bussy02
door bussy02 Dec 13, 2020 om 18:29
Auto & vervoer
Automatische kettingspanner Batavus E-Bike

Goedenavond forum leden,
Weet iemand of de Batavus Wayz E-go 8 versnellingen een automatische kettingspanner heeft. De rijwielwinkel is morgen dicht en ik wil het probleem van een geluidmakende ketting vandaag oplossen.

7392 7 Rapporteer

me
door mein33 - Dec 13, 2020 om 18:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als u even de handleiding had geraadpleegd, dan had u gelezen dat uw fiets een automatische kettingspanner heeft.
Daar moet u vooral niet zelf aan gaan prutsen, want de aandrijving en m.n. de trapas houdt daar niet van.
V.w.b. het geluid dat de ketting maakt is het tasten in het donker omdat u geen beschrijving geeft van welk geluid de ketting maakt.

tenormin
door tenormin - Dec 13, 2020 om 18:49
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Google is uw beste vriend.

bussy02
door bussy02 - Dec 13, 2020 om 19:13
145 Antwoorden / 37 Vragen

In de handleiding kon ik e.e.a. niet vinden, vandaar mijn vraag op dit forum  en bij Googlekwam ik ook niet verder.
Waarschijnlijk was ik niet scherp genoeg.Forumleden bedankt voor het meedenken.
Het geluid is een ratel geluid in de kettingkast.
Ik ga mij nu in verdiepen hoe zo'n automatische kettingspanner werkt.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 13, 2020 om 19:21
7182 Antwoorden / 3 Vragen
bussy02
door bussy02 - Dec 14, 2020 om 09:58
145 Antwoorden / 37 Vragen

Mein33 de Batavus wayz heeft geen automatisch ketting Spanner .Net contact gehad met een rijwielwinkel die wel open is op maandag. Had de fiets een automatische ketting Spanner dan was deze in kettingkast verwerkt. Wat zichtbaar is op de foto zijn normale kettingspanners die met een inbussleutel te stellen zijn. Bedankt voor het meedenken.

gerbera
door gerbera Dec 14, 2020 om 10:39
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Mosterd na de maaltijd maar met zoeken op Batavus Wayz E-go 8 versnellingen binnen 2 minuten gevonden. Google is uw beste vriend.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 14, 2020 om 10:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een normale spanner,  maar ook smeren,  vermoedelijk is de ketting uitgerekt en  gesleten,  en als je op het voor tandwiel  ruimte in de ketting kan voelen moet er een nieuwe om na heel veel KM... op het voorblad aan de voorkant voelen en als dat te ruim is, nieuwe ketting want anders sneuvelen de bepaald niet gratis tandwielen voor & achter ook  helaas...

Goed en tijdig onderhoud koste geld, maar dit niet doen vaak nog duurder!

be
door beloe - Dec 15, 2020 om 16:38
26 Antwoorden / 4 Vragen

Wielmoeren beetje losdraaien en dan met imbus sleutel ketting wat strakker zetten door de spanners aan te draaien.Dan wielmoeren weer vastzetten.
Het ratelend geluid zal de ketting zijn die tegen de kettingkast aan komt omdat deze te slap is doordat deze uitgerekt is.
Dit is een voorlopige oplossing,ooit zal er een nieuwe ketting op moeten