gr
door groenling Aug 15, 2010 om 11:00
Auto & vervoer

Bar

Hallo weet iemand hoeveel bar er in een fietsband moet en voor een electrische fiets.

12455 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 15, 2010 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

ca. 4 bar

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 15, 2010 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

staat vaak op de zijkant van de band vermeld. max pompdruk of zo.
Is per type band verschillend.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2010 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens hier. Een hele tabel afhankelijk van bandbreedte. De bandbreedte lijkt me niet zo moeilijk vast te stellen toch?

ve
door verwijderd - Aug 15, 2010 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

De druk in je fietsband kun je ook een beetje op gevoel doen: als je fietst en je voelt de hobbels niet op je velg slaan, is de druk in orde. Anders iets verhogen of lucht er uit laten lopen.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2010 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag belinia,

Bandenspanning hangt sterk van het gewicht af dat op de banden drukt en het terrein dat bereden wordt. Op gladde weg mag de spanning hoger zijn dan op bospaden.
Een elektrofiets is zwaar en als je zelf ook zwaar bent dan is dat een flink gezamenkijk gewicht. Een bar of 4 à 4,5 is dan aangemeten, doch hangt af van het persoonlijk gevoel dat de berijder heeft. Niet iedereen houdt er van om over straat te stuiteren om over slechte fietspaden maar te zwijgen.
Zachtere banden geven meer rijcomfort, doch hebben meer weerstand en slijten ook harder.

Hoe harder de band, hoe minder weerstand de berijder of de motor ondervindt en des te langer kun je met de accu op één lading.

De maximale druk in een fietsband is 6 bar. Dat lijkt vreemd, omdat dit voor een autoband veel te veel is. Daar is 4 bar al veel (caravan) en ca. 2,5 bar voor een personenauto. Vóór en achter verschilt een paar tienden bar.

Een racefiets stuitert met 6 bar echt met de bandjes over straat, doch het geeft minder weerstand. Bij een mountainbike, bredere banden, is dit ongeveer 3 bar.

Doch op bosgrond is dit teveel. Daar ligt het tussen de 2 en 2,5 bar.

Zo kun je voor jezelf wel uitmaken wat je beste compromis is tussen 2 en 6 bar, wanneer je een fietspomp hebt met een goede manometer.
Controleer deze manometer ook eens met een echte welke de fietsenmaker in de werkplaats gebruikt. Daar even op laten pompen en thuis met die van jou controleren. Zo kun je een evt. afwijking van die van jou bepalen.
Laat de band eerst even afkoelen voor je controlemeting. Tijdens het rijden wordt een band door de weerstand warm en dat verhoogt de druk.

Veel plezier met je e-bike.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2010 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal bedankt voor de informatie belinia

ve
door verwijderd - Aug 16, 2010 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een racefietsband moet 7 bar hebben.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2010 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal is het gelijk aan een autoband, daar moet ongeveer 2 tot 2.5 bar in.
Niet de inhoud maar de druk (om wel te verstaan)

ve
door verwijderd - Aug 16, 2010 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

jkoops schreef op maandag 16 aug 2010, 15:48: Een racefietsband moet 7 bar hebben.
Nou 7 bar dat is ook weer afhankelijk wat voor race band je heb. Tegenwoordig wordt er al met 9 bar gereden, overigens is het niet comfortabel.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2010 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het op gevoel doen wat Anicu schrijft is niet de beste manier. Dat rijdt wel comfortabel en het voldeed ook wel bij de ouderwetse rubberen banden.
Ik pomp regelmatig de banden op "gevoel" op en had altijd het idee dat dat redelijk hard was. Bijna oncomfortabel.

Dat leverde bij 2 nieuwe fietsen binnen het jaar en minder dan 1000 km echter banden op met scheuren aan de zijkant.

Zowel de fietsenmaker,de fietsenfabrikant en de bandenfabrikant zijn van mening dat dit komt omdat de banden te zacht zijn geweest.
De band zou tussen de 2.5 (minimum) en 3.5 maximum bar moeten zijn.
Bij 3.5 bar voel je iedere oneffenheid in het wegdek.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2010 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou nu eindelijk die compleet gestoorde rode duimpjes klikker een aandoening kunnen krijgen waardoor hij een brokje gezond verstand ontvangt. Wat een irritante rot gewoonte is dat zeg.
Ga toch toch fietsen (man of vrouw)

ve
door verwijderd - Aug 16, 2010 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook meer dan een jaar een e-fiets en de fietsenmaker zei me dat de band zo hard mogelijk opgepompt moest worden zodat de band weinig weerstand had.En de accu gaat in dat geval wat langer mee.Dus pomp ik de band zo hard op dat ik het net een paar mm. kan indrukken.Dus echt op gevoel en dat gaat ok.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2010 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals een aantal mensen al schreef, de maximale druk die een band mag hebben staat op de zijkant vermeld. Hoe harder de band, des te lager is de rolweerstand, je accu gaat langer mee en ook de kans op lekrijden is kleiner. Als je band zachter is rij je wat comfortabeler maar zal je eerder lek rijden en rijd de fiets wat zwaarder. In de praktijk moet je je niet te veel voorstellen van die verschillen. Ook het verder rijden met een acculading met maximaal harde banden is niet zo veel meer dan met wat zachtere banden. Wat wel heel veel uitmaakt in ritafstand met één acculading is je snelheid. De weerstand bij hogere snelheid neemt kwadratisch toe. Als je dus 2 maal zo hard rijdt, b.v. 30 of 15 km/h zal je accu 4 x zo snel leeg zijn. Om je banden optimaal op te pompen kan je een goede pomp kopen met drukmeter. De druk schatten met je duimen werkt gewoon niet, dat kan niemand