Vo
door Voortuinparkeerder Apr 30, 2019 om 17:38
Auto & vervoer

Auto in voortuin parkeren via eigen oprit

Goedemiddag,

Mag ik mijn auto in de voortuin parkeren op het moment dat ik gebruik maak van mijn eigen oprit om in de tuin te komen?

Ik weet dat je niet zomaar je auto in de voortuin mag parkeren als je geen eigen oprit hebt.
Nou is onze oprit te krap voor onze auto's en heb ik een voortuin van 6x7 waar ik dan mijn auto in wil zetten. Ik kom in de voortuin via mijn eigen oprit dus hoef geen stoep over.

Dankjewel

54988 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 30, 2019 om 17:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 30, 2019 om 17:50
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Deze reactie was nog niet bij mij in beeld dus net iets eerder. Zie o.a. de ook hier genoemde omgevingsvergunning die mogelijk (niet altijd maar afhankelijk van de gemeentellijke regelgeving) vereist is.

sw
door swat1500 Apr 30, 2019 om 17:50
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Deze regelgeving is alleen voor België! Nederland heeft geen wegcode België wel.

edrick3
door edrick3 Apr 30, 2019 om 18:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@swat1500: Aiii. Foutje mijnerzijds. TS zal wel geen villa in België hebben. ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 30, 2019 om 17:46
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Dit kunnen wij niet beantwoorden. Dat zou u te weten moeten kunnen komen bij uw gemeente en dan vooral wat er dienaangaande in de apv ter zake is genoemd.
In mijn gemeete mag het niet als er geen eigen oprit is, maar kan er wel om toestemming worden gevraagd voor benutten van de tuin als parkeerplaats waar dan wel meteen sprake is van het aanleggen van de oprit (verlagen trottirband) op eigen kosten.

Mogelijk kan ook een het aanvragen van een omgevingsvergunning worden geeist.

tenormin
door tenormin Apr 30, 2019 om 17:53
16823 Antwoorden / 108 Vragen

De TS hoeft trottoirband niet te verlagen, hij hoeft geen stoep op/over @heremietkreeft.

me
door mein33 - Apr 30, 2019 om 18:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Creatief parkeren, maar niet in de voortuin parkeren, maar wel op de verbrede oprit.
Maak de huidige oprit vanaf de erfgrens wat breder, afhankelijk van de breedte van beide auto's tot bijv. 1.80 mtr. breder en doe dat tot bijna de voorgevel van uw woning.
Het blijft dan gewoon een oprit.

Vo
door Voortuinparkeerder Apr 30, 2019 om 18:10
Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan alleen de oprit breder maken om voor  het huis te moeten parkeren.

Waarom zou ik dan niet in de voortuin mogen parkeren?

tijger1
door tijger1 Apr 30, 2019 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor voortuinen gelden andere regels dan voor achter of zijtuinen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 30, 2019 om 18:23
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, laat ik nu zelf in mijn tuin parkeren waar ik later ook maar verharding heb aangelegd nadat ik daarvoor tegels kreeg van buren?
Bij mij is geen sprake van een verhoogde troirband maar deed zich wel het anecdotische gegeven voor dat ik op gegeven moment een bon onder de voorruit had. De reden: mijn tuin grenst aan de parkeervergunning gebied, ik had en heb geen vergunning en een afscheiding zou ontbreken.

Ik heb toen maar op een nette manier gemeld dat de handhaver in kwestie zich zonder mijn toiestemming op mijn grondgebied had begeven en er dus sprake was van huisvredebreuk. Met nadruk daarbij: eigen grond en verwijzing naar soortgelijke situaties in mijn woongemeente waar 'gehele volkstammen' in eigen tuin parkeren. Bon is vernietigd maar wel op vaarwaarde dat ik een draad als ascheiding zou aanbrengen. Aldus gedaan.

panter22
door panter22 Apr 30, 2019 om 18:33
6599 Antwoorden / Vragen

Parkeren in je tuin zal mogelijk in strijd zijn met het bestemmingsplan van de gemeente.
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/

me
door mein33 Apr 30, 2019 om 19:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@voortuinparkeerder,

U bent en wordt geen 'voortuinparkeerder' als u uw oprit simpelweg wat breder maakt en daar kraait geen Gemeente Haan naar.
Maar driedubbeldwars in de voortuin parkeren, dat mag nou eenmaal niet.

costnix
door costnix May 1, 2019 om 10:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In de door panter22 genoemde link is dat prima na te kijken. Ik mag in mijn voortuin parkeren, maar niet er naar toe rijden (parkeren in een hofje)

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2019 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zegt dat de oprit te krap is voor uw auto’s, maar die oprit zal toch naar een garage gaan?

Ik kan mij zo voorstellen dat de gemeente niet echt blij wirdt van allemaal auto’s in de voortuin.

Maar vraag het eens na bij uw gemeente.

Vo
door Voortuinparkeerder Apr 30, 2019 om 18:12
Antwoorden / 1 Vragen

De oprit gaat naar de achtertuin, die alleen te bereiken is via de zijkant van de woning.

Of de gemeente er blij mee is maakt me niet uit, ik kan alleen nergens vinden dat het niet mag. Maar ook niet dat het wel mag haha

tijger1
door tijger1 Apr 30, 2019 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de gemeente er niet blij van wordt, is het verboden, ha, ha.

Mijn broer woonde in ern zeer smal straatje, met uiteraard veel te weinig parkeerplaatsen. Hij had ook een oprit naar achteren en twee auto’s. Dat hadden meer mensen in die straat. Uiteindelijk mochten die mensen de voortuin gebruiken om auto te parkeren via die oprit. Heeft even geduurd voordat gemeente toestemming gaf.

ekiem
door ekiem - Apr 30, 2019 om 18:37
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedeavond,

Ik zou allereerst bij de Gemeente informeren. Bij een huur woning zou u ook navraag kunnen doen bij uw eventulel woningbouw vereniging. Maar zou me kunnen voorstellen dat het niet zo'n fraai gezicht is om een auto in de voortuin te parkeren. Zou er niet zo blij mee zijn als mijn buren dit deden.

Ekiem

costnix
door costnix May 1, 2019 om 10:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als daar en medische reden is, kan het wel. Twee buren van mij hebben een oprit gekregen om hun auto in de achtertuin te parkern. Dit is heel zichtbaar van af de weg.

panter22
door panter22 - May 1, 2019 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen

Is er in de hele wijk geen enkele parkeerplek meer te vinden of moeten de auto´s perse op die ene kleine oprit omdat het gemakkelijk is?

jo
door jorisw - May 1, 2019 om 10:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het uiterlijk van een wijk zal er niet op vooruit gaan als iedereen in de voortuin mag gaan parkeren. Het wordt al gauw tokkie-achtig. Ik kan me voorstellen dat de gemeente hier bepaalde ideeen over heeft.

mo
door mof - May 1, 2019 om 12:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Je mag altijd je auto in de voortuin zetten. Dat het niet mag als je geen eigen oprit hebt is omdat je geen eigen oprit hebt, dus over de stoep moet rijden. Je mag hem er met een takelwagen grust intaklen!

met een oprit staat het u vrij. Tenzij bijvoorbeeld plaatselijke verordeningen dat verbieden, bijv straat gezicht of zo.

Iv
door Ivan007 - May 1, 2019 om 12:51
47 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom niet?  Ik zie zoveel huizen waar dat gebeurt

costnix
door costnix May 1, 2019 om 21:11
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat het gedaan wordt, betekend nog niet, dat het mag.Er wordt niet tegen opgetreden.

rh
door rhs671 May 30, 2019 om 17:05
10 Antwoorden / 0 Vragen

Zoiets als: je mag inbreken, want ik het zie zoveel om me heen gebeuren.

holiday
door holiday - May 1, 2019 om 13:05
102 Antwoorden / 12 Vragen

Als het een koophuis is, dan mag je zelf bepalen wat je met die tuin doet, er moet wel een legale oprit zijn en je moet je houden aan de APV verorderingen.

klm086
door klm086 - May 1, 2019 om 13:14
14 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik denk het wel want het is geen openbare weg want die loopt van tuinhek/afscheiding tot tuinhek/afscheiding bij de overburen als die er zijn uiteraard, dus mag het het is eigen terrein al zet je er een ander objeckt in daar ben je in mijn ogen geheel vrij in.

hi
door hipppo - May 1, 2019 om 13:26
303 Antwoorden / 2 Vragen

Bepalend is wat er in het bestemmingsplan is vastgelegd. Als de voortuin is aangeduid als groen mag die niet als parkeerplaats gebruikt worden. Veel gemeentes maken er echter geen bezwaar tegen, ook niet als er geen echte oprit aanwezig is. Als er geen oprit aanwezig is maar de gemeente geeft toestemming er één aan te leggen dient er wel op gelet worden dat dit geen vermindering van het aantal parkeerplaatsen die voor iedereen toegankelijk zijn oplevert. De gemeente waar ik woon heeft meer dan eens gezondigd tegen dit principe, ook in mijn straat. Ook wordt niet opgetreden tegen parkeren in de voortuin als die zonder oprit alleen via de stoep bereikt kan worden.

Ka
door Kassagebruiker - May 1, 2019 om 16:46
683 Antwoorden / 5 Vragen

Het schijnt alleen te mogen als er een schuine oprit in de trottoitband bestaat, want u mag niet over de stoep/voetpad rijden.

frits
door frits May 1, 2019 om 17:38
146 Antwoorden / 5 Vragen

onzin !

Ka
door Kassagebruiker May 1, 2019 om 20:26
683 Antwoorden / 5 Vragen

waarom?

costnix
door costnix May 1, 2019 om 20:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als er een oprit naar een huis is, mag deze niet geblokkeerd worden door een voertuig.
De gemeente regelt dit in de APV.

frits
door frits - May 1, 2019 om 17:36
146 Antwoorden / 5 Vragen

Zou niet weten waarom doe dit al meer dan 30 jaar

gajnieuw
door gajnieuw - May 2, 2019 om 09:11
37 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon even navragen bij de gemeente. De ene gemeente is de andere niet. Hier in de wijk is er 1 die het heeft aangevraagd omdat er over de stoep gereden moest worden. Hij heeft toestemming gekregen. En moest daar ook voor betalen. Niks aan de hand, en zeer netjes gedaan. Nu denkt een andere o wat hij mag mag ik ook. Stuk hek weg halen voortuin volledig met tegels en ik zet mijn auto daar neer. En dat mocht niet van de gemeente. Hij kreeg na een aantal waarschuwingen een flinke bekeuring. Waar hij enorm boos over is geworden. Hij heeft inmiddels ook toestemming gevraagd en is geweigerd. Ook na zijn bezwaar en alles. Reden? Het stuk is daar niet veilig genoeg om een op of afrit te maken. Gemeente heeft het netjes uitgelegd. De bewoners zijn er niet blij mee.

panter22
door panter22 May 2, 2019 om 09:18
6599 Antwoorden / Vragen

De uitrit heeft ts al. Zijn auto kan hij wel kwijt. Hij wil meer. Hij wil via zijn oprit achter huis zijn tweede auto in de voortuin parkeren.

va
door vanlotjegetikt May 2, 2019 om 09:43
809 Antwoorden / Vragen

Er valt wat voor te zeggen, gemiddeld huishouden heeft teegenwoordig meer dan twee auto's en willen die altijd voor de deur geparkeerd hebben. Over het algemeen moet men dit bij zijn eigen Gemeente navragen wat de (on)mogelijkheden zijn.

6441elf
door 6441elf - May 2, 2019 om 16:35
1 Antwoorden / Vragen

Wat ik over dit onderwerp kwijt wil is dat in  welke gemeente je ook woont en of daar wel of e.e.a wordt toegelaten of niet het is allemaal gewoon willekeur. Belangrijk vind ik dat iedereen die zegt zijn auto of bedrijfsauto direkt in de voortuin te moeten parkeren heel wat frustatratie oproept richting buren en andere weggebruikers en dat er mijnsinziens. Een ander gedrag op zijn plaats is en dat men net als alle andere brugers gewoon of in de eigen oprit en of garage parkeert en anders normaal op straat langs het trottoir.

Denk maar eens in dat jouw buren naast de eigen oprit nog een "illegale" oprit over het trottoir gebruiken om de extra auto in de voortuin te parkeren, hetgeen inhoud dat dit geen garantie is indien een andere weggebruiker  de bewuste trottoirlokatie gebruikt om daar zijn auto te parkeren en hiermee het uit en in rijden blokkeerd. Want hiermee roep je toch zelf al een probleem op richting fatsoenlijke burgers.

aw
door awm - May 30, 2019 om 17:15
44 Antwoorden / 8 Vragen

Ja dat mag gewoon. Het is immers eigen grond. Als je het helemaal goed wil doen een dikke opvallende stroomdraad aan je auto verbinden.