Boordcomputer (klok) Laguna
Ik heb afgelopen jaar voor ongeveer EUR 4.000,-- aan kosten gehad aan mijn Laguna II (1e generatie), waarbij ik minimaal 10 keer de auto in de garage had staan. Veel van deze kosten werden m.i. veroorzaakt door tekortkomingen van de electronica. Voorbeeld: toen mijn kilometerteller niet meer uitsloeg, bleek dit aan de piekspanning te liggen van de accu. De ANWB adviseerde mij om een relais aan te laten brenegn om dit op te vangen. Het zou om een kleine ingreep gaan. Bij de Renault garage zegt men dat deze simpele reparatie bij dit type auto's niet meer gedaan kan worden. Men vervangt vervolgens de accu. Als ik weg rij, lijkt alles weer te werken. Daags erna steekt hetzelfde probleem de kop op. Terug in de garage zegt men dat de hele klok (boordcomputer vervangen moet worden, een reparatie van maar lieft rond de EUR 500,--! Aangezien je toch niet zonder kilometerteller kunt rijden heb ik besoten de reparatie uit te laten voeren. Sindsdien doet de analoge teller het wel, maar klopt er van de instellingen nog maar weinig. Zo wijkt de cruise control maar liefst 5 a 6% af van de werkelijke snelheid en de bandenspanningsmeter deugt ook niet. Dit is voor mij de spreekwoordelijke druppel, maar ik bewaar mijn fatsoen en leg de hele geschiedenis (inclusief alle andere gebreken) voor aan Renault Nederland. Ik val van de ene verbazing in de andere. De reactie was dat een dergelijke afwijking binnen de normen valt zoals Renault die stelt!!! Mijns inziens is mijn auto zowel functioneel als verkooptechnisch een stuk minder waard. Een deel van de originele functionaliteit ontbreekt gewoon/functioneert niet.
Ik voel mij enigszins bedrogen en onfatsoenlijk behandeld door zowel de dealer als Renault Nederland, vooral omdat de auto altijd bij de officiele dealer/garage is geweest voor onderhoud.
Welek actie kan ik nog nemen om mijn recht te behalen en deze situatie recht te breien?
kijk allereerst bij www.staiksterk.nl en vooral naar de aspecten wanprestatie. De dealer behoort te zorgen dat een en ander naar behoren werkt. De dealer dus op basis van wettelijke regel volgens het BW boek 7 en wettelijke garantie regels. Bent u lid van de ANWB, vraag de juridische afdeling van de ANWB ook om hulp in deze; Het e-mail adres vind u wel ergens in de Kampioen en anderes even bellen en opvragen.
Succes
Probleem gaat over de toelaatbare afwijking van de norm en Renault stelt dus dat de geconstateerde afwijking binnen die norm valt. Stel de vraag ook aan een autospecialist bij Autoweek of een ander blad want met de BOVAG komt u waarschijnlijk niet veel verder. Ik sluit niet uit dat Renault Nederland gelijk heeft en dat u dus ongelijk heeft.
Beste Evanderlooy
uit jouw verhaal maak ik op dat Renault nederland zich makkelijk van je probleem af maakt wat het vertrouwen naar de klant niet ten goede komt, zoveel geld aan reparatie in een jaar tijd zou ik eerst uitvoerig met de klant bespreken
de electronische teller is een complete unit en is erg kostbaar en er zal een uitvoerige controle moeten plaats vinden aan de dynamo want piekspanning van de accu ken ik niet ,wel te hoge spannig aan de accu met eventueel een deel wissel spanning er over heen welke dit probleem heeft kunnen veroorzaken dus vraag ik me af was accu wel defect ?
of je dit moet zien als onfatsoelijk en bedrogen behandeld betwijvel ik--ook ik zie dit als een zelden voorkomend probleem en monteurs die dit voor hun kiezen krijgen moeten gespecialiseerd zijn in auto electronica ,je zou dit probleem ook eens voor kunnen leggen op de site problem car van renault technisie hopelijk word dit probleem alsnog opgelost wens je veel succes en mocht je nog nader toelichting willen geven kom ik hier nog op terug indien nodig vriendelijke groet van de sleutelaar
Beste Gerrit,
ik heb je advies opgevolgd en uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de juridische afdeling van de ANWB. Zij zeggen dat het geen gebrek is, zolanag de afwijking binnen bepaalde grenzen valt. De afwijking valt binnen de grens die Renault Nederland aanhoudt en daarmee is hooguit de dealer in gebreke gebleven bij het informeren van deze (mogelijke) afwijking. Daarop heeft men mij geadviseerd de zaak voor te leggen aan de geschillencommissie voertuigen. Dit ben ik dan ook van plan te doen.
Wil je op de hoogte gehouden worden van de uitkomst?
Groeten, Erik
ik heb een eerder advies opgevolgd en uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de juridische afdeling van de ANWB. Zij zeggen dat het geen gebrek is, zolanag de afwijking binnen bepaalde grenzen valt. De afwijking valt binnen de grens die Renault Nederland aanhoudt (zoals ook door jou gesteld) en daarmee is hooguit de dealer in gebreke gebleven bij het informeren van deze (mogelijke) afwijking. Daarop heeft men mij geadviseerd de zaak voor te leggen aan de geschillencommissie voertuigen. Dit ben ik dan ook van plan te doen.
Wil je op de hoogte gehouden worden van de uitkomst?
Best e sleutelaar,
Daar Renault Nederland zelf al bij de eigen technische Dienst (ook in Frankrijk) al navraag heeft gedaan omtrent dit probleem denk ik dat ik bij problem car niet veel verder kom.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de juridische afdeling van de ANWB. Zij zeggen dat het geen gebrek is, zolang de afwijking binnen bepaalde grenzen valt. De afwijking valt binnen de grens die Renault Nederland aanhoudt en daarmee is hooguit de dealer in gebreke gebleven bij het informeren van deze (mogelijke) afwijking. Daarop heeft men mij geadviseerd de zaak voor te leggen aan de geschillencommissie voertuigen. Dit ben ik dan ook van plan te doen.
Wil je op de hoogte gehouden worden van de uitkomst?
Beste evanderlooy
Bedankt voor je reactie moesten alle vragen stellers doen.
Je mag van een auto verwachten dat deze aan de normen voldoet zoals deze in de brochure werd vermeld
dat er in sommige accesoires een kleine afwijking kan optreden weet iedere techneut
maar de afwijking voor jou gevoel staat dat in het instructie boekje of ben je daar over ge informeerd door je dealer toen je hem kocht,en waar is die norm dan voor de voertuig eigenaar terug te vinden-----tip geef geen orginele bewijs stukken uit handen wens je heel veel succes en ben benieuwd naar resultaat vriendeleke groeten van de sleutelaar
wat bedoelt u met cr con wijkt af. je stelt hem in op de snelheid die je rijd en niet op km peruur. de banden spannings meter kan soft wearmatig aan gepast worden { lees iets mindere gevoelig gemaakt worden.} cr con heeft niets met de snelheids meter te maken het werkt afzonderlijk van elkaar. u kunt ook veel laten repareren bij actronics in almeloo.
beste sleutelaar,
Ik heb mijn dealer kans gegeven te reageren op mijn voorgenomen actie naar de geschillencommissie te stappen. Die kwam er ook en zij menen dat de hoge kosten te wijten zijn aan achterstallig onderhoud van mijn auto. Dit is verbazingwekkend: deze auto is vanaf de aankoop altijd bij Renault garages in onderhoud geweest, waarvan de afgelopen twee weken bij hun zelf. Los daarvan bieden ze me echter wel 10% korting op de komende werkplaatsfacturen aan. Ik ben nu in dubio of ik dit moet accepteren, of dat ik toch door zal gaan om mijn probleem bij de geschillencommissie onder de aandacht te brengen.
Groeten, Erik
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Coulance regeling
Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'. Tijdens de laatste uitzending van dit jaar Kwam weer het onderwerp Veelvoorkomende problemen met de distributieriem Als een burger de dupe word door een bedrijf Waar bij hij of zij ... Lees meer
Kan ISP Tweak het contract ontbinden met berekening in eigen voordeel?
Beste Kassa,
nu al een aantal jaar heb ik een internet glasvezel abonnement bij Tweak.
Nu Tweak is overgenomen door Odido kreeg ik een email dat Tweak mijn abonnementscontract wil ontbinden en mezelf bij Odido moet aanmelden.
Het betreft een abonnementsvorm welke ik per jaar betaal (gezien het voordeel van 10 euro per maand).
In de afwikkeling wil Tweak mij nu met terugwe
...
Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer