pl
door plug Oct 16, 2011 om 15:04
Auto & vervoer

Autolak beschermen tegen slijpen

Ik heb op mijn auto een verroeste bout zitten waarmee een dakdrager heeft vastgezeten. Omdat door de roest draaien niet meer lukt is naar mijn idee afslijpen een oplossing. Alleen zal afslijpen de autolak beschadigen. Kan ik de auto ergens mee afdekken om dat te voorkomen? Bijvoorbeeld een zijl waaruit alleen de bout steekt of zou ik door dat zeil heenbranden? (Het is een kleine bout dus een 10 seconden slijpen en hij is door!)

Mag je zo wie zo slijpen bij een auto of is dat gevaarlijk i.v.m. brandstof, olie e.d??

5855 27 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 16, 2011 om 15:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag plug,

Als je het nog niet hebt gedaan zou ik eerst roestoplosser proberen. Goed inspuiten, laten intrekken en dat herhalen tot de bout losgedraad kan worden. Soms moet je dan nog wat kleine tikjes met een hamer geven. Meestal werkt dat goed.

vr.gr.

wolfenjong
door wolfenjong - Oct 16, 2011 om 15:39
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Je kunt zo slijpen dat het slijpsel van de auto weg vliegt, maar voor alle zekerheid kun je een oude deken of een afdekzeil gebruiken, de vonken (slijpsel) evt op te vangen, voor brandgevaar hoef je niet bang te zijn, op het dak van de auto.

En afzagen met een (kleine) ijzer zaag is misschien ook een mogelijkheid.

Succes er mee.

tenormin
door tenormin - Oct 16, 2011 om 16:10
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Lees vaak het advies om cola te gebruiken als roestoplosser, of is dit ook een fabeltje?

pl
door plug - Oct 16, 2011 om 17:16
15 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 16 okt 2011, 15:14]Dag plug,

Als je het nog niet hebt gedaan zou ik eerst roestoplosser proberen. Goed inspuiten, laten intrekken en dat herhalen tot de bout losgedraad kan worden. Soms moet je dan nog wat kleine tikjes met een hamer geven. Meestal werkt dat goed.

vr.gr.

Moet ik dan aan WD40 denken of aan krachtiger ontroester?

aurora1
door aurora1 - Oct 16, 2011 om 18:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

WD40 ken ik niet. Ik gebruik al jaren nog dezelfde spuitbus van 300 ml van Molykote, "snelle roestoplosser". Ik zal dat destijds bij een auto-onderdelenwinkel, bouwmarkt of misschien wel Halfords gekocht hebben. Ik las ergens op een forum (Zundapp forum) dat Gamma (dus missschien ook Karwei?) vorig jaar nog roestoplosser van HG in een klein flesje verkocht. Je zou daar dus eens kunnen kijken. Kijk anders in een winkel voor auto-onderdelen of ze het daar verkopen of een tip hebben waar je roestoplosser kunt kopen. Let s.v.p. op dat je het niet verwart met roestomvormer.
Ook opletten dat als je de bout eenmaal met behulp van een roestoplosser losgedraaid en verwijderd hebt, en een nieuwe bout indraait, dat je af en toe controleert of hij nog goed aangedraaid zit.

vr.gr.

jantom
door jantom - Oct 17, 2011 om 12:24
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 16 okt 2011, 16:10]Lees vaak het advies om cola te gebruiken als roestoplosser, of is dit ook een fabeltje?

Dat is geen fabeltje..
Groet!

kleinepier
door kleinepier - Oct 17, 2011 om 12:43
42 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt het met wd 40 het is een blauwe spuitbus die overal te koop is ook bij de doe het zelf zaken of je kunt het ook met cocacola proberen dat gaat ook gewoon een nachtje laten weken maar als je wilt slijpen smeer je dak dan eerst in met was maar niet uitvrijven dan heb je n bescherm laag er op gebeurd echt niks met de lak

de eelco
door de eelco - Oct 17, 2011 om 13:01
607 Antwoorden / 92 Vragen

beste plug..wd40 is een mooie oplossing..gewoon een aantal dagen een paar keer goed over de bout en er omheen puiten een paar klapjes met een hamer en dan is de kans groot dat hij los komt..doe het al zo,n 23 jaar zo en is eigelijk op een enkele keer niet gelukt..sux

ch
door chevyrolf - Oct 17, 2011 om 13:11
60 Antwoorden / 12 Vragen

probeer toch het boutje er uit te krijgen , spuit het in met w 40 , laat het weken , maak het boutje goed heet,( bv met een soldeerbout) ijzer zet uit misschien dat hij zich zelf los wringt , en nog een keer in spuiten en met een griptang los draaien en laten schikken door af en toe een tikje te geven met een hamer ,

mjklugt
door mjklugt - Oct 17, 2011 om 13:20
15 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Plug,
Ga aub niet slijpen, ook al dek je het er rondom af.
Als er maar een stukje slijpsel op het lak terecht komt dan brand dat meteen in de lak en gaat dat stukje slijpsel ook roesten met verdere nare gevolgen.
Verder succes met alle andere suggesties

re
door renz1968 - Oct 17, 2011 om 13:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

wd 40 cola transmissieolie
als het even kan niet slijpen
moet je slijpen gebruik geen plastic afdek maar wol lassers en slijpers gebruiken wol

ma
door marscholl - Oct 17, 2011 om 13:40
90 Antwoorden / 14 Vragen

Ik lees veel goede antwoorden maar er is een nog beter product wat je niet in de bouwsuper zal vinden. Het heet iets van Freeze of zo. Het werkt hetzelfde als kruipolie (dat tegenwoordig vervangen wordt door WD40) maar koelt het object daarbij af naar -40 tot -50 graden celcius. Na zo`n 30 à 45 sec is het boutje los door het temperatuurverschil. Kijk bij de betere autohandel of werktuigbouwer. Succes, Martin.

mi
door mielao - Oct 17, 2011 om 14:51
20 Antwoorden / 8 Vragen

Hoi Plug,

naast alle goede tips bedacht ik nog iets wat ook weleens wil helpen.
Gebruik eerst een roestoplosser en probeer daarna de bout een
tikje AAN te draaien. Als dat lukt, ook al is het maar een beetje,
het gedeelte wat uit de bout te voorschijn is gekomen, roestvrij
maken (dus opnieuw roestvrijmiddel en een klein koperborsteltje
roestvrij maken) en daarna proberen de bout los te draaien.

succes, Miela

barnhoorn
door barnhoorn - Oct 17, 2011 om 21:23
336 Antwoorden / 288 Vragen

Veel antwoorden waarvoor dank! Ik zal het zeker gaan proberen, waar ik echter tegenaan loop is dat de bout die ik vast moet houden moeilijk bereikbaar is. Een gewone sleutel kan ik er niet omheen zetten, daarvoor is de ruimte te krap. Ik probeer het met een punttangetje maar dat geeft weinig grip, zeker als de bout nog vast zit ook. Maar voor dat vastzitten heb ik nu wel wat suggesties maar of ik genoeg grip krijg? Heeft iemand daar nog suggesties voor?

jantom
door jantom - Oct 17, 2011 om 21:46
377 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan zijn dat ik de situatie niet goed inschat maar als de bout kan worden afgeslepen moet er toch ook voldoende ruimte voor zijn om dat te doen?

Ik begrijp nu dat de bout moeilijk bereikbaar is...er is dus te weinig ruimte.

Is uitboren (wegfrezen) van de bout misschien een oplossing? Of zie ik het allemaal verkeerd?

henson
door henson - Oct 17, 2011 om 21:47
338 Antwoorden / 36 Vragen

Uit je antwoorden maak ik op dat de boutkop een zeskant is....een (eventueel bijgewerkt) pijpsleuteltje biedt misschien uitkomst?

lemmy
door lemmy - Oct 18, 2011 om 10:55
41 Antwoorden / 1 Vragen

Je schrijft dat je door de beperkte ruimte geen ringsleutel kunt gebruiken. Is er wel voldoende ruimte voor een pijpsleutel of een ratel? In dat geval zou een luchtsleutel ook moeten lukken en dat is in dit geval het beste alternatief.

Als de ruimte echter zo klein is dat ook dat niet te gebruiken is, kun je proberen de bout uit te boren. Begin met een kleine metaalboor (zeg een 2 mm) en werk naar een grotere maat toe. Dit is een wat bewerkelijke manier, maar wellicht blijft dit als enige oplossing over(?). Hierna moet er wel een nieuwe tap (draad) gedraaid worden. Ik gok dat er nu een m6 bout in zit, de nieuwe draad wordt dan een m8 (als er nu een kleinere maat inzit, zoals m5, kun je daarna misschien een m6 er in tappen).

Je zou eventueel even een foto van de huidige situatie kunnen maken en via een link hier plaatsen. Dat maakt het iets makkelijker te beoordelen wat nu de beste manier van werken is.

Wat eerder ook al is aangegeven: het laten 'schrikken' wil soms ook net voldoende helpen. Dus even een stukje vast proberen te draaien i.p.v. los. De roest tussen de bout en het gat komt dan iets los waardoor de bout te verwijderen is (dit lukt niet altijd, maar het is het proberen waard). Ook verhitten wil nog wel eens werken, maar ik betwijfel of je daarvoor voldoende ruimte hebt.

pl
door plug - Oct 18, 2011 om 22:19
15 Antwoorden / 27 Vragen

Hierbij 2 foto's van de huidige situatie!

Foto1

Foto2

jantom
door jantom - Oct 18, 2011 om 22:41
377 Antwoorden / 0 Vragen

Is er wat op tegen om de "verhoging" samen met de zich daarin bevindende bout met een ijzerzaag af te zagen?
Daarna met een ijzervijl de boel glad maken en tegen roest beschermen.

pl
door plug - Oct 19, 2011 om 08:03
15 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jantom schreef op dinsdag 18 okt 2011, 22:41]Is er wat op tegen om de "verhoging" samen met de zich daarin bevindende bout met een ijzerzaag af te zagen?
Daarna met een ijzervijl de boel glad maken en tegen roest beschermen.

Ja, daar is wat op tegen. De verhoging dient later om een nieuwe dakdrager te bevestigen!

jantom
door jantom - Oct 19, 2011 om 10:08
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=plug schreef op woensdag 19 okt 2011, 08:03][quote=jantom schreef op dinsdag 18 okt 2011, 22:41]Is er wat op tegen om de "verhoging" samen met de zich daarin bevindende bout met een ijzerzaag af te zagen?
Daarna met een ijzervijl de boel glad maken en tegen roest beschermen.

Ja, daar is wat op tegen. De verhoging dient later om een nieuwe dakdrager te bevestigen!

Voor mij is dit nieuwe info. Het ging toch alleen om het weghalen van de bout? Ik lees nergens dat er een nieuwe dakdrager op moet....
Nog een tip: probeer aan weerszijden van de bout een spijker of dergelijke te steken (tussen de bout en de verhoging) en wel zodanig dat de bout klem komt te zitten. Daarna de bout van de zijkant af uitboren zodanig dat de schacht van de bout geheel wordt doorboord en dan is de ruimte weer beschikbaar voor een nieuwe bout.

ma
door marscholl - Oct 19, 2011 om 12:39
90 Antwoorden / 14 Vragen

Nu ik de foto`s zie had ik het allang met een ijzerzaag zo laag mogelijk afgezaagd (boutje wel even klem zetten met een wigje oid. zoals de hiervoor genoemde spijkers). Wel rijst bij mij de nieuwe vraag: hoe denk je het nieuwe boutje ertussen te krijgen? Is het niet verstandiger de boutjes te laten zitten en hergebruiken? Als het er alleen om gaat de boutjes los te krijgen van de beugel dan volstaat één welgemikte klap met de hamer (evt. plankje ertussen) Succes, Martin.

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2011 om 12:44
16828 Antwoorden / 108 Vragen

dan was jantom toch niet zover afwijkend in antwoord met wat marscoll nu schrijft, TS?

ma
door marscholl - Oct 19, 2011 om 12:45
90 Antwoorden / 14 Vragen

Aanvulling: ik zou pas in het uiterste geval gaan slijpen en dan alles afdekken met triplex, hardboard oid. Een deken zoals ook genoemd werd volstaat niet: met een beetje pech brand het gloeiend hete slijpsel daar dwars doorheen en is de laklaag verwoest.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Oct 19, 2011 om 13:23
57 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 19 okt 2011, 12:44]dan was jantom toch niet zover afwijkend in antwoord met wat marscoll nu schrijft, TS?

??

jantom
door jantom - Oct 19, 2011 om 13:55
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=eenwarmbericht schreef op woensdag 19 okt 2011, 13:23][quote=tenormin schreef op woensdag 19 okt 2011, 12:44]dan was jantom toch niet zover afwijkend in antwoord met wat marscoll nu schrijft, TS?

??
Tenormin bedoelt aan te geven dat marscholl en ondergetekende tot een bijna gelijkluidend advies zijn gekomen. Het is niet van belang dat ik de eerste was die die oplossing aandroeg.
Maar ik ben het niet met marscholl eens dat er moet worden geslepen: dat is helemaal niet nodig en ook niet wenselijk want uitboren is in deze toch de beste oplossing (naar mijn bescheiden mening).

jantom
door jantom - Oct 19, 2011 om 13:58
377 Antwoorden / 0 Vragen

@marscholl: ik ben wat te stellig geweest met de opmerking "dat er moet worden geslepen".
Excuses daarvoor.