rembrantd
door rembrantd Nov 18, 2018 om 17:32
Auto & vervoer

Dab+ autoradio en extra antenne.

Moet je een extra antenne plaatsen of kan het met de gewone?

7860 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2018 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kik eens op Google bij Dab autoradio antenne.

sw
door swat1500 - Nov 18, 2018 om 17:41
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Een gewone antenne ontvangt alleen analoge signalen. DAB+ is digitaal dus heb je aan een gewone antenne niets.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 18, 2018 om 17:48
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@SWAT1500 ???? Ik heb een DAB+ radio metr een gewone staafantenne net als ook bij FM. Autoradio's hebben dat ook.

holstein
door holstein Nov 18, 2018 om 19:29
922 Antwoorden / 16 Vragen

Digitaal wordt ontvangen door je speciale Dab radio, de frequentie is gewoon hoger dan de FM band, meer is het niet en daar zijn ook combi antennes voor te koop met dubbele aansluiting, die zijn voor Dab stuk beter dan de originele FM antenne.

edrick3
door edrick3 - Nov 18, 2018 om 17:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je hebt dus een speciale antenne nodig.
Wat info: https://www.coolblue.nl/advies/dab-antenne-aansluiten.html

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2018 om 17:51
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, gewoon aansluiten op de autoantenne.

edrick3
door edrick3 Nov 18, 2018 om 17:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dan heb je dus géén digitale radio-ontvangst.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 18, 2018 om 18:06
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@EDRICK3 ??????? Ik heb een digitale radio DAB+ en ter toelichting: als ik de staafantenne inschuif ontvang ik HELEMAAL niets!

(Radio op DAB+ ontvangst geschakeld en niet op FM!)

tdmduc
door tdmduc Nov 18, 2018 om 19:15
703 Antwoorden / 2 Vragen

Beetje dom antwoord Gerrit.
Ik moest voor mijn nieuwe Pioneer toch echt een speciale DAB antenne kopen. Totaal andere techniek namelijk.

holstein
door holstein Nov 18, 2018 om 19:33
922 Antwoorden / 16 Vragen

Gewoon hoger in frequentie en andere aansluiting, FM is 88-108 mhz en Dab 174-203 mhz in de vhf, uhf wordt hier nog niet gebruikt.

pino123
door pino123 Nov 19, 2018 om 13:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

-

willy boerdam
door willy boerdam Nov 19, 2018 om 14:17
15 Antwoorden / Vragen

Je hebt voor je DAB+ een speciale antenne nodig.Dat kan met  een plakantenne op de voorruit in de rechter bovenhoek bijv of met een gecombineerde FM/DAB+ dakantenne. Dat laatste geeft de beste ontvangst.
Op een gewone fm antenne werkt dat nietomdat het analoog is en DAB+ is digitaal.

tdmduc
door tdmduc - Nov 18, 2018 om 19:13
703 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, het is een andere techniek en de antenne is plat en soms weggewerkt in de ruit van de auto.
Je standaard ronde stekker van de antenne gaat niet werken.
Bij aftermarket heb je zoiets nodig.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2018 om 19:55
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan mijn antwoorden niet terughalen maar ik zie dat wanneer ik de staafantenne van mijn DAB radio helemaal indruk ik wel ontvangst houd en dat betekent dat er een aparte antenne aanwezig is. Excuses.

Gr
door Grunn1 Nov 18, 2018 om 21:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik zou toch eens wat minder  vraagtekens en vet gedrukte letters gebruiken als je het niet eens bent met reacties.

jo
door jorisw - Nov 18, 2018 om 21:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De frequentiebanden voor DAB+ zijn ongeveer 2x zo hoog als de FM-band. Met een ouderwetse staafantenne zou dat betekenen dat die voor DAB+ ongeveer de helft zo lang moet zijn als voor FM. Bij modernere antennes hangt het er van af hoe deze is ontworpen.

Om de vraag van TS te kunnen beantwoorden moeten we eerst weten wat hij nu voor antenne heeft. "Gewone" antenne zegt niet zoveel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2018 om 11:33
16774 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. de reactie van @JORISW heb ik zojuist het volgende getest:
Ik heb mijn DAB radfio met geheel ingeklapte antenne op een plek geplaatst waar geen ontvangst meer mogelijk was en de staaf verlengd met een antennedraad die ik langer geleden had aangeschaft voor het verlengen van de antenne (op andere ontvangstapparaten LG, MG en KG) voor met name korte golf ontvangst. En zowaar, het werkt. Ergo, een gewone antenne kan dus wel.

Bovendien neem ik aan dat een DAB autoradio toch ook nog geschikt zal zijn voor FM ontvangst.

mo
door mof - Nov 19, 2018 om 13:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij kan een normale best goed werken. Zolang de frequentie waarop dab wordt uitgestraald niet te veel afwijkt van fm/am ...
fm is 88 - 105 kHz of zoiets, am een stuk lager. Dab is digitaal gecodeerd, maar de draaggolf zal nog steeds ergens rond die waarden liggen. Het gaat vnl omde electronica erachter. De digital naar analog conversie. Dat zit bij de radioin neem ikaan.