Ji
door Jiska1985 Jul 9, 2019 om 17:22
Auto & vervoer

BOVAG garantie??

Hallo,

Ik zit met het volgende. Ik heb in maart een nieuwe auto gekocht voor €10.000 een ford focus 1.0 ecoboost. Ik kreeg donderdag toen ik bijna thuis was een melding van oververhitte motor. Dus de auto meteen aan de kant gezet bij het pompstation waar ik langsreed. Later koelvloeistof bijgevuld. Ik had vandaag een afspraak staan bij de garage voor een check up voor onze vakantie volgende week dus denk dan vraag ik er dan even na. Vervolgens ben ik zaterdag naar Anloo gereden (uur vanaf huis) en was er niks aan de hand. Zondag toen ik terugreed ging het lampje weer branden van oververhitte motor. Klein stukje verderop veilig gestopt. ANWB erbij gehaald. Nou heb ik 6 maanden Bovag garantie maar zegt de garage dat ik te lang ermee heb doorgereden en ik geen garantie krijg. Kosten €4000 om hem te maken.

Dit kan toch niet zo zijn? Hun houden hun vast aan telang doorgereden maar ik heb echt niet een groot stuk doorgereden. Een klein stukje om de auto veilig aan de kant te zetten in hveen. Help wat nu???

11400 15 Rapporteer

Ji
door Jiska1985 - Jul 9, 2019 om 17:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ze net nog een keer gebeld. Hun zeggen na de eerste keer dat het lampje is gaan branden hadden we helemaal niet meer mogen rijden?? Hoe moet ik dit weten? Ik vul koelvloeistof bij en daarna deed alles het goed.

Iv
door Ivo W Jul 11, 2019 om 20:23
729 Antwoorden / Vragen

Door het instructieboekje te raadplegen wanneer er plots een lampje op het dashboard gaat branden. Heel handig hoor, zo'n boekje.

Daarin staat precies beschreven wat alle lampjes op het dashboard betekenen en hoe u moet handelen wanneer ze gaan branden. Tijdens het wachten op de ANWB had u hier alle tijd voor gehad.

En omdat de auto nog in de garantieperiode valt, had u als het pechgeval zich tijdens de openingstijden van het garagebedrijf voordeed feitelijk niet eens de ANWB moeten bellen, maar de garagehouder die garant staat voor de auto. Mocht het garagebedrijf geen instructieboekje meegeleverd hebben, dan wordt uw positie wel iets sterker. Maar dan nog had u direct het garagebedrijf moeten bellen. Of als ze donderdag(avond) al gesloten waren, dan had u vrijdagochtend moeten bellen.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jul 9, 2019 om 17:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zou toch maar een beroep doen op de Bovag garantie.
Mocht de garagist je hierin niet tegemoet komen dan zou ik een klacht indienen bij de BOVAG: https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten

ne
door neodutchio - Jul 9, 2019 om 17:52
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe vaak komt het voor dat je koelvloeistof moet bijvullen? Dat is alleen nodig bij een lek. Als je binnen de garantie al merkt dat er koelvloeistof verdwenen is, dan had u meteen de verkoper moeten benaderen.
Overigens, is het geen tweedehandse wagen? Wat is de leeftijd en km stand geweest bij aankoop en welke verkoper is het? Is het een import auto en zitten alle boekjes er bij?

Ji
door Jiska1985 Jul 9, 2019 om 20:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen idee hoevaak het voorkomt dat je koelvloeistof moet bijvullen. Daar ben ik misschien dan blond in ofzo maar ik ben een leek in auto’s. Na het bijvullen hebben we nog 2 dagen erin gereden en was er niks aan de hand. Omdat hij het gewoon deed en ik vanochtend een afspraak had staan bij de garage dacht ik dan vraag ik er dan even naar..

het is inderdaad een occasion (voor mij nieuw bedoelde ik, ook daarin ben ik blond ????) hij is van 2012 en er stond 114.000 op de teller toen wij hem kochten. Het slangetje van de koelvloeistof was lek en daardoor is dus de motor oververhit geraakt. Die slangetjes schijnen een kwaal te zijn geweest bij ford.

ne
door neodutchio Jul 9, 2019 om 21:49
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Koelvloeistof is eigenlijk zoals elke vloeistof, deze hoef je nooit bij te vullen tenzij er een lek is. Doordat u nu een aantal keer zonder juiste koeling gereden hebt kan dat de genadeklap voor de motor zijn.
Tja, een vaste kwaal van deze auto, een slangetje. Het nadeel van de wet is dat u een auto krijgt met eigenschappen die aan de leeftijd en kilometerstand normaal zijn te noemen. Als bekend is dat dit slangetje problemen geeft, dan hoeft dat geen garantiegeval te zijn. Maar ook al had u het op de garantie kunnen gooien, u bent blijven doorrijden. Zeggen dat u blond bent en het niet wist doet daar niets aan af. U had direct bij de eerste keer moeten stoppen en de verkoper moeten bellen.

ma
door malty - Jul 9, 2019 om 18:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hebben ze de auto naar de garage vervoerd of kon u nadat de ANWB erbij is geweest nog rijden.
Heeft de ANWB- man nog iets gezegd.

Ji
door Jiska1985 Jul 9, 2019 om 20:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hebben mij naar de garage gesleept. De ANWB man zei eerst dat het aan het slangetje lag omdat daar een scheur in zat. Maar toen hij er koelvloeistof bijdeed en de motor startte  begon alles te borrelen.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2019 om 18:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een oververhitte motor, vult koelvloeistof bij, maar laat niet direct nakijken hoe het komt dat u koelvloeistof kwijt geraakt bent. U gaat er weer mee rijden zonder eerst het niveau van de koelvloeistof te controleren. En dat is dus vragen om problemen.

Ji
door Jiska1985 Jul 9, 2019 om 21:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het niveau van de koelvloeistof was goed toen wij ermee wegreden. En nee ik heb niet meteen een afspraak gemaakt na donderdag. Ik had al voor vanochtend een afspraak in de garage staan en na het bijvullen van de koelvloeistof waren er geen problemen.

tijger1
door tijger1 Jul 9, 2019 om 23:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, toen u er mee weg reed was het goed, maar een paar dagen later ging u weer rijden, terwijl u niet wist waardoor het peil te laag was geweest.

U kunt het op uw haarkleur gooien, maar dan pak je toch het onderhoudsboekje erbij om na te gaan wat er aan de hand is.

jo
door jorisw - Jul 9, 2019 om 18:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoeveel kilometer heb je nog gereden na de eerste melding?

Ji
door Jiska1985 Jul 9, 2019 om 21:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

175 ongeveer

jo
door jorisw Jul 11, 2019 om 21:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit staat in de handleiding van Ford:

N.B.: Start de motor niet voordat de oorzaak voor de oververhitting is bepaald en verholpen.

Is dit gedaan bij het tankstation waar je naartoe bent gereden?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 9, 2019 om 18:32
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Zij zeggen! Maar wat zij zeggen is ook m.i. helaas voor u correct. Maar om te beginnen, is uw auto wel een nieuwe auto? Lijkt mij eerder een occasion omdat u op een nieuwe auto niet alleen consumentenbescherming geniet volgens wetgeving en ook fabrieksgarantie. U heeft het nu over BOVAG garantie en dan is het helaas een absuluut gegeven dat u na de eerste melding niet meteen contact heeft opgenomen met de garage. Dat u moest bijvullen was al een signaal dat er iets niet in orde was met de auto/koeling. U kunt bezwaar maken bij BOVAG maar ik vrees voor u dat u dan toch 'bakzijl haalt' omdat zij terecht wijzen op de geldende voorwaarden en u dus niet zo snel als mogelijk naar de garage bent gegaan, herhaald, na de eerste melding. Als de reparatie € 4.000 kost was er wel meer aan de hand lijkt mij.

Ji
door Jiska1985 Jul 9, 2019 om 21:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een occasion inderdaad. Er zat een scheurtje in het slangetje naar de koelvloeistof. Daardoor de motor te heet en dus die ook stuk. Ik had na het wknd al een afspraak staan bij de garage en hij reed na het bijvullen prima. Achteraf schijnbaar naïef ofzo. Dit is gewoon ontzettend klote.

Topantwoord

ma
door malty - Jul 9, 2019 om 19:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Stel uw vraag eens op het forum van problemcar.nl, daar worden de vragen ook beantwoord door automonteurs.

https://www.problemcar.nl/nl/particulier/brands.html

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Jul 9, 2019 om 20:22
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jiska,

Laat je niet afpoeieren door die garage!
Je hebt recht op de BOVAG garantie.

Om welke garage gaat het en in welke plaats?

Een Ford Focus is een zware middenklasser en die motor is te klein voor zo’n grote auto.

Erg goed,dat je je klacht hier meldt,waarschijnlijk zijn er meer eigenaren met klachten over deze motor.

tijger1
door tijger1 Jul 9, 2019 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin, met koelvloeistof verlies blijven rijden is eigen schuld.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 10, 2019 om 09:46
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Evenals @TIJGER1: Onzin, een Ford Focus is helemaal geen zware middenklasser en u weet ook niet welke motor in de auto van TS ligt die voor €10.000 is aangekocht dus ook niet al te nieuw was. Een scheur in de koelstofleiding constateren en dan alleen maar bijvullen?
En vervolgens door het dan blijven rijden de motor opblazen waarvan herstel onder de garantie zou moeten vallen?

Een tip aan @JISKA, probeer een ruilmotor 'op de kop te tikken'.

Ji
door Jiska1985 Jul 10, 2019 om 10:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip! De scheur heb ik trouwens nooit geconstateerd. Ik ben echt niet doelbewust doorgereden. Er is geconstateerd dat er koelvloeistof bij moest, ik heb totaal geen verstand van auto’s. Ruitenvloeistof, olie ook wel eens bijgevuld bij andere auto’s. Ik dacht oprecht dat ik dit ook kon bijvullen. Achteraf had ik meteen moeten bellen. Maar de garage is 1,5 uur bij mij vandaag en ik had 3 dagen later al een afspraak bij ze staan. Kan mezelf wel voor m’n kop slaan achteraf maar goed..

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2019 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, daarom is het ook verstandiger een tweedehands auto in de buurt te kopen.
Het land barst van de tweedehands auto’s.

Ruitensproeiervloeistof gebruik je op. U zult ookweleens tanken. Benzine gebruik je ook op.

Maar olie ververs je, en normaal doet men niets aan de koeilvloeistof.

aurora1
door aurora1 Jul 10, 2019 om 16:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat sexistisch en denigrerend, maar misschien toch handig (?):

https://autolaning.nl/speciaal-voor-vrouwen-cursus-eerste-hulp-voor-auto/

ro
door ron503 - Jul 10, 2019 om 10:55
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U bent wel naief geweest om te denken dat het oververhittingsprobleem met het bijvullen zou verdwijnen en zo te lezen heeft u er ook geen aandacht meer aan besteedt met een defecte motor tot gevolg. Oververhitting door een gebrek aan koelvloeistof is een defect die zo snel als mogelijk verholpen dient te worden en zo zal het ook in de handleiding staan onder de noemer  'bezoek uw dealer' o.i.d. maar dat heeft u niet gedaan en pas toen het te laat was heeft de ANWB geconstateert dat een scheur in een slang de oorzaak is geweest. Die scheur was vanaf de eerste lekkage al aanwezig en als u toen direct naar de dealer was gegaan was de motor niet defect gegaan en had u zich deze kosten kunnen besparen. Dat u nu geen recht meer heeft op Bovag garantie is te begrijpen omdat u nalatig bent geweest maar 4000 euro voor reparatie van een in mijn mening door oververhittng kromgetrokken cilinderkop is wel wat veel.

lottesanne
door lottesanne Jul 11, 2019 om 09:51
438 Antwoorden / 47 Vragen

Denk je nou echt dat € 4.000,00  reparatie overdreven is? Ten eerste is het hoogst waarschijnlijk niet één cilinderkop, maar meerdere of allemaal. Je kunt dit vergelijken met het breken van de distributieriem.

ro
door ron503 Jul 11, 2019 om 12:01
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een 1.0 motor is hooguit een 4 cilinder motor met maar één cilinderkop. Bij oververhitting kan die cilinderkop krom trekken met als gevolg dat de koppakking de olie en koel kanalen niet meer afdicht. Als de distributieriem breekt worden de kleppen niet meer bedient met als gevolg dat de kleppen die open staan onzacht in aanraking met de zuigers komen en met wat mazzel zijn enkel de klepstelen krom maar met wat pech dienen de zuigers die onzacht met de kleppen in aanraking zijn gekomen alsmede de drijfstanglagers ook vervangen te worden. Het komt er dan op neer dat de motor gereviseerd moet worden en dat is een zeer dure reparatie.

Magnum007
door Magnum007 - Jul 10, 2019 om 11:32
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jiska,

Ik zou de BOVAG vragen om te bemiddelen.

Stel het garagebedrijf schriftelijk aansprakelijk en eis reparatie van de motor of je geld terug.

Waarschijnlijk was de auto al niet goed bij verkoop.
Is het een Ford dealer?

Je hebt veel geld betaald voor een tweedehandse auto met problemen.....

ne
door neodutchio Jul 10, 2019 om 15:25
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U weet het bouwjaar en km stand van de auto? Dan is ook niet te gokken of de auto wel of niet goed is geweest. Bepaalde zaken mag je verwachten bij een auto die niet nieuw verkocht wordt. Alles hangt namelijk samen met de leeftijd en km stand.

U blijft maar valse hoop geven.

Magnum007
door Magnum007 Jul 10, 2019 om 17:51
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio , zet geen “woorden in mijn mond”.
€ 10 000,- is veel geld voor een 2e handse auto.

Topic starter doet alleen nog geen uitspraken over om wat voor garage het gaat,dat maakt het moeilijker voor ons om een goed antwoord te geven.

ne
door neodutchio Jul 10, 2019 om 19:16
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er staan een hele hoop Focussen te koop. Varierend uit 2000 met 261.000km op de teller voor €295,- tot eentje uit 2017 met 25.000km voor net geen € 40.000,-. Dus ja, wat is duur of goedkoop voor een auto?
Wat maakt het uit om wat voor garage het gaat? In ieder geval eentje die aangesloten is bij de Bovag, aangezien deze is verkocht met Bovag garantie.
Het euvel is ook al bekend, namelijk een kapotte slang. TS heeft zelf besloten om door te rijden met een lekkage. Dan is de vervolgschade ook voor haar rekening.

Magnum007
door Magnum007 Jul 10, 2019 om 23:24
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio ,

Het gaat om een Ford Focus 1.0 EcoBoost en die was pas vanaf 2012 leverbaar.

Als het een officiële Ford dealer is, dan moet de auto goed worden nagekeken voor de verkoop en is het verleden van de auto bekend.

Maar als het een import auto is van een “beunhaas”,dan is de geschiedenis onbekend.

Dit kan natuurlijk problemen opleveren.

ne
door neodutchio Jul 11, 2019 om 08:20
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een beunhaas zal niet bij de Bovag aangesloten zijn, die wil gewoon snel van zijn voorraad af en nieuwe auto’s binnen halen.
Het maakt werkelijk niet uit waar en bij wie de auto gekocht is. Er is een probleem ontstaan, namelijk een lekkende slang. Hiervoor had TS garantie kunnen claimen. Dit heeft ze echter niet gedaan en is blijven doorrijden. De schade was enkel het slangetje. Juist door het door blijven rijden is de schade verergerd. Dit komt dan totaal voor de rekening van TS.
De verkoper was pas belangrijk geweest als TS het slangetje geclaimes had en daarmee in discussie was gegaan. Dan hadden wij haar van hulp kunnen voorzien.

ev
door evertgd - Jul 10, 2019 om 14:43
41 Antwoorden / 0 Vragen

Dan is, gezien het bedrag van 4.000 euro, waarschijnlijk de koppakking stuk. Dat kan een gevolg zijn van oververhitting door een lek in het koelsysteem, maar misschien was de koppakking al stuk, toen u de auto kocht. Zoiets is door een leek niet te checken bij aankoop. Bij een kapotte koppakking 'lekt' uit het koelsysteem koelvloeistof via de motor weg en komt in de cilinders / de olie terecht. Gevolg is, dat de auto koelvloeistof 'verbruikt'. Dat lijkt mij de meest logische optie, een lek had u zelf kunnen constateren, omdat er dan een plasje koelvloeistof onder de auto ligt.  Dat valt snel genoeg op.

Ik zou u adviseren: ga ik redelijk overleg met de garagist. Een tijdje geleden had ik een soortgelijk probleem, ook een dure reparatie, met een net door mij gekochte (fraaie) Mercedes. Na telefonisch overleg werd de wagen netjes opgehaald, ik heb hem zelf na reparatie weer bij de garage opgehaald. Het kostte mij een kleine bijbetaling.

Dat laatste is niet geheel onredelijk. Mocht het daadwerkelijk de koppakking zijn, kan de garage niet de schuld bij u leggen. U 'krijgt' daarentegen wel een gloednieuwe koppakking terug. Daar wordt uw auto alleen maar beter van. Dus een kleine bijbetaling van bijvoorbeeld 250 euro is alleszins redelijk. Als u gaat onderhandelen met de garage kunt u dat bijvoorbeeld gebruiken om een opening te krijgen.

ro
door ron503 Jul 10, 2019 om 15:14
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De ANWB man zei eerst dat het aan het slangetje lag omdat daar een scheur in zat. Kleine oorzaak met desatreuze gevolgen voor de motor. Daarbij is de auto al zeker 3 maanden in bezit dus valt niet meer aan te tonen dat de lekkage al bij aanschaf aanwezig was. Feit is en blijft dat vraagsteller desondanks de waarschuwing van de oververhitting wel koelvloeistof heeft bijgevuld in de hoop dat het koelingprobleem niet terug zou keren. Dat bijvullen maakt niet dat de lekkage niet meer bestaat en is meer een noodoplossing om tot de eerste garage te kunnen rijden en dat valt onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2019 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En je kunt dat dan zien aan de rook uit de uitlaat als die koelvloeistofin de motor komt.

aurora1
door aurora1 Jul 12, 2019 om 14:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10 en de kleur is dan grijs-blauw...

Engelse drop
door Engelse drop - Jul 10, 2019 om 17:17
63 Antwoorden / 5 Vragen

Als er een lek was moet dit bij de eerste check up zal zijn opgevallen. Het koelsysteem wordt dan extra onderdruk gezet. Fout ligt bij de garage

Magnum007
door Magnum007 Jul 10, 2019 om 17:54
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Vertel Ik Niet,

Hierbij sluit ik mij aan: als het een officiële Ford dealer is,is het schandalig hoe er met TS wordt omgegaan....

Bij een beunhaas liggen de zaken anders.

ne
door neodutchio Jul 10, 2019 om 19:21
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De garage kan ook alleen naar het peil gekeken hebben en gezien hebben dat er voldoende vloeistof in zat. Bij een vakantiecheck worden niet alle leidingen onder druk gezet om te kijken of er lekkages zijn. Als TS dan ook nog niet heeft aangegeven dat ze koelvloeistof moest bijvullen is er ook geen reden geweest tot verder onderzoek.

Jaren geleden kreeg ik ook een melding van een te lage koelvloeistofstand. Auto aan de kant en wegenwacht gebeld. Resevoir gevuld, even op druk gezet, maar geen lekkage te zien. Ze dachten aan een fout van de garage dat ze het vergeten waren bij te vullen. Helaas, een uur later gecontrleerd weer bijna een leeg reservoir. Uiteindelijk bleek er toch echt een lek in te zitten. De auto is toen ook afgesleept. Geen haar op mijn hoofd dacht er aan om door te blijven terwijl ik wist dat er koelvloeistof weg was. Om die reden ook blijven controleren. Doorrijden was voor mijn eigen rekening gekomen.

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2019 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er was nog helemaal geen vakantiecheck gedaan, daarvoor had de Ts dus een sfspraak met de garage.

Donderdag een oververhitte motor. En zondag weer. Toen afgesleept naar garage. Gisteren zou die afspraak geweest zijn. De Ts heeft al drie maanden met die auto gereden.

Magnum007
door Magnum007 Jul 10, 2019 om 23:28
594 Antwoorden / 2 Vragen

Heren,

Laat TS eerst maar eens vertellen om wat voor een garage het gaat.

Het zou best wel eens om een importauto kunnen gaan,waarvan de kilometerteller is teruggedraaid (gereset).

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2019 om 23:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoir, ook dat nog. Er was gewoon een lekkage van de koelvloeistof  met twee keer een kokende motor. Heel simpel.

Eigen rekening.

aurora1
door aurora1 Jul 12, 2019 om 14:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

“Heren”? In welk jaar leeft u? In 1930 of zo? Of bent u jong én seksistisch, ook gezien de foto met een patsersauto en voor het overige ook nooit de ontwikkelingen in de wereld bijgehouden en gevolgd? U geeft iemand bij voortduring hoop voor iets wat zelf veroorzaakt is en dus voor eigen rekening hoort te zijn.

aurora1
door aurora1 - Jul 11, 2019 om 19:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als het een scheurtje in een slangetje is dan zou ik alle slangen goed laten controleren zoals ook benzineslangen. Ook op of die crackelee zijn en dan alle slangen laten vervangen.
Verder zou een instructieboekje wel handig zijn, en eventueel een cursus om te weten waar men op moet letten als men auto rijdt gezien uw “hoe moet ik dat weten”. Verder ook verstand gebruiken natuurlijk.  Met wat geluk is uw auto niet total loss door 2x oververhitting.