ev
door evanderlooij Jun 14, 2006 om 11:31
Auto & vervoer

Boordcomputer (klok) Laguna

Ik heb afgelopen jaar voor ongeveer EUR 4.000,-- aan kosten gehad aan mijn Laguna II (1e generatie), waarbij ik minimaal 10 keer de auto in de garage had staan. Veel van deze kosten werden m.i. veroorzaakt door tekortkomingen van de electronica. Voorbeeld: toen mijn kilometerteller niet meer uitsloeg, bleek dit aan de piekspanning te liggen van de accu. De ANWB adviseerde mij om een relais aan te laten brenegn om dit op te vangen. Het zou om een kleine ingreep gaan. Bij de Renault garage zegt men dat deze simpele reparatie bij dit type auto's niet meer gedaan kan worden. Men vervangt vervolgens de accu. Als ik weg rij, lijkt alles weer te werken. Daags erna steekt hetzelfde probleem de kop op. Terug in de garage zegt men dat de hele klok (boordcomputer vervangen moet worden, een reparatie van maar lieft rond de EUR 500,--! Aangezien je toch niet zonder kilometerteller kunt rijden heb ik besoten de reparatie uit te laten voeren. Sindsdien doet de analoge teller het wel, maar klopt er van de instellingen nog maar weinig. Zo wijkt de cruise control maar liefst 5 a 6% af van de werkelijke snelheid en de bandenspanningsmeter deugt ook niet. Dit is voor mij de spreekwoordelijke druppel, maar ik bewaar mijn fatsoen en leg de hele geschiedenis (inclusief alle andere gebreken) voor aan Renault Nederland. Ik val van de ene verbazing in de andere. De reactie was dat een dergelijke afwijking binnen de normen valt zoals Renault die stelt!!! Mijns inziens is mijn auto zowel functioneel als verkooptechnisch een stuk minder waard. Een deel van de originele functionaliteit ontbreekt gewoon/functioneert niet.

Ik voel mij enigszins bedrogen en onfatsoenlijk behandeld door zowel de dealer als Renault Nederland, vooral omdat de auto altijd bij de officiele dealer/garage is geweest voor onderhoud.

Welek actie kan ik nog nemen om mijn recht te behalen en deze situatie recht te breien?

3943 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 14, 2006 om 14:36
16845 Antwoorden / 202 Vragen

kijk allereerst bij www.staiksterk.nl en vooral naar de aspecten wanprestatie. De dealer behoort te zorgen dat een en ander naar behoren werkt. De dealer dus op basis van wettelijke regel volgens het BW boek 7 en wettelijke garantie regels. Bent u lid van de ANWB, vraag de juridische afdeling van de ANWB ook om hulp in deze; Het e-mail adres vind u wel ergens in de Kampioen en anderes even bellen en opvragen.

Succes

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 15, 2006 om 08:20
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Probleem gaat over de toelaatbare afwijking van de norm en Renault stelt dus dat de geconstateerde afwijking binnen die norm valt. Stel de vraag ook aan een autospecialist bij Autoweek of een ander blad want met de BOVAG komt u waarschijnlijk niet veel verder. Ik sluit niet uit dat Renault Nederland gelijk heeft en dat u dus ongelijk heeft.

sleutelaar
door sleutelaar - Jun 16, 2006 om 21:54
249 Antwoorden / 20 Vragen

               Beste Evanderlooy

uit jouw verhaal maak ik op dat Renault nederland zich makkelijk van je probleem af maakt wat het vertrouwen naar de klant niet ten goede komt, zoveel geld aan reparatie in een jaar tijd zou ik eerst uitvoerig met de klant bespreken

de electronische teller is een complete unit en is erg kostbaar en er zal een uitvoerige controle moeten plaats vinden aan de dynamo want  piekspanning van de accu  ken ik niet ,wel te hoge spannig aan de accu met eventueel een deel wissel spanning er over heen welke dit probleem heeft kunnen veroorzaken  dus vraag ik me af was accu wel defect ?

of je dit moet zien als onfatsoelijk en bedrogen behandeld betwijvel ik--ook ik zie dit als een zelden voorkomend probleem  en monteurs die dit voor hun kiezen krijgen moeten gespecialiseerd  zijn in auto electronica           ,je zou dit probleem ook eens voor kunnen leggen  op de site problem car van renault technisie   hopelijk word dit probleem alsnog opgelost      wens je veel succes en mocht je nog nader toelichting willen geven   kom ik hier nog op terug indien nodig        vriendelijke groet van de sleutelaar

ev
door evanderlooij - Jun 19, 2006 om 13:48
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Gerrit,

ik heb je advies opgevolgd en uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de juridische afdeling van de ANWB. Zij zeggen dat het geen gebrek is, zolanag de afwijking binnen bepaalde grenzen valt. De afwijking valt binnen de grens die Renault Nederland aanhoudt en daarmee is hooguit de dealer in gebreke gebleven bij het informeren van deze (mogelijke) afwijking. Daarop heeft men mij geadviseerd de zaak voor te leggen aan de geschillencommissie voertuigen. Dit ben ik dan ook van plan te doen.

Wil je op de hoogte gehouden worden van de uitkomst?

Groeten, Erik

ev
door evanderlooij - Jun 19, 2006 om 13:50
6 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb een eerder advies opgevolgd en uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de juridische afdeling van de ANWB. Zij zeggen dat het geen gebrek is, zolanag de afwijking binnen bepaalde grenzen valt. De afwijking valt binnen de grens die Renault Nederland aanhoudt (zoals ook door jou gesteld) en daarmee is hooguit de dealer in gebreke gebleven bij het informeren van deze (mogelijke) afwijking. Daarop heeft men mij geadviseerd de zaak voor te leggen aan de geschillencommissie voertuigen. Dit ben ik dan ook van plan te doen.

Wil je op de hoogte gehouden worden van de uitkomst?

ev
door evanderlooij - Jun 19, 2006 om 13:52
6 Antwoorden / 1 Vragen

Best e sleutelaar,

Daar Renault Nederland zelf al bij de eigen technische Dienst (ook in Frankrijk) al navraag heeft gedaan omtrent dit probleem denk ik dat ik bij problem car niet veel verder kom.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de juridische afdeling van de ANWB. Zij zeggen dat het geen gebrek is, zolang de afwijking binnen bepaalde grenzen valt. De afwijking valt binnen de grens die Renault Nederland aanhoudt en daarmee is hooguit de dealer in gebreke gebleven bij het informeren van deze (mogelijke) afwijking. Daarop heeft men mij geadviseerd de zaak voor te leggen aan de geschillencommissie voertuigen. Dit ben ik dan ook van plan te doen.

Wil je op de hoogte gehouden worden van de uitkomst?

sleutelaar
door sleutelaar - Jun 19, 2006 om 16:42
249 Antwoorden / 20 Vragen

                        Beste evanderlooy

Bedankt voor je reactie moesten alle vragen stellers doen.

Je mag van een auto verwachten dat deze aan de normen voldoet zoals deze in de brochure werd vermeld

dat er in sommige accesoires een kleine afwijking kan optreden  weet iedere techneut

maar de afwijking voor jou gevoel staat dat in het instructie boekje of ben je daar over ge informeerd door je dealer toen je hem kocht,en waar is die norm dan voor de voertuig eigenaar terug te vinden-----tip geef geen orginele bewijs stukken uit handen  wens je heel veel succes en ben benieuwd naar resultaat vriendeleke groeten van de sleutelaar

grindweg
door grindweg - Jun 21, 2006 om 21:40
2308 Antwoorden / 28 Vragen

 wat bedoelt u met cr con wijkt af. je stelt hem in op de snelheid die je rijd  en niet op km peruur. de banden spannings meter kan soft wearmatig aan gepast worden  { lees iets mindere gevoelig gemaakt worden.} cr con heeft niets met de snelheids meter te maken het werkt afzonderlijk van elkaar. u kunt ook veel laten repareren bij actronics in almeloo.

ev
door evanderlooij - Aug 10, 2006 om 09:26
6 Antwoorden / 1 Vragen

beste sleutelaar,

Ik heb mijn dealer kans gegeven te reageren op mijn voorgenomen actie naar de geschillencommissie te stappen. Die kwam er ook en zij menen dat de hoge kosten te wijten zijn aan achterstallig onderhoud van mijn auto. Dit is verbazingwekkend: deze auto is vanaf de aankoop altijd bij Renault garages in onderhoud geweest, waarvan de afgelopen twee weken bij hun zelf. Los daarvan bieden ze me echter wel 10% korting op de komende werkplaatsfacturen aan. Ik ben nu in dubio of ik dit moet accepteren, of dat ik toch door zal gaan om mijn probleem bij de geschillencommissie onder de aandacht te brengen.

Groeten, Erik

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 10, 2006 om 09:26
16845 Antwoorden / 202 Vragen

OK, dank voor deze tussenmelding (ik neem aan ook namens de anderen)

ev
door evanderlooij - Aug 10, 2006 om 09:27
6 Antwoorden / 1 Vragen

beste Gerrit,

Ik heb mijn dealer de kans gegeven te reageren op mijn voorgenomen actie naar de geschillencommissie te stappen. Die kwam er ook en zij menen dat de hoge kosten te wijten zijn aan achterstallig onderhoud van mijn auto. Dit is verbazingwekkend: deze auto is vanaf de aankoop altijd bij Renault garages in onderhoud geweest, waarvan de afgelopen twee weken bij hun zelf. Los daarvan bieden ze me echter wel 10% korting op de komende werkplaatsfacturen aan. Ik ben nu in dubio of ik dit moet accepteren, of dat ik toch door zal gaan om mijn probleem bij de geschillencommissie onder de aandacht te brengen.

Groeten, Erik

fr
door frank43 - Aug 11, 2006 om 02:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo ........ik heb ook een een zelfde probleem mijn toerteller en abs licht brand op en handrem licht brand op cruise control werkt ook maar half heb een afspraak gemaakt maar twijfel nu of ik het wel moet doen dadelijk betaal ik me scheel en helpt het niet ...heb toch al weinig vertrouwen in renault dealer PS WAT RAAD JE ME AAN ......ANDERS VERKOOP IK HEM SPAAR IK TOCH NOG WAT GELD UIT .......EIGENLIJK IS HET NIET NORMAAL DAT WE ZO BEHANDELD WORDEN ALLE LAGUNA S VAN 2001 TOT 2003 ZIJN RAMPEN AUTOS ZEKER 50%..... ZEIDEN ZE MEZELF TOEN IK PAS NOG VOOR 2000 EURO ONKOSTEN HAD OOK AAN DE ZELFDE SHIT BAK .............ZOU KASSA DAAR GEEN PROGRAMMA OVER KUNNEN MAKEN HOE SOMMIGE MENSEN GEDUPEERD RAKEN DOOR DEZE AUTO MAIL EENS TERUG WAT JE ER VAN VIND TROUWENS LEEF MET JE MEE WEET WAT JE MEEMAAKT SUCCES ERMEE FRank doeiiiiiiiii

fr
door frank43 - Aug 11, 2006 om 02:28
2 Antwoorden / 0 Vragen

nog effe iets laat me weten hoe het met jou auto af loopt

frank43

ev
door evanderlooij - Aug 21, 2006 om 16:06
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Frank,

zoals je hebt kunnen lezen hebben ze me een 10% korting op de komende werkplaatsfacturen geboden. Ik vind dit eigenlijk wel wat weinig, vooral gezien het feit dat de boordcomputer niet de juiste gegevens verstrekt. Je vraagt je af of de tank daarmee werkelijk leeg is??? Ik voel er wel wat voor om de publiciteit te zoeken, maar je zou eigenlijk moeten weten of er er veel meer gedupeerden zijn. Ik heb hier geen ervaring mee, maar hoe zouden we verder kunnen gaan v.w.b. Kassa, m.a.w. hoe krijgen wij dit verhaal bij het programma op de agenda?

Erik

dodge
door dodge - Aug 21, 2006 om 16:26
96 Antwoorden / 28 Vragen

Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd........Oftewel Renault:
en dat is idd waar. Alles aan die dingen gaat kapot, Laguna Grand Tour zijn helemaal rampenfondsen. Tevens is de combinatie Renault & LPG/G3 ook verre van ideaal te noemen.....
Het zijn gave auto's om te zien, maar technisch gezien (vooral de luxe elektronische zaken) ronduit slecht. En dan betaal je voor onderhoud bij de dealer ook nog eens "de hoofdprijs".
P.S.: dat bandenspanningsmeterverhaal...........breek me de bek niet open. Krijg regelmatig mensen over de vloer die volgens dat systeem met 4 lekke banden rondrijden :-)