sp
door splanky Dec 12, 2009 om 14:57
Auto & vervoer

Auto gel batterrij

hallo
wat is de bedoeling van het groenige glaasje boven in de kap van de accu.

8405 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 12, 2009 om 16:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo splanky,

Daaraan kun je zien of de accu nog voldoende geladen is.
Met vr.gr.

czar
door czar - Dec 12, 2009 om 19:43
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Groen betekent dat de accu redelijk goed geladen is.
Zwart betekent dat de accu bijgeladen dient te worden
Wit betekent dat de accu defect is/niet erg goed meer is.

Als de wanden van een accu bol staan is dat overigens een teken dat de accu niet goed meer is (waarschijnlijk overladen is geweest). Dat geldt ook voor Li-Ion batterijen die o.a. in telefoons zitten

grindweg
door grindweg - Dec 13, 2009 om 19:18
2308 Antwoorden / 28 Vragen

er kan ook nog voldoende stroom inzitten en toch een zwart glaasje hebbeb. dan is het vloeistof nivea telaag en dan is ook het einde nabij . meet op dat moment ook zeker de laad spanning

czar
door czar - Dec 13, 2009 om 19:59
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Grindweg heeft een beetje gelijk.

Dit soort accu's zijn gesloten, je kunt ze dus niet bijvullen en dat hoeft ook niet. Daar gaat Grindweg een beetje de mist in.
Het komt voor (zelf meegemaakt) dat de accu's wit/zwart-gespikkeld aangeven. Dat is vooral op enorm warme dagen in de volle zon. Dat wil niet zeggen dat de accu's grotendeels kapot zijn. Na koelen gaven ze weer groen aan.

De laadspanning is zeker belangrijk (zoals grindweg zegt).
Overlaadt je een accu, dan is t'ie snel kapot.
Als je buiten je auto de accu oplaad, neem dan een hele goede oplader. Hetzelfde geldt voor oplaadbare batterijen. Levensduur is enorm afhankelijk van de kwaliteit van de oplader.

sp
door splanky - Dec 14, 2009 om 12:50
13 Antwoorden / 38 Vragen

bedankt voor jullie reacties,

Splanky komt nog even terug op de gelaccu.
Ik heb een artikel gelezen uit 2003 waar uitvoerig op de gel calcium accu werd ingegaan.deze accu zou een afgeregelde spanning nodig hebben van 16volt zoals bij sommige fords.Regelaars die een lagere spanning hebben bv 13.5/14.5v
gaven problemen bij autos die korte ritten maakten.Is dit probleem inmiddels voorbij of is dit nog steeds zo.

VR/GR/SPLANKY

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 15, 2009 om 14:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag splanky,

Het groene licht geeft aan dat de accu in goede laad toestand is.

Een gel accu is een gewone loodaccu waarbij het zwavelzuur gebonden is in een calciumgel. Het zuur kan er dus niet uitlopen als je de accu op de kop houdt. Het vocht (water) in het zuur kan wel verdampen, wanneer de accu overladen wordt.
Overladen doe je met een spanning van 14,4 Volt of meer. Het vocht (water) wordt dan ontleedt in waterstof(gas) en zuurstof(gas). Het ontwijkt via een membraan en een klein gaatje. Dit vocht komt nooit meer terug in de accu. Vaak of langdurig overladen maakt het gel droog/rul. Soms barst de buitenkant of wordt bol. De accu is dan onbruikbaar geworden.
Bij het bereiken van 14,4 Volt stopt een goede lader vanzelf binnen een seconde de lading. Sommige gaan dan over op druppellading. Dit is een onderhoudslading welke start als de accuspanning 12,5 Volt of lager bereikt.
Voorkomen moet worden dat de accuspanning onder de 10,5 Volt komt. Dit geldt voor alle loodaccu's. Een lagere spanning brengt onherstelbare schade toe aan de lood(oxyde) platen.

In 3 nieuwe auto's heb ik een GM Freedom onderhoudsvrije accu gehad. Binnen een jaar leeg en niet meer te laden. Wel garantie. In 1 auto zelfs 2 keer. Ik moet ze niet meer in de auto, Geef mij maar een vloeistof accu, die ik 1 maal per jaar moet nakijken en mogelijk iets gedémineraliseerd water bijvullen.
Gel type accu is n.m.m. minder geschikt om in auto's te plaatsen. Ze zijn haast niet meer te laden wanneer ze geheel leeg zijn. (lampen/radio aan laten over een week-end) Zelfs niet met een speciaal daarvoor ontworpen lader.

Ik heb wel eens geprobeerd om met een injectienaald gedémineraliseerd water dwars door het membraan aan het gel toe te voeren, doch zonder succes.

O.a. hier kun je meer lezen over de accu:
http://www.accuhandel-utrecht.nl/default.asp?contentID=648

Hardware ERror MAN.

grindweg
door grindweg - Dec 15, 2009 om 16:31
2308 Antwoorden / 28 Vragen

czar waar schrijf ik bijvullen????

grindweg
door grindweg - Dec 15, 2009 om 16:35
2308 Antwoorden / 28 Vragen

bij een lege gel accu moet een ander laad procedee gevolgd worden als bij de lood accu. wij laden ze wel met een automatische lader en ontlader zoals bv een ctec. in de recerij gebruikten wij niet anders. het verhaal over een hogere laadspaaning nodig is l.. koek

czar
door czar - Dec 15, 2009 om 16:41
1209 Antwoorden / 20 Vragen

@grindweg

Je hebt gelijk, je schreef nergens bijvullen.
Je schreef wel vloeistof-niveau, dus er werd enigszins gesuggereerd alsof je dat kan bijvullen.

Bij een gel-accu kun je niet spreken van het vloeistofniveau, hooguit over het
vochtgehalte van de gel.