wa
door waerden Nov 19, 2005 om 14:27
Auto & vervoer

Bobine

Ik rij al vier jaar in een renault scenic automaat.

in die periode zijn alle bobine,s stuk gegaan en vervangen.

ook van de vervangen bobine,s zijn er al weer twee kapot gegaan.

Zijn er meer mensen die met dit probleem zitten en hoe is hun ervaring met de service van renault.

5529 29 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Nov 19, 2005 om 17:28
2308 Antwoorden / 28 Vragen

niet alleen bij ren maar ook bij audi.opel,citroen, etc. dit heeft niets met de afgelegde km te maken. de ontsteking word zwaar belast tegenwoordig. dit komt door de milj eisen , slechtere brandstof etc. de ionisatie spanning is ook al erg hoog omdat de elktrode afstand tegenwoordig al boven de 1 mm ligt. en dan bouwt men ook nog lpg in . dan is het nog zwaarder . de service van renault is in mijn ervaring gewoon goed maar ik denk dat bij veel mensen het akceptatie vermogen lager komt te liggen door de huidige economie.en eind garantie is eind garantie.  hopelijk heeft u iets aan mijn uitleg.succes,

hutch
door hutch - Nov 19, 2005 om 17:47
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Grindweg,

ik ben wel niet zo technisch, maar is het dan ook niet zo dat die boubine's daar tegen bestand moeten zijn of deze nou zwaar belast worden of niet. Het is toch wel een teken aan de wand, dat deze "om de haverklap" defect raken, of niet? Of is hier (mogelijk) sprake van: "de boubine's zo goedkoop mogelijk maken en hopen dat deze dingen de garantietermijn goed doorstaan, dan verdienen we er later nog wat aan". En hoezo "acceptatievermogen lager"? Dit merk maakt een auto met daarin een x-aantal snufjes, extra's enz. Dan mag de klant toch ook verwachten dat alles naar behoren werkt, of zie ik dat verkeerd?

Nog wat: eind garantie is absoluut geen eind garantie. Ik neem aan dat je alles m.b.t. de garantie toch ook een beetje volgt.

Gr. Hutch

grindweg
door grindweg - Nov 19, 2005 om 17:58
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hoi hutch het is een wonder dat ze nog zo lang heel blijven. de hoogspannings kabels hangen ook niet voor niets zo hoog en uit elkaar. overslag hoor je daar ook het knettert er vaak over . voor al als het regent. dan word een auto ook nog nat en warm dat is voor elektronica funest. de bobines van audi waren zo slecht dat er zelfs al auto's stil gestaan hebben ik heb ze zelf toen in duisland van de sloop gehaald. en wat die garantie betreft ben ik wel op de hoogte.maar dat is echt niet oneindig.en wie bepaalt de verwachte levens duur .er is al jurr pred over. van daar mijn verhaal groeten

hutch
door hutch - Nov 19, 2005 om 19:05
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Grindweg,

blijft mijn vraag c.q. stelling staan: dit is dus een bekend fenomeen, waarom doet de fabrikant hier dan niets aan? Is er dan helemaal niets aan te doen en waarom hebben bepaalde merken hier geen of bijna geen last van?

En hoezo: "nog zo lang meegaan"? Is 4 jaar dan zo lang voor een Renault (m.b.t. de boubine)? Ik heb al heel lang mijn rijbewijs (en ook auto's), maar ik heb nog nooit een defecte boubine gehad in mijn auto('s); heb dan ook nog nooit een Renault gehad, moet ik wel zeggen. En buiten dat, begrijp ik uit de vraag, dat de boubine('s) zelfs de 4 jaar niet eens halen (bij de Renault).....

Hutch

grindweg
door grindweg - Nov 20, 2005 om 00:20
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hutch alle auto's met een capacetieve ontsteking hebben er last van. let maar op van welke merken er in de niet originale kanalen verkrijgbaar zijn. als er geen omzet in zit begonnen zij er niet aan. dus bij zeer veel merken. het is tegen woordig niet alleen het voltage maar ook het amperage. dus ook de temperatuur. daarom ook de ontstekings cassete op de bougies recht streeks. ook emk van zelfinductie te voorkomen die altijd tegen gesteld is.hopelijk heb je iets aan mijn verhaal.groeten. ps het beter construeren word aan gewerkt door de fabrikanten

hutch
door hutch - Nov 20, 2005 om 13:16
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Grindweg,

ik geloof je op je woord wat je allemaal geschreven hebt, zo technisch ben ik niet. Wat is een capacitieve ontsteking? Volgens mij hebben de meeste auto's tegenwoordig een elektronische ontsteking, is dit hetzelfde offe..... heeft dit met elkaar te maken? Tegenwoordig is het al bijna zo erg (ok, iets overdreven) dat als er iets defect raakt, bijna het hele moterblok vervangen moet worden... Hoe lang duurt het nog voordat we een "weggooi-auto" kunnen kopen, net zoals een weggooi-camera".

Gr. Hutch

grindweg
door grindweg - Nov 20, 2005 om 19:45
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hutch een inductieve ontsteking word veelal door een onderbreking aangestuurd. bij een capacitieve ontsteking door een stuur singnaal. de spanning die men dan opwekt ligt kilovolts hoger als bij een inductieve ontsteking. ook het amperage.

te
door techneut_1 - Nov 22, 2005 om 21:33
83 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Grindweg,

Een flinke partij moeilijke woorden gebruiken klinkt voor een Renault-klant misschien wel duur, maar vertel eens wat het ermee te maken heeft??:

"ook emk van zelfinductie te voorkomen die altijd tegen gesteld is"

en ook "ionisatie"

Ben heel benieuwd

Ik rij gelukkig diesel, en heb niets met deze

Kwalitatief Uitermate Teleurstellende troep te maken.

grindweg
door grindweg - Nov 22, 2005 om 21:56
2308 Antwoorden / 28 Vragen

noemt u zich techneut of bent u er een.dat laatste niet denk ik anders begreep u het wel want het is gewoon automonteurs taal. ionisatie spanning  is se spanning die nodig is om de lucht te ioniseren (geleidend maken) tussen de elctrode en de massa punt. die spanning is veel hoger als de tijd die de vonk duurt. hopelijk heeft u iets aan mijn uitleg.

grindweg
door grindweg - Nov 22, 2005 om 22:00
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een emk van zelf induktie is een stroom die tegen de stroomrichting ingaat. dus eigenlijk tegen werkt. om elke geleider heb je een induktie trek de stekker van de tv er uit terwijl hij aan staat en dan zie je vaak een vonk dat is het bewijs als het nog niet begrijpt kijk dan eens in  techn boek

grindweg
door grindweg - Nov 22, 2005 om 22:02
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dan heeft u een audere diesel want die zit tegen woordig ook overvol met elktronica.

te
door techneut_1 - Nov 23, 2005 om 20:47
83 Antwoorden / 15 Vragen

Er zit in iedergeval niet een bobine (of vier) in die stuk gaat.

te
door techneut_1 - Nov 23, 2005 om 20:51
83 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb toch heel sterk de indruk dat er gedeelten van de elektriciteitsleer zijn die niet helemaal goed begrepen zijn. Dit is wel een heel sumiere uitleg over een (tegen) EMK (Elektro Motorische Kracht)

Nee, ik ben geen techneut, ik ben docent elektrotechniek.

En nee, ik gan het hier NIET uitlggen, want dat is iets teveel werk.

te
door techneut_1 - Nov 23, 2005 om 20:53
83 Antwoorden / 15 Vragen

Een spanning die hoger is dan de tijd die hij duurt??????

grindweg
door grindweg - Nov 23, 2005 om 21:14
2308 Antwoorden / 28 Vragen

geachte techneut een heden daagse ontsteking heeft een rijtje vonken die een aantal milsec duuren. de spanning na de ionistie dus tijdens het vonken is enkele kilovolts lager. ook bij de dis ontsteking. kijk maar eens op het beeld van een ossilusscoop. kijk naar de vonkvormings lijn en de tijds lijn en u ziet het dan zelf . er zijn ook bobines die de vonk in de arbeids slag geven en op een andere cil tijdens de uitlaat slag. ver war die beelden dus niet

te
door techneut_1 - Nov 23, 2005 om 22:15
83 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Grindweg,

U bent ongetwijfeld een zeer goed monteur, en u weet er ook heel veel van, maar uileggen gaat u nog niet zo goed af, ik snap er nog steeds niets van. "een spanning die hoger is dan de tijd die ze duurt"

Je kunt er net zoveel scopen aanhangen als u wilt, maar hier klopt iets niet.

Geeft niet, doe maar geen moeite meer, ik heb het niet zo op auto-elektronica.

hutch
door hutch - Nov 23, 2005 om 23:40
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Heren techneuten,

zullen we een beetje nederlands blijven praten, dank u. Ik zie hier woorden voorbij vliegen, waarvan ik het bestaan niet eens wist.

Ik vraag me af of dhr./mevr. Waerden er iets van snapt; ik in ieder geval niet. Het is hier ook niet de bedoeling om mijn technisch begrip van een boubine op te hevelen naar uw niveau.

Gr. Hutch

te
door techneut_1 - Nov 24, 2005 om 20:51
83 Antwoorden / 15 Vragen

Sorry Hutch,

Van mij heeft u geen last meer.

Vr Gr Techneut

grindweg
door grindweg - Nov 24, 2005 om 21:12
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het is niet mijn bedoeling om moeilijk te doen. ook niet om iemand voor jan met de korte .  helpen is mijn bedoeling soms word het wel eens verkeerd opgevat.

hutch
door hutch - Nov 24, 2005 om 22:45
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Techneut en Grindweg,

het is ook niet negatief bedoeld hoor. Je moet het meer lezen met een knipoog. Twee niet-techneuten kijken hoe 2 (wel) techneuten een boubine uit elkaar halen en daar allerlei technische woorden uittrekken, waarvan ik eerst dacht: heej, die zitten elkaar uit te schelden; maar blijken de woorden, achteraf, technische begrippen te zijn....

Zie dit ook met een ..... knipoog [;)]

Gr. Hutch

ms
door msenic - Nov 11, 2007 om 12:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nu een zelfde probleem een senic 1.6 op gas uit 11-2001 150K na de orginele set in 2003 de komplete set van 4 moeten vevangen en nu 06-2007 weer dus reeds 12 bobines verbruikt/ingebruik.

Heb nu een rekening niet betaald en een conformiteitseis klacht bij Renault Nederland ingedient en bij de dealers (Stam utrecht en amersfoort) hun eerste reactie was "verevelend maar dit valt buiten de garantie" terug gemeld over wetgeving mbt de conformiteitseis die in dit soort gevallen de garantie overruled, ik wil kijken of ik ze zover krijg om gewoon hierin mee tegaan en de kosten rond de €398,00 te vergoeden zoniet dan stuur ik het door aan mijn rechtsbijstand verzekering, waarmee ik onder deze eis reeds vaker (GSM contracten) succes heb behaald, geluk is misschien het relatief kleine bedrag voor bedrijven, dat ze hierdoor sneller schiken, omdat een juridische procedure ze snel meer kost ongeacht de uitslag.

Hoe is het bij u afgehandeld?

mvg marcel agterberg

md
door mdaoud - Mar 8, 2008 om 13:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ook  heb een soortgelijk probleem met het vervangen van de bobines op mijn Renault Scenic 2004. Mijn overbuurman heeft ook een Renault Sceneic 2003 met hetzelfde probleem. Hij ook moest alle 4 bobines laten vervangen, ook bij 60000 kilometer. Op deze site vind je nog meer mensen met hetzelfde probleem. Ik begrijp dat het typisch is voor Renault wagens bij 50000 tot 70000 kilometer:

http://www.auto.nl/forum/listmessages/929

Ik ben nu bezig met de importeur om te kijken of zij mij tegemoet komen in de kosten.

Ik laat het nog weten.

henson
door henson - Mar 8, 2008 om 14:12
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo,

Heb heel vroeger ook eens last gehad van defecte bobine's , nog in de tijd van VW Golf I. Heb toen een zwaardere bobine erin laten zetten en had daarna geen problemen meer. Misschien is er voor uw type auto ook een zwaardere uitvoering verkrijgbaar.

Henson

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 8, 2008 om 14:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag mdaoud,

Verwart u niet bobine met bougie?

Van bobine zit er maar 1 in een scenic en bougies 4!

@ grindweg:
Als men hier meepraat is het wel handig dat men weet waar men over praat.

Ik heb een stuk of 10 Opels gereden, vanaf nog vóór de tijd dat de Bosch 9 volt bobines daarin geplaatst werden, tot ver daarna, nu nóg. Nog NOOIT last met defecte bobines gehad! En voorwaar, ik heb er niet weinig in gereden: jaren van 80000 km, alleen zakelijk. Daar mag je nog zo'n 10000 privé bij optellen. Met m'n voorlaatste Opel reed ik meer dan 400000km, OP LPG! De huidige heeft er ook al weer 261000 km op, MET LPG!
Vanaf 1979 rijd ik LPG. Om LPG te ontsteken heb je inderdaad een hogere ionisatiespanning nodig. Toch zet ik mijn bougies niet verder dan 0,7 mm. Als er problemen met die bobine's waren, dan zeker bij LPG rijders.

Één Renault heb ik gereden, 156000km in 2,5 jaar. Wat een ellende, wat een onderhoud en spontane gaten in de carrosserie. Wat een rot-dealer! Ik was gelijk genezen! Maar ook met die Ren. nooit last met bobine, wel met ontsteking/koud starten.
4 Fiats gehad, wel start-, maar nooit bobineproblemen.

Grindweg, in dat verhaal van die ontstekingsmethoden zou ik toch andere benamingen inpassen, anders dan lijkt het er toch op dat je het niet begrepen hebt. Daar heeft techneut een punt.

Ik heb de overgang van mechanische (onderbreker) ontsteking naar (zelfbouw)elektronische ontsteking meegemaakt.
Ben aggregaatmonteur, el. techn. installateur, elektronicus, computertechnicus én meer dan 30 jaar gelicenseerd radio-zendamateur. Je moet ons dus niet wat wijs proberen te maken.

Over mechanische autoproblemen heb je prima bijdragen!

Áls ik Scenic-rijder zou zijn, zou ik op een Scenic-forum medestanders zien te vinden, als die bobineproblemen daarbij zo vaak voor komen. Dat is voor een Otto-motor niet normaal, mogelijk bij Scenic wel.

Met elkaar kun je de importeur aanpakken. Als je individueel naar de garage/importeur gaat "hebben ze daar nooit last mee gehad".
Nee, logisch: veel omzet maken in bobines is winst, geen last voor de garagehouder.

Hardware ERror MAN. (Wil ook altijd precies weten hoe het zit.)

md
door mdaoud - Mar 8, 2008 om 16:52
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dag hrdwerrorman,

bedankt voor de bijdrage! Een Scenic, Megane en andere Renault-merken hebben tegenwoordig 4 bobines, een bobine per bougie. Gelukkig maar dat het zo is want als een kappot gaat dan kun je nog even blijven rijden. Ik ben zeker content met mijn Scenic maar dit soort dingen vind ik dus vervelend want de auto is iets ouder dan 3 jaar met 55000 kilometer op de teller. Je verwacht dus niet dat je nu al alle 4 bobines (ca. 400 Euro) moet gaan vervangen. Als een kappot gaat dan is dat misschien een ongelukje maar als je alle 4 moet gaan vervangen dan vind ik dat heel verdacht

De bougies die in de auto zitten zijn platinum en dus mogen worden vervangen bij 120000 kilometer.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 8, 2008 om 17:03
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag mdaoud,

Heee, daar kijk ik van op! Wat een verkwisting! 4 bobines. Dat heet zeker vooruitgang.

Sorry, als ik verkeerde indruk bij u heb gewekt.

Ik snap wel dat de motor beter door een computer te managen is met 4 afzonderlijke ontstekingen, maar dat kan je ook voor de voeten gaan lopen.

Enfin, zoek medestanders met dit Scenic probleem.

Succes.

Hardware ERror MAN.

grindweg
door grindweg - Mar 8, 2008 om 17:24
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de bobines worden op het ogenblik al geleverd ook via andere kanalen voor ongeveer 40 euro per stuk het monteren is een schroef los en weer vast en met een stekker het zelfde. en ik blijf er bij dat veel meer merken er last van hebben want wij verlenen service aan div merken het is een algemeen probleem wat ook door milj eisen versterkt word. de mensels voor verbranding worden steeds armer. en hoe gek of het ook klinkt een armer mengsel ontsteekt nou een maal moeilijker. dus de ionisatie spanning ligt al veel hoger { dit is de spanning die nodig is om de lucht spleet bij de bougie geleidend te maken zodat de verbranding ingeleid word]  dus worden er aan een bobine steeds zwaardere eisen gesteld onder steeds moeilijkere omstandigheden denk aan een hogere temp door slechtere koeling etc . dan snapt u voor wat voor problemen de fabrikanten hebben . overigens zit er op nieuwe een jaar garantie. hopelijk komt er wat meer licht nu op de zaak. het is echt geen onwil van de producenten . als iemend de fabrikant kan verbeteren is die persoon morgen binnen.

bobmalooga
door bobmalooga - Mar 8, 2008 om 17:52
229 Antwoorden / 7 Vragen

Dit type bobines gaat stuk omdat ze boven op de cilinderkop (direct boven de bougie) worden geplaatst.
Het wordt daar erg heet en de bobines zijn gegoten in kunststof.
Door de hitte komen er bartsjes in het kunststof, dat trekt weer vocht aan en vervolgens slaat de bobine door.
Dit is een probleem waar alle merken die deze "Coil On Top" bobines gebruiken last van hebben.

grindweg
door grindweg - Mar 8, 2008 om 18:04
2308 Antwoorden / 28 Vragen

bij o.a  ren helpt de afdek kap over de motor wel iets tegen vocht maar regel matig staat er in de schacht  toch water of condens dat zorgt wel voor overslaan. er word dan ook altijd als het goed is een speciaal soort vet op de bougies gesmeerd en ik bedoel nu niet op de schroef draad. en zoals ik schreef o.a de temp wisseling etc