Th
door Theo K. Jan 20, 2020 om 23:46
Auto & vervoer

Autodealer weet van gebrek maar meld dit niet.

De Peugeot 3008 met een "THP" motor heeft een bekend probleem. Na ongeveer 50.000 km krijg je een storing in je motor. Dit heeft te maken met vuile kleppen, een defecte brandstofpomp of een defect in de distributieketting. Bij alle dealers is dit probleem al jaren bekend.
moet een dealer dit melden als je een gebruikte auto koopt?

6197 13 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jan 21, 2020 om 00:06
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, de verkoper moet wel de mogelijke gebreken melden die de auto heeft op het moment van de verkoop. Hij hoeft niet te melden wat er in de wat verdere toekomst kan worden verwacht.
Die onderzoeksplicht ligt bij de koper die dient zich immers ook goed te informeren en moet niet alleen afgaan op de mededelingen van de verkoper.

Magnum007
door Magnum007 Jan 21, 2020 om 00:37
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Swat,

Het hangt af wat voor een garage het is.

ne
door neodutchio Jan 21, 2020 om 09:24
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, de wet geldt voor iedereen. Het hangt dus niet van het type garage af.

tenormin
door tenormin - Jan 21, 2020 om 00:22
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Denk niet dat een autodealer na 50.0000 km dit zelfs niet hoeft te vermelden. Heremetijd, tenzij u 50.000 rijdt in een maand.

Magnum007
door Magnum007 Jan 21, 2020 om 00:40
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tenormin,

Als het probleem zich voordoet in de garantieperiode, dan is de garage wel degelijk aanspreekbaar.

jo
door jorisw Jan 22, 2020 om 19:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@magnum: lees jij ooit de berichten van anderen wel eens? Bijna alle antwoorden hebben totaal niets met het onderwerp of het bericht waarop je reageert te maken.

Magnum007
door Magnum007 - Jan 21, 2020 om 00:36
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Theo,

Is het een BOVAG garage?

Dan vind ik van wel.
Want je hebt recht op garantie.

ne
door neodutchio Jan 21, 2020 om 08:12
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Want de wet is anders voor een Bovag garage dan voor een andere verkoper? En recht op garantie? Dat ligt er helemaal aan wat er afgesproken is en of het probleem inherent aan het soort voertuig, kilometerstand en leeftijd is.

jo
door jorisw Jan 22, 2020 om 19:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als een bedrijf garantie moet leveren moet dat gewoon. Maar dat vroeg TS helemaal niet.

Magnum007
door Magnum007 Jan 22, 2020 om 20:06
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Joris,

De Ts mag wel eens wat meerduidelijkheid geven over zijn probleem....;-)))

Gr
door Grunn1 - Jan 21, 2020 om 09:18
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik denk niet dat alle Peugots 2008 precies na 50.000 km dezelfde problemen krijgen want dan was er al lang een terugroep aktie geweest.
Indien er wel problemen optreden tijdens de garantie periode of vlak erna dan kunt u altijd naar de dealer terug gaan voor reparatie.

pe
door peentjes - Jan 21, 2020 om 09:40
421 Antwoorden / 0 Vragen

Nee hoor, als alle dealers dit weten moet u het ook weten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 21, 2020 om 09:57
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Wordt u geconfronteerd met de door u genoemde mogelijke moterstoring? Zo ja, dan kunt u de dealer daarop aanspreken d.w.z. aanspreken dat het aan hem/haar bekend zou moeten zijn dat is een bekend probleem is en hij/zij dient dan m.i. te zorgen voor adequate reparatie, m.i. zelfs kostenloos.
Als u het probleem nog niet zelf heeft ervaren en u weet her nu wel van, confronteer de dealer daar dan ook mee want dan bent u 'een stap' voor zo het euvel zich voordoet. Zie ook deze info: https://peugeot-meeting.nl/forum/viewtopic.php?t=383

In beginsel kan dit m.i. worden gezien als een verborgen gebrek. Het kan evenwel ook zo zijn dat de dealer er mee bekend is en zo het zich zou voordoen al zelf adequaat zou reageren (zoals ook in de info van de verwijzing genoemd). Het kan ook zo zijn dat de dealer de update m.b.t. deze storing voor verkoop aan u heeft uitgevoerd.

me
door mein33 - Jan 21, 2020 om 10:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Alle automerken hebben bij/met de door hen geplaatste motoren wel specifieke problemen die zich na een onbepaald aantal kilometers zouden kunnen openbaren.
Het maakt niet uit of het er één is die 'zo uit het doosje' komt of dat het er eentje is met de nodige ervaring !
Geen dealer of handelaar zal de potentiële klant wijzen op een merk gericht probleem, waarbij de kans redelijkerwijs aanwezig is dat het zich bij de aangekochte auto misschien nooit zal openbaren.

Tip:  Om vervuile kleppen en brandstofpomp te voorkomen zijn er speciale middeltjes (additiven) in de handel die de motor en aanverwante onderdelen netjes schoon houden !!

aurora1
door aurora1 - Jan 21, 2020 om 12:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een verkoper is niet verantwoordelijk voor wat na 50.000 km de staat van de auto is.

U had zelf vooraf e.e.a. kunnen uitzoeken over deze versie auto en zelfs een aankoopkeuring kunnen laten doen.

justmeagain
door justmeagain - Jan 21, 2020 om 22:41
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wordt u geconfronteerd met de door u genoemde mogelijke moterstoring? Zo ja, dan kunt u de dealer daarop aanspreken d.w.z. aanspreken dat het aan hem/haar bekend zou moeten zijn dat is een bekend probleem is en hij/zij dient dan m.i. te zorgen voor adequate reparatie, m.i. zelfs kostenloos.

Tuurlijk, kosteloos. Alsof de verkoper altijd weet of de auto juist is bereden, of onderhouden. Misschien al jarenlang bij witte pomp getankt, met koude motor vol gas weg enz enz

1paul
door 1paul - Jan 22, 2020 om 11:59
3146 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, hij of zij hoeft alleen bestaande gebreken te melden zoals versleten banden of een deukje ergens waar u langsheen kijkt bijvoorbeeld...

mo
door mof - Jan 22, 2020 om 16:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. U heeft daarnaast een onderzoeksplicht. Als het al jaren wijd bekend is dat dit probleem er is kunt u dat op internet zo terugvinden.

jo
door jorisw - Jan 22, 2020 om 19:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat moet een dealer dan zeggen? Niet kopen, deze auto zou een defect kunnen krijgen? Dat moet hij dan wel bij iedere auto vertellen.

De oplossing is trouwens simpel: gewoon private lease gaan doen. Dan heb je geen kopzorgen over defecten.

Magnum007
door Magnum007 Jan 22, 2020 om 20:04
594 Antwoorden / 2 Vragen

Als je leasecontract is afgelopen ,ben je de auto kwijt.....;-(((

justmeagain
door justmeagain Jan 22, 2020 om 23:52
623 Antwoorden / 8 Vragen

Lease je de volgende toch weer!

Magnum007
door Magnum007 Jan 23, 2020 om 01:04
594 Antwoorden / 2 Vragen

Tja,zo maken de leasebedrijven enorme winsten......

Koop liever een goede 2e handse (ex lease?-) auto.........;-)))