Onlangs zijn uit onze 2 Gazelle Goldline Forte E-bikes de accu's gestolen, zonder enige beschadiging aan te brengen en de fietsen op slot stonden. Wat te doen om de diefstal van accu's te voorkomen. De fabrikant Gazelle heeft geen extra mogelijkheden om diefstal te voorkomen en zegt: "helaas gebeurt dit ook met auto's etc.."
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Voorkomen weet ik niet. Maar kun je een postcode+huisnr graveren op het accu-omhulsel? Maakt het misschien minder aantrekkelijk en lastiger te verhandelen voor een steler en een heler.
Wat een vervelende ervaring. Dat werd dus zelf trappen naar huis. Zou niet weten - anders dan verwijderen - hoe je die accu's zou moeten beveiligen. Bij de Giant zitten ze met een slot 'beveiligd'. Wat zegt je fietsverzekering (die zul je met die dure fietsen toch wel hebben?) hiervan?
Bij mij zit de accu op slot en kan alleen los gemaakt worden met de sleutel van de fiets. Maar ze zijn tegenwoordig overal voor in staat. Misschien is de bovenstaande tip wel goed om je postcode er in te graveren. Ik heb een Sparta RXS+.
Voor zover ik het op foto's kan beoordelen kunnen de accu's toch met een sleutel op slot worden gezet, dus dan zou die vergrendeling eventueel niet goed werken. Het antwoord van Gazelle is dan behoorlijk gemakzuchtig. Alsof je bij een auto zo gemakkelijk een accu kunt stelen. Dan is de enige mogelijkheid om de accu mee te nemen, wat echter niet handig is i.v.m. het gewicht. Een oplossing zou zijn om er een oog o.i.d. aan vast te solderen of lassen waardoor vervolgens een kabelslot kan worden gehaald. Maar of dat mogelijk/handig is?
@n.Nescio, misschien kunt u een goede sterke fietskabelketting kopen precies zo één waar je ook je fiets ergens mee aan vast kan zetten en deze kabelketting dan een paar keer door het handvat van de accu en het frame van de fiets vastmaken? Ik heb vroeger n.l. een fiets gehad waar voorop een mandje zat, u wil niet weten hoe vaak ik dat mandje bij terug keer van mijn fiets kwijt was totdat ik het mandje aan de ketting heb gelegd en zo via mijn frame van de fiets vast heb gemaakt, NOOIT meer last gehad als ik terug kwam bij mijn fiets alles was dan nog kompleet. Het is misschien niet de mooiste oplossing maar het geeft de dieven toch meer moeite en kost hun meer tijd om iets los te krijgen. Denk er over na en ga desnoods naar een fietsenwinkel waar ze goede sterke kabelsloten verkopen. Succes.
Heel erg vervelend dat u dat is overkomen. Waarschijnlijk hadden de dieven een contactsleutel of iets dergelijks want ik mag toch aannemen dat uw accu's op de gazelle niet zo maar zonder sleutel er uitgehaald kunnen worden? Ik adviseer u de diverse de 2ehands verkoopsites in de gaten te houden.
De accu kan alleen met een sleutel verwijderen.Als ondanks deze beveiliging alsnog gestolen worden is pure pech.Voor extra beveiliging moet je zelf zorgen .Bijvoorbeeld door het afsluiten van een WA + diefstal verzekering ca 60 euro per jaar bij Unive.
Wij hebben ook 2 Gazellefietsen. De accu wordt op slot gezet met de fietssleutel en kan alleen verwijderd worden met de fietssleutel. Ook is de accu digitaal "gekoppeld" aan de fiets zelf. Diefstal van de accu heeft dus geen zin, want op een andere electrische fiets werkt deze accu niet, zo is mij verteld door de fietsenhandelaar, die ons deze fietsen verkocht. Wel heeft hij bij aankoop van deze fietsen deze beide accu's zodanig geprogrammeerd dat ze op beide fietsen gebruikt kunnen worden, maar dus, zoals hierboven vermeld, NIET op andere fietsen.
Wij hebben ook 2 Gazellefietsen. De accu wordt op slot gezet met de fietssleutel en kan alleen verwijderd worden met de fietssleutel. Ook is de accu digitaal "gekoppeld" aan de fiets zelf. Diefstal van de accu heeft dus geen zin, want op een andere electrische fiets werkt deze accu niet, zo is mij verteld door de fietsenhandelaar, die ons deze fietsen verkocht. Wel heeft hij bij aankoop van deze fietsen deze beide accu's zodanig geprogrammeerd dat ze op beide fietsen gebruikt kunnen worden, maar dus, zoals hierboven vermeld, NIET op andere fietsen.
Als er geen braaksporen zijn vraag ik mij af of je met elke sleutel dat accu component kunt openen. Denk maar aan een flatgebouw , iedereen kan de toegangsdeur van de centrale hal openen maar niet de woning van je buren. En dat programmeren van de accu. Als de fietsenmaker hem voor 2 fietsen geschikt kan maken , dan kan ieder met kennis van zaken het ook veranderen. Vind het maar een schijnveiligheid.
de accu digitaal "gekoppeld" aan de fiets zelf. Diefstal van de accu heeft dus geen zin, want op een andere electrische fiets werkt deze accu niet, zo is mij verteld door de fietsenhandelaar, die ons deze fietsen verkocht.
Dat het stelen van de accu's geen zin heeft klopt niet.Bij de meeste Gazelle e-fietsen kun je de accu's moeiteloos uitwisselen tenminste als ie geschikt is voor je fiets.Anders ga je naar een dealer om de accu te laten koppelen aan je fiets,maar dat geef je zelf al aan in je verhaal dat uitwisselen mogelijk is .De accu bestaat uit omhulsel ca 12 of meer losse cellen. Die kun je ook overplaatsen naar een ander omhulsel.
Als de accu's vergrendeld zijn kun je ze in principe toch niet zomaar uit de houder trekken. Bij mijn fiets in elk geval niet zonder grof geweld te gebruiken. Dus waren de accu's wel vergrendeld?
[quote=n.nescio schreef op woensdag 27 mei 2015, 15:49]Beste respondenten,
Bedankt voor de reactie. Ook onze accu's waren afgesloten en speciaal voor elke fiets gecodeerd.
Het blijkt een klein obstakel te vormen voor de achteloze ontvreemder, deskundigen laten zich erdoor niet van weerhouden de accu's te ontvreemden.
Zoals opgemerkt: een schijnveiligheid. Daar waar het kan plaatsen we voortaan de fietsen in een fietsenstalling.
Ze waren dus wel afgesloten. Goede waarschuwing voor anderen dus (en ook voor mij). Tegenwoordig is blijkbaar niets meer veilig (en heilig). Ik hoop dat u goed verzekerd was.
Tip van Wimmi: bij dit model fiets zit de accu onder de bagagedrager, en is duidelijk zichtbaar. Maak de accu's met oranje verf oninteressant om te stelen. En had u toevallig niet het sleuteltje van het accuslot in de fiets laten zitten ? Ook als de fiets op slot wordt gezet moet dat kleine accusleuteltje verwijderd worden. Dat wordt nog wel eens vergeten.
Een Gazelle heeft geen aparte sleutel voor de accu. Wimmi2
=wimmi20 schreef op woensdag 27 mei 2015, 16:39: Tip van Wimmi: bij dit model fiets zit de accu onder de bagagedrager, en is duidelijk zichtbaar. Maak de accu's met oranje verf oninteressant om te stelen. En had u toevallig niet het sleuteltje van het accuslot in de fiets laten zitten ? Ook als de fiets op slot wordt gezet moet dat kleine accusleuteltje verwijderd worden. Dat wordt nog wel eens vergeten.
Was al bang dat voor dat accu gedeelte een universeel sleuteltje gebruikt werd . Zou de fabrikant sieren als hij het net zo deed als elk slot die op elke fiets of huis zit . Je hebt dan ruim 15.000 verschillende mogelijkheden voordat het past . Nu kan ieder die in het bezit van dat universele sleuteltje erbij zou toch niet zo moeten zijn . Die accu's zijn een behoorlijke uitgave voor als je hem moet vervangen of opnieuw moet plaatsen als hij gepikt is . Misschien een goed idee om een beugel met een deugdelijk slot erom te monteren. Hoop dat er een fabrikant is die zoiets op de markt kan brengen. Veel eigenaren zullen hem dankbaar voor zijn. Dat sleuteltje is ook niet uniek , maar geeft toch wat meer zekerheid. Ik verbaas mij elke keer dat er zoveel sloten zijn , dat wanneer je dat sleuteltje ervan kwijt bent hoe snel een vakman het open krijgt. Met die goedkope is hij sneller dan jij het met sleuteltje kan.
Ik heb eens zitten kijken bij de accu van onze Gazelle en ben er eigenlijk van overtuigd dat er met een slimme simpele handeling de accu gemakkelijk te verwijderen is, zonder de fiets en accu te beschadigen. Ik ga hier uiteraard niet vertellen hoe ik denk dat het werkt, maar als ik u was zou ik naar een fietsmaker gaan die zijn vak verstaat en vragen om een oplossing. Meest voor de hand liggend zou zijn een beugel langs de accu heen bevestigen met daarop een slot. Hopelijk kunnen hiermee meer mensen hun voordeel doen, want mij was ook niet bekend dat de accu zo gemakkelijk te stelen is bij sommige merken e-bikes.
Klinkt allemaal erg mooi die geheimzinnigheid maar ik kan het niet ontdekken bij mijn fiets buiten dat de kunststof omhulsel breekbaar is . Nog meer beugels en sloten is onzin TS heeft al mazzel gehad dat de hele fiets niet gestolen is. De enige remedie is verzekeren.De fiets van TS kost rond de 2600 euro dus het verzekeren waar
=frisiantje schreef op woensdag 27 mei 2015, 22:45: Ik heb eens zitten kijken bij de accu van onze Gazelle en ben er eigenlijk van overtuigd dat er met een slimme simpele handeling de accu gemakkelijk te verwijderen is, zonder de fiets en accu te beschadigen. Ik ga hier uiteraard niet vertellen hoe ik denk dat het werkt, maar als ik u was zou ik naar een fietsmaker gaan die zijn vak verstaat en vragen om een oplossing. Meest voor de hand liggend zou zijn een beugel langs de accu heen bevestigen met daarop een slot. Hopelijk kunnen hiermee meer mensen hun voordeel doen, want mij was ook niet bekend dat de accu zo gemakkelijk te stelen is bij sommige merken e-bikes.
[quote=vr1944 schreef op woensdag 27 mei 2015, 23:40]Klinkt allemaal erg mooi die geheimzinnigheid maar ik kan het niet ontdekken bij mijn fiets buiten dat de kunststof omhulsel breekbaar is . Nog meer beugels en sloten is onzin (...) Ik denk dat TS zelf wel een keuze kan maken denk je niet? Ik bied in ieder geval alleen maar een eventuele oplossing. Wat de mensen daarmee gaan doen is geheel aan hun zelf.
Vraag mij af of de verzekering maatschappij het blijft vergoeden als het zonder braak zo makkelijk te stelen is. Die fabrikant zal je ook niet zo snel een flinke korting geven op een nieuwe. Je zal het moeten doen met eigen schuld dikke bult. Echt ik hoop dat er een fabrikant is in Nederland die een knappe oplossing voor dit probleem kan vinden en het op de markt brengt. Het is niet alleen Gazelle je hebt meer merken die zo'n fiets verkopen.
Ik denk dat verzekerings maatschappijen de levensduur van een fiets accu op hooguit 3 jaar stellen, of zoiets. Al is je fiets verzekerd, dan zal je na een paar jaar weinig of niets uitgekeerd krijgen bij diefstal van de accu.
Ja inderdaad ,dat moet iedereen voor zichzelf weten wat ie doet . Ik geef alleen maar aan dat in.999 van de 1000 gevallen de fiets compleet gestolen wordt Maar je hebt schijnbaar ook bescheiden dieven die met een accu genoegen neemt.
=frisiantje schreef op donderdag 28 mei 2015, 09:10:
=vr1944 schreef op woensdag 27 mei 2015, 23:40: Klinkt allemaal erg mooi die geheimzinnigheid maar ik kan het niet ontdekken bij mijn fiets buiten dat de kunststof omhulsel breekbaar is . Nog meer beugels en sloten is onzin (...)
Ik denk dat TS zelf wel een keuze kan maken denk je niet? Ik bied in ieder geval alleen maar een eventuele oplossing. Wat de mensen daarmee gaan doen is geheel aan hun zelf.
Op de meeste elektrische fietsen is de fietssleutel nodig om de accu te verwijderen. Maar dat wil niet zeggen dat je niet met de ene fietssleutel een andere fiets kan openen. Zo ben ik ooit, toen ik de fiets van mijn schoondochter gebruikte, met de verkeerde fiets thuisgekomen.
[quote=frisiantje schreef op woensdag 27 mei 2015, 22:45]Ik heb eens zitten kijken bij de accu van onze Gazelle en ben er eigenlijk van overtuigd dat er met een slimme simpele handeling de accu gemakkelijk te verwijderen is, zonder de fiets en accu te beschadigen. Ik ga hier uiteraard niet vertellen hoe ik denk dat het werkt, maar als ik u was zou ik naar een fietsmaker gaan die zijn vak verstaat en vragen om een oplossing. Meest voor de hand liggend zou zijn een beugel langs de accu heen bevestigen met daarop een slot. Hopelijk kunnen hiermee meer mensen hun voordeel doen, want mij was ook niet bekend dat de accu zo gemakkelijk te stelen is bij sommige merken e-bikes.
Toen ik mijn Sparta Bs3 net had kwam ik iemand tegen die de accu met een slim beugeltje en hangslotje extra had beveiligd. Dat ben ik nooit vergeten, maar zag niet direct de noodzaak. Het originele slotje van de accu wordt geopend en gesloten met dezelfde sleutel als van het AXA slot, dus ik geloof niet dat alle sleutels hetzelfde zijn. Maar het is een slotje van niks. Met een flinke schroevendraaier volgens mij zo te forceren. Ik ben een aantal fietsenzaken langs gegaan of misschien iemand wist hoe een extra slotje te bevestigen, maar het was alsof ik met een hele gekke vraag stelde. Haal je accu er maar af was het botte antwoord. Dat kan een oplossing zijn, maar niet als je de stad in wilt zonder 3 kilo aan accu in je tas. Betaald parkeren is ook niet altijd een oplossing.
Ik ben niet zo heel handig met beugels e.d. maar het liet me niet los. Toen viel het kwartje! De Bosch accu bestaat uit een handgreep aan het einde, loze ruimte dus. Ik heb er een gaatje ingeboord, een hangslot met lange beugel gekocht (deze kon je verschillende hoogten dicht doen, ik heb er een stukje vanaf gezaagd) en voila, de accu zit nu goed op slot. Door de accu en om de achterdrager. Mijn fiets is goed verzekerd, zelfs tegen vernieling, maar ik ben het liever voor. Accu's zijn erg duur en die wil je niet kwijt.
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582)
Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet.
Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen.
Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont
...
Lees meer
Ik herinner me nog de fosfaat ellende: wasmiddelen met fosfaat zorgden voor enorme problemen in het buitenwater. Moesten er dus uit. Nu de energie duur is, gooien ze ons plat met reclame voor (af)wasmiddelen die in koud water ook schoon wassen. Daar moeten dan wel haast sterke chemicaliën in zitten toch? Wanneer leren we eens dat een nieuwe stof eerst echt goed moet worden onderzoc
...
Lees meer
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten. Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer) Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer