Franshaex@gmail.com
door Franshaex@gmail.com Mar 21, 2019 om 18:55
Auto & vervoer

Ben vanaf nov. 2018 bezig met verlenging groot rijbewijs. Problemen met CBR.

Kan er iets gedaan worden aan die giga wachttijd bij CBR.
Ben vanaf nov. 2018 bezig. Heb twee keer een gezondheidsverklaring ingediend,
bij de eerste keer werft gezegd, hebben we niets ontvangen, bij de tweede konden ze er niet omheen
omdat deze via internet gestuurd was, ( weer € 37,80)
Ben direct naar een keuringsarts geweest, die ik toegewezen kreeg. (€ 53,50)
Mijn rijbewijs is vandaag 21-03 verlopen, ( ben beroepschauffeur)  47 jaar op de weg.
Ik heb nog nooit zo een puinhoop meegemaakt als nu.
Was van plan om nog een keer het groot rijbewijs te verlengen.( is mijn broodwinning)
niet rijden, geen inkomen, ik ben het zat.
KAN HIER NIET IETS AAN GEDAAN WORDEN?
Met vriendelijke groet,  Edit redactie

4881 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2019 om 18:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u beroepschauffeur bent kunt u bij uw beroepsorganisatie om een spoedprocedure vragen.

Jammer dat u die eerste per post gestuurd hebt.n

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2019 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wijzig uw gebruikersnaam. Dit is een openbaar forum. Straks wordt u overspoeld door spam.

Haal ook uw naam weg. Onverstandig die te plaatsen.

En al die hoofdletters hoeven niet. Dat is schreeuwen.

costnix
door costnix Mar 21, 2019 om 19:12
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Vond vrij snel een site waar je je rijbewijs kunt kopen. Een rijexamen is niet nodig. Hartstikke illegaal, dus verboden.

tenormin
door tenormin Mar 21, 2019 om 21:15
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@costnix, gaat hier toch over een keuring vanwege leeftijd? Dan hoef je toch geen rijexamen af te leggen? Alleen die verdraaide bevindingen van doktoren/specialisten. Wat een gezeik allemaal. Maar ombudsman heeft CBR geadviseerd coulance te handhaven en geen boetes op te leggen, voor zover ze "gepakt" zouden worden. Ben benieuwd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2019 om 19:29
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas bent u bij lange na niet de enige die problemen heeft met de wachtijd bij het CBR en de afwikkeling. Er is al er veel over in de media gemeld en tot op dit moment is er ook helaas nog weinig gedaan.
Had u de eerste verklaring aangetekend met bericht van ontvangsbevestiging verzonden? Zo ja, voeg dat dan bij de klacht die u kunt indiene, zie de verwijzingen van @MARITA5.

Bent u georganiseerd bij een vakbond, schakel dan ook die in.

tenormin
door tenormin Mar 21, 2019 om 21:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nu weet ik niet meer waar ik het vanmorgen gelezen heb maar het advies van Ombudsman aan CBR is dat men coulance moet betrachten en zelfs, als er boetes worden uitgedeeld aan mensen die beroepsmatig (momenteel) geen geldig rijbewijs hebben, ze dit zouden moeten vergoeden. Benieuwd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 21, 2019 om 22:11
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dat advies is ook al eerder genoemd maar er gebeurt nog steeds weinig, gelet op de klachten. Ik ben het er helemaal mee eens dat als door dit soort zaken / verzuim mensen beroepsmatig in problemen komen de schade vergoed dient te worden maar dat zal dan wel betekenen dat iemand een gerechtelijke procedure zal moeten voeren of initiëren. ook is aan de orde dat voor andere EU chauffeurs die ook in Nederland rijden dit probleem niet aan de orde is. (Maar nu wordt het discussie)

tenormin
door tenormin Mar 21, 2019 om 23:04
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is, helaas, geen discussie maar realiteit. En een hoop kopzorgen voor beroepsmatige chauffeurs. @heremietkreeft.

jo
door jorisw - Mar 22, 2019 om 08:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zouden meer personeel kunnen aannemen, maar dan zal er in ander organisaties weer een probleem ontstaan want er is een chronisch tekort aan personeel in Nederland.

kc
door kcdb Mar 22, 2019 om 08:28
113 Antwoorden / 2 Vragen

Er bestaan ook nog uitzendbureaus. Die kunnen tijdelijk personeel leveren, bijvoorbeeld als het erg druk is, maar je dat personeel niet vast in dienst wilt nemen. Maar ja, dat kost extra geld . . . .

panter22
door panter22 Mar 22, 2019 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen

En dan worden de kosten voor de verlening hoger.

kc
door kcdb Mar 22, 2019 om 08:39
113 Antwoorden / 2 Vragen

Die verhoogde kosten zullen door de Minister eerst goedgekeurd moeten worden.

Verder, als je een half jaar of langer op de verlenging van een rijbewijs moet wachten, omdar dat 'normaal' gevonden wordt, dan maken die paar Euro extra ook weinig uit als je dat rijbewijs weer wel snel in je bezit hebt.

kc
door kcdb - Mar 22, 2019 om 08:37
113 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien moet een groep gedupeerden van het CBR  de handen eens ineen slaan. Daarna gezamenlijk een procedure voeren tegen het CBR bij de bestuursrechter, omdat het CBR een bestuursorgaan is. Eén van de eisen moet natuurlijk zijn dat, indien de procedure gewonnen wordt, dat alle kosten voor het CBR zijn.

De Nationale Ombudsman leek een optie. Hij heeft zich er al mee bezig gehouden. Helaas heeft deze niet de middelen om verbeteringen bij een bestuursorgaan af te dwingen. Hij kan een officiële boze vinger opsteken en met een dik rapport het bestuursorgaan aan de schandpaal nagelen. Meer niet.

Eigenwijze organisaties als het CBR hebben daar simpelweg maling aan. Vandaar dat de gang naar de bestuursrechter, die wel maatregelen kan opleggen, nog de enige optie om het CB de interne problemen snel en effectief te laten oplossen.

ja
door jansbos - Mar 22, 2019 om 13:16
3 Antwoorden / 0 Vragen

Begreep dat uw LTO beroepsorganisatie een aparte ingang heeft bij CBR.
Bellen helpt om tot spoed te manen, hoewel je tenminste 30 minuten in de wacht staat.
Mijn rijbewijs verloopt over 14 dagen. Zal nu binnen 10 dagen een mail krijgen wat er besloten is. Of verlenging of toch nog een vervolgstap zoals rijtest. Ben ook vanaf eind november bezig.

mo
door mof - Mar 22, 2019 om 13:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet via dit forum vrees ik. Uw klacht neerleggen bij de heren en dames politici. Bij cbr zijnhandjes tekort, dus moet daar geld bij.
betekent wel dat rijbewijs verlengen duurder gaat worden ...

ci
door cieta - Mar 22, 2019 om 17:15
14 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben het ook meegemaakt,belachelijke situatie bij het CBR.Mijn man zijn rijbewijs verliep in nov. 2017.De aanvraag voor verlenging 1 aug. 2017 gedaan en het heeft geduurt tot februari 2018,dus ruim 'n half jaar.Nou zitten we in 2019 en er is nog niks verbetert daar bij het CBR.

empee
door empee - Mar 22, 2019 om 21:12
178 Antwoorden / 139 Vragen

Dat is nog niks. Ik ben geen beroepschauffeur, maar wel bezig met mijn rijbewijsverlenging vanaf 6 juli 2018.
Antwoorden krijg je niet of toezeggingen worden niet nagekomen en bellen lukt niet.
Niet normaal.
Jij meer sukses gewenst !

tenormin
door tenormin - Mar 22, 2019 om 22:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn rijbewijs verloopt per 1 Mei. Nog steeds niets gehoord sinds Oktober vorig jaar. Wel alle papieren opgestuurd. Was mijn eerste medische keuring. Wil, hoewel ik geen auto meer heb, toch het rijbewijs nog even behouden. Maar is niet zo belangrijk als voor beroeps rijders.

tijger1
door tijger1 Mar 23, 2019 om 00:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult toch wel eerder medisch gekeurd moeten zijn?

tenormin
door tenormin Mar 23, 2019 om 00:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, was de eerste. Viel destijds met wetswijziging met neus in de boter qua leeftijd: toen was het 70 jaar, dat werd 75 jaar. Dus was 74 toen dat veranderd werd.