maryvon
door maryvon May 15, 2004 om 22:02
Auto & vervoer

Autobanden levensduur

Hoelang gaat een autoband gemiddeld mee.

Mits natuurlijk goed uitgelijnd en gebalanceerd.

Hoelang mag ik toch zeker wel verwachten?.

117310 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 15, 2004 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

De levensduur van autobanden wordt bepaald door een paar verschillende factoren.
Ten eerste de kwaliteit. Het is natuurlijk niet zo dat de duurste vanzelfsprekend ook de beste is, maar ga er maar vanuit dat een 'duurdere' merkband minder snel slijt dan een goedkoop B of C-merk.
Ten tweede uw rijgedrag. Als u zorgt voor de juiste bandenspanning (héél belangrijk) en een rustige rijstijl heeft (niet 'wegscheuren' bij het verkeerslicht) gaan de banden natuurlijk een stuk langer mee...

Als u bovenstaande in acht neemt kunt u ervan uitgaan dat uw banden zeker 30.000 tot 40.000 km meekunnen, voordat u de minimum profieldiepte van 1.6 mm heeft bereikt.
Bij mindere profieldiepte komen de banden niet meer door de APK.

ve
door verwijderd - May 15, 2004 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een autoband heeft afhankelijk van uw rijstijl een gemiddelde levensduur van 35.000 km! MVG

ve
door verwijderd - May 17, 2004 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naast rijstijl en bandenspanning is ook belangrijk te weten welke band je hebt. Bijvoorbeeld sportieve banden (Pirelli bijvoorbeeld) slijten sneller dan banden met een harder rubber.

Verder zullen de banden van de aangedreven as sneller slijten dan de niet-aangedreven wielen.

En...wat voor motor hangt erin; heb je 50pk of 150pk op de aangedreven wielen. Dat zorgt natuurlijk - ook bij "normaal" rijden al voor een andere slijtage

ve
door verwijderd - May 21, 2004 om 09:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afgezien van alle andere goede antwoorden op de vraag zijn er ook nog andere factoren.

Type aandrijving, gewicht van de wagen, breedte van de banden, maar ook merk en type auto.

Ik heb een aantal auto's op de weg als taxi. Deze worden bereden door verschillende chauffeurs, ieder met zijn/haar rijstijl.

In het verleden gingen op de Mercedessen banden gemiddeld 30.000 km mee. Nu ik op Toyota ben overgestapt is dat met vergelijkbare kwaliteit banden (Michelin) meer dan verdubbeld voor wat betreft de voorbanden (75.000 km). Voor de achterbanden is dat verviervoudigd. Voor het eerst haalde een auto ruim 150.000 km met de fabrieksbanden.

Kortom, er is geen peil op te trekken en alles houdt verband met heel veel factoren.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2005 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Levensduur banden staat 50.000 kilometer voor bij normaal gebruik.

Succes