je
door jeroen vd b Jan 23, 2019 om 14:33
Auto & vervoer

Cbr gezondheidsverklaring

Mijne Heren,
Ivm verlopen van mijn rijbewijs, moet ik een eigen medische verklaring indienen. Heb ik 1 dec 2018 gedaan (Kosten 40 euro)
Tot 1 jan 2019 niets gehoord, Heb een email gestuurd voor antwoord. reactie je krijgt binnen 4 weken antwoord.
Per 1 feb 2019 verloopt mijn rijbewijs, geen reactie ontvangen.
Krijg 21 jan 2019 antwoord, dat ik naar een arts moet voor keuring. Arts gebeld, heeft van cbr geen stukken ontvangen, dus kan geen afspraak maken.
Arts toch zover gekregen dat hij op voorhand een afspraak inpland, echter pas op 1 april 2019 als hij de stukken heeft ontvangen.
Per 1 feb verloopt mijn rijbewijs dus 3 maanden zonder geldig rijbewijs en ben ik mijn baan kwijt, omdat rijbewijs noodzakelijk is.
Ik heb CBR aansprakelijk gesteld voor de schade en gevolgschade, geen reactie.
Wel zag op op tv een uitzending 22 jan jl , waarin twee personen hun verhaal deden, dus publiciteit zocht, meteen geholpen werden.

Waar heb ik dat meer gezien.
Kan een overheidsinstelling dit ongestraft doen zonder gevolgen voor dat cbr en een smoes ophangen dat ze niet op zoveel aanvragen gerekend hadden en zijn overgegaan naar een digitaal systeem, wat voor oponthoud zorgt. Waar heb ik dat meer gehoord

Jeroen van den Biggelaar

7358 11 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Jan 23, 2019 om 14:55
809 Antwoorden / Vragen

De problemathiek mbt het CBR is al een tijdje bekend. Als u in december een aanvraag indient voor verlenging per februari was dit toch een beetje kort dag. Zeker als u voor uw werk afhankelijkbent van een rijbewijs. Ondanks dat we in een digitaal tijdperk leven gaan er nog vele zaken handmatig of door mensenogen/handen. Het CBR aansprakelijk stellen voor de schade, weet niet of dat kans van slagen heeft mede vanwege de bekendheid van deze problemathiek. Weet niet hoelang deze mensen al bezig waren met aanvraag verlening.
En verder verwijder uw naam, dit is een openbaar forum (en er zijn ook dames aanwezig)

simon55
door simon55 Jan 23, 2019 om 15:08
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij t CBR zijn ze van lotje getikt

va
door vanlotjegetikt Jan 23, 2019 om 15:31
809 Antwoorden / Vragen

Aangezien door het fijne beleid van de modjes hier mijn oude nn het niet meer doet, deze in gebruik, loop dus al wat langer mee.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2019 om 15:20
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Al het nieuws in kranten, TV etc. staan hier vol van zoals u zelf al heeft gezien in de TV uitzending die u heeft gezien.

Ik vraag me echter wel af of u de procedure goed volgt omdat u het heeft over een arts die de keuringsformulieren niet zou hebben ontvangen.
Op basis van eigen ervarin weet ik niet beter dan dat ik zelf een arts kies die de daarvoor benodigde formulieren in huis heeft.
In mijn situatie, ca 1 jaar geleden, was het niet zo dat het CBR door mij op de hoogte was gesteld van welke arts mij zou gaan keuren en kon het CBR dus geen formulieren - op mijn naam - naar die arts zenden.

U geeft niet aan wat meer exact de reden is van de keuringsnoodzaak. Bent u inmiddels ouder dan bijv. 75 jaar, 65 jaar of is een groot rijbewijs aan de orde?

Hoe dan ook is de door u zelf ingezonden eigen verklaring de reden geweest.

Voor rijbewijskeuringen geef ik u een link uit één van de velen die ik vond: https://rijbewijskeuringsarts.nl/

tenormin
door tenormin - Jan 23, 2019 om 15:27
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Voor CBR gezondheidsverklaring krijgt u ruim van te voren bericht. Mijn rijbewijs verloopt in Mei en ik kreeg half November daarover bericht met, inhoudelijk, doet u de aanvraag meteen, wij hebben problemen en lopen erg achter op werkzaamheden. Dus die 2 maanden voor het verlopen heeft u veel te krap bemeten. En had u moeten weten, gezien veel (kranten) berichten hierover.

ro
door ron503 - Jan 23, 2019 om 15:42
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het CBR heeft meen ik al een klein half jaar problemen met het vernieuwen van rijbewijzen waar een medische verklaring noodzakelijk is. De media heeft er vol mee gestaan en consumentenprogamma's hebben er uitgebreidt aandacht aan besteedt. Het advies was om minstens 3 a' 4 maanden voor het verlopen van het rijbewijs de procedure al te starten. Zodra het de geldigheid van het rijbewijs af gaat lopen krijgt u middels 'mijn overheid' of per post ruim 4 maanden voor de af loop bericht en dat is het moment om de procedure in gang te zetten als het CBR extra informatie nodig heeft. Er is geen sprake van een smoes omdat u als u de media had gevolgd had kunnen weten dat er een gigantische achterstand is. Als u tot het laatste moment wacht dan valt u zeker iets te verwijten want u was gewaarschuwd.

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2019 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt het CBR wel aansprakelijk stellen, maar dat is volkomen zinloos. U had zelf tijdig en dat is dus vier maanden voor die datum die papieren moeten inzenden.

Ir
door Irma-Henk - Jan 23, 2019 om 17:09
1 Antwoorden / Vragen

Heel vreemd dat U hier bedragen noemt die niet kloppen. De Gezondheidsverklaring kostte in 2018 € 34,80. Iedereen die niets mankeert krijgt binnen 2 uur een Verklaring van Gezondheid. Dus als U al wist dat er één of meerdere vragen problemen zouden opleveren had minimaal 4 maanden voor het verlopen van het rijbewijs een Gezondheidsverklaring ingediend kunnen gedaan worden.En men krijgt ruim voordat het rijbewijs verloopt een waarschuwing via het overheidsloket.
Tevens is het systeem van het CBR momenteel zo ingericht dat iedereen via het artsenportaal een afspraak bij de betreffende arts kan maken met behulp van de code die in uw brief vermeld staat.
Zeker wanneer je beroepshalve afhankelijk bent van een rijbewijs is eigen verantwoordelijkheid nemen toch zeker een issue.

marita5
door marita5 - Jan 23, 2019 om 18:56
11507 Antwoorden / 15 Vragen
Joostje
door Joostje - Jan 20, 2020 om 18:34
1 Antwoorden / Vragen

Intussen 2020 en de problemen zijn alleen maar groter geworden.
Mijn man is beroepschauffeurs en diabeet dus wij weten dat hij elke 3jaar(!)een vernieuwd rijbewijs moet, prima. Daarom in augustus zijn eigen verklaring ingeleverd en wachten op papieren voor zijn medische keuring, tijd zat want per februari 2020 verloopt zijn rijbewijs pas.... Nou niet dus!
Na meerdere keren contact met cbr, waarbij mijn man duidelijk aan heeft gegeven dat hij meestal meerdere keuringen moet doorlopen vanwege zijn diabetes, steeds het antwoord"oh u bent er vroeg genoeg bij, dat komt goed". Op aandringen van mijn man december medische keuring kunnen laten doen met de opmerking dat alles ingeleverd was.... Nog steeds niets gehoord begin januari, weer contact, "geen zorgen meneer, alles ontvangen, de aanvraag wordt bekeken".... Afgelopen week weer gebeld want rijbewijs maken duurt ook een dag of 5("maar anders kan u het met spoed aanvragen hoor, cbr betaalt dan de extra kosten")..... Wat schetst onze verbazing... Vandaag bericht dat mijn man toch ook nog even naar de internist moet voor extra controle(wachttijd eigenlijk 70 dagen!!!!)..... Dan is zijn rijbewijs al verlopen, intussen al een half jaar alles bekend bij cbr.... Via een omweg net een afspraak tussen kunnen plannen vanwege een uitvaller bij internist maar het wordt erg krap. Toen ik aan de dame van het cbr vroeg waar ik een klacht in kon dienen en een onkostenvergoeding als mijn man zijn werk niet uit kan voeren gaf zij aan dat het toch echt aan ons lag omdat mijn man vanwege zijn diabetes extra onderzoek nodig had..... Duhhhhh..... Dat hadden we in augustus al aangegeven en nagevraagd! Al met al heel erg bedankt cbr, voor de stress die bij ons beiden op een hoog level zit nu omdat onzeker is of mijn man zijn rijbewijs wel op tijd is!
Ik heb wel tegen de dame aan telefoon gezegd dat we meteen als het rijbewijs er is vast beginnen aan een nieuwe aanvraag ????

Redacteur
door Redacteur - Jan 21, 2020 om 08:32
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Hallo Joostje,

Het is inderdaad bekend dat er heel wat problemen zijn bij het CBR. Kassa heeft, zoals je zelf al hebt geconstateerd, in een van de uitzendingen aandacht besteed hieraan. Lees en kijk het hier terug: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/maanden-wachten-op-gezondheidsverklaring-cbr.

De CBR beloofde beterschap en zou meer personeel aannemen om de drukte op te vangen. In onze uitzending raden ze aan om documenten niet per post te sturen, maar waar mogelijk digitaal voor een snellere afhandeling.

Ook Zembla heeft uitgebreid aandacht besteed aan de problemen: https://www.bnnvara.nl/zembla/videos/509384

En ook de politiek mengt zich er inmiddels ook in: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/tweede-kamer-wil-af-van-onnodige-keuringen-van-rijbewijs.

Hopelijk wordt het snel beter, voor jou en tientallen dan wel honderden anderen. Ik raad je aan om de vinger aan de pols te houden en regelmatig updates te vragen bij het CBR.

Veel succes!

Met vriendelijke groet,

Danny

Redactie Kassa

aurora1
door aurora1 - Jan 22, 2020 om 11:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mijne heren?