he
door henrietteb1985 Nov 13, 2014 om 16:33
Auto & vervoer

Auto gekocht zonder apk

Begin oktober heb ik een auto gekocht bij een erkende garage, die heb ik meteen meegenomen met de gedachte dat de apk tot juli 2015 zou zijn. De verkoper heeft ook niets over de apk gehad. Nu blijkt dat de apk tot juli 2014 is. En heb ik een bekeuring gekregen. Kan ik dat verhalen op de verkoper?

6686 14 Rapporteer

di
door digioma - Nov 13, 2014 om 16:47
646 Antwoorden / 29 Vragen

Ik ben bang dat dit toch echt uzelf te verwijten valt. U dacht dat die APK langer geldig zou zijn, maar u heeft dat niet expliciet aan de verkoper gevraagd en hij heeft er dus niets over gezegd. Zaten er geen papieren bij de auto waarop u dat had kunnen terugvinden? Jammer, die bekeuring, en zonde van het geld.

snah
door snah - Nov 13, 2014 om 17:36
654 Antwoorden / 61 Vragen

De meeste 2e hands auto's worden voorzien van een nog geldende apk , al is dit niet verplicht .
Het kan zijn dat de verkoper weet dat de auto niet door de apk keuring zou komen en daarom ook niets gezegd tegen u .

Wat u kunt doen is een brief schrijven naar de rdw en alles uitleggen , misschien ( heel misschien ) begrijpen zij dit .
Ik zeg maar zo nee heb je ja kan je krijgen .

Voordat je een auto koopt raadpleeg de app ( voor smartphones ) KENTEKEN OPZOEKEN .
Hier staan alle gegevens over de auto ook tot wanneer de apk geldig is en of de auto als gestolen staat geregistreerd .

Groet

mahadma
door mahadma - Nov 13, 2014 om 18:09
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Het is aan de eigenaar om bij aankoop van een (nieuwe) auto te controleren of alle papieren aanwezig zijn en ook bij de verkoop overhandigd worden. U heeft. als ik het goed lees, dit niet gedaan, maar gedacht "met de gedachte dat de apk tot juli 2015 zou zijn" . Denken en weten zijn twee zaken. Het is dus uw fout dat u geen apk papieren heeft gekregen, er niet om gevraagd heeft en niet gecontroleerd heeft. Dus terecht een persoonlijke boete. Die u dus NIET bij de garage kunt claimen.

edrick3
door edrick3 - Nov 13, 2014 om 18:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo henrietteb1988,

Tja .... met de gedachte dat de apk tot juli 2015 zou zijn
En hoe kwam je op die 'gedachte'?
Wel apk-papieren erbij, maar niet goed naar de datum gekeken?

Je kunt contact opnemen met die verkoper van dat 'erkende garagebedrijf', maar ben bang dat je daar niet veel mee opschiet.
Misschien een gratis apk-keuring? Maar die bekeuring zal-ie echt niet gaan betalen.

Suc6

ro
door ron530 - Nov 13, 2014 om 18:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U bent een snelle beslisser, vraagt nergens naar en neemt de auto zo mee. Een verkoper gaat normaliter zijn auto's aanprijzen en een geldige apk is het verkooppraatje nummero uno. U heeft de auto zo gekocht en het bijgeleverde apk rapport nooit gelezen als u dat wel had gedaan had u kunnen weten dat de apk afgelopen was. U gaat zich pas achter de oren krabben als er een boete op de mat ligt, gevolg u speelt de vermoorde onschuld en de verkoper heeft het gedaan.
Denken dat het wel goed is maakt niet dat het ook zo is. Ergo de verkoper valt niets te verwijten u door uw dommigheid echter wel.

tenormin
door tenormin - Nov 13, 2014 om 18:53
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=henrietteb1985 schreef op donderdag 13 nov 2014, 16:33]Begin oktober heb ik een auto gekocht bij een erkende garage, die heb ik meteen meegenomen met de gedachte dat de apk tot juli 2015 zou zijn. De verkoper heeft ook niets over de apk gehad. Nu blijkt dat de apk tot juli 2014 is. En heb ik een bekeuring gekregen. Kan ik dat verhalen op de verkoper?

Daar snap ik nu echt helemaal niets van. 't Eerste wat ik doe als ik een auto zie waar ik wel "smoel" in heb, even op klik kijken wanneer de APK is vervallen; auto heeft immers kentekennummer? Is in 5 tellen gedaan. Dus nee, je hebt het de verkoper niet gevraagd (was ie blij ;-) ) en dus geen kosten verhalen op de verkoper.

holstein
door holstein - Nov 13, 2014 om 19:17
922 Antwoorden / 16 Vragen

Bij sommige dingen is afschuiven niet mogelijk, maar moet je de hand in eigen boezem steken en je eigen fout accepteren, dit is een van die dingen ben ik bang....

valerius-2
door valerius-2 - Nov 13, 2014 om 20:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Nee niet te verhalen u had zelf de om de info moeten vragen.

komsja
door komsja - Nov 13, 2014 om 20:21
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Dom dom dom dom.1 van de eerste dingen die je vraagt is hoe het met de apk zit en hoe het staat met de vervanging van de belangrijke riem,sorry maar eigen schuld dikke bult,neemt niet weg dat de garage u daar zelf over had moeten informeren,oftewel weer het zoveelste voorbeeld dat de autohandel bestaat uit oplichters

target
door target - Nov 14, 2014 om 09:50
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=komsja schreef op donderdag 13 nov 2014, 20:21]neemt niet weg dat de garage u daar zelf over had moeten informeren

Heeft hij dat misschien toch gedaan? Met het keuringsrapportje?

Ik sta er nog steeds versteld van hoe makkelijk mensen vanalles aangaan. Van auto's tot huizen van tonnen.
Keuzes op basis van beleving; oooohhhhwww wat mooi.

me
door mein33 - Nov 14, 2014 om 11:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=henrietteb1985 schreef op donderdag 13 nov 2014, 16:33]Begin oktober heb ik een auto gekocht bij een erkende garage

Ben wel heel erg benieuwd waar het woord "erkende" in dit verband vandaan komt.
Elk zich zelf en zijn klanten respecterend garagebedrijf zal op deze manier niet handelen.
Indien het bedrijf is aangesloten bij de Bovag, dan kan daar een klacht worden ingediend, hoewel Ts. zich zelf had moeten (laten) informeren over een geldige APK keuring.
Op het moment dat het kenteken op naam wordt gezet is diegene overal verantwoordelijk voor.
Als het een "beun de haas" handelaar is dan heeft Ts. pech gehad.
Ts zal zelf en heel snel een APK-keuring moeten laten uitvoeren. (zou wel naar een andere garage gaan).
Ts zal de boete van het RDW ook zelf moeten betalen.

door 1953 - Nov 14, 2014 om 11:42
3725 Antwoorden / 95 Vragen

'U moet niet denken, u moet het zeker weten'!

'Vertrouwen is goed, controleren is beter'!

Hoewel de verkoper een inlichtingenplicht heeft, had u dat zelf ook kunnen bedenken en er naar navraag over te doen tijdens de verkoop.

Verkopende partij had, tenzij door de RDW aangewezen APK-keuringsstation is, dan de APK kunnen uitvoeren. U kunt allicht verhaal halen bij verkopende partij, die zal het wel afwijzen daar het uw verantwoordelijkheid is.

target
door target - Nov 16, 2014 om 02:07
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 14 nov 2014, 11:42]U kunt allicht verhaal halen bij verkopende partij, die zal het wel afwijzen daar het uw verantwoordelijkheid is.

Ik ben het helemaal met je eens hoor 1953. Dat vooropgesteld.

Maar als je dit uitspreekt in relatie tot koophuizen, hypotheken en banken dan is het volgens iedereen ineens niet zo. ;-)

grindweg
door grindweg - Nov 23, 2014 om 12:52
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u heeft zelf nagelaten dit te controleren en te vragen.
helaas het is uw feestje.