Tp
door Tp Sep 16, 2021 om 11:31
Auto & vervoer

Cbr

Werkverschaving CBR
Camperrijbewijs aanvragen C1 zonder code 95 (39,30 euro)
Het CBR vraagt gezondheidsverklaringen, van huisarts gezondheidverklaring, men moet naar een onafhankelijke ARBO arts (80 EURO)
Huisarts reumatisch klachten, Arbo arts geen beperkingen voor C1 rijbewijs.
Het cbr wil extra informatie van de huisarts (weer extra 10euro).
Daarna met verbazing wil het cbr dat ik nu een rijtest ga doen (nooit schade gehad of ongeluk veroorzaakt). Dus weer extra weken/maanden verder!
Gebeld met verschillende personen (de ene vindt het ook onzin en de ander zegt dat ik misschien een extra spiegeltje moet hebben, (ze zijn niet goed wijs daar.)
Waarom moet ik geld, tijd en energie insteken, als men toch niet kijkt en handeld naar het formulier van o.a. De Arbo arts die geen beperkingen constateerde. (Besparing van 80 euro en tijd)
Aantal keren gebeld, je krijgt o.a. te horen dat men om de 3 jaar een keuring krijgt ipv 5 jaar, misschien een spiegelte nodig hebt, of je wel goed kan remmen (dat heeft toch de arbo arts al gedaan, ect ect.
Ook als een telefonisch klacht wil doorgeven is zo moeilijk, terwijl het wel op hun eigen site staat vermeld.

Tot slot kreeg ik gisteren een arts te spreken en we hadden heel duidelijk afgesproken dat hij mijn huisarts binnen een uur zou bellen, dus moest ik mijn huisarts/secretaresse hiervan allemaal van op de hoogte brengen. En resultaat: niet gebeld. Schande.
Het is een terrorbedrijf, die zichzelf en anderen extra aan het werk houdt en zet, daarmee de mensen onnodig laat frustreren en daarnaast zelf niet eens de regels weet.

3964 14 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 16, 2021 om 11:34
2039 Antwoorden / Vragen

U maakt mij benieuwd naar de andere kant van het verhaal.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 16, 2021 om 11:44
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tornadoprodukties ,

Ook als een telefonisch klacht wil doorgeven is zo moeilijk,

Zie deze links ,

https://www.cbr.nl/nl/service/nl/meld-suggestie-klacht-of-compliment/een-klacht-indienen.htm

Klachtenformulier ,

https://www.cbr.nl/web/file?uuid=4b3a24b5-34e3-4453-9f65-c208af34

Tp
door Tp Sep 16, 2021 om 13:23
8 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Marina's,
dank je wel voor je reactie, deze formulieren wist ik ook wel, maar er staat ook vermeld dat het telefonisch kon en dat kon in eerste instantie niet en men wist het ook niet dat dit een mogelijkheid was. Ik moest hun hierop zelf wijzen. Men hoort toch dit te weten en dat je niet zoveel moeite moet doen om het telefonisch door te geven.

marita5
door marita5 Sep 16, 2021 om 14:21
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Schriftelijk heeft u veel meer bewijs . CBR slaat wel vaker de plank mis .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2021 om 11:56
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas voor u mag het CBR vragen wat u allemaal opnoemt.

Indien een CBR arts, ik neem aan det de genoemde arts dat is, een afspraak niet nakomt, dan is dat wel reden om een klacht in te dienen.

Of het allkemaal soulaas voor u kan bieden dat u niet alle info behoeft af te geven resp. keuringen behoeft te ondergaan betwijfel ik echter wel.

Ik zie o.a. dit: https://www.arboned.nl/diensten/keuringen/rijbewijskeuring

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2021 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een huisarts geeft geen gezondheidsverklaring af. Dus dat had u zich kunnen besparen.

U wilt overigens zelf met zo'n zware camper gaan rijden, logisch dat u aan de voorwaarden voor zo'n rijbewijs moet voldoen.

Tp
door Tp Sep 16, 2021 om 21:30
8 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, jij hebt liever campers met dikke 3,5 ton en een ongeremde volbepakte aanhangwagen van 750 kilo erachter met een B rijbewijs op de weg, ipv een camper die nog geen 4 ton weegt. Welke combinatie zal het veilig, beste en fijnste rijden, laat staan achteruit rijden, smalle straatjes ect.

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2021 om 21:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een camper met inhoud mag niet zwaarder wegen dan 3,5 ton. En ik hoef helemaal geen camper.

Tp
door Tp - Sep 16, 2021 om 15:48
8 Antwoorden / 3 Vragen

Extra aanvulling:
Heb net de medisch arts gesproken en hij vertelde dat hij wel gebeld had, maar omdat mijn huisarts geen tijd had ging het niet door. (is ook logisch en te begrijpen want de huisarts zijn te druk voor deze onzin om alles weer te herhalen wat ze eerder al op 2 gezondheidsverklaringen al hadden vermeld).

OOK kreeg ik nu te horen dat het cbr twijfels hebben over de rapporten van sommige arbo artsen. OOOOO!
Maar wij hebben toch een arbo arts gekozen via het eigen CBR site. Dan mag men toch aannemen het goed is! Hoe gekker kan het worden, moeten wij daar als consument de dupe van zijn? En heeft het CBR zelf niet de controle over hun eigen aangeprezen arbo artsen? Waarom 80 euro betalen, tijd en energie insteken voor een het keuringsrapport wat men toch in twijfel trekt?

panter22
door panter22 - Sep 16, 2021 om 16:40
6599 Antwoorden / Vragen

Er is toch niets aan de hand volgens de keuringsarts.
Je had niet naar de huisarts moeten gaan. En dan schrijft hij dan ook nog op dat je reumatische klachten hebt, Dat kan het CBR toch niet negeren. Heb je de keuringsarts verteld dat je reumatische klachten hebt ?
Heb je, voor de aanvraag wel gekeken naar de voorwaarden voor een C1 rijbewijs op de site van de RDW?
https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/vrachtauto/vrachtautorijbewijs-halen/rijbewijs-c1.htm

ma
door malty - Sep 16, 2021 om 16:55
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom bent u naar de huisarts gegaan voor de medische rijbewijskeuring?
U moest toch voor uw rijbewijs gekeurd worden door een arbo arts.
Nu heeft het cbr 2 gezondheidsverklaringen waarbij die van uw huisarts kennelijk niet overtuigend genoeg is om u al geschikt te verklaren.
Ik zou een andere huisarts zoeken, iemand die een cbr arts niet te woord wil staan of geen afspraak maakt om terug te bellen, is niet goed bezig.

aurora1
door aurora1 - Sep 16, 2021 om 17:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En wat is nu uw vraag?
Persoonlijk vind ik dat de eisen voor rondrijden in een camper hoog en streng mogen zijn. Daar wordt maar incidenteel mee gereden, in tegenstelling tot vrachtwagenchauffeurs die alsmaar rijden, dus veel meer ervaring hebben, minder risico.
En in een zware camper rijden kun je niet als slap watje met kippenkracht.

Zelfs is er al een enorm verschil in rijden met een Fiat 500 of een loodzware BMW of Mercedes automaat, laat staan met een camper (af en toe) rijden.

Maar wat is uw leeftijd?

Tp
door Tp Sep 16, 2021 om 20:44
8 Antwoorden / 3 Vragen

Nog onder de 60 jaar en nooit schade gehad en vele km's gereden, slibcursus gehad. En rij wekelijks in een camper!!!

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2021 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: Niet-inhoudelijke bijdrage]

aurora1
door aurora1 Sep 16, 2021 om 22:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[Edit redactie: Niet-inhoudelijke bijdrage]

ne
door neodutchio - Sep 16, 2021 om 17:26
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig maar dat mensen met een medische indicatie niet zomaar met 7,5 ton de weg op mogen.

Tp
door Tp Sep 16, 2021 om 21:17
8 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, jij hebt liever campers met dikke 3,5 ton en een ongeremde aanhangwagen van 750 kilo erachter met een B rijbewijs op de weg, ipv een camper die nog geen 4 ton weegt. Welke combinatie zal het veilig, beste en fijnste rijden, laat staan achteruit rijden, smalle straatjes ect.

ne
door neodutchio Sep 16, 2021 om 21:42
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat heeft dat met deze situatie te maken? Voor een B-rijbewijs gelden andere regels dan voor een C1. Overigens vallen campers boven de 3,5 ton onder C1 en niet onder een B- rijbewijs. Een dikke 3,5 ton met aanhanger op een B-rijbewijs mag dus niet.
U mag blij zijn dat er een C1 rijbewijs bestaat. Anders had u een volledig C rijbewijs moeten halen en dat is nog strenger.

Tp
door Tp Sep 16, 2021 om 22:05
8 Antwoorden / 3 Vragen

"Een dikke 3,5 ton met aanhanger op een B-rijbewijs mag dus niet." Zeker weten van wel zie op internet  https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=21603

aurora1
door aurora1 Sep 16, 2021 om 22:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik hoop niet dat u zich steeds zo achter het stuur opwindt en al helemaal niet met aanhangers en/of campers.

ne
door neodutchio Sep 16, 2021 om 23:16
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een camper op B-rijbewijs mag maar 3,5 ton wegen. U komt aan met dik 3,5 ton, dat is dus meer dan 3,5 en dus rijbewijst C1.

me
door mein33 - Sep 16, 2021 om 18:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De medische keuring is één van de zaken die u moet doorlopen om sowieso een C1 rijbewis te krijgen/behouden.
Elk onderdeel van de medische keuring, die het CBR van u vraagt, zult u moeten doorlopen en ook de kosten die dat met zich brengt zijn voor uw rekening, net als iedereen trouwens die de keuringdkosten voor het krijgen of behouden rijbewijs zelf moet betalen.
Ook herkeuringen en doorverwijzingen horen daarbij, of u daar nu blij mee bent of niet is van geen enkel belang.
Aanleveren wat er gevraagd wordt en niets meer of minder dan dat !

Tp
door Tp Sep 16, 2021 om 21:26
8 Antwoorden / 3 Vragen

Dat men moet betalen, alee maar dan moet men ook het advies aannemen wat hun eigen aanbevolen arbo artsen keuren en op papier zet. Daar is toch een keuring voor. Je doet het toch niet voor de lol.

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2021 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uhad ook niet naar uw huisarts moeten gaan. Kon u toch weten?

rj
door rjw - Sep 16, 2021 om 19:19
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Wees blij dat ze niet zomaar iedereen een rijbewijs geven. Als er wat fout gaat met zo'n grote wagen gaat het ook meteen goed fout. Logisch dat daar eisen aan worden gesteld.

PS: haal de naam van die arts even weg. U schendt de GDPR regelgeving.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2021 om 21:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: Niet-inhoudelijke bijdrage]

panter22
door panter22 - Sep 17, 2021 om 14:19
6599 Antwoorden / Vragen

Wanneer is een rijtest nodig?

We nodigen u uit voor een rijtest als u een lichamelijke beperking heeft die het besturen van een auto of ander voertuig moeilijker maakt. Vaak ontstaan beperkingen door letsel, slijtage, problemen rond de geboorte, reumatische of neurologische aandoeningen. Hierdoor kan het zijn dat u een been of arm mist of deze niet goed kunt gebruiken. Of dat u uw lichaam of nek niet goed kunt draaien.
https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/nl/hoe-kan-ik-rijden-met/een-lichamelijke-beperking/hoe-bepaalt-het-cbr-of-ik-veilig-kan-rijden.htm

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 17, 2021 om 14:43
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zelf C & D ooit gehaald dus niet dit probleem.

Maar voor  C moet ik boven bepaalde leeftijd  keuring en  gezeur over Code 95 doen.

De C1 kreeg ik er via  gemeente moeiteloos bij.

Wel is de verklaring huisarts bepalende en wat schreef deze?

Reuma  is een reden om door te geven maar van iets tot zware  en je kunt niets meer!

Wel een zware keuring nodig en  net hoe soepel jou Huisarts is.

Ik klaag niet,  niets genoteerd en  advies,  pas als erger word medicijnen  vragen en niet eerder!

Maar ook de Arts die de keuring doet en bij jou Huisarts moet opvragen, wie doet dat?

Er zijn hele strenge die  doorsturen naar specialist die nog duurder is en  nog veel meer tijd kost of  enkele die alles goed vinden

als zij het niet ernstig genoeg vinden en de rijbevoegdheid  niet beinvloed.

Voor je iets bij  CBR in gaat leveren eerst kijken wat ze op papier zetten.

Eenmaal bij CBR kunnen ze ook de volgende keer lastig doen.

Ze voeren elke ziekte in op jou BSN maar verwijderen iets zelden of nooit.

Ik was tijdelijk Belg en  nu is gehele  geschiedenis  blanco formulier en ik mankeerde niets meer!

Dosier  Ziekenhuis heb ik wel maar die geef ik niet zolang ze niets vragen.

Vergeet niet dat 99%  na  veel onderzoek  ook gewoon mag rijden en die zijn veel geld en tijd kwijt dus  veiliger op de weg?

Alleen als je moeite hebt bij Keuringsarts te komen  zullen ze jou weigeren.

Als ik zie hoeveel Invalide kaarten er zijn en hoe die strompelen en soms rijden,  ook vielig en schadevrij!

Dat lastige vanuit je Rolstoel  in de auto en er weer uit lijkt  een gevaar op de weg,

maar vaak zeer goede rijders waar  ik  jaloers op ben...

Ik zie vele invalide kaarten en zelden schade veroorzaakt hierdoor.

ne
door neodutchio Sep 17, 2021 om 15:05
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U kreeg c1 gratis bij uw C rijbewijs? En in welk jaar was dat?

me
door mein33 Sep 17, 2021 om 15:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hoe invalide zijn die 'invalide kaarten' waar u het over heeft ?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 17, 2021 om 15:11
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Na ruim 40 jaren  C gereden te hebben,  gehaald toen Chauffeurs  Diploma nog ingevoerd moest worden.

Wegens stoppen alleen A & B E gehouden en nu weer  C1 gevraagd en die kreeg ik gewoon.

De C kon ook mits ik Code 95 gezeur  ging halen.

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2021 om 15:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U leest toch wie dat schrijft. Je mag hier alleen maar sprookjes vertellen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 17, 2021 om 15:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Invalide?

Ik weet van moeilijker lopen tot Rolstoelen....

En ik misbruikte jarenlang mijn buurvrouw!

Die had passagiers kaart en dan geen 7,50 in Amsterdam betalen met parkeren.

Dat was  1 vrijkaartje extra voor Concert gebouw.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 17, 2021 om 15:14
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Tijger 1 mag  alleen op Esso Benzine rijden!

ne
door neodutchio Sep 17, 2021 om 18:04
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt dus niet C1 gekregen van de gemeente, u hebt geen code 95 waardoor C verviel en overging in C1.