mp
door mphillemans Feb 27, 2019 om 15:03
Auto & vervoer

Auto ingeruild, dealer wil nu geld ivm verborgen gebrek

Wij hebben 1,5 week geleden een occasion gekocht bij een dealer.
Ons werd toen een bod gedaan op onze oude auto, maar wij kozen er voor om de auto eerst zelf proberen te verkopen.
Er werd ons gezegd dat we, mocht dit niet lukken, de auto altijd volgende week nog konden achterlaten voor het geboden geld als we onze nieuwe auto kwamen ophalen.

Zo gezegd zo gedaan
De eigen verkoop wilde niet zo lukken, dus toen wij afgelopen weekend onze nieuwe auto kwamen ophalen hebben we gemeld dat we de oude alsnog graag tegen het geboden bedrag achter wilden laten.
Dat was geen probleem.

Auto is die dag nog gevrijwaard en staat dus niet meer op onze naam
Nu werd ik door de dealer net gebeld dat hij onze oude auto weer terug heeft gekregen van de handelaar die 'm bij hun had opgekocht wegens een groot defect met lekkende olie e.d.
De kosten hiervan zijn op 1000 euro na zo ongeveer het bedrag dat zij voor onze auto betaald hebben.
Heel lullig dus.... maar ja, is dit nog ons probleem?

Ze willen ons nu een voorstel doen om de kosten te gaan delen
Maar wat ik lees op de site van de ANWB is dit:

Onderzoeksplicht ondernemer

De ondernemer heeft de mogelijkheid om onderzoek te doen naar het voertuig door een keuring en/of proefrit uit te voeren. Doet hij dit niet, dan accepteert hij het risico op gebreken.

Er is door hun geen proefrit gemaakt, noch onderzoek gedaan. Ze hebben een rondje om onze oude auto heen gelopen en een bod gedaan.
Bovendien zijn zij natuurlijk de professionele partij hier, wij zijn leken (ik weet oprecht niks van auto's).

Nou is dit defect natuurlijk wel zo erg dat de auto bijna niks meer waard is en zou je het een verborgen gebrek kunnen noemen.
Alleen wij hebben naar eer en geweten hier echt niet vanaf geweten.

Zijn wij nu verplciht om de auto ofwel terug te kopen, ofwel mee te delen in de te maken kosten?
In feite staat hij niet meer op onze naam, is de koop al gesloten en weten wij natuurlijk niet wat er in de afgelopen 5 dagen met de auto gebeurt is.
We gaan echter wel uit van goeder trouw en denken niet dat ze ons proberen op te lichten.

Echter, zomaar meebetalen aan een auto die niet meer van ons is voelt ook niet goed.
Wij hebben bij de verkoop gemeld dat bij de auto 1,5 jaar geleden de motor vervangen is.
Wellicht heeft het daarmee te maken, maar dit was de enige grote noemenswaardigheid aan deze auto en die hebben we dus wel netjes gemeld.

10234 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2019 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lekkende olie? Moest u dan regelmatig olie bijvullen? Was er een plek olie op straat waar hij geparkeerd stond?

Maar doet er allemaal niet toe. U ruilt hem in bij een professioneel bedrijf. Door dat bedrijf is dieauto ook al weer doorverkocht.

Persoonlijk heb ik het idee, dat u vriendelijk gezegd, in de maling genomen wordt. Ik zouin dat spelletje niet meegaan. Ze hebben geen poot om op te staan.

tdmduc
door tdmduc - Feb 27, 2019 om 15:23
703 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt me duidelijk.

Laat hem dit maar zien.

Mijn kameraad heeft hetzelfde meegemaakt met een Toyota dealer.

Deze wilde zo graag een Prius verkopen maar de oude Toyota---iets-- was de versnellingsbak niet meer je van het.

De deal was al lang rond en een maand later kwam er een pissed telefoontje.

Jammerde bammer voor d edealer.

Andersom werkt het ook ongeveer.

Als jij een auto koopt mag je er mee proefrijden en ook eerst laten keuren bij de ANWB desnoods en dan pas de koop doen.

Doe je dat niet kan de autodealer ook zeggen "sorry" je had kunnen proefrijden en een second opinion kunnen vragen.

Meestal komt het zo ver niet en heb je bij een Bovag garage nog garantie.

ho
door holy53 Feb 27, 2019 om 16:20
68 Antwoorden / 1 Vragen

Keuren bij ANWB is al tijdje niet meer mogelijk.

tdmduc
door tdmduc Feb 28, 2019 om 08:07
703 Antwoorden / 2 Vragen

Zo vaak koop ik dus een auto.....

mp
door mphillemans - Feb 27, 2019 om 15:25
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het exacte verhaal weet ik niet helemaal maar er zou olie in de koelvloeistofleiding zitten.... (of dat dus op straat lekt weet ik niet).

Ze mailen me nog foto's e.d. door, maar ik wil voordat ik ergens mee akkoord ga gewoon even zeker zijn van onze positie hierin.
Ik vind het wel oprecht lullig als dit allemaal echt zo is, want het was een fijn bedrijf om zaken mee te doen en ik geloof ook niet dat dit gelogen is.
Maar in the end is het voor ons gewoon een hoop geld en voor hun voor m'n gevoel meer het risico van het vak en dus een tegenvaller....

Ik vraag me vooral af of we niet verplicht zijn tot iets omdat de koop echt een klein 5 dagen terug geweest is.
Komen ze hier nou na een maand mee dan kan je zeggen: ja niks mee te maken
Maar dit is natuurlijk echt heel snel al, na de deal.
Vraag me af of dat meespeelt in het juridische verhaal

Iv
door Ivo W Feb 28, 2019 om 09:24
729 Antwoorden / Vragen

Als er daadwerkelijk olie in de koelvloeistof zit, dan is dat eenvoudig zichtbaar door het vaatje koelvloeistof te openen. De koper is een deskundige partij, die kan door vloeistoffen te inspecteren al héél veel te weten komen over de conditie van het motorblok.

Sowieso lijkt het me niet bepaald een "verborgen" gebrek als dit zo snel alsnog ontdekt wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 27, 2019 om 15:29
16838 Antwoorden / 202 Vragen

De autohandelaar heeft de auto van u geaccepteerd en heeft daarmee zelf verzuimd verder te kijken. Dat hij daarna de auto al naar de handel heeft doorverkocht is dan ook geheel het probleem tussen hem en die handelaar.

Is de dealer lid van de BOVAg, dien dan daar een klacht in. Of nog beter, indien aangesloten bij de geschillencommissie, dan uw ervaring daar ter kennis brengen. https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/voertuigen/  Ik zet vraagtekens bij de 'lekkage probleem'gelet op het gegeven dat de motor 1 1/2 jaar geleden is vervangen. (en aan u neem ik aan nooit lekkage is opgevallen. Een z.g groot defect in deze had u zeker en vast (mooie Vlaamse uitdrukking) dan zelf gezien hebben of u was op olievlekken op de rijweg waar u de auto parkeerde geattendeerd.

mp
door mphillemans - Feb 27, 2019 om 15:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben geneigd hetzelfde te zeggen maar is er ook juridisch een artikel of iets dergelijks om dit ook daadwerkelijk te onderbouwen?
Behalve dat zinnetje dat ik op de ANWB site vond....

Vooral het feit dat het zo kort na de koop al is, wil ik graag kunnen weerleggen.
Want dat duidt natuurlijk wel heel sterk op verborgen gebrek.... (waar wij niets vanaf wisten, maar toch...)

marita5
door marita5 - Feb 27, 2019 om 16:06
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MPhillemans ,

Lees deze informatie eens door ,

https://www.dehaanlaw.nl/blogs/inruilautos-en-gebreken

tenormin
door tenormin - Feb 27, 2019 om 16:12
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@mphillemans, ook een fijn bedrijf maakt fouten. Dat hebben zij gedaan door uw auto, zonder enig onderzoek, te kopen. Dat is als bedrijf al vrij knullig. Geloof me maar, als het andersom was geweest hadden ze u echt niet €1.000,00 gegeven als u kwam klagen. Bovendien, hij is doorverkocht aan een handelaar. Dat zijn dus al twee miskleunen van mensen die er wel verstand van moeten hebben. U voelt zich bezwaard maar, heel eerlijk, u lijkt me naar eer en geweten gehandeld te hebben en al is het pas 5 dagen geleden: het is ook al 5 dagen niet meer uw auto.

pe
door peentjes - Feb 27, 2019 om 16:40
421 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt een vrijwaringsbewijs. Klaar.

mp
door mphillemans - Feb 28, 2019 om 08:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties, dit sterkt ons in ons eigen gevoel dat wij hier niet verantwoordelijk voor zijn.
Het artikel van dat advocatenkantoor was ook erg handig, dank daarvoor!

We gaan zien wat de reactie gaat zijn op ons bericht dat wij het zeer spijtig vinden, maar hier helaas niets mee kunnen.

Ge
door Genee - Feb 28, 2019 om 09:03
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Geen idee of de garage kan bewijzen dat u wel degelijk van het gebrek geweten moet hebben en dat dus had moeten melden.
Zie link van @marita5.

mp
door mphillemans - Feb 28, 2019 om 15:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

De dealer meldt ons nu dat ze het betreuren niet tegemoet te willen komen in de situatie en dat zij nu de klos zijn.
De factuur te willen splitten, of anders de koop van onze oude auto te willen terugdraaien.

Maar dat laatste kan toch helemaal niet?
Let wel: er is geen koopcontract opgemaakt. De auto is gewoon verhandeld, wij hebben ons geld al gekregen en de auto staat niet meer op onze naam.

Ge
door Genee Feb 28, 2019 om 19:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet wat ik er nu van moet denken.
U koopt anderhalve week geleden een occasion en verkoopt deze weer binnen die anderhalve week door of zie ik dat verkeerd?

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2019 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die koop kan helemaal niet worden teruggedraaid. Is die dealer bij de Bovag aangesloten? Dien daar een klacht in over zijn gedram.

U kunt zich ook nog wenden tot het Juridisch Loket in uw gemeente, kijk op Google, en kaat u daar helpen met verweren voeren.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 1, 2019 om 13:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De garage heeft de auto gekocht zoals gezien, zonder inspectie.
De 2e handelaar die de auto kocht heeft de auto kennelijk ook niet geinspecteerd.
Hun nalatigheid.
En is aan u verteld waar het olie lekte ?
Ik ben benieuwd naar uw antwoord.
De boom in met die gasten !
Nix betalen.

1paul
door 1paul - Mar 1, 2019 om 14:13
3141 Antwoorden / 0 Vragen

je hoeft hier geen gevolg aan te geven, de wet gaat ervanuit dat een handelaar professioneel genoeg is om dit soort dingen te zien...

Buiten dat, ook in 5 dagen kan er een hoop gebeuren, heeft de tussenhandelaar misschien een onderdeel vervangen???

Komt het daardoor dat uw "oude" wagen nu een lek heeft???

\om maar iets te noemen, u heeft 5 dagen geen zicht gehad, geen verantwoordelijkheid gehad over de wagen en dus is het jammer voor de dealer, hou wel uw toekomstige bonnen in de gaten bij reparatie of onderhoud als u dit bij deze dealer uit gaat laten voeren!!!