Pa
door Parkeerder Apr 9, 2018 om 13:14
Auto & vervoer

Boete voor parkeren tijdens officiele feestdag?!

Afgelopen goede vrijdag heb ik geparkeerd in Amsterdam zuid. Op de automaat stond zon- en feestdagen gratis parkeren. Via https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen zag ik dat goede vrijdag een officiele Nederlandse feestdag is.
Toch heb ik een naheffing gekregen en op de site van de gemeente Amsterdam zie ik nu dat goede vrijdag niet vermeld staat als feestdag.
Ik kan natuurlijk bezwaar maken maar als ik kijk naar dit artikel: https://www.ad.nl/rotterdam/parkeerbonnen-wekken-irritatie-op-koningsdag~a419d04f/ lijkt het alsof gemeentes zelf mogen bepalen wat wel- en wat niet 'feestdagen' zijn. Heeft mijn bezwaar daadwerkelijk kans? En klopt het dat ik moet betalen om het voor te laten komen als mijn bezwaar wordt verworpen?

16571 16 Rapporteer

simon55
door simon55 - Apr 9, 2018 om 13:21
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, u moet dokken. Nog even en we hoeven niet te betalen op maandag wasdag, woensdag gehaktdag , witte donderdag , goede vrijdag, zwarte zaterdag , zondag rustdag. Maar wat is dinsdag eigenlijk voor dag ?

n Normale doordeweekse dag of iets anders ?

ma
door maarten heest Apr 9, 2018 om 14:12
463 Antwoorden / 0 Vragen

Lees de vraag nog eens rustig door.

ma
door malhy2 Apr 11, 2018 om 18:09
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ja en neem een ritalinnetje.

Cookies
door Cookies - Apr 9, 2018 om 13:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel, dan heb je toch het antwoord op je vraag?

Toch heb ik een naheffing gekregen en op de site van de gemeente Amsterdam zie ik nu dat goede vrijdag niet vermeld staat als feestdag.

Topantwoord

emcede
door emcede - Apr 9, 2018 om 13:27
960 Antwoorden / 4 Vragen

U zult moeten nagaan wat er PRECIES op de automaat stond. Stonden daar ook datums of namen van de feestdagen? Dan vist u achter het net. Maar als er alleen 'feestdagen' stond zou het een poging waard zijn. De Rijksoverheid vindt Goede Vrijdag een officiële feestdag. Als de gemeente anders wil bepalen dan zullen ze dat op de automaat moeten zetten.

pe
door peentjes - Apr 9, 2018 om 13:48
421 Antwoorden / 0 Vragen

Goede vrijdag is een officiële feestdag, maar geen vrije dag. Dat is mi. het verschil.

Topantwoord

ma
door maarten heest - Apr 9, 2018 om 14:10
463 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal eens met @EMCEDE. Als op de info op de parkeermeter Goede Vrijdag niet uitgezonderd was van de feestdagen kon u ervan uitgaan dat u niet hoefde te betalen. Omdat de Rijksoverheid aangeeft dat het om een feestdag gaat.
En het is per plaats verschillend geregeld. In Rotterdam moet je op Goede Vrijdag wel betalen, in Groningen niet.
Ben benieuwd hoe een rechter daar over denkt. Als mij het zou overkomen zou ik het voor laten komen maar dat is een persoonlijke keuze.

Pa
door Parkeerder Apr 9, 2018 om 14:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was op bezoek dus kan nu niet direct opzoeken hoe het op de automaat staat (uit mijn herinnering stond er 'zon- en feestdagen vrij parkeren' . Ik heb toen namelijk gegoogled op 'officiele feestdagen nederland'). Ik kom er binnenkort weer (in de buurt) dus zal dan even een foto maken van het schermpje.
Behoorlijk verwarrend dat de term 'feestdag' door twee overheidslagen verschillend gebruikt wordt. Voor mij extra frustrerend dat ik keurig heb opgezocht of ik moest betalen en dan nog de deksel op m'n neus krijg.
Deel twee van mijn vraag ging over het gerechtelijk proces. Aangezien de boete technisch gezien een "naheffing parkeerbelasting" is kan je het niet zomaar voor laten komen. Ik maak natuurlijk bezwaar maar ambtelijk Nederland kennende verwacht ik een antwoord in de trand van 'jammer de pammer'. Ergens las ik dat je in zo'n geval 40 euro moet betalen om het voor te laten komen. Op een boete van 52 euro is dat nogal een gok. (Vooral omdat ik dus blijkbaar technisch gezien volgens de wet belastingplichtig was. Het was alleen niet zo duidelijk gecommuniceerd.)

marita567
door marita567 - Apr 9, 2018 om 14:42
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Parkeerder ,

Lees ook hier ,

https://www.parkeren-amsterdam.com/feestdagen

gerbera
door gerbera - Apr 9, 2018 om 16:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

lijkt het alsof gemeentes zelf mogen bepalen wat wel- en wat niet 'feestdagen' zijn. Heeft mijn bezwaar daadwerkelijk kans? En klopt het dat ik moet betalen om het voor te laten komen als mijn bezwaar wordt verworpen?
Amsterdam bepaald niet of het een feestdag is, zij bepalen wel of er op die dagen parkeergeld betaald moet worden. En in bepaalde delen van de stad wordt, ook op zon en feestdagen, parkeergeld geheven. Maar als er op de automaat staat dat het die dagen vrij parkeren is kan er dus geen bon uitgeschreven worden.

Goede Vrijdag is een officiële feestdag in Nederland, maar niet iedereen is dan vrij.

Zou dus maar bezwaar maken, blijkbaar had de parkeerwachter zijn dag ff niet.

adriaan2
door adriaan2 Apr 11, 2018 om 13:22
104 Antwoorden / 0 Vragen

Wettelijk geregeld, maar amsterdam maakt een uitzondering voor het centrum. Dan wel betalen.

Wanneer zijn de officiële feestdagen in Nederland?

Hieronder vindt u een overzicht van de officiële feestdagen in Nederland in 2018.

Feestdagen 2018

  • Nieuwjaarsdag: maandag 1 januari 2018
  • Goede vrijdag: vrijdag 30 maart 2018
  • Pasen (eerste en tweede paasdag): zondag 1 en maandag 2 april 2018
  • Koningsdag: vrijdag 27 april 2018
  • Bevrijdingsdag: zaterdag 5 mei 2018
  • Hemelvaartsdag: donderdag 10 mei 2018
  • Pinksteren (eerste en tweede pinksterdag): zondag 20 en maandag 21 mei 2018
  • Kerst (eerste en tweede kerstdag): dinsdag 25 en woensdag 26 december 2018

gerbera
door gerbera Apr 11, 2018 om 16:09
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet niet wat u met uw reactie wilt, maar als u mijn reactie en de teksts van de Ts leest staat er in beide gevallen dat zon en feestdagen vrij parkeren is. Uw opsomming van feestdagen is overbodig want in mijn reactie staat ook dat Goede vrijdag een feestdag is. En er staat ook dat er in bepaalde delen van de stad (dus o.a. het centrum) andere regels gelden.

jo
door jorisw - Apr 9, 2018 om 20:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het idee achter de parkeerregeling is dat je gratis kunt parkeren op dagen dat de parkeerdruk aanzienlijk minder is. Dat kan je van Goede Vrijdag niet zeggen. Veel mensen moeten immers gewoon werken, en alle winkels zijn ook gewoon open op de doordeweekse winkeltijden (op bijvoorbeeld 2e paasdag worden de zondagsopeningstijden gehanteerd).

adriaan2
door adriaan2 - Apr 11, 2018 om 13:19
104 Antwoorden / 0 Vragen

Dit lijkt mij duidelijk zoals het op de site van de rijksoverheid staat. Dus aanvechten die naheffing behalve als je in het centrum stond, dan is het betalen.

Wanneer zijn de officiële feestdagen in Nederland?

Hieronder vindt u een overzicht van de officiële feestdagen in Nederland in 2018.

Feestdagen 2018

  • Nieuwjaarsdag: maandag 1 januari 2018
  • Goede vrijdag: vrijdag 30 maart 2018
  • Pasen (eerste en tweede paasdag): zondag 1 en maandag 2 april 2018
  • Koningsdag: vrijdag 27 april 2018
  • Bevrijdingsdag: zaterdag 5 mei 2018
  • Hemelvaartsdag: donderdag 10 mei 2018
  • Pinksteren (eerste en tweede pinksterdag): zondag 20 en maandag 21 mei 2018
  • Kerst (eerste en tweede kerstdag): dinsdag 25 en woensdag 26 december 2018

gerbera
door gerbera Apr 11, 2018 om 16:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Lees de vraag nog eens goed, de Ts stond in zuid.

Afgelopen goede vrijdag heb ik geparkeerd in Amsterdam zuid. Op de automaat stond zon- en feestdagen gratis parkeren.

adriaan2
door adriaan2 Apr 23, 2018 om 13:21
104 Antwoorden / 0 Vragen

Dus aanvechten en een copy van de op de site van de rijksoverheid gemelde feestdagen 2018 meezenden of daarnaar verwijzen. In dit geval win je altijd bij de kantonrechter.

ja
door jan24 - Apr 11, 2018 om 13:21
109 Antwoorden / 4 Vragen

Er staat nog iets op de site van de Rijksoverheid:
Vragen?

Heeft u dat al geprobeerd?

r.kemperman
door r.kemperman Apr 11, 2018 om 14:57
423 Antwoorden / 4 Vragen

14-000
of Amsterdam 14-020

mo
door mof - Apr 11, 2018 om 14:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is goede vrijdag een schoolvakantie dag, maar sind heugenis wordt er in NL op goede vrijdag gewoon gewerkt. Alleen scholen zijn vrij.

ma
door maarten heest Apr 11, 2018 om 15:10
463 Antwoorden / 0 Vragen

Lees de vraag nog eens door.

chris74
door chris74 - Apr 11, 2018 om 18:46
564 Antwoorden / 44 Vragen

Uitleg wikipedia over goede vrijdag of dat een feestdag is.

Goede Vrijdag is in veel landen een wettelijke feestdagNederland en België vormen hierop een uitzondering; Goede Vrijdag valt in Nederland niet onder de algemeen erkende feestdagen. Het tweede lid van artikel 3 van de Algemene termijnenwet stelt Goede Vrijdag wel gelijk aan een algemeen erkende feestdag en ingevolge het derde lid kunnen dagen per ministerieel besluit gelijkgesteld worden met een algemeen erkende feestdag. De meeste beurzen zoals Euronext en ook veel banken blijven op Goede Vrijdag gesloten.

th
door thieu - Apr 11, 2018 om 21:45
147 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie in een aantal gevallen dat er voor meer informatie naar een link verwezen wordt. Echter, die heb je bij een parkeerautomaat niet zomaar tot je beschikking. Je zult het moeten doen met de informatie die op de meter staat.
Zoals eerder gezegd is het dus belangrijk wát daar precies voor info op staat.

ma
door maarten heest Apr 12, 2018 om 11:20
463 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, daar gaat het om.

Pa
door Parkeerder - Apr 13, 2018 om 12:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties. De parkeerautomaat geeft op het hoofdscherm heel simpel weer: zon- en feestdagen: Vrij parkeren.
Geen sterretje, geen verwijzing naar de Amsterdamse interpretatie van feestdagen. Niets.
Maar... Er staat wel een knopje "info" rechtsboven in het scherm. Daar staat wel het Amsterdamse lijstje der feestdagen. (dus zonder goede vrijdag).
Puur op de parkeerautomaat afgaande kan je al een discussie hebben of ik had moeten weten dat ik niet gratis kon parkeren.
Maar dan de wet. In de amsterdamse parkeerbelastingverordening wordt met geen woord gerept over zon- óf feestdagen vrij parkeren. Alleen dat ma- t/m za betaald parkeren is. En dat het college van B&W dus nog wel afwijkende dagen kan aanwijzen. (maar dat besluit heb ik niet kunnen vinden). Ik ga er vanuit dat B&W dus heeft besloten dat bepaalde feestdagen (geen goede vrijdag) dus ook als zondag beschouwd moeten worden en dat hebben ze vast ergens officieel opgeschreven. De parkeerpaalprogrammeur heeft daar zijn interpretatie overheen gegooid en het op de paal gezet als "zon- en feestdagen vrij parkeren".

Puur naar de wet kijkend zal dus waarschijnlijk wel zijn vastgelegd dat ik had moeten betalen. Mijn bezwaar zou zich dan ook alleen nog kunnen richten op of ik dat in alle redelijkheid had kunnen weten. Ik vind mijn zoektocht naar informatie niet geheel onlogisch. 'feestdagen vrij parkeren' -> googletje naar officiele feestdagen NL -> rijksoverheidssite verklaart goede vrijdag feestdag -> ik betaal niet.
Tuurlijk had ik ook bij de gemeente amsterdam kunnen kijken, of op de info knop kunnen drukken maar ik heb de zo officieel mogelijke weg bewandeld.
Bij mij wringt het dan ook voornamelijk dat ik een keurige parkeerbetaler ben. Ik betaal altijd netjes. Ook deze keer heb ik netjes opgezocht of ik moest betalen. En nu er door onduidelijkheid vanuit de gemeente een verkeerde interpretatie van hun parkeer regels is geweest krijg ik niet alleen alsnog de parkeerkosten, maar ook een boete voorgeschoteld. En die boete suggereert dat ik willens en wetens ben gaan parkeren zonder te betalen. En dat is helemaal niet het geval.

lottesanne
door lottesanne Apr 16, 2018 om 12:27
438 Antwoorden / 47 Vragen

Als goede vrijdag een officiële feestdag is, waarom zijn een aantal gemeenten en bedrijven dan gewoon aan het werk? Goede vrijdag is geen feestdag in veel katholieke gemeenten. En ook niet bij bedrijven. Die werken ook gewoon door.

ma
door maarten heest Apr 23, 2018 om 15:56
463 Antwoorden / 0 Vragen

-Het is een officiële feestdag, zoals hierboven ook al genoemd https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen
-Daar staat ook dat niet iedereen vrij is op officiële feestdagen
-Het onderwerp gaat over een bekeuring krijgen op een officiële feestdag