is
door ischut Jul 17, 2016 om 12:43
Auto & vervoer

Autoverzekering schadevrije jaren

Iemand heeft schade aan mijn auto toegebracht en geen briefje achtergelaten. Schade is geschat op 1000 euro ex BTW. Ik ben all-risk verzekerd en rij al 28 jaar schadevrij. Als ik de schade aanmeld en door de verzekering laat betalen ga ik terug van 28 naar 10 schadevrije jaren en van trede 20 naar trede 14. Volgens mijn autoverzekeraar is dat standaard en geldt dat voor alle autoverzekeringen. Iedereen met meer dan 16 schadevrije jaren gaat bij schade terug naar 10. Heb je minder dan 16 schadevrije jaren dan ga je 5 jaar terug.
Weet iemand of dit klopt? Dat is toch heel oneerlijk?

14003 19 Rapporteer

ha
door harry25961 - Jul 17, 2016 om 13:17
23 Antwoorden / Vragen

Dat zou kunnen kloppen, zolang de schade, om welke reden dan ook, niet bij niemand anders geclaimd kan worden.
Echter en zijn ook verzekeringen waarbij U voor een extra bedrag ook no-claim bescherming hebt.
Dit is een vrijwillig af te sluiten extra, om, de naam zegt het al, in geval van, uw no-claim te beschermen.
Of U hiervoor ook betaald, zie uw polis. En hoeveel U terug gaat bij een claim indien U geen no-claim bescherming
heeft afgesloten is helaas ook overal verschillend.  Hebt U dit niet, dan is aan U om te beslissen wat U doet.
Uw verekering de schade laten betalen en terug gezet worden in schade vrije jaren, met het risico dat als er (weer) iets
geclaimed moet worden, dat U helemaal naar onder word gezet, of: deze rekening zelf betalen.
tip: Kijk eens op de website van uw verzekeraar wat een no-claim bescherming kost voor uw auto.
Of nog beter:  zoek of iemand in de buurt misschien toch heeft gezien wie de dader is.

marita5
door marita5 - Jul 17, 2016 om 13:31
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ischut ,

Wat gebeurt er met mijn schadevrije jaren als ik schade heb?

Voor elk jaar zonder schade bouw je een extra schadevrij jaar op. Heb je wel een keer schade en claim je die bij je autoverzekering? Dan denken veel mensen dat ze een schadevrij jaar omlaag gaan. Helaas is dat niet het geval. Gemiddeld genomen ga je namelijk vier of vijf schadevrije jaren omlaag. Omdat je met minder schadevrije jaren meer premie gaat betalen, kan het bij een kleine schade slim zijn om de schade zelf te betalen. Zo voorkom je dat je premie omhoog gaat.

Lees meer over terugval bij schade en over het wel of niet claimen van een kleine schade

bron : independer.nl

Lees ook dit eens : Terugval schadevrije jaren vanaf 2016 overal gelijk . klik op de rode regel .

https://www.independer.nl/autoverzekering/info/schade/bonus-malus-ladder/verandering-2016.aspx

aurora1
door aurora1 - Jul 17, 2016 om 13:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat zal wel kloppen. Lees ook eens hier: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-vragen/geld-verzekeringen/verzekeringen/ik-heb-schade-aan-mijn-auto-maar-de-dader-is-onbekend-wat-kan-ik-doen/
U kunt eventueel ook nog bij andere garages kijken of die niet voordeliger zijn. En, zoals al is gezegd, als u zelf de schade betaalt kost het geen schadevrije jaren.

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2016 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is volkomen correct.

sw
door swat1500 - Jul 17, 2016 om 21:28
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de hoogte van de schade kunt u die beter voor eigen rekening nemen. Wellicht kunt u een deel verhalen via het waarborgfonds.

pv
door pvanbaak Jul 18, 2016 om 13:09
17 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een aantal verzekeringen mag je 1x per jaar schade claimen maar ik begrijp bij u niet.
Vraag bij uw verzekering een formulier van het waarborgfonds want als u een getuige hebt die kan aantonen dat de schade na verlaten van auto is toegebracht dan heeft u kans dat de schade vergoed wordt.. Heb dat zelf ook eens aan de hand gehad en mijn dochter was getuige. Door proberen kom je het aan de weet en laat je niet afwimpelen door je verzekering , gewoon doen.

capteam
door capteam Jul 19, 2016 om 15:23
43 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is eigenlijk helemaal krom; je betaalt jaren premie en dan heb je een keer wat dan ga je alsnog zelf betalen.

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2016 om 12:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Doe eens de schadezonderdadercheck van het Waarborgfonds en kijk of je voor een vergoeding in aanmerking komt.

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2016 om 12:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick3

Test zelf ook gedaan? Dan ziet u dat het voor de Ts toch al zinloos is?

mv
door mvanlaarhoven - Jul 18, 2016 om 13:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Is de schade ontstaan door een voertuig? Zo ja, als je getuigen hebt, dat de auto daar schadevrij stond, kan je dit melden bij het waarborgfonds voor wegverkeer. Informeer eens bij je verzekeraar. Als je schade door het waarborgfonds wordt betaald, ben je geen no-claim kwijt! Succes!

mo
door mof - Jul 18, 2016 om 13:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat zou dan ook in de polis vermeld moeten staan. Zoek het eens op.
Wat u verder kunt doen is berekenen of de kosten van de schade opwegen tegen de kosten die terugval in de verzekering met zich mee brengt.
Het is dat een verzekering verplicht is, in ieder geval het WA gedeelte, anders zou het nog de moeite van overwegen waard zijn om hem af te schaffen.
Nu kunt u nog besluiten het Allrisk gedeelte te laten vervallen.

anduril
door anduril - Jul 18, 2016 om 13:15
167 Antwoorden / 1 Vragen

Een schadevrij jaar is een jaar waarin je geen schade hebt gehad (die niet verhaald kon worden); logisch.
Als je een (niet verhaalbare) schade hebt gehad in een jaar heb je dus geen schadevrij jaar; logisch.
Als je een (niet verhaalbare) schade hebt gehad in een jaar ga je (meestal) 5 schadevrije jaren terug; niet logisch dus.
De Nederlandse taal blijkt moeilijk te zijn voor verzekeraars.
Als je 28 jaar schadevrij rijdt, dan heeft de verzekeraar dus 28 jaar premie ontvangen en niets hoeven uit te keren.  De straf voor één schade is onevenredig zwaar.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 18, 2016 om 18:20
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ja dat klinkt heel leuk maar raakt kant noch wal.  Je bent gewoon 28 jaar verzekerd geweest en die dienst kost geld. Je dekt bewust een risico af.
Ik betaal ook al sinds mijn 18e en overlijdensverzekering maar die heeft ook nog steeds niets uit hoeven keren. Maar zoals ook bij de autoverzekering is het risico wel gedekt /verzekerd.

Draai de zaak eens om, je hoeft je niet te verzekeren maar moet alle schades zelf dragen.  Ben ervan overtuigd dat binnen een paar jaar iedereen weer naar zijn verzekeraar verlangd. Een keer iemand aanrijden die  blijvend letsel oploopt en je bent de Sjaak.
Diewilik

ja
door jank - Jul 18, 2016 om 13:31
168 Antwoorden / 8 Vragen

Bij mijn verzekering was ik gratis verzekerd voor bescherming van mijn No-Claim. Dit gebeurde bij invoering van dit systeem. Een knullige schade  betekende ook voor mij dat ik nu extra premie ging betalen voor No-Claim bescherming en enkele treden terug in schadevrije jaren. Komt wel oneerlijk over.

Maar mogelijk zijn de schadeposten dermate hoog, dat dit niet meer is te ondervangen met alleen de premie en no claim. Deels ook de schuld van de verzekeraars zelf, door in veel gevallen het schadebedrag uit te betalen. De verzekerde gaat vervolgens naar de beun of de sloop of is zelf dermate handig, dat een deel van het uitgekeerde schadebedrag in eigen portomonne verdwijnt. M.i. ook niet de bedoeling van het systeem.
Repareren en vervolgens rechtstreeks met de schadehersteller af rekenen door de verzekering, of uitbetalen aan de hand van ingeleverde nota's is een optie. Daarmee waarschijnlijk geen lagere uitkering van schades, maar oogt wel eerlijker.

jo
door joskaa - Jul 18, 2016 om 13:31
80 Antwoorden / 44 Vragen

Het is heel vervelend. Als je zelf de schade voor je rekening neemt ben je 1000 euro excl BTW kwijt; je zou nog even kunne rondshoppen of je elders voordeliger uit komt.
Wat de premie betreft als je claimt bij je eigen verzek.mij- : geen 1000 euro te betalen en bij de meeste verzkeringsmij-en ga je wel terug naar een lagere trede maar blijft de max. no-claimkorting nog steeds gelden. Omdat je al 28 jr schadevrij rijdt zal dat bij jou ook het geval zijn.
Wel zou het dan dubbel pech zijn als je op korte termijn een 2de aanrijding krijg die wél eigen schuld is dan kelder je zo ongeveer naar 0% of bijna geen no-claim'.
Zou zelf kiezen voor het eerstgenoemde. Helaas zelf de rekening betalen maar eest rondshoppen of het niet goedkoper kan.
Reparatiebedrijven rekenen vaak 2 soorten prijzen: verzekeringsprijzen en lagere bedragen als je aangeeft dat de schade voor eigen rekening komt. Ik denk dat het de moeite loont elders je licht op te steken. Succes.

ni
door nikkinikita Jul 18, 2016 om 19:32
Antwoorden / Vragen

Dit heb ik zelf ook meegemaakt. Het schadebedrijf hanteert twee prijzen. Als de schade door de verzekering werd betaald was het schadebedrag 2 x zo hoog.

ka
door kasperarie - Jul 18, 2016 om 16:18
16 Antwoorden / 4 Vragen

Blijkt maar weer dat verzekeringsmaatschappijen boeven zijn.

hansje klein
door hansje klein - Jul 18, 2016 om 16:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Hoe komt het toch, dat zoveel schadeveroorzakers hun gegevens niet achterlaten......iemand een idee?

sn
door snuffelbaard - Jul 18, 2016 om 17:02
17 Antwoorden / 2 Vragen

Dat je na 1 schade 5 schadevrije jaren moet inleveren vind ik al wat.. 3 Zou beter zijn. Schandalig echter dat je na 1 schade, hoeveel chadevrije jaren je ook hebt, terugvalt naar 10 schadevrije jaren.. Stel je hebt er 25 of 30 of misschien zelfs 40 of 50: 1 schade en je bent alles kwijt boven de 10!! Niet eerlijk, heren verzekeraars!!

consimenicus
door consimenicus - Jul 19, 2016 om 00:13
26 Antwoorden / 20 Vragen

allemaal geheid waar maar ik denk toch dat per verzekeraar andere regels gelden.
Ik ben verzekerd bij interpolis en had omdat ik ruim boven de door hun gestelde schadevrije jaren zit (zo uit mijn hoofd 19 jaar) gratis 'no claimbescherming'.
Ik had pas geleden een schade veroorzaakt. mijn premie blijft het zelfde maar de 'no claim bescherming' ging in jaren achter uit. ik bleef net binnen het recht op de gratis bescherming. anders had ik daar voor moeten gaan betalen.

en zoals al eerder gesteld is, probeer het waarborgfonds.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 19, 2016 om 10:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zie vaker het zogenaamde no claim bescherming langskomen, dat klinkt heel mooi maar je kunt bijna bij geen andere verzekeraar meer terecht.
Door de bescherming blijft je maandpremie wel hetzelfde maar daal je toch op de gevreesde ladder met jaren.dus als je wilt switchen na bijvoorbeeld 2 schades stap je bij de nieuwe verzekeraar ineens heel erg laag in en schiet je maandpremie omhoog.

Je blijft dus min of meer verplicht aan je verzekeraar vastzitten

Diewilik

Th
door Theodor59 - Jul 19, 2016 om 19:44
7 Antwoorden / Vragen

Bij alle autoverzekeringen worden no-claim opbouwtabellen verstrekt. Als men zelf de veroorzaker van de geleden schade is, moet men zich twee vragen stellen.
Vraag 1. :"Hoeveel schadevrije jaren heeft men opgebouwd"

Vraag 2. :de hoeveelste zelfveroorzaakte schade is deze binnen het huidige, lopende verzekeringsjaar !!!!! .

Als die twee vragen kunt beantwoorden, dan is het gewoon een kwestie van op de tabel kijken en te zien wat deze verschuldigde schade voor u betekent.

Bij meerdere zelf verschuldigde schades, in een lopend verzekeringsjaar, wordt de (opgebouwde) No-Claim ZEER snel afgebouwd.

Als men schade heeft geleden, veroorzaakt door Derden, dan heeft men GEEN no-claim verlaging te vrezen.!!!!!!!

Ki
door Kimmie78 - Jul 20, 2016 om 13:56
4 Antwoorden / Vragen

Sinds 2016 is het door het Verbond van Verzekeraars vastgesteld dat iedereen bij het maken van een schade, 5 schadevrije jaren verliest. Maar, heb je meer dan 15 schadevrije jaren, dan val je altijd terug naar trede 10. Helaas klopt dus inderdaad wat je verzekeraar zegt. Verstandigste is om uit te rekenen hoeveel meer premie je gaat betalen (kan je bij je verzekeraar ook checken), en op basis hiervan bepalen of je de schade uit eigen zak betaalt of het (toch) claimt.

Hier meer informatie over de nieuwe regeling, omtrent schadevrije jaren https://www.verzekeraars.nl/overhetverbond/zelfregulering/Documents/Bedrijfsregelingen/Bedrijfsregeling%2011_Roy-data%20%2801-01-2016%29.pdf

Ook handig qua overzicht van terugval schadevrije jaren:  http://www.pricewise.nl/autoverzekering/autoschade/schadevrije-jaren/