Le
door Lennertdk Jul 4, 2019 om 07:42
Auto & vervoer

Beste auto voor senior met meeste rijondersteuning

Hallo,

Mijn moeder is 80 en buitengewoon fit. Ze gaat er weer een tijdje mee rijden en veilig rijden wordt steeds belangrijker.

Welke auto biedt de beste en meeste rijondersteuning?

Ze kijkt momenteel naar de Toyota RAV 4 hybride (hoge instap, veel snufjes)

Groeten,
Lennert

15490 23 Rapporteer

panter22
door panter22 - Jul 4, 2019 om 08:16
6599 Antwoorden / Vragen

De beste auto is de auto waar in je moeder zich goed voelt. Snufjes zijn altijd leuk, dat heeft niets met leeftijd van je moeder te maken.
En seniorenautos? Zo'n lelijk vierkant doosje zeker. Ze moet een mooie auto kopen die haar bevalt.
Je moeder zou eens een proefrit kunnen maken in een elektrische auto of een auto met automaat.
Kijk dan wel naar een volautomaat, dat rijdt het fijnst,
En bij diverse garages langs gaan voor een proefrit. Het kost even tijd, maar ze heeft een behoorlijk bedrag te besteden, dus keus genoeg.

jo
door jorisw Jul 4, 2019 om 14:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk bij een seniorenauto eerder aan een SUV of crossover.

Grunnen.
door Grunnen. Jul 5, 2019 om 11:32
509 Antwoorden / Vragen

@Jorisw

Of een Truck.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 4, 2019 om 08:22
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt mij een goede keus van uw moeder, deze solide auto met snufjes, zou zelf niet verder zoeken.
https://m.youtube.com/watch?v=WzTEZmHEgTI

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 4, 2019 om 09:12
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Smaken qua auto'verschillen en dat betreft dan o.a. de instaphoogte, wel of geen automaat, wel of niet hybride (- veel aanbiedingen) maar vooral ook de financiering. Bij volledige contante betaling zal er geen probleem zijn maar op het moment dat er sprake moet zijn van financiering (lening of private lease) gaat de leeftijd een rol spelen aangezien er dan in vtijwel alle gevallen een grens van 81 jaar is.

me
door mein33 - Jul 4, 2019 om 09:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Welke auto biedt de beste en meeste rijondersteuning?

Tesla model 3.  !!

Magnum007
door Magnum007 - Jul 4, 2019 om 11:24
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Lennert,

Ik zou even langs de Volvodealer gaan.

Het lijkt alsof je er niet zo veel vertrouwen hebt in de rijstijl van je moeder,klopt dit?

brainless
door brainless - Jul 4, 2019 om 13:01
324 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn moeder (75) reed al jaren in een (oudere) Ford Ka.
Ze rijdt voor haar leeftijd nog best veel.
Auto was aan het overlijden en is er (in overleg) gekozen voor een C1 automaat.

Achteraf kan mijn moeder nergens (echt goed) aan wennen, niet aan alle piepjes, achteruitrij sensoren, touchscreen display, uitgebreid climate controle en niet aan de automaat.
Ondanks dat wij, als kinderen, dachten dat een nieuwere auto (en automaat met snufjes) veiliger zou zijn, blijkt dit juist niet het geval.

Op hun leeftijd is wennen aan modernere snufjes veel moeilijker dan voor ons.

panter22
door panter22 Jul 4, 2019 om 13:36
6599 Antwoorden / Vragen

Wat vond je moeder er zelf van. Zij is degene die in de auto moet rijden en heeft zich laten overhalen tot het kopen van deze auto omdat de kinderen dat wilden?
Het lijkt er op dat Lennerdk dit ook van plan is.
De C1 is een leuke auto maar heeft  geen handige automaat, dan moet echt even leren. En niet alleen als je op leeftijd bent. En die airco moet ze op een stand houden en er verder van afblijven.

ne
door neodutchio Jul 5, 2019 om 09:45
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Niet alleen voor ouderen is wennen aan nieuwe snufjes lastig hoor. Onlangs kreeg ik voor een paar maanden een C4 Picasso automaat mee met zo’n beetje alle opties. Na 10 minuten had ik pas door hoe je moest startern en waar de bediening van de automaat zat (achter het stuur die gedraaid stond). Wegrijden lukte niet door de automatische handrem. Dus weer zoeken naar dat knopje. Later met wat meer tijd het automatische inparkeren uitprobeert, is niet gelukt. Gelukkig dat na 3 maanden mijn eigen auto weer terug was zonder al die, voor mij, nutteloze dingen.

aurora1
door aurora1 - Jul 5, 2019 om 00:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik begrijp niet zo goed wat rijondersteuning is. Verder is veilig rijden altijd belangrijk natuurlijk.
Zij kan maar beter een auto uitzoeken die háár en niet persé de kinderen bevallen. En dat zou zomaar een eenvoudige automaat zonder allerhande fratsen en snufjes kunnen zijn. Kia, BMW? Voor een electrische auto zal gelden dat die haast onhoorbaar is, reden waarom veel autofabrikanten (veiligheid) er een geluid aan willen gaan geven. Hoezo auto voor een senior? Dus geen F1 of zo? Ik zie geen verschil tussen al dan niet “senior” zijn en aan te schaffen auto. Wat voor auto reed ze tot dusver?

rf
door rfd - Jul 5, 2019 om 11:18
27 Antwoorden / 0 Vragen

Een Toyota RAV4 is een hele goede optie. Wellicht gewoon een benzineversie. Een stevige auto, geeft een veilig gevoel, rijdt fantastisch en is niet duur in de garage. Uw moeder kan na een proefrit prima aangeven hoe de auto haar bevalt.

Grunnen.
door Grunnen. - Jul 5, 2019 om 11:34
509 Antwoorden / Vragen

Een automaat met cruisecontrole en parkeercontrole.. Overigens heeft fitheid niets met rijkunst te maken. Een test doen bij een rijschool en een ogentest is geen overbodige luxe.

me
door mein33 Jul 5, 2019 om 12:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Moeders zal wel net weer voor 5 jr verder mogen toeren en heeft dus al een keuring ondergaan !

Grunnen.
door Grunnen. Jul 5, 2019 om 17:27
509 Antwoorden / Vragen

Ik lees niks over een gedane keuring in de vraag van TS . Zelf ben ik ondanks dat ik onlangs (75 jaar) goedgekeurd ben gestopt met autorijden.En dat had niet met fitheid te maken want ik rij wel met  fiets en scooter. Ik zou voor een Toyato Aygo of Yaris automaat gaan.

me
door mein33 Jul 5, 2019 om 19:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De moeder van ts is 80 jaar en daarom is  ze dus kortelings door de keuringmolen gedraaid, vandaar !

Grunnen.
door Grunnen. Jul 6, 2019 om 12:34
509 Antwoorden / Vragen

Sinds wanneer moet je met 80 jaar gekeurd worden.Zelf bedacht ? Mijn broer is dit jaar 80 geworden en is niet gekeurd .Als zijn rijbewijs verlengd moet worden moet ie een gezondheidsverklaring in leveren via de huisarts .Dan is ie 82 jaar.Waar lees je ,dat de moeder van TS gekeurd is ??

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2019 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@grunnen

Omdat je met 75 jaar gekeurd moet worden en bij goedkeuring het rijbewijs maar vijf jaar geldig is.

Niet zelf bedacht, maar de overheid.

Grunnen.
door Grunnen. Jul 6, 2019 om 13:30
509 Antwoorden / Vragen

Toch wel je hebt het over hoe het nu werkt De keuringsleeftijd was een vijftal jaren geleden 70 jaar en had niets met het verlopen van je rijbewijs te maken.  En zoals ik al meldde is mijn broer 82 jaar als zijn rijbewijs verloopt en moet hij dan een gezondheidsverklaring inleveren.Oftewel het maakte toentertijd niet uit of je rijbewijs verlopen was. Dus als je 80 jarige van nu je  rijbewijs op je 67 ste verlengd werd was dat voor 10 jaar dus tot je 77 jaar..Gevolg van een afkeuring ,was toentertijd dat je je rijbewijs moes inleveren. Overigens is tegenwoordig  een eigen verklaring  en een gezondheidsverklaring van je huisarts voeldoende .Die zogenaamde gedane keuring van de moeder van TS is nergens te lezen en gebaseerd op een aanvullende fantasie.

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2019 om 19:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grunnen, onzin wat u verteld. Moeder is 80 en heeft een geldig rijbewijs, dat betekent dat zij in ieder geval op 75 jarige leeftijd gekeurd is, en daarna opnieuw.

Grunnen.
door Grunnen. Jul 8, 2019 om 11:21
509 Antwoorden / Vragen

@Tijger1 Onzin ? Leg jij dan maar eens uit ,waarom mijn onlangs 80 jaar geworden broer pas met 82 jaar een zondheidsverklaring moet inleveren en  nu  geen oproep gehad heeft .Nogmaals zijn rijbewijs verloopt op zijn 82ste.Dan moet hij pas een gezondsheidverklaring inleveren Waar lees jij op de site dat je op je 80 ste gekeurd (om de 5 jaar )moet worden.Zelf bedacht om je gelijk te halen??

ro
door ron503 - Jul 5, 2019 om 12:09
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Rijondersteuning is een relatief begrip. Voor mij moet een auto voorzien zijn van stuur en rembekrachtiging inclusief ABS, een centrale vergendeling met afstandsbediening en meer ook niet maar terzijde. De huidige auto's zijn al uitgerust met veiligheidssystemen zoals airbags en gordelspanners dus blijven de extra opties als toevoeging over. De vraag is dan wat voegen die opties toe en heb ik die opties ook nodig om veilig aan het verkeer deel te nemen. De Toyota RAV 4 is een hybride model en om die rendabel te maken dienen er wel veel kilometers mee gemaakt te worden dus zou een benzine motor variant als die er is ook een optie kunnen zijn.

ji
door jingle - Jul 5, 2019 om 12:09
36 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou hiervoor gaan......

Elegant en ZEER comfortabel!!

ro
door ron503 Jul 5, 2019 om 14:58
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Niet echt van toepassing omdat de mevrouw in kwestie zelf mobiel wenst te blijven en niet opzoek is voor veredeld taxivervoer.

agapon1951
door agapon1951 - Jul 5, 2019 om 12:13
169 Antwoorden / Vragen

Hoe eenvoudiger hoe beter, dus zonder toeters en bellen. Ook een auto waar zij goed mee overweg kan, zonder invloeden van kinderen of andere personen, hoe beter je voelt in een auto hoe zekerder je voelt.

me
door mein33 - Jul 5, 2019 om 12:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mijn grootvader had in de jaren 60 van de vorige eeuw een Daffodil (Daf33), ook wel  een t...ttenschuddertje met het 'pientere pookje" en jarratel aandrijving genoemd.
Hij voelde zich hierin helemaal thuis en heeft er tot aan (bijna) zijn laatste snik in rondgetoeterd.
Misschien ook een aanrader voor deze senior ??
Een auto met alleen een toeter en verder geen bellen die de broodnodige aandacht kunnen verstoren!  ;-))

aurora1
door aurora1 Jul 7, 2019 om 15:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn DAF 66 werd destijds in de vriendenkring centrifuge met bretels genoemd. Heerlijke auto was het.

me
door mein33 Jul 7, 2019 om 15:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-))  Op m'n 2CV na, het leukste speeltje waar ik mee gereden heb mogen rijden !
Maar ook die 2CV heb ik ooit, dom genoeg, weggedaan.

aurora1
door aurora1 Jul 8, 2019 om 00:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, baas boven baas: 4 Eenden waarvan 1 Azam en 1 versie 4 (die niet opschoot). Bergen mee opgeklommen en afgedaald. En de Renault 4, ook niet te versmaden. Daar konden de Solex en de “omafiets” in vervoerd worden. Je leek nogal veel steeds te vervoeren, naast dat iedereen voortdurend verhuisde.

me
door mein33 Jul 8, 2019 om 10:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Multifunctionele autootjes, voorstoel en de achterbank er uit, achterklep en vouwdakje er af en je hebt/had een complete verhuiswagen ter beschikking. Het verhuisgoed stak er achter en boven uit, zou nu niet meer kunnen !
Ging destijds met vrienden nog wel eens crossen bij Oirschot in de buurt en de eend kwam overal door terwijl de bij menigeen favoriete mini's, nogal eens door mij weer op het juiste pad moesten worden geholpen.
Nostalgie, maar wel leuk.
Heb nu een hele oude, maar mooie,  V8 weekendauto uit 1965 in de garage staan en dat is ook wel smullen voor de liefhebber. ;-))

a.
door a. raadersma - Jul 5, 2019 om 13:22
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb tot volle tevredenheid een Dacia Logan Mcv - ook hoge instap- en is een automaat.

aurora1
door aurora1 - Jul 5, 2019 om 14:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een auto met chauffeur of dat u haar rondrijdt?

costnix
door costnix Jul 6, 2019 om 18:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat noem ik een taxi

aurora1
door aurora1 Jul 7, 2019 om 15:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus ministers “en zo” rijden dan steeds met de taxi? Ook WA & Co?

suzanne1957
door suzanne1957 - Jul 6, 2019 om 02:17
31 Antwoorden / Vragen

Mijn moeder is 80 en buitengewoon fit.

Stop hiermee met die flauwekul. Wie heeft dat bepaald dat je moeder fit is ? Jij zelf ? Wat een hoogmoedwaanzin . Met je bemoeienis zal moeder zich gedwongen voelen dat ze achter het stuur moet want voor haar kinderen doet ze alles. Wat als iemand anders een ongeluk veroorzaakt ? Weleens gedacht aan de bekende adrenaline stoot ? Bij oudere mensen kan dat de dood betekenen en heb jij een moord op je geweten. Maar misschien speel je hier gewoon blufpoker. Ik zie mijn oma al rijden in zo'n auto.

panter22
door panter22 Jul 6, 2019 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Misschien rijdt moeder wel beter dan haar bezorgde zoon.

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2019 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Suzanne doe niet zo dwaas.

me
door mein33 Jul 6, 2019 om 11:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@suzanne1957,

Er zijn velen onder de tachtigers die vele malen beter, veiliger en betrouwbaarder rijden dan de meesten van uw, meestal gehaaste, leeftijdsgenoten of willekeurig welke andere leeftijdscategorie dan ook.
Als de moeder van Ts. weer is goedgekeurd voor de komende  vijf jaren, dan zou ik zeggen "karren met die bak" en laat je vooral niet ontmoedigen door hen die het allemaal beter menen te kunnen of te weten !

Maar waarschijnlijk weet 'moeder' helemaal niets af van deze aktie van zoonlief en is zoonlief al weer vergeten dat hij deze vraag hier heeft gesteld, over vergeetachtigheid gesproken.   :-))

aurora1
door aurora1 Jul 7, 2019 om 15:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@mein33: + 100

de
door dekke875 Jul 7, 2019 om 16:53
1 Antwoorden / Vragen

Suzanne heeft helemaal gelijk: Stoppen als je 80 bent geworden ondanks dat er ongetwijfeld/is zelfs zeker! velen onder de 80 zijn die niet in de schaduw van Lennerts moeder kunnen staan. Wees wijs svp!! Overigens pleit ik ook nog voor een 5-jaarlijkse rijvaardigheidstest voor IEDEREEN.

Donuts
door Donuts Jul 7, 2019 om 17:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@mein33 De verzekeraars denken heel anders over de rijkunsten van tachtigers. Maar zeer begrijpelijk dat u en uw leeftijdgenoten zichzelf betrouwbare bestuurders vinden.

me
door mein33 Jul 8, 2019 om 10:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-)))

Grunnen.
door Grunnen. Jul 8, 2019 om 11:39
509 Antwoorden / Vragen

Verzekeren is inderdaad duur. Voor een nieuwe Toyota RAVA is  dat een kleine € 300 per maand All Risk.

me
door mein33 Jul 8, 2019 om 12:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Verzekeren is inderdaad duur.

Wie bepaald voor de moeder van Ts. of de verzekering al dan niet (te) duur is ??
Nou dat is er maar één en dat is moeder zelf !!

Hoe komt u op  € 300,00  per maand, zeker uitgegaan van een beginnend bestuurder, maar moerder zou wel eens een behoorlijke no-claim korting kunnen hebben opgebebouwd !

Donuts
door Donuts - Jul 6, 2019 om 13:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Mooi dat uw moeder nog fit is. Om fit te blijven adviseer ik daarom de aanschaf van een fiets, al dan niet met trapondersteuning. Voor het wekelijkse ritje naar Aldi of Lidl adviseer ik de aanschaf van fietstassen.

Bijkomend voordeel is dat al haar buren hun auto niet meer in veiligheid hoeven te brengen omdat uw moeder gaat parkeren.

aurora1
door aurora1 Jul 7, 2019 om 15:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gaat zelf fietsen graspol.

me
door mein33 Jul 8, 2019 om 10:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

dOOR AURORA1 7 JUL. 2019 OM 15:07

 Gaat zelf fietsen graspol.

Maar dan wel op een driewielertje !!!!!!

justmeagain
door justmeagain - Jul 7, 2019 om 09:07
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik ben net nieuw hier maar proef eigenlijk de vraag welke auto voor u het meest interessant is als moeders heengaat.
Je kunt een Hummer H2 kopen, daar zit je zeker veilig in. Maar als moeders afhankelijk blijkt van technische ondersteuning in een auto is ze toch minder fit als u doet voorkomen.

aurora1
door aurora1 Jul 7, 2019 om 15:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

O, o, dit is de mening van Zoonlief, hij heeft geen idee en u nog minder. De kans is groot dat zoonlief dit buiten medeweten van moeders vraagt.

de
door dekke875 - Jul 7, 2019 om 16:40
1 Antwoorden / Vragen

Beste Lennert,

het beste advies voor je moeder is: Stop lekker met autorijden want fit of niet het huidige verkeer is voor een 80-jarige gewoon te hectisch om er nog lol in te hebben en anderen (hen die echt niet zonder kunnen/zij kan dat op zeker wel) onnodig te frustreren. Laat haar zelf het initiatief nemen tot stoppen en het niet laten afhangen van een ander die het je gaat verbieden!! Of ERGER.
Een nieuwe RAV4 of vergelijkbaar kost een enorme duit en neemt totaal onnodig ruimte in op de weg en (waarschijnlijk ook nog) parkeerruimte.
Stop al dat geld alsjeblieft in prima alternatieven als taxi/bus en trein en wellicht af en toe een meerijsituatie met familie en vrienden. Succes!!

panter22
door panter22 Jul 7, 2019 om 17:36
6599 Antwoorden / Vragen

Als het verkeer je zo frustreert, kun je beter voortaan de benenwagen nemen.

me
door mein33 Jul 7, 2019 om 17:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Tjonge, tjonge, tjonge, hoe trap je de wat oudere medemens de grond in, hoe kan je het verzinnen !
En als de moeder al haar geld wil spenderen aan een auto, dan moet zij dat helemaal zelf weten, het gaat om haar geld en niet om dat van wie anders dan ook.
Heeft u uw rijbewijs al ingeleverd, want dat scheelt weer een hoop roest op straat en maakt weer een vrij parkeerplekje !

aurora1
door aurora1 Jul 8, 2019 om 00:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een domme zuurpruim hier. Je zou haast denken dat dat een notoire meerijder is. “Kan ik meerijden”? Gewoon gratis taxidiensten van anderen willen en durven vragen en dan praatjes hebben zoals gedaan en erger: “ik ga altijd met het OV”.
Totaal geen respect voor anderen, behalve als meegereden wil worden: “ hoe moet ik er anders komen”?

me
door mein33 - Jul 8, 2019 om 10:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

de
DOOR DEKKE875 7 JUL. 2019 OM 16:53

 Overigens pleit ik ook nog voor een 5-jaarlijkse rijvaardigheidstest voor IEDEREEN.

Hier ga ik gelijk in mee, en daarbij moet niemand, ongeacht de leeftijd, worden uitgesloten.
Het zou wel een enorme klap geven voor de economie, want er zouden heel veel jongere droeftoeters, die nu nog gewoon kunnen doormodderen, worden afgekeurd.
Zou ook enorm in het aantal files schelen en de tweedehandsmarkt zou worden overspoeld met nieuw aanbod van auto's van afgekeurden.

LOL  ;-)))

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2019 om 11:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Koop geen automaat.
De meeste keren dat een bejaarde met een auto een winkel inrijdt komt omdat het een autmaat betreft die bij een beetje gas al vooruit springt.
Bovendien dragen bejaarden vaak extra brede gemakschoenen, men denkt op de rem te trappen, maar het gaspedaal wordt ook geraakt.

ro
door robelf - Jul 8, 2019 om 13:59
7 Antwoorden / 1 Vragen

Gwoon een simpele auto zonder al teveel toeters en bellen, of ze moet dat leuk vinden. Maar dat bepaalt zij en niet de kinderen die gewent zijn aan knopjes en touch dingetjes. Je kunt de deur ook met een sleutel open maken en het raampje gewoon met een slinger op en neer draaien. Kan niet weigeren zoals al die toeters en bellen en als het een het niet diet werkt de rest ook niet.