te
door tessaa Feb 5, 2019 om 19:39
Auto & vervoer

Auto gekocht bij dealer, maar gaat toch aan onze neus voorbij

Gisteren zijn wij wezen kijken bij een auto bij een erkende autodealer. We werden netjes aangesproken met de vraag of hij iets voor ons kon betekenen. En we zeiden dat er op de website een mooie auto gezien hadden, en dat we die graag wouden bekijken. Hij zei ik zal even in het systeem nakijken of hij er nog is. Want afgelopen weekend is er veel verkocht. En ja hoor, auto was aanwezig, en beschikbaar. We werden netjes geholpen. Na een gesprek wat de mogelijk heden zijn hebben we een proefrit gemaakt in de desbetreffende auto. We waren opslag verliefd. We zijn vervolgens terug naar de verkoper geweest om alles te regelen. We wouden de auto aanschaffen door middel van een financiering. Alles was akkoord en financiering aangevraagd. De verkoper verwachte geen enkele problemen. En maakte een koop overeenkomst voor ons op. Alles netjes door beide partijen ondertekend. En we kregen een dikke handdruk met de woorden. Gefeliciteerd met jullie nieuwe auto. Vervolgens op de terugweg naar huis. Ongeveer een uur later werden we gebeld door de verkopen. Met de woorden ik heb slecht nieuws. Mijn directeur kwam net binnen en vroeg mij waarom de door ons gekochte auto nog naast de showroom stond. De verkoper antwoorde trots, en heb ik net verkocht. En hij kreeg als antwoord. Dat kan helemaal niet, want die heb ik afgelopen zaterdag al aan andere mensen verkocht. Maar dit vergeten in het systeem te zetten. Vandaag kregen we weer telefoon dat de auto definitief verkocht is aan de andere mensen. En wij hebben dus pech. Nu is mijn vraag wat kunnen we hier mee. We hebben een overeenkomst. De aanvraag voor financiering is al aangevraagd. En er zijn door zowel ons als de verkoper bindende handtekeningen gezet.

6505 19 Rapporteer

jo
door jorisw - Feb 5, 2019 om 19:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Tsja, het blijft mensenwerk. En waar mensen werken worden fouten gemaakt. Die lening kan nog afgezegd worden, en het contract kan je verscheuren. Er zijn nog genoeg andere auto's te koop, dus dat probleem lost zich wel weer op.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 5, 2019 om 19:51
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Tessaa,

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt,bij een Fiat dealer in 1998.
Ik bestelde een nieuwe Fiat Panda en tekende de aankoopnota.

Na 3 maanden wachten, ben ik even langs gegaan: bleek het bedrijf leeggehaald door een curator.
De curator raadde mij aan om de importeur te bellen.
Die had helemaal geen bestelling ontvangen!

Gelukkig had ik het geld nog niet overgemaakt......

Ik heb toen maar een 2ehands Volkswagen gekocht.....

Met andere woorden : bewaar de papieren goed en koop een andere auto.

Vraag eventueel een gesprek met de directeur van het bedrijf of hij niet iets voor je kunt regelen, korting ofzo......

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 5, 2019 om 20:25
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@GA, bij een faillissement spelen andere zaken dan als hier aan de orde. Voor faillissementszaken geldt zeer specifieke andere wetgeving.

aurora1
door aurora1 - Feb 5, 2019 om 20:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De financiering was toch nog niet rond en alleen maar aangevraagd?Wat u hiermee kunt? Niets, want die auto is toch verkocht? Mensen kunnen fouten maken. U maakt toch ook weleens een fout?
Dus nog maar een tijdje doorrijden met uw huidige auto wat ook nog neer tijd om te sparen geeft, en rustig uitkijken naar een volgende auto?

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 5, 2019 om 20:24
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Koop = koop!!

tenormin
door tenormin Feb 5, 2019 om 21:16
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@heremiet, en de financiering nog niet rond. Dus wat is het probleem? DeTS had niets aanbetaald, en los van alles: als men de trein mist: er komt weer een volgende. Plenty auto's te koop.

Ge
door Genee - Feb 5, 2019 om 20:14
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ga eens naar het Juridsch Loket in uw woonplaats, lijkt me dat u toch wel een schadevergoeding kunt vragen.
Waarom de garage u een uur later laat weten dat de auto al eerder verkocht is en pas de volgende dag gezegd wordt dat de auto definitief verkocht is begrijp ik niet.
Had de directeur ook vergeten een verkooporder te maken?

tenormin
door tenormin Feb 5, 2019 om 22:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Iedereen, zelfs een directeur kan vergeten een verkooporder te maken. Is net een mens zoals u of ik. En waarom een schadevergoeding @genee? De TS kreeg de melding al na een uur.

Ge
door Genee Feb 6, 2019 om 00:17
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin
Dan zou iedereen zich er maar makkelijk vanaf kunnen maken door te zeggen “foutje”.

deexpert
door deexpert Feb 6, 2019 om 17:49
104 Antwoorden / 2 Vragen

Nee zo werkt dat niet. De auto gaat bij het opmaken van een verkooporder direct uit de voorraad, TENZIJ misschien die mensen ook eerst een financiering moesten regelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 5, 2019 om 20:24
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Nee hoor, ik heb een geheel andere mening. Het kan wel zijn dat de auto is verkocht maar dat betekent wel dat de dealer in gebreke is gebleven een met u gesloten overeenkomst na te leven. Naar mijn uitdrukkelijke menin betekent dat, dat de dealer moet zorg dragen voor een (bijna?) gelijkwaardig alternatrief.

Het is geheel en al een probleem voor de directeur en de fout kan nooit op u worden afgeschoven.
Is het een merk dealer, dien dan een klacht in bij de importeur en ook bij de Bovag.

Daarbij is kennelijk, zoals u het meldt aan de orde dat op het moment van het door u tekekenen van de overeenkomst de auto nog niet eens definitief verkocht was en het kennelijk daar (ook) wachten was op de financiering. Het enige probleem zou zijn geweest indien de financiering niet zou zijn gelukt maar dat was in ieder geval op dat moment niet zo en er was geen aanleiding om daar aan te twijfelen.

Een punt is wel dat conform de wetgevin bij het in gebreke blijven van naleven van een overeenkomst u recht heeft op schadelloosstelling maar het is uitermate lastig om aan te tonen of u financiële schade heeft en dan de hoogte daarvan. Helaas geldt ook hier dat recht hebben soms iets anders is dan recht krijgen zonder dat daarvoor procedren nodig is. Maar als gezegd, dien in ieder geval een klacht in bij de importeur en bij de bovag, wie niet vraagt die niet krijgt. (Als variant op wie niet waagt die niet wint. Zie ook de reactie van @GENEE m.b.t. advies vragen bij het juridisch loket. https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten  en www.juridischloket.nl

Ka
door Kassagebruiker - Feb 5, 2019 om 20:44
683 Antwoorden / 5 Vragen

U weet het kenteken, u kunt bij de RDW checken wanneer er een apk enz gedaan is. Probeer dat eens of die verkoop ooit wel plaatsgevonden heeft.

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2019 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Overal en altijd kunnen fouten of vergissingen gemaakt worden.

Het land barst van de tweedehands auto’s. Zet u er overheen en zoek een andere uit.

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2019 om 22:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze kunnen die auto niet in tweeën hakken.

user123
door user123 - Feb 5, 2019 om 22:29
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag of u in contact kunt komen met de kopers.

ju
door juliomariner Feb 6, 2019 om 12:26
1311 Antwoorden / 2 Vragen

En dan?

mo
door mof - Feb 6, 2019 om 12:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft een overeenkomst, dus moet de garage de auto leveren, danwel een gelijkwaardige vervangende auto, of met u in overleg om de overeenkomst te onrbinden. Alle kosten die ontstaan door bijv de aangegane fonanciering kunt u dan ook verhalen.
is de man aangesloten bij Bovag?
uiteraard geeft de man met zijn opmerking dat hij vergeten is de auto in het systeem te zetten al aan dat zij verantwoordelijk zijn. Hun probleem, niet dat van jullie

ha
door harrybre - Feb 6, 2019 om 13:18
240 Antwoorden / Vragen

Nee, de financiering was AANGEVRAAGD, dus een ontbindende voorwaarde. Had u cash betaald ( via bankcard) had u de auto mee kunnen nemen, en had de andere verkoper met lege handen gestaan, want nog niet ingevoerd in het systeem.

Dimpy
door Dimpy - Feb 6, 2019 om 14:13
10 Antwoorden / Vragen

De autodealer kan toch ook gewoon een ander exemplaar bestellen, of zie ik dat verkeerd ?

edrick3
door edrick3 Feb 6, 2019 om 18:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, dat zie je denk ik verkeerd. Het betreft een occassion.

op
door opakeesje - Feb 6, 2019 om 15:36
3 Antwoorden / 0 Vragen

het valt met aleen tijdje op, dat sommige zgn raadgevers zo maar wat uit hun nek lullen, zonder enige kennis. Natuurlijk heeft u een geldig contract met de autodealer. Door U beiden ondetekend. U had maar eens moeten proberen om s'avonds of de andere dag de dealer op te bellen met de mededeling dat U van de koop afzag. Dan was de wereld te klein geweest en hadden ze U gelijk gedreigd met boetes e.d.
De dealer heef een geldig contract ondertekend en moet dat maar naar Uw genoegen oplossen. Kan zich niet verschuilen achter zgn
vergissingen of iets dergelijks. Laat U niet met een kluitje in het riet sturen !!!

sira
door sira - Feb 6, 2019 om 15:58
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Hetzelfde meegemaakt.
Ik had zelfs al een bedrag voor de 2 in te ruilen auto's. Uiteraard was het autobedrijf in gebreke, maar een zelfde (niet veel voorkomend) merk en model had hij niet.
Natuurlijk kon ik er heel veel energie in gaan steken om de auto alsnog te kunnen kopen, maar daar had ik geen zin in. Heb hem te kennen gegeven dat ik met hen nooit meer zaken zou doen. En dat blijft.
Kon later bij een ander bedrijf een zelfde type auto kopen. Dus opgelost.

fm
door fmrama - Feb 6, 2019 om 17:58
10 Antwoorden / 1 Vragen
tijger1
door tijger1 Feb 6, 2019 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees dat verhaal nog eens, lijkt toch nergens op? Was trouwens een nieuwe.

wi
door wizardofoss - Feb 6, 2019 om 22:12
18 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, juridisch gezien is er een bindende koopovereenkomst, dus blijft de garage in gebreke. Maar er van uitgaande dat het om een gebruikte auto ging zal het niet meevallen daar op praktische wijze rechten aan te ontlenen. Het is niet zo dat ze zomaar even exact zo'n zelfde auto uit het schap halen. Er zal vast een gelijkend exemplaar te vinden zijn (en het zou de verkoper sieren als ze hier actief naar op zoek zouden gaan), maar dan nog zal het hele spel weer van voor af aan beginnen. Een gelijkend exemplaar is nu eenmaal geen identiek exemplaar.

Jammer maar helaas, maar zolang alle contracten simpelweg verscheurd kunnen worden is er geen sprake van schade. Dus geen energie verspillen aan iets wat onmogelijk opgelost kan worden, maar gewoon verder kijken.

1paul
door 1paul - Feb 7, 2019 om 10:26
3101 Antwoorden / 0 Vragen

Neem kontakt op met de verkoper, leg hem uit dat de koop bindend is volgens de wet en dat u verwacht dat hij deze nakomt, stel hem wel in de gelegenheid om een vergelijkbare auto te leveren binnen een redelijke termijn of leg hem voor dat u anders schadeloos gesteld wilt worden...

deze schadeloos stelling kan er uit bestaan dat u, als de verkoper niet kan leveren, bij een ander een zelfde auto koopt en dat dan de origine;le verkoper het verschil welk daarbij ontstaat bij legd...

ho
door honza23 - Feb 7, 2019 om 12:31
259 Antwoorden / 3 Vragen

Je krijgt meer met honing dan met azijn....
Dus nee, niet meteen klagen of juridische procedures starten.
Win eerst eens advies in bij de ANWB (als je daar lid van bent, hebben een juridische help-afdeling) en de BOVAG (als garage aangesloten is).
Indien beide niet het geval kan je advies vragen bij Rechtsbijstandsverzekeraar (ook weer: als je die hebt) of Juridisch Loket.
Ga daarna naar die garage, en leg vriendelijk uit wat je eventuele rechten zijn; en vraag dan of ze je op enige manier ergens tegemoet kunnen komen: stel voor dat zij misschien op zoek kunnen gaan naar een soortgelijke of gelijkwaardige auto en die met b.v. een gratis onderhoudsbeurt en langere garantie aanbieden. Dat kost hun weinig extra maar biedt jou een flink voordeel. Want bedenk: de beste deal is uiteindelijk die deal waar beide partijen mee kunnen leven en niet echt slechter van worden.

ag
door agapon - Feb 7, 2019 om 12:51
115 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste lijkt mij het te laten voor wat het is. Het kost teveel ebergie en tijd om hier te ver in te gaan. Leverd alleen maar gecomlpiceerde omstandigheden op en ergenis. Het is kennelijk een menselijke fout die er gemaakt is. Stop de financiering (verantwoordelijkheid van het desbetreffende bedrijf) en verzoek hen eventueel een soort gelijke wagen te zoeken en u in te seinen wanneer deze er is.
Jammer maar het is niet anders. Vond U deze wagen het einde zoek opo internet een soort gelijke.