Di
door Dinasio Nov 19, 2017 om 10:53
Auto & vervoer

Ben ik verplicht gebreken te vermelden bij inruil auto?

Zojuist heb ik een overeenkomst gesloten met een autodealer voor de aanschaf van een occasion. Mijn oude auto ruil ik in en tijdens de proefrit in de nieuwe auto heeft de dealer mijn auto bekeken, hierbij had hij de sleutel en dus de mogelijkheid om de auto grondig te inspecteren. Na terugkomst heeft hij niets gevraagd en kwam met een redelijk voorstel.
Na overweging hebben we later gebeld en de koop gesloten, overeenkomst per mail ontvangen en in reactie aangegeven akkoord te gaan. Daadwerkelijk tekenen zal bij aflevering geschieden over een week.
Nu is het zo dat ik een ABS storing heb, lampje brand, dit was al zo sinds een paar weken. Eerder ook gehad en na reset paar weken opgelost geweest. Nu is het terug en onze eigen garage geeft aan dat het wellicht de ABS pomp kan zijn, kosten onderdeel € 1000,-. Maar kan ook een defecte sensor zijn, kosten € 70,-. Hij vermoedt echter het 1ste. Niets is echter 100% zeker. Dit wetende heb ik dus de auto ingeruild, maar niets vermeld. Dealer heeft bij de Check niets vastgesteld schijnbaar en niets gevraagd.
Ben ik nu juridisch gezien aansprakelijk te stellen als ze het alsnog constateren na de koop? Wat moet ik doen?

34421 22 Rapporteer

bu
door burgos - Nov 19, 2017 om 11:12
96 Antwoorden / 7 Vragen

Juridisch aansprakelijk,daar heb ik geen idee van, maar er zullen hele volksstammen zijn die hun mond houden.
Maar dat u het wil  melden, vind ik lovens waardig.

ne
door neodutchio - Nov 19, 2017 om 11:18
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Er is een meldingsplicht en een onderzoeksplicht. Ook al is de koper van uw auto een professional, als blijkt dat u willens en wetens een auto met een bekend gebrek verkocht hebt bent u wel degelijk aansprakelijk. Niets zeggen en hopen dat de koper er niet achter komt is er niet bij.

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2017 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar was die storing even niet aanwezig tijdens die proefrit, maar persoonlijk zou ik het melden.

Di
door Dinasio - Nov 19, 2017 om 11:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Maar het enige wat ik zou kunnen melden is dat de ABS een storingsmelding geeft in dit geval. Wat het daadwerkelijk is, is nog niet volledig vastgesteld. En wat als ze niets doen met mijn melding? Of er pas na weken op terugkomen?

aurora1
door aurora1 - Nov 19, 2017 om 11:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom stelt u die vraag als u, gezien uw reactie,  toch niets wilt melden?
Hier erover argumenteren heeft geen zin.

me
door mein33 - Nov 19, 2017 om 11:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@dnasio,

U weet dat de auto een ABS-storing(slampje) heeft, en misschien weet de garagehouder dat ook wel en weet hij dat het e.e.a. simpelweg met een reset tijdelijk is op te lossen en hij de auto zonder storingsmelding kan doorverkopen of doorschuiven naar een andere handelaar.

Maar weet u al wat er allemaal met uw verworven occasion aan de hand zou kunnen zijn, maar wat zich tijdens het gereden blokje om de kerk niet heeft geopenbaard.
Maar uiteraard heeft u uw occasion voor een technische keuring aangeboden bij bijv. de ANWB om meer te weten over de technische staat van dat voertuig.
Heel verstandig en daarmee is de kans vele malen kleiner dat u hier t.z.t een topic moet openen over de technische problemen met uw (nieuwe) speeltje en hoe daar mee om te gaan.

ne
door neodutchio Nov 19, 2017 om 12:02
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wie weet heeft de vorige eigenaar de auto wel ingeruild vanwege een hoop (on)zichtbare gebreken en storingen. Je zou met net zo'n auto treffen bij een eerlijke handelaar.

tenormin
door tenormin - Nov 19, 2017 om 12:03
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Natuurlijk zou ik e.e.a. wel melden; het kan of een dure of een voordelige reparatie zijn, dat weet u niet en de dealer kennelijk (ook) nog niet. Met fair play komt men over het algemeen het verst in het leven, of dat nu eerlijk zijn met een autoverkoop betreft of met andere zaken. U hebt meldings- hij heeft onderzoekplicht. En dan nog: bij zijn proefrit met uw auto brandde er kennelijk even niets. Toch melden.

marita5
door marita5 - Nov 19, 2017 om 12:26
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dinasio ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/de-koop-sluiten/inruilen

he
door henk51 Nov 19, 2017 om 12:44
90 Antwoorden / 0 Vragen

Dit verklaart de tientalle topics van kopers van een 2e handsje welke na een paar 100 km of aantal dagen storingen vertonen welke niet meegedeeld werden door verkoper omdat deze door inruiler verzwegen werden.

groeten Henk

Grunnen.
door Grunnen. - Nov 19, 2017 om 12:29
509 Antwoorden / Vragen

Heel verstandig en er niets mee om de vraag hier te stellen,maar beter was het geweest om de vraag aan de belastingdienst te stellen.Dan had je waarschijnlijk als antwoord gekregen dat het niet toegestaan is .Dat had je een hoop antwoorden gescheeld van de hier aanwezige moraalridders die je nu voor fraudeur uitmaken , terwijl aan het peilen bent of iets mag.

he
door henk51 Nov 19, 2017 om 12:38
90 Antwoorden / 0 Vragen

wat heeft dit antwoord te maken met dit onderwerp? Belastingdienst gaat die tegenwoordig ook over auto defecten bij inruil?

groeten Henk

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2017 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft de belastingdienst te maken met een storingslampje?

Of zit u bij het verkeerde topic?;-))

tenormin
door tenormin Nov 19, 2017 om 12:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Welja @henk51, de Belangdienst nog wel. Zo lust ik nog wel een paar dingen die men wil verkopen.

marita5
door marita5 Nov 19, 2017 om 13:03
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@v1126 , u antwoord bij het verkeerde topic , moet hier zijn https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/van-hoofdhuurder-naar-onderhuurder?id=593096 @tijger1 belastingdienst heeft ook vaak last van storingen , waar mijn lampje van uit gaat ;-))

@H
door @HENK@ Nov 19, 2017 om 13:07
158 Antwoorden / 1 Vragen

@TENORMIN

Ik ben een andere Henk maar wil mijn naamgenoot toch even helpen, Niet hij maar V1126 heeft het over de belastingdienst, even beter lezen ;-)

Grunnen.
door Grunnen. Nov 19, 2017 om 13:40
509 Antwoorden / Vragen

Erg he Het antwoord is buiten mijn schuld bij het verkeerde item geplaatst. Storm in een glas water dus.Slaap lekker verder.

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2017 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Heb daar persoonlijk nooit last van, ben uitermate tevreden over de belastingdienst. Ze doen altijd wat ik zeg.;-))

tenormin
door tenormin Nov 19, 2017 om 16:30
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@henk@, sorry, we zaten allebei: @V1126 kennelijk te slapen.;-)

@H
door @HENK@ Nov 20, 2017 om 13:56
158 Antwoorden / 1 Vragen

TENORMIN   ;-)

Di
door Dinasio - Nov 19, 2017 om 12:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik denk dat ik het voor de volledigheid ga melden zodra we de auto’s gaan omruilen.

@H
door @HENK@ Nov 19, 2017 om 13:12
158 Antwoorden / 1 Vragen

niet denken, gewoon doen!

Wat b.v. als het straks echt een veiligheidsprobleem blijkt te zijn waardoor de nieuwe eigenaar verongelukt,

Ik hoop voor u dat u dan nog goed slaapt maar of ik u dat dan ook gun.....

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2017 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou meteen maar even melden. Niet pas bij het ruilen. Erg onverstandig.

Grunnen.
door Grunnen. Nov 19, 2017 om 14:00
509 Antwoorden / Vragen

Hoezo ?

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2017 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat de Ts het nu al weet.

me
door mein33 - Nov 19, 2017 om 13:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR DINASIO - 19 NOV. 2017 OM 12:58
2 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik denk dat ik het voor de volledigheid ga melden zodra we de auto’s gaan omruilen.

Zou ik ook doen als ik "gedonder in de glazen" zou willen hebben.
U denkt toch niet dat deze handelaar zomaar en zonder slag of stoot gaat accepteren dat u pas op het moment van de overdracht met een lachend gezicht komt melden dat er bij nader inzien toch het e.e.a. niet klopt aan de inruiler.
Dat kan naar mijn gevoel alleen maar fout gaan.
Of de hele koop/inruil gaat niet door, of uw inruilprijs zal drastisch naar beneden worden bijgesteld en aan u dan de keuze hoe daar mee de dealen.

Ge
door Genee - Nov 19, 2017 om 18:03
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De dealer heeft niet in uw auto gereden, alleen naar eventuele schade gekeken.
Nu u het achteraf gaat melden gaat de dealer hoogstwaarschijnlijk een veel lager bod doen.
U moet niet teveel gaan inleveren op uw inruilauto, garages vinden wel een manier om een mankement goedkoop op te lossen, b.v. met onderdelen van een sloopauto.
Wanneer het zo belangrijk voor de dealer was had hij wel over de toestand van de auto gevraagd of een rit ermee gemaakt.
Ik zou me geen zorgen maken.
U kunt ook zeggen dat het lampje is gaan branden nadat u de deal gesloten had.
Misschien dat hij een van zijn monteurs om advies vraagt, hoort u van een ander wat het probleem zou kunnen zijn.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 19, 2017 om 23:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Pp@Toonder, maar als ts straks zelf iets heeft pakken ze hem wel terug.
Boontje komt om zijn loont en bedriegers worden zelf bedroeg.

ekiem
door ekiem - Nov 19, 2017 om 18:57
676 Antwoorden / 100 Vragen

goedenavond,

Ik zou het persoonlijk wel melden, eerlijk duurt het langst. Géén idee of u aansprakelijk kunt worden gehouden voor het achterwege houden van informatie. Maar vind het wel zo prettig als men elkaar eerlijk in de ogen kan kijken.

Ekiem

bennieol
door bennieol - Nov 20, 2017 om 12:35
64 Antwoorden / 3 Vragen

omgekeerd auto handelaren vertellen ook niet altijd alles, als je later er achter komt is verkocht is verkocht o en toen was dat nog niet.

pe
door per - Nov 20, 2017 om 12:41
20 Antwoorden / 0 Vragen

Caveat emptor

Caveat emptor is een Latijnse uitdrukking die zich laat vertalen als koper, wees op je hoede (letterlijk: de koper zij waakzaam).

De uitdrukking drukt uit, dat de koper het risico bij een mogelijke koopovereenkomst dragen moet: eens gekocht altijd gekocht. Volgens deze lezing dienen kopers eerst na te denken voor ze tot koop overgaan. Laat de koper dit na, dan is hij of zij aan de koop gebonden, zelfs als er achteraf nog iets mis blijkt te zijn.

De spreuk komt het beste tot uitdrukking in de onderzoeksplicht die wordt gesteld voor een beroep op dwaling. Een koper kan zich in principe niet beroepen op een onjuiste voorstelling van zaken als hij of zij niet eerst zelf onderzoek heeft verricht. Wie dit onderzoek nalaat en de billen brandt, zal op de blaren moeten zitten. In principe geldt in de meeste rechtsstelsels namelijk "afspraak is afspraak", en worden overeenkomsten niet zo snel ontbonden.

Zowel in Liar’s Poker van Michael Lewis uit 1989 als in Dit kan niet waar zijn: onder bankiers van Joris Luyendijk uit 2015 speelt dit begrip een grote rol bij het roekeloos handelen door beurshandelaren ten koste van hun klanten. Ook de film Margin Call laat goed de rechteloosheid van kopers zien in deze juridische setting.

In Nederland heeft het bovengenoemd principe ook woningcorporatie Vestia parten gespeeld.[1]

B
ron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Caveat_emptor

mo
door mof - Nov 20, 2017 om 13:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft altijd de plicht onvolkomengeden te melden. Niet melden betekent dat u de handelaar oplicht, u doet voorkomen of de auto in betere conditie is dan dat u weet dat die is.
handelaar heeft onderzoeksplicht, u heeft meldplicht

latevogel
door latevogel - Nov 20, 2017 om 18:25
86 Antwoorden / 0 Vragen

Mededelingsplicht particulier

Je bent verplicht alle informatie te geven over de inruil die belangrijk kan zijn voor de ondernemer. Ben je op de hoogte van technische mankementen of schade, dan moet je dit melden. Doe je dit niet, dan kan de ondernemer jou hierop aanspreken.

Nu geldt ook het volgende:

Onderzoeksplicht ondernemer

De ondernemer heeft de mogelijkheid om onderzoek te doen naar het voertuig door een keuring en/of proefrit uit te voeren. Doet hij dit niet, dan accepteert hij het risico op gebreken.

Dus dat is nadat de koop gesloten is, formulieren gewisseld en mogelijke betaling is gedaan.
Koper kan dan niet na enkele dagen terugkomen en u alsnog aansprakelijk stellen.
Wel is in mijn gedachten rondgegaan: Zou ik hiermee kunnen leven? U misschien wel?

jo
door jorisw - Nov 20, 2017 om 18:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je hoeft je helemaal niet af te vragen hoe het juridisch zit. Je hoeft je alleen maar af te vragen hoe jij behandeld zou willen worden als je aan de andere kant van de tafel zou zitten.

Ge
door Genee Nov 22, 2017 om 10:16
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft kennelijk alleen maar goede ervaringen met garages.
Zelf meegemaakt dat een garage in garantie een lekkende schokbreker wilde vervangen door eentje van een sloopauto.
Ook dat ze een niet gebruikt reservewiel omruilde voor een verroest exemplaar.
Geen merkaccu leveren maar wel rekenen.
Laatst nog een vraag hier over garantie welke door de garage afgewezen wordt omdat er per ongeluk bij een tekst een paraaf was gezet.

ro
door rooie60 - Nov 20, 2017 om 19:03
14 Antwoorden / 0 Vragen

lijkt mij wel zo netjes,wij doen het wel iig.

JJ
door JJTG - Nov 22, 2017 om 09:24
1 Antwoorden / Vragen

Gewoon uw mond houden en eerst maar eens afwachten wat er met uw nieuwe auto aan de hand is. Bijna altijd zo dat daar ook gebreken aan zijn welke u tijdens de proefrit niet hebt opgemerkt. Dealers starten vaak de motor niet eens als ze een auto innemen. Eigen schuld dikke..

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 22, 2017 om 23:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik hoop dat u ooit een auto treft die binnen weken a aankoop bijna instort.
En Dat de dealer roept eigen schuld dikke bult.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 24, 2017 om 15:22
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Bij de iets oudere Deawoo/ Chevrolet Kalos is het normaal dat je alle 4 naar een jaar of 10 moet vervangen, sensoren die je ook gelijk alle kunt doen omdat dat zoek en meetwerk scheelde...
De computer is zelden stuk, gewoon zwakke sensoren en doormeten  kost veel tijd en sensoren, ja als je er 4 blind vervang voor €150,- heb je gelijk zekerheid dus waarom 1doen.... bekend probleem.

Verder is proefrit maken en iets verder kijken en zomaar hope dat een klant alles gaat vertellen?
Mijn fusee kogel was voor APK melding dus binnenkort vervangen maar zolang ik niets hoorde kan het nog even....
Hij heeft ook niets gevraagd en ik had de kogel al nieuw thuis.... maar als hij niets voelt of vraagt,
De auto die ik terug kocht had ook enkele kleinigheden en ik ga geen 173 Km rijden voor garantie... of eigenlijk  2x 173.....

Ja, die handelaar klaagde maar ik stuurde een factuur voor  diverse dingen zoals grammofoon schijf rem en bijpassende blokken....
Dit was moeilijk te zien door de wielen maar wel zichtbaar....
Nog een oude dynamo riem en gelijk tandriem en waterpomp gedaan... bij de garage is dat al snel met grote beurd, ze hadden alleen olie zonder filter gedaan zou ik toch €1500,- kwijt zijn...  zelf gedaan maar de ingeleverde had minder dingen....

Ik heb mijn inruil de kosten die hij noemde,  €150,- voor stuurkogel is dealer tarief.....  en verrekend met de aankoop dus ik krijg nog.....!

Niets meer gehoord en vaak ruilen mensen een voertuig in als er kosten komen.....
Moet een verkoper zeker weten.

Ar
door Arlynn - Nov 25, 2017 om 12:29
6 Antwoorden / 1 Vragen

Uw enige plicht lijkt mij in dit geval te melden, dat er recent een waarschuwingslampje is gaan branden, en dat u niet weet wat dat inhoudt omdat dat verder niet is onderzocht.