cf
door cfonville Dec 6, 2006 om 10:56
Auto & vervoer

Bekeuring met fout tijdstip

Op 2 november ben ik aangehouden, omdat ik door het rode licht reed. Het tijdstip van aanhouden was 00.24 uur. Nu heb ik onlangs de bekeuring binnen gekregen, maar met als tijdstip 01.24 uur. Heeft het zin om in beroep te gaan? Als ik een brief stuur, is het dan verstandig om getuige op te geven? En moet ik de bekeuring wel alvast betalen?

Graag zou ik hierover advies willen. Alvast bedankt.

Chantal

6402 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Chantal, door rood rijden is een grove overtreding. Dus betalen. Stond je horloge nog op zomertijd?

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of het horloge van de verbalisand.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

zeker in beroep gaan. Grote kans dat je het niet hoeft te betalen. Bij mij hadden ze een keer de verkeerde straatnaam op de bekeuring gezet van een snelheidsovertreding. Heeft me 230 euro bespaart :-)

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

------Zij reed door roodDoor rood rijden is één van de vijf speerpunten waarop de politie extra controleert. ‘Nog even een stoplichtje pakken’ kan namelijk dramatische gevolgen hebben. Verkeerslichten staan op gevaarlijke of drukke kruisingen en zijn strak ingeregeld om het verkeer zo vlot mogelijk door te laten stromen. ‘Doorrijders’ die het gaspedaal wat dieper intrappen om nét door rood te schieten, lopen het risico om geconfronteerd te worden met bestuurders die nietsvermoedend bij groen licht optrekken. Gaat het mis, dan levert het niet alleen de bekende beelden op van totaal verwrongen autowrakken, maar vaak ook (zwaar)gewonde verkeersdeelnemers. En worden fietsers of voetgangers aangereden, dan is het leed helemaal niet te overzien.

http://www.verkeershandhaving.nl/?s=27&gw=bvom

Niet zeuren, gewoon betalen

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor mijn collega's: De vraagsteller heeft niet veel aan uw subjectieve antwoorden. De vraag is of het zin heeft om in beroep te gaan om onder een betaling uit te komen. De vraag is niet of jullie het al dan niet gevaarlijk vinden om door rood licht te rijden...
Als de politie een verkeerde tijd noteerd, kan deze zich dan ook niet vergissen in de kleur die het stoplicht op het moment van passeren aangaf?

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagsteller verwacht wel dat een ander voor zn fouten betaald- zie haar vorige vraag-

-------Twee maanden geleden heeft mijn vriend een auto ongeluk gehad, waarbij zijn auto totalloss is verklaard. Iemand van rechts gaf hem geen voorang dus het is niet zijn schuld. Uitbetalen zou je denken. Maar nee, de verzekering van de tegenpartij heeft hem bijna twee maanden laten wachten, want er zouden nog getuigen zijn.....................----------------

Maar zelf geen verantwoording nemen voor fouten en er onderuit proberen te komen ;-(  nee met twee maten meten dat klopt toch niet........vandaar `do the crime-pay the time `

Groetjes,

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen als u hared kunt aantonen, bijv middels getuigen dat het tijdstip verkeerd is maakt u enige kans. De kans is echter klein. U kunt altijd onder het motto niet geschoten altijd mis of wie niet vraagt die niet krijgt een bezwaar indienen bij de Officier van Justitie maar die zal afwijzen neem ik aan. U kunt ze daarmee enig werk leveren. Bij het instellen van beroep ontvangt u automatisch uitstel van betaling. Laat u het evenwel bij afwijzing voorkomen bij de ktrechter, dan moet wel eerst de sanctie worden betaald.

Volgens mij valt dit ook onder de wet administratieve afhamndeling of wel de Wet Mulder en dan zijn "fouten"als door u genoemd niet zo van belang of worden normaliter ter zijde geschoven.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stacey, je hebt helemaal gelijk. Zoals ik eerder antwoorde, het trollenseizoen is weer aangebroken.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uitstel van betaling na het instellen van beroep?

Geen sprake van!
Ook in dit soort gevallen zal de door rood licht rijder wel degelijk eerst de daarvoor gestuurde boete wel moeten betalen.
(wet Mulder)

In beroep gaan tegen de beslissing is m.i. in dit geval ongewenst want niet alleen zal dit worden verloren, (ook een niet juist op tijd gestelde automatische flitser zal voor de rechter als niet ter zake doende gaan gelden omdat het feit zelf overduidelijk bewezen zal zijn = door rood licht rijden met merk/kleur en kenteken van de desbetreffende auto of zoals in dit geval omschreven door de verbalisant die waarschijnlijk ook een collega bij zich had staan die e.e.a. zal kunnen bevestigen.

Hooguit kan de gang naar de rechter de boete wat lager doen uitkomen, afhankelijk van de situatie, maar ook veel hoger uit kan vallen.

In dit geval; sprekend als (ex)beroepschauffeur zou dit door  rood rijden met bekeuring een les moeten zijn!
Wie kennelijk meent in beroep te moeten gaan heeft naar mijn mening die les niet of in ieder geval slecht begrepen!

Het is traumatisch om een kind in een auto te zien sterven omdat een ander zo nodig nog even door het rode licht wilde!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard in beroep gaan. Justitie heeft nog wat extra inkomsten nodig, dus die griffiekosten komen goed van pas.

Getuige ja of nee? Heb je die dan? Stond hun horloge dan wél gelijk met die van de flitspaal?

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagsteller is aangehouden. Er is hier volgens mij geen sprake van een flitspaal. Ik denk dat er op de aankondiging van beschiking, of hoe ze dat gele bonnetje ook noemen dat je bij staandehouding krijgt, wel een tijd door de bonnenschrijver genoteerd zal zijn. Als deze tijd niet overeenkomt met de tijd op de brief van CJIB, is er een goede kans dat bedrag wordt kwijtgescholden.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

griffiekosten zijn niet van toepssing voor "de beklaagde"

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag cfonville,

Ik vind sommige reakties van sommige respondenten wat merkwaardig. Op geen enkele wijze geeft de topic-starter in de informatie aan of hij bewust of onbewust door rood is gereden. Dat laatste is mij ook wel eens overkomen. Het past dan niet om meteen met het opgestoken vingertje te reageren. Nu de zaak zelf: als je meerdere getuigen hebt die kunnen staven dat het tijdstip 00.24 was en niet zoals de vermelding 01.24, dan geef ik je een goede kans dat de boete na beroep wordt geseponeerd. Ik adviseer je dan ook om beroep aan te tekenen.

Vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel ik deze fout meerdere keren al gemaakt heb, ook ik heb diverse reken reeds een foute boete vrijspraak gekregen...

Het hangt van bewijs af, soms word de APK  controle gedaan en dat staat in de PC..dus wel bewijs maar zij moeten dan bewijzen, of er getuigen in Uw auto zaten, dan nog makkelijker, maar de meeste willen even snel bonnen schrijven, en zijn slordig, doen geen echt werk, maar makkelijk scoren..  dus ook de politie, soms geven ze voorkeur aan bonnen schrijven boven een diefstal... die we zelf oplosten toen we een vrij volle bestelbus klem reden!

De agenten bij de controle bleven staan, en elders dus lang wachten, alsof dit belangrijker is!

Daarom, ook om de agenten scherper te houden, zij hebben zich ook aan de regels te houden, dus ook als U het niet voor het geld doet, maar uit principe, dan ook zeker doen.

Gezien mijn huidige inkomen, (52% tarief) is het niet rendabel om te protesteren, maar uit principe doe ik het nog steeds, omdat ik als asielzoeker ook werd benadeeld door mierenneukers...

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

gozik@ weer eens een "ik fluit maar wat rond antwoord"?? Het gaat hier over rood licht en verkeerd tijdstip Dat heeft toch niets met APK en uw persoonlijke situatie te maken?? (Reageren hoeft niet want ik sluit de vraag nu af.)

ve
door verwijderd - Dec 6, 2006 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je word aangehouden worden deze meestal via meldkamer opgevraagt, want dan kunnen ze zien of er nog iets open staat, zo worden zware kriminelen gevangen, dus door dit soort foutjes...

Darom APK controle...  maar dit word wel vastgelegt, dus ongeacht het antwoord, je  kunt zien wanneer er naar dit kenteken is gevraagt, dus bewijs tijd!

ve
door verwijderd - Dec 7, 2006 om 00:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Chantal

Een best oerwoud aan reacties hier en niet allemaal correct. Mijn visie:

Bij staandehouding weegt de ambtseed van de verbaliserend agent erg zwaar. Als er een verkeerd tijdstip is genoteerd, dan is het aan jou om aan te tonen dat jij op dat moment ergens anders was (alibi). Je was daar niet, dus je kon die overtreding niet begaan hebben.

Het opgeven van getuigen is dan beslist noodzaak.

De wet mulder schrijft niet voor dat je vooraf moet betalen. Zodra jouw beroep is ontvangen, schort de officier van justitie de invordering op. Waar en hoe je beroep moet aantekenen staat op de beschikking.

Zoals velen al zeggen: door rood is een kwalijke zaak. Doch in mijn visien alleen als je het bewust doet. Ik ben vorige week net door rood gereden omdat ik het niet veilig achtte om hard te remmen en op de kruising tot stilstand te komen. Daar had de agent volledig begrip voor (erg nat wegdek). Ik moest wat verder vooruit kijken en dat was dat.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2006 om 09:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fijn dat jullie allemaal zo snel hebben gereageerd!

Ik vind door rood rijden ook een ernstige overtreding, maar ik stel een vraag en hoef geen verwijten. De mensen die de vraag hebben beantwoord wil ik bedanken. Ik kan daar wel wat mee.

Chantal