Br
door Brains&kids Aug 2, 2019 om 15:38
Auto & vervoer
Bijna ongelukken ondanks haaientanden

Enkele rotondes hier hebben ook een fietspad. Goed geregeld. Als je voor de rotonde staat te wachten omdat er ander verkeer (van fiets tot auto) OP de rotonde rijdt.
Nu echter al paar x een kleine hartverzakking gehad, omdat ik bv de tweede afslag naar rechts wilde nemen en er dan met volle vaart vlak voor die afslag 1 of meer fietser(s) de rotonde opvliegen en je dan nog nét 2 sec hebt om boven op je rem te staan.
Vraag: Mocht iemand zo’n fietser aantikken of rijden, ben je dan schuldig? Cq aansprakelijk?

7915 17 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 2, 2019 om 15:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, fietsers zijn het zwakke verkeer. Ook al voeren ze de raarste capriolen uit.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2019 om 15:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een fietser aantikt, bent u bijna altijd aansprakelijk, niet altijd schuldig.

Maar als men een rotonde verlaat, moet men al het verkeer op de rotonde voor laten gaan.

gerbera
door gerbera - Aug 2, 2019 om 15:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U bent ten alle tijde afslaand verkeer dus hebben fietsers voorrang. De haaientanden hebben betrekking op  voorrang verlenen, ook,  aan fietsers op de rotonde.

Gr
door Grunn1 Aug 2, 2019 om 15:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Fout, verkeer op de rotonde heeft voorrang ook op de fietsers die de rotonde opwillen.
Politie heeft er al vaak bekeurd maar is onbegonnen werk.

pe
door pebk Aug 2, 2019 om 15:58
579 Antwoorden / 0 Vragen

Fout, dat ligt aan de rotonde.

gerbera
door gerbera Aug 2, 2019 om 15:59
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@epcot, niks fout, kijk, op de foto, ff waar die haaientande liggen, juist, vóór de rotonde dus alles wat op de rotonde rijdt heeft voorrang en dat schrijf ik ook, maar leest u blijkbaar anders.

tenormin
door tenormin Aug 2, 2019 om 16:06
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Op rotondes zoals op de foto, hebben wij hier ook: we moeten stoppen als we eraf willen; daar staan de haaientanden voor @epcot.

diumenge
door diumenge Aug 2, 2019 om 17:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Gerbera, en TS beschrijft dat hij/zij op de rotonde rijdt... en er fietsers de rotonde op gaan.

Gr
door Grunn1 Aug 2, 2019 om 19:08
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Op de rotonde heb je voorrang. Ik ken deze rotonde maar al te goed heb er ruim 10 jaar gewoond en ook al voordat die rotonde er was. Als je op de rotonde rijdt heb je voorrang op alles wat de rotonde op wil want daar staan de haaietanden en niet voor het verkeer op de rotonde.
@tenormin, op de rotonde staan geen haaientanden maar ervoor en die zijn voor het verkeer dat de rotonde op wil.

he
door henry1942 Aug 2, 2019 om 22:32
100 Antwoorden / 28 Vragen

die fietsers gaan dus, bij de voor u de eerst afsag de rotonde op, dus als u afslaat bij de tweedeafslag,   zijn de ferster gewoon bestuurders OP de rotonde, dus voorrng verlenene en/ of van te voren iets verder kijken bij het oprijden van de rotonde, zodat u weet wie en wat er aankomt/kan komen

gerbera
door gerbera Aug 2, 2019 om 22:36
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@henry1942, bij mij gaat geen enkele fietser de rotonde op, dat is bij de TS die niet op maar van de rotonde af wil.

ne
door neodutchio Aug 4, 2019 om 21:00
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Gerbera, het verhaal zoals ik het lees is dat TS schrikt als er fietsers de rotonde op komen rijden terwijl TS de rotonde wil verlaten. Je kijkt als autobestuurder of er geen verkeer aan komt en plost schieten een aantal fietsers de rotonde op vanaf de vorige toerit.

gerbera
door gerbera Aug 4, 2019 om 21:51
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@neodutchio, Zo lees ik het ook, zie mijn bericht elders naar onder.

Gr
door Grunn1 - Aug 2, 2019 om 15:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Inderdaad dat is een vreselijke rotonde op de Korreweg, veel fietsers en aan de regels houden ho maar. Ik probeer wel altijd (voorzichtig) door te rijden, hoop gescheld terwijl ze zelf fout zitten. Heb ook al eens politie gezien die ze allemaal bekeurde maar helaas blijkbaar teveel werk, iedereen doet het en geeft geen voorrang, dus zijn ze er maar mee gestopt.

sj
door sjoppy - Aug 2, 2019 om 16:02
129 Antwoorden / Vragen

Ja, fietsers weten dat er rekening met ze gehouden moet worden, daarom probeer ze op rijstroken waar zij ook mogen komen te ontzien.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 2, 2019 om 16:12
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Duit is een fenomeen dat zich op zeer veel plaaatsen voordoet omdat de voorrangsregeling voor rotondes niet altijd gelijk is. In beginsel geven haaientanden en de plaats waar zij zijn aangegeven s(een bijbehorend verkeersbord behoeft ook niet altijd) aan wie er voorrang hebben en wie niet. Binnen de bebouwde kom heeft het verkeer op de rotonde normaliter wel voorrang en dat is op de plek waar Ts de foto van plaatst ook het geval. Fietsers die de rotonde oprijden hebben dus GEEN voorrang maar ondertussen weet zo ongeveer in Nederland iedereen wel dat fietsers zich helaas vaak, soms erg vaak, niet aan de verkeersregeld houden. Erger nog, soms worden ze kwaad als ze geen voorrang krijgen en vlaak voor iemand lang willen.

Hoewel fietsers als zwakke verkeersdeelnemers worden gezien is bij een ongeval dat feitelijk wordt veroorzaakt door een fietser niet altijd de automobilist de hoofdschuldige en is vooral de bewijslast van belang dat de fietser verkeersregels negeerde en zelf gevaarlijk/onvoorzichtig handelde.
Maar ja, als je alleen in de auto zit als chauffeur en niemand is verder getuige is dat veelal lastig. Ook helaas wordt er dan m.i. ten onrechte te veel van uitgegaan dat een automobilis kan weten dat fietsers (bewust) fouten maken.

Een ander voorbeeld is bijv. het netjes 30 km per uur rijden en dan door fietsers (en snorfietsen/ e-bikes) rechts te worden ingehaald.  Negeren van verkeerslichten is er ook zo één.

ne
door neodutchio Aug 2, 2019 om 16:51
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een fietser hoeft in dit geval geen voorrang te verlenen aan een auto als de fietser de rotonde op rijdt. Beide hebben eigen rijbanen. De automobilist moet dan wel weer alle fietsers voor laten gaan aangezien de automobilist afslaand verkeer is.

brainless
door brainless Aug 2, 2019 om 17:45
324 Antwoorden / 0 Vragen

Fietsers mogen auto's rechts inhalen....

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 3, 2019 om 09:45
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@BRAINLESS: Fietsers mogen auto's alleen wettelijk (!) inhalen als er sprake is van een als fietspad aangegeven strook met doorgetrokken witte lijn.
Lees de verkeerswetgeving er nog maar eens goed op na. (Er is ook jurisprudentie te vinden m.b.t. fietsers die rechtsinhalen en een aanrijding veroorzaken. Het is wel zo dat indien een automobilist rechtsafslaat en fietsers de kans heeft geheven om rechts te worden ingehaald en dan een ongeluk gebeurt de automobilist aansprakelijk is. Toegegeven, het is lastig. Bovendien gaf ik nadruk aan het feit dat op weg met een maximale toegstane snelheid van 30 km/uur er vaak ook fietsers e.d. zijn die met grotere snelheid dan toegestaan rechts inhalen, feitelijk dubbel fout.
@NEODUTCHIO: ook voor u de tip om de verkeerswetgeving maar dan m.b.t. voorrangsverlening. Alls bij rotondes voor fietsers die de rotonde volgen en bij afslagen sprake is van het moeten geven van voorrang omdat daar haaientanden zijn geplaats en veelal ook nog een verkeersbord hebben afslaande automobilisten voorrang. Ik gaf al aan dat dan niet bij alle rotondes het zelfde is. Er zijn ook rotondes waar automobilsten als ze willen afslaan worden geconfronteerd met haaientanden voor het fietspad van de rotonde en dan hebben de fietsers voorrang.
De automobilist op de foto van Ts heeft hier voorrang!

ne
door neodutchio Aug 4, 2019 om 21:07
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De fietsers moeten voorrang verlenen aan het al verkeer op de rijstrook waar ze op willen rijden. Als een rotonde uit meerdere rijstroken bevind hoef je niet te blijven wachten tot de binnenste baan leeg is als jij de buitenste baan wil hebben. Zo ook in dit geval, de fietsers rijden op de buitenbaan, de auto's op de binnenbaan.

ne
door neodutchio - Aug 2, 2019 om 16:48
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Fietsers hebben een aparte rijstrook en moeten al het verkeer op die strook voor laten gaan als ze de rotonde op willen rijden. Zij hebben dus niets met auto's van doen. Vergelijk het met een rotonde met meerdere rijbanen. Iemand die de eerste afslag wil nemen heeft ook niets te maken met verkeer dat op de binnenbaan rijdt.
Zoals vermeld, aansprakelijk ben je nagenoeg altijd bij fietsers en schuldig in dit geval ook. U verlaat de rotonde en zal al het overige verkeer dat de rotonde blijft volgen (of ze nu al lang op de rotonde zitten of net pas) voor moeten laten gaan.

ro
door ron503 - Aug 2, 2019 om 17:49
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt me vrij simpel uit te leggen, het verkeer dat de rotonde nadert dient voorrang te verlenen aan het verkeer die zich op de rotonde bevindt. Eénmaal op de rotonde geldt de regel doorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer en u kunt niets anders dan rechtsaf de rotonde verlaten. Als u een afslag neemt dient u rekening te houden met alle verkeersdeelnemers die op de rotonde aanwezig zijn dus ook met voetgangers.

va
door vanlotjegetikt - Aug 2, 2019 om 17:49
809 Antwoorden / Vragen

Als fietser heb ik hier nog wel een advies voor. Automobilst steek je poot uit als je de rotonde verlaat. Dan zijn er geen misverstanden over wie wat gaat doen.

lo
door lovewinnie - Aug 2, 2019 om 17:50
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Al het verkeer op de rotonde gaat voor. Dus als fietser op fietspad fietst en u slaat af en rijdt hem van de fiets zit u ook echt fout

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 3, 2019 om 10:23
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@LOVEWINNIE, NEEN, als gezegd hiervoor, dat is afhankelijk van de verkeersaanduidingen bij de rotonde en volgens de foto die Ts toevoegde dienen fietsers voorrang te geven aan afslaande automobilisten. Ook voor u het advies: lees de verkeerswetgeving en dan vooral m.b.t. rotondes (zoals bijv. het verschil bij rotonde binnen bebouwde kom of daar buiten en nog een goed op na!

ne
door neodutchio Aug 4, 2019 om 21:09
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De fietser rijdt de rotonde op op het moment dat zijn rijstrook vrij is. Daarna is deze fietser doorgaand verkeer en zal al het afslaande verkeer voorrang moeten verlenen.

lo
door lovewinnie Aug 5, 2019 om 11:33
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen als fietser rotonde oprijdt moet hij stoppen (haaientanden) net als auto. Eenmaal al op de rotonde gaat verkeer die rotonde volgt voor op verkeer dat rotonde wil verlaten.
Fietser op rode fietspad op de rotonde gaat zeker te weten voor op het afslaan verkeer dat rotonde wil verlaten en niet anders

Magnum007
door Magnum007 - Aug 2, 2019 om 18:43
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Brains,

Het antwoord is ja.

Bij zo’n kleine rotonde moet je als bestuurder bij het afslaan de andere weggebuikers voor laten gaan,ook de voetgangers,die willen oversteken.

Wat echt gevaarlijk is,is als de verkeersregels worden veranderd zonder,dat dit met een bord is aangegeven:
Dit gebeurde mij bij een grote rotonde hier in Amsterdam bij de Havenstraat:op sommige afslagen heeft een bus voorrang:werd ik bijna “van mijn sokken gereden” op mijn bromscooter door een stadsbus.

Met andere woorden :goed uitkijken bij een rotonde.

r.kemperman
door r.kemperman Aug 3, 2019 om 10:43
423 Antwoorden / 4 Vragen

Grote kul.
Er staan borden langs de weg en verf op de weg
Alleen mensen letten er niet op omdat ze gewend zijn voorrang te hebben.
Staat echt goed en duidelijk aangegeven

Magnum007
door Magnum007 Aug 4, 2019 om 20:56
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Kemperman,

Daarom is de situatie bij de rotonde bij de Havenstraat zo gevaarlijk.
Als je jaren gewend bent voorrang te krijgen en plotseling de verkeersregels zijn veranderd,dan ontstaat een gevaarlijke situatie.
Natuurlijk leer je van je fouten en word je alterter na zo’n bijna ongeluk.

Maar de gemeente zou ook borden kunnen plaatsen met “verkeerssituatie veranderd”.

ekiem
door ekiem - Aug 2, 2019 om 19:28
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

De fietser is in het verkeer, evenals de voetganger, de zwakkere partij. Daardoor bent u gewoon "schuldig ". En aansprakkelijk volgens de wet.

Ekiem

ne
door neodutchio Aug 2, 2019 om 21:07
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Je hoeft niet schuldig te zijn om aansprakelijk gestelt te kunnen worden.

gerbera
door gerbera - Aug 2, 2019 om 21:41
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wat de TS nu feitelijk bedoeld is dat fietsers vanuit de weg met de haaientanden het fietspad op de rotond oprijden terwijl deze bij de volgende afslag (waar de auto staat) rechtsaf wil. Kan begrijpen dat, gelet op de korte afstand, het voor de bestuurder van de auto onoverzichtelijk kan worden maar deze dient de fietsers wel voorrang te verlenen.

me
door mein33 - Aug 3, 2019 om 10:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nu echter al paar x een kleine hartverzakking gehad, omdat ik bv de tweede afslag naar rechts wilde nemen en er dan met volle vaart vlak voor die afslag 1 of meer fietser(s) de rotonde opvliegen en je dan nog nét 2 sec hebt om boven op je rem te staan. Vraag: Mocht iemand zo’n fietser aantikken of rijden, ben je dan schuldig? Cq aansprakelijk?

Dit valt in de categorie "anticiperen". Zelfs als de fietser een verkeersovertreding begaat, dan nog wordt van de automoblist verwacht hier alert op te reageren.
Fietsers aantikken of aanrijden (wat is het verschil) en de automoblist moet, van een goede advocaat voorzien, maar proberen zijn onschuld aan te tonen en dat zal niet makkelijk blijken.

Kijk 10 keer goed in je spiegel en als je dan echt niets en niemand ziet,  "ogen dicht en op goed geluk de bocht om". ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 3, 2019 om 10:31
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Oh, oh,
ik moet mijn reacties in die zin herzien dat nu ik de foto nog een keer goed bekijk de automobilist hier inderdaad wel voorrang moet verlenen aan op de rotonde rijdende fietsers. Het gescheiden fietspad van de rotonde geldt hier als doorgaande voorrangsweg. Hier is dus wel duidelijk sprake van een rotonde binnen de bebouwde kom en wat ik meldde over afwijkende situatis is niet onterecht. Er zijn ook veel rotondes waar juist fietsers wel voorrang dienen te geven aan van de rotonde afslaand verkeer als dat als zodanig is aangegeven met haaientanden en borden. (Vooral bij rotondes buiten de bebouwde kom maar ik ken plaatsen waar dat ook binnen de bebouwe kom zo is, zij het dan, zeer verwarrend, niet eens bij alle rotondes.

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2019 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een fietser die van een zijweg de rotonde oprijdt, rijdt daar dus al een stukje voordat u wilt afslaan.
Als u dus een hartverzakking krijgt bij het afslaan, zit u te slapen in uw auto en hebt niet opgelet. Doorgaand verkeer heeft altijd voorrang boven afslaand verkeer.

gerbera
door gerbera - Aug 6, 2019 om 15:14
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Bijna ongelukken ondanks haaientanden

Dat "ondanks" in uw aanhef klopt niet. Als er van links op het fietspad niets aan komt mogen fietsers gewoon de rotonde oprijden.
Lijkt mij verder dat het bewuste punt overzichtelijk genoeg is zodat u de fietsers al op de zijweg kunt zien aankomen. En deze kunnen slechts een kant op nml rechtsaf in uw richting.