Citroën c1 derde remlicht lekkage vocht in kofferbak klep
Beste,
Ik heb sinds 2,5 jaar een citroen c1 urban ride.
Ondanks dat het een fijne auto is is er een probleem waar schijnbaar geen passende oplossing voor is.
Namelijk als er een paar regenbuien zijn dat er water blijft staan in mijn kofferbakklep bij mijn 3de remlicht.
Schijnbaar is dit volgens de monteurs van citroen een bekend probleem ( aldus een niet deugdelijk product en niet goed opgelost. ) echter ben ik hier door de verkoper niet op geattendeerd en ben ik al 2 maal langs de garage geweest om mijn 3de remlicht te vervangen. A fijn nu zit er door het vocht wat er blijft zitten roestvorming op mijn klep en bieden ze mij geen passende oplossing omdat ze anders beginnen te zeuren vanwege de garantie. Wat zijn mijn rechten en wat kan ik hier tegen doen want een nieuwe kofferbak klep omdat de boel weg roest kost ook maar weer genoeg!
Geachte Jetje 1996,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?
Heeft u de auto nieuw gekocht?
Zo nee, heeft u BOVAG garantie op de auto?
Kunt u foto's plaatsen van de situatie (plekken van de auto)?
U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.
De auto is helemaal nieuw gekocht op 16 april 2019 ik heb wat foto's geupload ter verduidelijking van waar ik tegen aan loop.
Geachte Jetje 1996,
Heeft u een rechtsbijstandsverzekering voor uw auto?
Zo ja schakel die dan in.
Als u lid bent van de ANWB, informeer ook even bij hen voor informatie.
Ik zou ook de BOVAG inschakelen voor bemiddeling.
Vrijwel elke automerkdealer is aangesloten bij de BOVAG.
Klik op de volgende link voor klachten :
https://bovag.nl/info/auto/klachten
Roestvorming is goed te behandelen zeker als er nog geen sprake is van door roesten. Nieuwe kofferbak klep is dus in het eerste geval zeker nog niet nodig.
U kunt een beroep doen op het niet "conform" zijn van de auto nu er sprake is van een gebrek. Echter de bewijslast dat dit een structureel probleem is voor alle auto's van dit type ligt bij u. Dat u "van horen zeggen" heeft dat dit een veel voorkomend probleem bij dit type is en dat dit reeds bij de verkoop aan u bekend was, zult u met bewijs moeten kunnen ondersteunen.
De vraag is vervolgens of Citroen uw claim zal erkennen. Zo niet, dan moet u naar de rechter en zult u dus met eerder genoemd bewijs op de zitting moeten komen.
Dan is het afwachten of de rechter in uw voordeel een uitspraak gaat doen. Als dit een structureel probleem blijkt te zijn is ontbinding van de koopovereenkkomst niet echt te verwachten. Een tegemoetkoming lijkt mij eerder in de rede liggen. Of die gaat opwegen tegen de proceskosten is dan nog maar de vraag.
Als je even googelt, kom je er achter dat het een bekend probleem is. Niet alleen van de C1, maar ook de Aygo en de Peugeot 107
Je kunt een raparatiekit bestellen:
https://www.veo-store.nl/Modificaties-Reparaties/Toyota-Aygo-Peugeot-107-Citroen-C1-3-Deurs-Achterklep-Water-Lekkage-Reparatie-Kit
Geachte Panter22,
In de topic van TS praat zij over water "bij kofferbakklep bij derde remlicht".
Zit het derde remlicht dan niet bovenaan de kofferbakklep?
Het model wat weergeven staat met de rubbers van de peugeot, c1 en aygo is het oude model.
ga naar de verkoper en vraag daar om een oplossing, volgens mij zijn er best wel rubbers die dit probleem oplossen....
zeker als dit een bekend probleem is zal er ook al wel een oplossing zijn....
Kijk eens op het peugeotforum, zelfde probleem als de c1.
https://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=24659
Naast al gegeven antwoorden attendeer ik u op het feit dat men zich bij uw garage kennelijk ook niets gelegen laat liggen aan de wettelijke garantieregeling waar ik nu enkele verwijzingen naar geef. Hoe dan ook betekent die wetgeving dat de verkoper verantwoordelijk is voor het leveren van een deugdelijk (conform) product en er kennelijk al voldoende bewijs is dat het euvel/mankement niet aan u is te verwijten. Men dient dat dus wel degelijk te repareren en ook nog eens gratis. Ik ga er bij mijn reactie vanuit dat u de auto ook bij de garage heeft gekocht waar die in onderhoud is. Zo niet, dan dient u bij de verkoipoer te zijn.
De verwijzingen: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.. Indien de garaehouder/verkoper lid is van BOVAG kunt u daar terecht met uw klacht https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten
Topantwoord
Het feit dat het een bekend probleem is, dus een fabrikage fout, en de monteurs er niets aan doen om het te verhelpen is al voldoende om een ingebrekestellingte sturen en te verwachten dat ze met een oplossing komen. Ga anders langs het juridisch loket voor ondersteuning.
Een achterklep( sommigen noemen dat 3e of 5 e deur) van de Citroen C1, Peugeot 108 en de Toyota Aigo is van Glas en kan dus niet roesten. Het is de rubber afdichting die niet dik genoeg is en wat water doorlaat . Ook bij elke keer de achterklep openen komt er wat water wat op de rubbers staat in de achterkant. Hindelijk maar niet onoverkomend.
Toch maar even kijken naar de achterklep van de C1, het glas zit wel degelijk in een metalen frame wat kan roesten.
Hier komt na een paar buien water in te staan er zit een plastic klepje op normaal gesproken ( dit heb ik er nu weer uit gehaald met een spuit omdat het water anders blijft staan en na een tijdje als het teveel wordt dit dus door een van die twee rubberen buizen gaat waarvan er 1 zoiezo van mijn ruitenwisservloeistof is ) waardoor het via die weg via mijn dak naar binnen lekt. Erg vervelend. Nu valt het kwa roestvorming nog mee maar om erger te voorkomen zeker voor een auto die nog niet zo oud is zijn deze plekken nog prima weg te werken . Waar het mij om gaat is dat ze dit niet dichtkitten met van dat zachtblijvende kit zodat er zoiezo geen water meer naar binnen regent via de 3e remlicht. Dit omdat ze bij de dealer dan beginnen te zeuren om de 'garantie' en dat ze het inprinciepe zo leveren zoals het bij citroën uit de fabriek vandaan rolt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Probleem bij pakket bezorgen door DPD
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer