de eelco
door de eelco Feb 25, 2014 om 15:37
Auto & vervoer

Auto verzekeren die op een andere persoon staat

ik had zo net een paar mensen op bezoek en 1 daarvan heeft een zoon die wel een auto heeft op zijn naam maar kan hem niet verzekeren..nu heeft die goser wel een auto op zijn naam maar de auto is verzekert op iemand anders zijn naam... ik heb gezegd dat dat niet mag maar ik weet het niet zeker vandaar mijn vraag aan u .moet de auto en op de zelfde persoon verzekert en geregristreert staan

17884 29 Rapporteer

door 14peter - Feb 25, 2014 om 15:39
567 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, dat staat in de voorwaarden van de verzekering.

edrick3
door edrick3 - Feb 25, 2014 om 15:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo de eelco,

In principe kan alleen de kentekenhouder een auto verzekeren. Verzekeraars accepteren het in de meeste gevallen echter ook wanneer de partner van de kentekenhouder de verzekering afsluit.
Voorwaarde hierbij is wel dat de partner op hetzelfde adres woonachtig is als de kentekenhouder.

Maar is het mogelijk om als ouder een autoverzekering voor je kind af te sluiten? Kortgezegd: nee. Alleen de kentekenhouder van de auto kan de auto verzekeren. Dus als de auto op naam staat van het kind, kan alleen het kind zelf de auto verzekeren.
(Bron:independer)

Met vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Feb 25, 2014 om 16:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Rijksoverheid : klik hier

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 25, 2014 om 16:16
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt natuurlijk de auto op de naam van de verzekerde zetten. En dan de auto zo nu en dan "lenen".*

*uiteraard geheel op eigen risico.

hutch
door hutch - Feb 25, 2014 om 17:53
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Niet geheel onbelangrijk in deze is de vraag waarom hij die auto niet kan verzekeren.......

Heeft hij al vele schades op zijn naam staan?
Is het een (zeer) dure sportauto?

Wat is dus de reden?

mahadma
door mahadma - Feb 25, 2014 om 18:33
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Eventueel rijontzegging Hutch?

komsja
door komsja - Feb 25, 2014 om 18:39
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Volgens mij kan je een auto waarvan het kenteken op naam staat van pietje,verzekeren op naam van jantje,want het gaat er om dat het voertuig verzekerd is.

edrick3
door edrick3 - Feb 25, 2014 om 18:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=komsja schreef op dinsdag 25 feb 2014, 18:39]Volgens mij kan je een auto waarvan het kenteken op naam staat van pietje,verzekeren op naam van jantje,want het gaat er om dat het voertuig verzekerd is.

Dat denk je dan fout.
Zie mijn eerder gegeven reactie.
Alleen de kentekenhouder van de auto kan de auto verzekeren

grindweg
door grindweg - Feb 28, 2014 om 21:12
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als de regelmatige bestuurder bekend is bij de maatschapij is er niets aan de hand

grindweg
door grindweg - Feb 28, 2014 om 21:13
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 25 feb 2014, 18:45][quote=komsja schreef op dinsdag 25 feb 2014, 18:39]Volgens mij kan je een auto waarvan het kenteken op naam staat van pietje,verzekeren op naam van jantje,want het gaat er om dat het voertuig verzekerd is.

Dat denk je dan fout.
Zie mijn eerder gegeven reactie.
Alleen de kentekenhouder van de auto kan de auto verzekeren

wat schrijft klopt niet.
een lease auto dan die staat op naam van de berijder.

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2014 om 12:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@grindweg,

Bij een leasemaatschappij zijn er aparte procedures: klik hier.

Met vr.gr.

ro
door ron530 - Mar 1, 2014 om 13:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een auto leasen is eigenlijk huren, de verhuurder dient zorg te dragen voor de verzekering e.d. Voor eigenaren van een auto kan enkel de kentekenhouder een verzekering afsluiten, in de polis kan de eigenaar wel een regelmatige bestuurder aangeven maar dan zijn de voorwaarden wellicht anders.

grindweg
door grindweg - Mar 1, 2014 om 14:30
2308 Antwoorden / 28 Vragen

op het kenteken bewijs staat:
c.4.c. de tenaamgestelde kan door middel van dit kentekenbewijs niet worden geindentificeerd als de eigenaar.
dus al het onwaar geschreven ten spijt een ander kan de auto dus WEL verzekeren
het staat onderop de tenaamstelling.

door 14peter - Mar 1, 2014 om 14:49
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=grindweg schreef op zaterdag 1 mrt 2014, 14:30]op het kenteken bewijs staat:
c.4.c. de tenaamgestelde kan door middel van dit kentekenbewijs niet worden geindentificeerd als de eigenaar.
dus al het onwaar geschreven ten spijt een ander kan de auto dus WEL verzekeren
het staat onderop de tenaamstelling.

En de voorwaarden van de verzekeraar doen er dan niet toe, wou je zeggen??

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 1, 2014 om 15:32
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Onder de 24 en mijn zoon is nog maar 17 dus ik moet er nog naast...
Betaal ik voor mijn eigen auto maar €113,54 per jaar.

Hij moest als puber onder de 24 voor dezelfde auto €568,- betalen.
Ook nog hoger eigen risico en veel minder No Claim.

Dus als ik mijn auto uitleen of hij er zelf een koopt?
Dat gebeurde erg veel en als hij 24 is kan hij het zelf wel.
Ook makkelijk als ik mijn nieuwe weg geef omdat ik zijn trekhaak moet hebben,
en een nieuwe haak duurder is als zijn aanschaf....
Ja een trekhaak onder mijn auto was 2x duurder als de aankoop, en na lang zoeken toch geen miskoop tot nu toe.

Wel is bij een defect naar sloop brengen goedkoper dan herstel.... dus luxe van wegwerp auto?
Ik heb dus op mijn naam en verzekerd dus hij leende straks wel elke dag mijn 2e auto...

Alleen het No Claim verlies geld bij schade nu niet voor mijn eigen maar ook voor zijn auto dus 1 schade is nu 2x verlies aan korting dus hoger risico....

grindweg
door grindweg - Mar 1, 2014 om 18:02
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=14peter schreef op zaterdag 1 mrt 2014, 14:49][quote=grindweg schreef op zaterdag 1 mrt 2014, 14:30]op het kenteken bewijs staat:
c.4.c. de tenaamgestelde kan door middel van dit kentekenbewijs niet worden geindentificeerd als de eigenaar.
dus al het onwaar geschreven ten spijt een ander kan de auto dus WEL verzekeren
het staat onderop de tenaamstelling.

En de voorwaarden van de verzekeraar doen er dan niet toe, wou je zeggen??

mijn verzekeringen en ik heb er een paar zeggen daar niets over in de polis.
er zijn daar geen voorwaarden voor gesteld.

door 14peter - Mar 1, 2014 om 18:06
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=grindweg schreef op zaterdag 1 mrt 2014, 18:02][quote=14peter schreef op zaterdag 1 mrt 2014, 14:49][quote=grindweg schreef op zaterdag 1 mrt 2014, 14:30]op het kenteken bewijs staat:
c.4.c. de tenaamgestelde kan door middel van dit kentekenbewijs niet worden geindentificeerd als de eigenaar.
dus al het onwaar geschreven ten spijt een ander kan de auto dus WEL verzekeren
het staat onderop de tenaamstelling.

En de voorwaarden van de verzekeraar doen er dan niet toe, wou je zeggen??

mijn verzekeringen en ik heb er een paar zeggen daar niets over in de polis.
er zijn daar geen voorwaarden voor gesteld.

Waar ben je verzekerd dan?? ik zoek 't graag even na voor je waar het staat.

de eelco
door de eelco - Mar 2, 2014 om 14:07
607 Antwoorden / 92 Vragen

wel grappig want vorige week had ik ook al verschillende mensen die het niet met elkaar eens waren...
maar nu weet ik nog steeds niet of ik gelijk heb dat de kentekenhouder ook de verzekerder moet zijn..
ik hou het er op dat de gene die de auto op zijn naam heeft ook de voertuig op zijn naam moet hebben.
maar dat is wel gevaarlijk om zo iets te zeggen op deze forum als je iets niet zeker weet want er zijn een hoop slimme deskundige hier actief, (wees lief voor me als ik het fout hebt :) :) :) ))))

aurora1
door aurora1 - Mar 2, 2014 om 14:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is al gevraagd, waarom kan de zoon niet zelf verzekeren? Rijontzegging o.i.d., of dat men hem niet wil verzekeren om een of andere reden en wat is die reden?
Kijk anders ook nog eens bij mijn link naar de Rijksoverheid onder duurzaam gebruik.

ma
door marnix1 - Mar 2, 2014 om 14:31
256 Antwoorden / 22 Vragen

@de eelco "ik hou het er op dat de gene die de auto op zijn naam heeft ook de voertuig op zijn naam moet hebben"
huh?

door 14peter - Mar 2, 2014 om 14:36
567 Antwoorden / 2 Vragen

@De eelco; Alle verzekeraars hebben die voorwaarde. Dat is ook volstrekt logisch; stel dat de zoon van ... geen verzekering kan afsluiten, bijvoorbeeld omdat hij te veel schades heeft gereden of omdat hij gefraudeerd heeft en daarom geroyeerd is dan zou diezelfde verzekeraar nu nog met hem opgescheept zitten. Dat willen ze niet, dus stellen ze die voorwaarde.

aurora1
door aurora1 - Mar 2, 2014 om 14:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig, het is duidelijk wat @de eelco bedoelt, kleine verschrijving, de vraag en de reacties soms niet gelezen?

door 14peter - Mar 2, 2014 om 14:41
567 Antwoorden / 2 Vragen

Hier een vraag van vorig jaar, zelfde onderwerp, met de gevolgen... En 't is slechts een voorbeeld.

hutch
door hutch - Mar 2, 2014 om 16:24
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Over het algemeen heeft een verzekeringsmaatschappij geen moeite met het feit dat een motorijtuigenverzekering wordt afgesloten op naam van een partner of kind (nietzijnde de tennaamgestelde van het motorrijtuig).

Wat sommigen ook niet weten is dat het toegestaan is dat de eigenaar van een auto, zijn auto ook niet op zijn naam hoeft te zetten. Dit om het simpele feit dat dit in de praktijk zo goed als niet te controleren is. Want wie is er nu de (feitelijke) eigenaar......?

Je kunt dan ook meerdere (legale) situaties aantreffen, bijv.:
- eigenaar auto: op eigen naam verzekerd en op eigen naam gesteld;
- eigenaar auto: op naam van partner/kind verzekerd en wel op eigen naam gesteld;
- eigenaar auto: op naam van partner/kind verzekerd en op naam gesteld van partner/kind;

Het is dus aan de verzekeringsmaatschappij om te bepalen, wie een motorrijtuigenverzekering mag afsluiten voor een bepaald motorrijtuig.

Mocht iemand beginnen over een zogenaamde 'katvanger'.... dat is een heel ander verhaal.

komsja
door komsja - Mar 2, 2014 om 16:46
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Oftewel het voertuig moet verzekerd zijn.

in
door indo43 - Nov 29, 2015 om 13:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Nu een andere vraag. Ik wil de auto voor mijn zoon op mijn naam zetten. De reden is dat mijn zoon momenteel niet woonachtig is in Nederland maar binnenkort wel weer naar Nederland komt. Kan de verzekering voor de auto wel op zijn naam gezet worden?

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2015 om 13:24
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Als de zoon niet de NL nationaliteit heeft, moet hij na een bepaalde tijd zijn "buitenlandse rijbewijs" ruilen voor een NL uitvoering. Ik dacht dat dit 6 maanden was.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2015 om 13:30
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER, Bron RDW.

U zult als u een auto op uw naam zet ook alles op uw naam moeten zetten, dus verzekering, wegenbelasting enz. U bent ook het aanspreekpunt voor bekeuringen in de ruimste zin des woords. Dat zou u veel geld kunnen gaan kosten.

Daarnaast zou ik de rdw regels even goed lezen.

aurora1
door aurora1 - Nov 29, 2015 om 17:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=indo43 schreef op zondag 29 nov 2015, 13:18]Nu een andere vraag. Ik wil de auto voor mijn zoon op mijn naam zetten. De reden is dat mijn zoon momenteel niet woonachtig is in Nederland maar binnenkort wel weer naar Nederland komt. Kan de verzekering voor de auto wel op zijn naam gezet worden?

"Nu een andere vraag" had u zelf een topic voor kunnen starten i.p.v. in te breken op het stokoude topic van een ander en dat inderdaad over totaal iets anders gaat.
U kunt deze vraag natuurlijk ook aan uw verzekeraar stellen waarbij dan de details over de situatie gegeven kunnen worden.
U kunt ook wachten tot zoonlief in Nederland is want zulke zaken zijn in de regel snel geregeld.