al
door almaa Jul 24, 2010 om 11:03
Auto & vervoer

Betaald voor reparatie, die niet uitgevoerd is

Graag wil ik jullie om een advies / hulp vragen.

Op 9 juni heb ik mijn auto naar Nefkens Peugeot garage in Eindhoven gebracht voor APK, grote beurt en vervanging van distributieriem. De prijsindicatie was 650-700 euro. Achteraf hebben ze gebeld en nog 'wat' bijzonderheden gevonden, uiteindelijk moest auto nog 1 dag extra blijven en ik heb een factuur van bijna 1200 euro betaald.

Ze hebben aangegeven dat de auto misschien olielekkage heeft en dat ik weer terug moet komen, als die 1000 km is gelopen. Dus op 25 juni ben ik weer naartoe gegaan. Zij hebben "een olielekkage aan de motorkap vastgesteld en olie komt op de distributieriem te recht, waardoor die stuk gaat en waardoor ik geen garantie meer heb op die, net vervangen distributieriem. Ze stellen voor, een kopverpakking te vervangen en de distributieriem moet natuurlijk ook nog een keer vervangen worden. Dat kost weer ca 860 euro'.

Ik vond het raar verhaal en ben met de auto naar een andere garage gegaan voor een second opinion. Het blijkt, dat er geen olielekkage is en dat de distributieriem helemaal niet vervangen is!

Ik heb bij Nefkens gebeld en verteld dat de distributieriem niet vervangen is en wilde graag langs komen zodat ze er zelf naar kunnen kijken. Maar dat kwam niet in vraag, dat wilden ze niet, en als ze dat wel gaan doen, dan kost dat kijken 42,95 euro. Ik heb aangegeven dat ik die 40 euro best wil geven (als je 1200 euro weggooit voor niks, dan maken die 40 euro ook geen verschil meer). Toen hebben ze aangegeven dat ze op dit moment geen tijd voor hebben.

Ik heb met DEKRA gebeld, zodat ik een bewijs tegen Nefkens krijg. Helaas hebben ze pas eind augustus / begin september weer tijd voor een afspraak.

Nu ga ik volgende week zaterdag op vakantie met die auto, distributieriem kan elk moment stuk gaan en ik heb dus geen garantie... Ik wil het niet geloven dat ik zo machtloos sta en dat ik dat zo moet accepteren. Want die riem moet zeker vervangen worden voordat ik op vakantie ga, en dan is mijn bewijs ook weg...
Heeft iemand een idee of ik iets aan kan doen?

6455 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u lid bent van de ANWB kan deze mogelijk voor u bemiddelen.

#

Ik heb een conflict met mijn dealer en het ziet er naar uit dat we er samen niet uitkomen. Waar kan ik met mijn klachten terecht?

Voor bemiddeling kunt u terecht bij het ANWB/Bovag bemiddelingsbureau, telefoon 0900 269 22 68.

Bron: klik

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Tdehond. De zelfde advies heb ik gekregen van de garage, waar ik om second opinion heb gevraagd. Ik heb met ANWB gebeld, ze hebben mij telefoonnummer van DEKRA doorgegeven. Experts van Dekra maken een onafhankelijk rapport en gaan kijken wat er aan de auto wel en niet gedaan is. Met het rapport kan men verder bij geschillenkomissie te recht. Het probleem is echter dat Dekra pas in september (of evtl. eind augustus) een afsprak kan maken ivm vakanties etc. En ik kan helaas niet zo lang wachten, omdat die distributieriem echt vervangen moet worden voordat ik met de auto op vakantie ga.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je nu de distributieriem zelf ergens anders gaat laten vervangen, dan valt er niet veel meer te bewijzen.

Alternatief is een expertise van de "gedane" reparatie te laten uitvoeren door een gerenommeerd technisch expertisebureau. Let er dan wel op dat de expert is aangesloten bij het NIVRE. Die kosten moet je wel zelf moeten betalen.

Begin met aangetekende brief met ontvangstbewijs aan Nefkens, waarin je de zaken duidelijk op schrift stelt en zet daar ook in dat je een gerenommeerd expertisebureau heb ingeschakeld om onafhankelijk de aan jou doorberekende reparatie te laten onderzoeken en te beoordelen.

Geen naam noemen van het expertisebureau of van de garage, waar je geweest bent. Het is een klein wereldje.

Nodig ze uit om bij de expertise aanwezig te zijn en als daar prijs op stellen je ze dan de naam, tijdstip en plaats zal doorgeven.

Dat je over 3 dagen contact met ze op zal nemen om hun standpunt in deze zaak te horen.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

almaa

Mijn advies is, dat je de riem gewoon tijdig kunt laten vervangen door een vakman en niet door een oplichter. Je moet dan die riem wel terugkrijgen, omdat je met die versleten riem kunt bewijzen dat Nefkens de riem niet heeft vervangen, maar het vervangen van die riem bij de laatste beurt wél in rekening heeft gebracht. Vervolgens stel je dit fraaie bedrijf in gebreke en eist de niet verschuldigde reparatiekosten per direct retour. Verstuur die brief wél aangetekend en met bewijs van ontvangst. Ook zou ik de BOVAG inlichten over de ******** handelwijze van deze dealer.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laten vervangen bij een echte monteur en deze vragen een schriftelijke verklaring op te stellen omtrent de staat van de distributieriem, foto's maken is ook altijd handig. Tevens het oude exemplaar bewaren. Na de vakantie kun je de slag met die oplichters dealer aan gaan, met de steun van de Bovag.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je bij een bij de Bovag aangesloten garagebedrijf betelen moet voor een niet uitgevoerde reparatie want dat heet oplichting. Desnoods span je ze een rechtszaak aan, evt. via een rechtsbijstand verzekering.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even. Je schrijft dat ze hebben voorgesteld om de koppakking te vervangen en de distributiesnaar te vervangen, maar dat jij voor een second opinion naar een ander bent gegaan. Dan is het toch logisch dat die reparatie nog niet uitgevoerd is? Hoe zit het nou werkelijk?

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met een versleten distributieriem onder je arm aan komen lopen, is geen bewijs dat die riem afkomstig is uit jouw auto.

Vanwege de bewijslast, raad ik je met klem aan om de riem niet te laten vervangen voordat door een onafhankelijk technisch expert is vastgesteld en vastgelegd dat de distrubutieriem, die nu in het motorblok zit een oude distributieriem is. Laat de expert de oude riem merken met handtekening o.i.d. Daarna kan je de riem laten vervangen. Een garagebedrijf, dat de riem vervangt, is niet onafhankelijk, omdat die een geldelijk belang hebben in de uitvoering van de werkzaamheden.

Laat de expert ook kijken na de mogelijke olielekkage en of die lekkage afkomstig is van een lekke koppakking. Als de koppakking lek is, zou ik er beslist niet mee op vakantie gaan. Ook al omdat je mogelijk het recht de hulpverlening onderweg verspeelt, want je bent gaan rijden met een auto met mankementen. Het principe: dikke bult, eigen schuld.

Probeer bij de Dekra uit te vinden, wie zij een betrouwbaar, technisch voldoende onderlegd expertisebureau vinden. Er lopen massa's schade-experts rond, maar die zijn bijna allemaal gespecialiseerd in schade aan de carrosserie.

Een nieuwe distributieriem moet altijd nagesteld worden na een aantal kilometers, dat is een normaal gegeven. De riem is dan ingelopen (gerekt/lekker op zijn plaats) en er kan dan een minimale spanningsafname ontstaan. Dit verhaal klopt.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

uw uitleg begrijp ik niet helemaal. waar lekt hij ??? kan zijn bij kleppendeksel, koppakking. wat voor type en motor zit er in de auto?? heeft u een rekening waar op staat distr vervangen??. en wat vladja schrijft dat een db riem nagespannen moet worden klopt helaas niet. ik ben met edwardus eens dat het op het ogenblik allemaal erg verwarrend is. dus aub meer duidelijk heid.!!!

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is dit bewijsbare fraude, niet uitgevoerde en wel in rekening gebrachte riem is voor Politie ook zichtbaar dus ga naar garage en verwijder beschermkap en vraag Politie en doe aangifte tegen oplichting.

U mag omdat niet duidelijk is wat wel en niet is uitgevoerd het gehele bedrag terug eisen + alle door U gemaakte kosten bij andere garage.

Maak vooral een goede digitale foto als bewijs, en claim al het betaalde terug.
Indien noodzakelijk kunt U er een rechtszaak van maken nadat de Politie de aangifte van oplichting heeft opgenomen en zelf heeft gezien dat het een oude riem was.

Dus Bovag of keuring is in dit duidelijke geval niet nodig, en tijdelijke huurauto wegens niet uitgevoerde noodzakelijke riem vervanging is ook te claimen.

Dus als Uw verhaal klopt is het een makkelijke rechtszaak die U moeiteloos kunt winnen.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grindweg, ik moest destijds wel terugkomen (zat in de prijs van de vervanging inbegrepen). Was een oud diesel bestelautootje.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grindweg, ik heb het nog even nagezocht. De auto had een manuele spanrol, geen automatische. Daar zal het verschil wel inzitten.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

invalide

Mijn inschatting is, dat je uiteindelijk wel aan het langste eind trekt, maar dat dat zeker forse juridische inspanningen zal vergen.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo vladja het is in mijn tijd dat ik sleutel en dat is nu 44 jaar nog nooit voorgekomen. ik denk dat de garage het voor een andere zeker heid aangegrepen heeft. want of het nu een psa of vw of ford is bv dan nog gebeurt dat niet. ik bedoel dit colegiaal en niet als kritiek. ik leer zelf nog elke dag met gr

ve
door verwijderd - Jul 25, 2010 om 10:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry, op vraag wat van type motor heb ik nog geen antwoord gegeven: Pegeot 307, XS 1.4L

ve
door verwijderd - Jul 25, 2010 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is nog een onbeantwoorde vraag, n.l.: is die reparatie nou wel of niet uitgevoerd door Nefkens?

ve
door verwijderd - Jul 25, 2010 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat wat betreft de kopverpakking een misverstand is, want is het de cilinderkoppakking of klepdekselpakking?. Toch wel een verschil in kostenplaatje dunkt me. Begrijpelijk is ook waarom de riem niet is vervangen want een fout is zo gemaakt. Wie weet heeft Nefkens in dit geval riem vervangen, geïnterpreteerd als zijnde de multiriem en dat is toch weer anders dan distributieriem.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2010 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen, en bedankt voor jullie reacties. Nu zie ik dat mijn eerste antwoord niet goed gekomen is, dus dat wordt nogmaals tippen voor mij.
Gisteren heb ik geprobeerd zoveel details (en frustraties) als mogelijk weg te halen en mijn verhaal simpel te houden. Nu probeer ik op jullie vraag een antwoord te geven. Op de vraag of de distributieriem wel vervangen is of niet:
Volgens factuur wel:
Code P00000831V0 distributieset euro 241,18
Code P0005750WY riem euro 26,53
Verder staat nog onder op factuur:
Opmerkingen: SVP over 1000 km terugkomen voor controle olielekkage.

Trouwens, het gaat om peugeot 307, XS 1.4L, bouwjaar 2005

Na eerste reparatie had ik geen twijfels over en ook geen vragen. Ik ben met die auto twee weken later gekomen ter controle van de olielekkage. Toen begon het verhaal…

De baliemedewerker heeft mij verteld dat: ‘ de olie lekt op de koppakking tussen motorblok en verpakkingskop. De olie komt vervolgens onder afdekkap op distributieriem te recht waardoor de riem kappot gaat. De koppakking moet vervangen worden. Om die te kunnen vervangen, moet die distributieriem weer uitgehaald worden en dus ook vervangen. Hij vond dat heel vervelend voor mij, maar door die olielekkage vervalt mijn garantie op distributieriem per direct, want als die riem nu kappot gaat, dan is dat in verband met die lekkage en niet met de riem zelf.’

Nou ik ben een vrouw die auto kan rijden, olie controleren en toevoegen, water controleren en dan houdt het zo’n beetje op. Dus mij kun je in principe vertelen wat je wilt, en ik geloof dat dan ook nog…. (nu niet meer trouwens)

Ik vond dat heel raar verhaal dat die niet direct hadden kunnen zien dat er een lekkage is, maar ik geloofde dat die auto lekkage heeft. Dus ging ik voor mijn huis olie controleren. Mijn buurman kwam en ik heb ik het verhaal verteld wat ‘aan de auto kappot was’. Hij ging onder de auto op zoek naar lekkage, maar ja er is nergens een druppel olie te vinden. Hij is met mij naar een andere garage gegaan, waar hij zelf al 30 jaar de klant is en de eigenaar een goede kennis van hem.

Eigenlijk wilde ik vooral graag weten hoe serieus is die olielekkage en ik twijfelde of die distributieriem wel goed gezet was. Maar, ik ging echt niet vanuit dat die riem niet eens vervangen was!!! Eerlijk mensen, het gebeurd mij en ik kan het nog steeds niet geloven! Ik heb er geen woorden voor.

Dus, die tweede garage heeft mij laten zien dat die riem niet vervangen is en ook laten zien hoe een nieuwe riem eruitziet en die riem in mijn auto eruitziet. Het goede nieuws is: er is überhaupt geen olielekkage. Auto is in erg goede staat, er moet verder niks aan gebeuren. Behalve natuurlijk: distributieriem moet echt vervangen worden.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2010 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu kijk ik nog een keer naar de factuur van Nefkens. Ik ben echt een idioot.

Helemaal boven op factuur staat:
120000 km onderhoudsbeurt, 307 2004 ET3J4 euro 155,46

Ik heb een 307, 2005 XS PR, km-stand 109576

Ja, lachen mag hoor, ik lach ook over mijzelf

ve
door verwijderd - Jul 25, 2010 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou idioot ben je zeker niet, en de eigenaar van die auto rijd rond met een nieuwe distributie en de kapotte koppakking. Lijkt er op dat jou reparatie opdracht bij de verkeerde auto terecht gekomen is. Gewoon terug met die factuur en er op wijzen dat het niet klopt, wie weet heb je betaald voor reparatie voor een ander. Kijk ook eens naar de km stand op de factuur of onderhoudsboekje indien aanwezig.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2010 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Almaa,

ik heb Nefkens Eindhoven en Nefkens Nederland om uitleg gevraagd.
Hopelijk reageren zij (ook) op deze site...... en ben daar toch wel heel erg nieuwsgierig naar!

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jul 25, 2010 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

almaa schreef op zondag 25 jul 2010, 11:39: Nu kijk ik nog een keer naar de factuur van Nefkens. Ik ben echt een idioot.

Helemaal boven op factuur staat:
120000 km onderhoudsbeurt, 307 2004 ET3J4 euro 155,46

Ik heb een 307, 2005 XS PR, km-stand 109576

Ja, lachen mag hoor, ik lach ook over mijzelf

Lachen doe ik niet, want ik begrijp de mop niet.
Bedoel je dat de genoemde bedragen voor de reparatie niet zijn gefactureerd en dat je alleen de onderhoudsbeurt hebt betaald? (en dat er een foutje in het bouwjaar staat?)

ve
door verwijderd - Jul 25, 2010 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Almaa heeft 1200 euro afgetikt staat in de vraag. Factuur geeft auto type en bouwjaar aan, is niet van haar auto blijkt uit de factuur. Reparatie opdracht is bij de verkeerde auto gekomen en Almaa heeft die betaald. De andere eigenaar is er goedkoop van af gekomen maar rijdt wel met een kapotte auto. Fout ligt wel bij Nefkens want je auto brengen en zeggen het is die blauwe 307 is niet genoeg, er zal toch zeker om het kenteken gevraagd worden want die is voor de apk keuring ook nodig, Huhh nog meer vragen is de auto wel gekeurd of is dat misgegaan en rijd die ander met een ongeldige apk?

ve
door verwijderd - Jul 25, 2010 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

dan klopt mijn verhaal dus dat er geen touw aanvast teknopen was en derhalve niet aan het verhaal.. dit betekent dus gewoon een probleem voor de dealer.hij heeft de reparatie niet goed uitgevoerd en ook de opdracht niet. dus ga gewoon naar de garage en leg het voor. mischien is het geval olie lekage dan ook niet aanwezig.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2010 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vermoeden;

Er is door een monteur een 2004 behandeld en de klant met 2005 auto betaalde omdat monteur en de receptie die rekening maakte verschillende personen zijn.

Grote bedrijven maken wel eens vaker fouten.
Ze moeten nu op die datum/tijd terug zoeken naar juiste rekening, want het kan zijn dat iemand anders met oude 2004 model een lage rekening kreeg voor veel werk.

Maar ik hoop dat Nefkens nu zelf gaat reageren,(vraag van Hutch) en zal geen uitspraak of advies geven, maar dreigen met oplichting / fraude is mogelijk als gevraagde en betaalde werkzaamheden niet zijn uitgevoerd.
Als ze alles lezen op dit forum zijn de meeste bedrijven ook meestal plotseling veel makkelijker met oplossen dus wacht op maandag als zij de mail moeten beantwoorden.