pino123
door pino123 Sep 3, 2011 om 00:42
Auto & vervoer

Boete in Italië

Ik heb een terechte boete gehad in Bologna. Aangezien het erg heet was, heb ik mijn auto midden in het centrum geparkeerd om daarna de stad te bezoeken. Parkeerplekken hadden gele of blauwe belijning, aangezien de borden allemaal in het Italiaans waren geschreven heb ik aan een Italiaanse dame gevraagd of ik hier mocht parkeren en in welke vakken dan. Volgens haar mocht ik in de blauwe vakken parkeren, mits ik betaalde. Dit heb ik ook netjes, helaas bleek bij terugkomst toch een boete van €39,-- te liggen onder mijn voorruit. Aan een andere dame gevraagd waarom ik een boete had gekregen, zij gaf aan dat alleen vergunninghouders en inwoners van Bologna daar mochten parkeren. Achteraf best vervelend, als je weet dat de politie naast de parkeerplaats staan en je eigenlijk niet inlichten, maar oké, moet zelf ook opletten.

De boete bestond uit een Italiaans gedrukt A4, waarop ik denk ik te kunnen lezen dat ik naar een website moet om deze te kunnen betalen. Nu kwam laatst in het nieuws dat boetes uit het buitenland via het 'centraal justitieel incasso bureau' geïnd worden. Geen probleem als ik hem krijg zal ik deze betalen, maar.... Daarnaast vernam ik ook via het nieuws dat boetes uit het buitenland bijna niet geïnd worden via de hiervoor genoemde fraaie instantie. Iemand ervaring met dit soort boetes uit Italië? Worden deze daadwerkelijk geïnd? ik hoor het graag.

22189 20 Rapporteer

ee
door eendracht_1 - Sep 3, 2011 om 00:49
30 Antwoorden / 0 Vragen

Zie hier de site van de ANWB

Met een link naar: 'Gevolgen van niet betalen van boete'

Wat zijn voor u de gevolgen als u de verkeersboete niet betaalt? Bestaat er een kans dat u in Nederland problemen krijgt?
Inning boete in Nederland

Voorlopig is het nogal ingewikkeld om Italiaanse boetes in Nederland te innen. Dat gebeurt dus maar zelden. Zowel Italië als Nederland hebben een Europees besluit getekend dat wederzijdse inning makkelijker maakt. Maar Italië heeft dit besluit nog niet in de eigen wetgeving opgenomen. Als Italië ook het besluit opneemt, kan het Nederlandse CJIB ook deze verkeersboetes innen.
Problemen in Italië

Betaalt u de Italiaanse boete niet, dan wordt dit wel geregistreerd. De kans bestaat dan ook dat bij uw volgende bezoek aan Italië dit voor problemen zorgt. Bij staandehouding kan de Italiaanse politie u dwingen alsnog het boetebedrag te betalen.

nb
door nbw - Sep 3, 2011 om 02:12
521 Antwoorden / 24 Vragen

Wat een rare vraag. Je hebt een boete gekregen en je hebt rondgevraagd en die boete was terecht. Achteraf. Nu wens je hier te horen of het niet betalen of ontvangen consequenties kan hebben. Natuurlijk heeft dat gevolgen. Betaal gewoon Rekeningnummer op A4

vladja
door vladja - Sep 3, 2011 om 10:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als je een volgende keer in Italie aangehouden wordt, kan de boete flink opgelopen zijn. Een nachtje cel is ook niet uitgesloten, omdat ze de zaak nog verder moeten uitzoeken. Iemand in de cel kan niet weer de benen nemen.

Of ze nemen zolang de auto in beslag en sta je met de reizigers langs de kant van de weg met of zonder je koffers.

Vladja

robert11
door robert11 - Sep 3, 2011 om 11:15
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=nbw schreef op zaterdag 3 sep 2011, 02:12]Wat een rare vraag. Je hebt een boete gekregen en je hebt rondgevraagd en die boete was terecht. Achteraf. Nu wens je hier te horen of het niet betalen of ontvangen consequenties kan hebben. Natuurlijk heeft dat gevolgen. Betaal gewoon Rekeningnummer op A4

beste nbw, TS wil wel betalen hoor. Maar hier is de vraag of CJIB wel of niet het bedrag innen of niet!
Volgens eendracht zal sowieso betaal moeten worden, en de vraag is hij die moet betalen volgens de A4 brief of anders. Beter weten, zou ik niet graag 2 keer de boete betalen zoals ik een boete heb betaald in Nederland voor te hard rijden in Duitsland, de boete correct betaald en op tijd volgens de banknummer van Duitsland, en alsnog een aanslag krijgt van CJIB over niet betaalde boete!
Consequentie van niet betalen is al door vladja beantwoord!

rj
door rjw - Sep 3, 2011 om 11:35
3238 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=robert11 schreef op zaterdag 3 sep 2011, 11:15]

beste nbw, TS wil wel betalen hoor. Maar hier is de vraag of CJIB wel of niet het bedrag innen of niet!
Volgens eendracht zal sowieso betaal moeten worden, en de vraag is hij die moet betalen volgens de A4 brief of anders. Beter weten, zou ik niet graag 2 keer de boete betalen zoals ik een boete heb betaald in Nederland voor te hard rijden in Duitsland, de boete correct betaald en op tijd volgens de banknummer van Duitsland, en alsnog een aanslag krijgt van CJIB over niet betaalde boete!
Consequentie van niet betalen is al door vladja beantwoord!

Gelukkig zijn de Duitse boetes zo laag dat zelfs als wij dubbel betalen het nog niet veel is. Pas een bekeuring van 10 euro gekregen omdat ik 70 reed waar 50 het maximum was....

pino123
door pino123 - Sep 3, 2011 om 12:30
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=nbw schreef op zaterdag 3 sep 2011, 02:12]Wat een rare vraag. Je hebt een boete gekregen en je hebt rondgevraagd en die boete was terecht. Achteraf. Nu wens je hier te horen of het niet betalen of ontvangen consequenties kan hebben. Natuurlijk heeft dat gevolgen. Betaal gewoon Rekeningnummer op A4

Als er inderdaad een rekeningnummer op staat..... Maar dat staat er niet op, als je namelijk mijn verhaal even goed gelezen had, staat er dat ik naar een website moet gaan (zeker weten doe ik het niet want het staat in het Italiaans).

@Vladja, ik begrijp de consequenties van niet betalen, maar ik neem aan dat ik de boete krijg thuis gestuurd. Voor hetzelfde geldt dat een grappenmaker zo'n boete van je voorruit afhaalt, zodat we niets weten. Krijg ik de boete thuis, zal ik deze natuurlijk betalen.

Wat ik begrijp is dat ik een korting zou krijgen indien ik de boete direct via internet had betaald. Het wordt dus afwachten wanneer ik de boete gewoon op mijn deurmat vind. Deze zal ook betaalt worden.

Betaal ik deze niet Vladja, dan kan ik gewoon een incassobureau op mijn stoep verwachten aangezien dit via de EMo geregeld zal gaan worden.

Dit haal ik van de site ANWB af:

Boete via politie
Een enkel politiekorps (bijvoorbeeld Pisa) maakt geen gebruik van EMO. Dan krijgt u de brief van het politiekorps zelf. Voor de termijnen en de procedure maakt het geen verschil.
Verzoek tot betaling
In de (Engelstalige of Nederlandstalige) brief staat aangegeven welk bedrag u moet betalen en welke overtreding u hebt begaan. Bij een overtreding voor het rijden in een verboden zone staat de volgende overtreding vermeld: ‘The vehicle circulated in limited traffic area without authorization’.
Volgens de Italiaanse wetgeving moet de boete verstuurd zijn binnen 360 dagen nadat de overtreding bekend is. Bij huurauto’s gaat die termijn lopen op het moment dat de verhuurder uw gegevens heeft doorgegeven aan de autoriteiten.
Betaling
Direct betalen via internet betekent dat daarmee de kous af is. U krijgt dan een korting: de boete is dan slechts de helft van het normale boetebedrag.
Betaalt u niet of niet binnen de termijn? Dan wordt de normale boete in rekening gebracht.

We wachten gewoon lekker af en is dat ding niet binnen 365 dagen op mijn deurmat... Dan hebben ze pech.

to
door tobenja - Sep 5, 2011 om 13:01
16 Antwoorden / 0 Vragen

mijn man had een boete gehad in Amerika van $150 in een afgelegen dorp..jaja..
ook daar is de Amerikaanse police te vinden hoor...

na ongeveer 2 weken lag er een brief in de bus met hoe te betalen...uiteraard
meteen gedaan via creditcard...

dus misschien dat U ook even moet wachten op een brief...

pino123
door pino123 - Sep 5, 2011 om 13:39
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet niet wie er zo aan het vinken is, maar ik ben het i.i.g. niet! In ieder geval bedankt voor alle antwoorden.

@Tobenanja,

We wachten af, wat er binnenkomt!

donna53
door donna53 - Sep 5, 2011 om 15:44
98 Antwoorden / 10 Vragen

Als je niet binnen die 365 dagen naar Italië gaat, zou je kunnen wachten, ja. De boete wordt dan wel hoger omdat je niet via internet direct betaald hebt. Maar dat is het risico natuurlijk.
Ik zou in het vervolg maar inlichtingen over het wel of niet mogen parkeren vragen aan zo'n agent als zij idd. ''naast'' de parkeerplaats staan zoals je schrijft.
Als je het vraagt zijn ze uiterst behulpzaam is mijn ervaring.
Dan weet je in ieder geval zeker of het wel of niet is en loop je geen risico op een bon.

zerlina
door zerlina - Sep 5, 2011 om 18:46
19 Antwoorden / 0 Vragen

Ze hebben vijf jaar de tijd om die boete te innen, Met de huidige jacht op geld van de gemeentes heb je zeer grote kans die boete te moeten betalen, maar dan wel verdubbeld of verdrievoudigd omdat je niet binnen de 60 dagen van de datum vam het pv betaald hebt. Ik woon in Italië. Wees wijs:-))

diumenge
door diumenge - Sep 5, 2011 om 19:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je een scanner hebt, even het A4 inscannen naar pdf en dan via Google Translate / vertaal een document het document vertalen, dan weet je tenminste wat er staat en wat je moet doen.

pino123
door pino123 - Sep 5, 2011 om 20:32
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=zerlina schreef op maandag 5 sep 2011, 18:46]Ze hebben vijf jaar de tijd om die boete te innen, Met de huidige jacht op geld van de gemeentes heb je zeer grote kans die boete te moeten betalen, maar dan wel verdubbeld of verdrievoudigd omdat je niet binnen de 60 dagen van de datum vam het pv betaald hebt. Ik woon in Italië. Wees wijs:-))

Ze hebben geen vijf jaar, ze hebben 365, dagen, zoals je er boven kan lezen. En ik wil best wel betalen, mits ik een boete in mijn brievenbus vind ;)

[quote=donna53 schreef op maandag 5 sep 2011, 15:44]Als je niet binnen die 365 dagen naar Italië gaat, zou je kunnen wachten, ja. De boete wordt dan wel hoger omdat je niet via internet direct betaald hebt. Maar dat is het risico natuurlijk.
Ik zou in het vervolg maar inlichtingen over het wel of niet mogen parkeren vragen aan zo'n agent als zij idd. ''naast'' de parkeerplaats staan zoals je schrijft.
Als je het vraagt zijn ze uiterst behulpzaam is mijn ervaring.
Dan weet je in ieder geval zeker of het wel of niet is en loop je geen risico op een bon.

Ik geloof best dat ze behulpzaam zijn, daar gaat het niet om, ik had het aan een Italiaanse dame gevraagd, vandaar.

donna53
door donna53 - Sep 5, 2011 om 23:32
98 Antwoorden / 10 Vragen

Ik geloof best dat ze behulpzaam zijn, daar gaat het niet om, ik had het aan een Italiaanse dame gevraagd, vandaar.

Ja, dat had ik al gelezen. Het was ook een advies om een volgende keer het aan een agent te vragen i.p.v. een foutief advies van zo'n dame.

nb
door nbw - Sep 6, 2011 om 02:34
521 Antwoorden / 24 Vragen

Ergo ik was ietwat voorbarig. Blijkbaar is de vraag nu.Komt het boetegeld wel daar terecht als bedoeld of is het sponsorren van oplichting? Je erkend je stomme onbedoelde overtreding in ver weg Italie maar twijfeld over de geldigheidheid ervan.

Mijn eerdere reactie was wellicht naief. Maar als ik in ons land een bekeuring krijg betaal ik.Rij ik in het buitenland en doe daar iets fout betaal ik. Heb 60.000 miles in USA gereden.. Doe je daar gekke dingen of probeer je uit te komen voor een penalty fine van een andere state moet je vooral daar niet terugkomen. 1 tot 5 jaar zonder pardon.Parkeerbon is niet zo erg.1-2 maand als je geen geld hebt of niet betaald.

ma
door marop - Sep 6, 2011 om 10:27
6 Antwoorden / 1 Vragen

het principe is eenvoudig, wat je zelf ook stelt: ik ben fout geweest, dus moet betalen. Jammer dat je onvolledige info hebt gekregen, maar bij een volgende trip (met de auto) naar het buitenland zou ik me bij hetzij de ANWB hetzij via internet informeren naar de mogelijk afwijkende verkeersregels (waaronder ik in dit geval bedoel: parkeerregels = gebruikte borden, tekens en andere aanduidingen etc). Je kunt dit natuurlijk heel practisch ook bij de lokale politie in het buitenland doen, scheelt je toch een leuk vakantiecentje ?
Met betrekking tot incasso via het CJIB en al dan niet eerste een brief vanuit het buitenland krijgen: dit wordt Europese regelgeving, je komt er geheid niet onderuit om -al dan niet in een relatief verre toekomst- je boete van dit jaar te betalen !
Informeer eens bij het CJIB, Postbus 1794, 8901 CB Leeuwarden, stuur een copie van de bekeuring mee en vraag of zij misschien kunnen helpen. Misschien hebben zij wel vertalingen liggen?
Succes, MarOp

sn
door snafu - Sep 6, 2011 om 14:06
8 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou het gewoon negeren en afwachten of CJIB er mee komt.

Indien niet (daar reken ik wel op) is het risico alleen:
1) Ooit weer Italie binnenkomen; openstaande boete betalen : Dit is ALLEEN als het vergrijp a) ernstig (lees duur) is en b) het sowieso door de nationale politie/OvJ is geregistreerd ... aangezien het door de lokale stads politie mbt gemeente regels (maw het is een lokale gemeente belasting!) is geregistreerd , schat ik in dat er niets loos is.

2) Zolang er geen vervolgbrief uit italie komt met verhoging op verhoging ...laat het op zn beloop. Stel je komt weer in Bologna en je wordt daar weer eens aangehouden, dan wellicht die boete uit het verleden betalen ZONDER extra onkosten.

3) Let wel JIJ kent geen italiaans. Dus van jou kan niet geeist/verwacht worden dat je deze brief überhaupt begrijpt. Je hebt het weggegooid omdat je meende het was een reclame folder over pizzarestaurants of zo.
(echt waar, zo werken internationale advocaten ook: zonder vertaling werkt NIETS).
Vanwege vertalingskosten zullen de italianen NOOIT de brief in het nederlands (want je kent natuurlijk ook geen engels ) vertalen.
Daarvoor is er die afspraak met het CJIB..komt er niks, dan is er ook niks.

pino123
door pino123 - Sep 6, 2011 om 17:50
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=nbw schreef op dinsdag 6 sep 2011, 02:34]Ergo ik was ietwat voorbarig. Blijkbaar is de vraag nu.Komt het boetegeld wel daar terecht als bedoeld of is het sponsorren van oplichting? Je erkend je stomme onbedoelde overtreding in ver weg Italie maar twijfeld over de geldigheidheid ervan.

Mijn eerdere reactie was wellicht naief. Maar als ik in ons land een bekeuring krijg betaal ik.Rij ik in het buitenland en doe daar iets fout betaal ik. Heb 60.000 miles in USA gereden.. Doe je daar gekke dingen of probeer je uit te komen voor een penalty fine van een andere state moet je vooral daar niet terugkomen. 1 tot 5 jaar zonder pardon.Parkeerbon is niet zo erg.1-2 maand als je geen geld hebt of niet betaald.

Ten eerste betitel ik mijn overtreding niet als stom, daarnaast twijfel ik ook niet over de geldigheid ervan, waar jij dat leest is mij een compleet raadsel. Verder probeer ik ook niet onder mijn boete vandaan te komen, ik snap niet waar je deze informatie vandaan haalt, kennelijk hoor je stemmen in je hoofd, maar ik kan je verzekeren, ik ben het niet! Wat ik aangeef, is dat de boete terecht is, maar ik deze inderdaad gewoon netjes op mijn deurmat verwacht, of niet soms? Of ga jij blindelings naar een website om daar iets te betalen. Het enige wat ik verwacht is een acceptgiro en een betaalrekening waar het gestort kan worden.

@Donna, verder doet het er niet echt toe, gebeurd is gebeurd, eigen fout, helaas. Ach ik lig er niet echt heel wakker van, vroeg mij alleen af of boetes vanuit het buitenland daadwerkelijk geïnd worden en hoe dat gaat gebeuren, wat voor tijdsbestek etc. etc.

donna53
door donna53 - Sep 6, 2011 om 18:40
98 Antwoorden / 10 Vragen

Op alle goed bedoelde adviezen heb je commentaar. Als je je niets wilt aantrekken van de adviezen waarom open je dan dit topic?
Je hebt duidelijk al je eigen idee erover dus waarom dan nog om inlichtingen vragen?
En je antwoord op nwb is gewoon onbehoorlijk.

pino123
door pino123 - Sep 6, 2011 om 20:35
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=donna53 schreef op dinsdag 6 sep 2011, 18:40]Op alle goed bedoelde adviezen heb je commentaar. Als je je niets wilt aantrekken van de adviezen waarom open je dan dit topic?
Je hebt duidelijk al je eigen idee erover dus waarom dan nog om inlichtingen vragen?
En je antwoord op nwb is gewoon onbehoorlijk.

Ik vraag om inlichten betreffende de afhandeling van de boete, dat is wat ik feitelijk vraag. Dat ik de boete zal moeten betalen staat als een paal boven water, verder wordt er aangegeven, dat ik kennelijk twijfel over de geldigheid, mijn vraag is dan, waar ik dat aangeef, nergens geloof ik. Als ik naar het antwoord van Snafu, marop, diumege, Robert en vladja kijk, zie ik inderdaad antwoorden die ter zaken doende zijn. Hartstikke goed bedoeld de adviezen van de rest, bedankt, zo is het niet bedoeld.

Alleen van NBW krijg ik een beetje jeuk, de eerste reactie is:

Wat een rare vraag. Je hebt een boete gekregen en je hebt rondgevraagd en die boete was terecht. Achteraf. Nu wens je hier te horen of het niet betalen of ontvangen consequenties kan hebben. Natuurlijk heeft dat gevolgen. Betaal gewoon Rekeningnummer op A4

Wat een rare vraag, de vraag is niet raar, ik vraag alleen hoe het afgewikkeld wordt met de huidige berichtgeving.

De volgende berichtgeving is:
Blijkbaar is de vraag nu.Komt het boetegeld wel daar terecht als bedoeld of is het sponsorren van oplichting? Je erkend je stomme onbedoelde overtreding in ver weg Italie maar twijfeld over de geldigheidheid ervan.

Ik geloof niet dat ik enkele aanleiding geef betreffende de geldigheid, of betreffende wel of niet een stomme overtreding is. Het doet ook niet ter zake voor mij. Vandaar, en goed bedoelde adviezen zijn altijd welkom.

donna53
door donna53 - Sep 7, 2011 om 18:08
98 Antwoorden / 10 Vragen

Okay, zand erover! Of spaghetti in dit geval.