terug zetten.

Dus is natuurlijk illegaal, maar er wordt weinig op gecontroleerd.

Gr
door Grunn1 Apr 9, 2019 om 01:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@neodutchio, ander maat banden dan de standaard maat is ook niet toegestaan zonder herkeuring net als een ander soort uitlaat andere verlichting en alles wat je veranderd aan een auto.

Yuneec
door Yuneec - Apr 9, 2019 om 12:21
13 Antwoorden / Vragen

Chiptunen heeft voordelen. Een auto gaat veelal goedkoper(!) rijden ondanks dat het aantal PK's omhoog gaat.

Als er nog sprake is van garantie op de betreffende auto, laat de chiptune dan door de dealer uitvoeren, dan verliest u uw garantie namelijk niet.

Tipje: Als u nog niet zo lang uw rijbewijs hebt, neem dan voorlopig geen chiptune. Veel PK's brengen veel verantwoordelijkheden met zich mee.
"Je bent een rund als je met snelheid stunt " ;o)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 10, 2019 om 22:47
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Yuneec,

Heb je ervaring met chiptuning?
Ik ken geen snelle auto's, die zuiniger zijn dan hun gewone uitvoeringen.

Het is vaak of snel,of zuinig.

Misschien een beetje offtopic, maar het heeft met uitstoot te maken: rond 2009 kwamen er diverse "greenline" modellen op de markt met een 1.2 driecilinder dieselmotor.
Volkswagen beweerde,dat deze motoren weinig uitstootten.
Dit werd later bekend als "dieselgate" of "sjoemelsoftware".

Deze auto's waren BPM vrij en je hoefde er geen wegenbelasting voor te betalen.
Ze gingen al warme broodjes over de toonbank....

Ik herinner mij,dat ik een proefrit had gemaakt in zo''n model
Om mee te kunnen komen met het verkeer,moest ik flink planken.
Hij reed dus niet lekker en ik verloor mijn interesse.

Deze motoren waren,dus zo "afgevoerd"/"gedowntuned",dat ze op een testbank weinig uitstootten.
In de praktijk bleken ze helemaal niet zo schoon.
Velen hebben jarenlang geprofiteerd van deze dieselgate.....goedkoop gereden maar toch het milieu vervuild.....

hutch
door hutch Apr 14, 2019 om 20:00
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi J. 'Geboren Amsterdammer'. Ik heb wel ervaring met chiptuning. Ongeveer 25 - 30% meer vermogen (diesel) en een stuk zuiniger dan voordien (bij normale (Nederlandse) snelheden). Snelle auto? Ach, dat is vaak relatief, want wat is 'snel'? Maximaal 245 - 250 km/u (Duitse 'Autobahn'). En dan nog wordt je ingehaald.......

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 14, 2019 om 20:45
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Hutch,

Om wat voor een merk en type auto gaat het?
Hoeveel zuiniger is jouw auto geworden?
Bijvoorbeeld van 1 liter op 10 kilometer naar 1 op 15?
Wat heb je betaald voor de chiptuning?

Heb je geen problemen met de APK of ga je steeds naar dezelfde garage?

PS: ik vind 250 km/uur erg snel!
Ik heb ooit 220 km/uur meegereden in een opgevoerde Opel Corsa......

Mijn Smart gaat 165 km/uur op de teller......