yo
door yourics Mar 28, 2019 om 14:06
Auto & vervoer

DAF 33 starten na lang stilstaan

Heeft iemand verstand van de stappen die moeten worden doorlopen voordat een oude DAF 33 wordt gestart? Hij heeft altijd binnen gestaan, maar al tientallen jaren niet gelopen.

5329 18 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Mar 28, 2019 om 14:06
683 Antwoorden / 5 Vragen

Vloeistoffen controleren/verversen/accus opladen.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2019 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou om te beginnen maar de olie verversen en een goede accu nemen.

yo
door yourics - Mar 28, 2019 om 14:09
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb ook gelezen dat een motor vast kan zitten en dat hij dan kapot kan gaan als ik hem probeer te starten. Ik heb alleen geen verstand met sleutelen aan een auto. Is controleren noodzakelijk? Of kan proberen te starten geen kwaad?

Gr
door Grunn1 Mar 29, 2019 om 13:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je niet zeker weet of de motor vast zit dan nooit proberen te starten. Al ververs je de olie en zet er een nieuwe accu in dan nog niet doen.

ju
door juliomariner - Mar 28, 2019 om 14:41
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou voor je hem start eerst even op een autoambulance naar een goede garage brengen en helemaal na laten kijken/vloeistoffen en riemen vervangen voor je hem start

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2019 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat alles vastgekoekt zit, zou best eens kunnen.

Stel uw vraag eens op Problemcar.nl

panter22
door panter22 - Mar 28, 2019 om 14:56
6599 Antwoorden / Vragen

Neem eens contact op met de dafclub:
https://dafclub.nl/dcn/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2019 om 15:42
16774 Antwoorden / 202 Vragen

idem: vraag het de DAF club. Verder aanvullend: Ik neem aan dat die een volledige revisie zullen adviseren en dat betekent dan heel veel demonteren, schoonmaken en weer monteren.

ro
door ron503 - Mar 28, 2019 om 17:47
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Reviseren komt nu nog niet aan de orde maar terzijde. Als eerste controleren of de zuigers niet vastzitten door met een passende sleutel de krukas poelie rond te draaien, als de krukas ronddraait is dat al een gunstig teken. De olie en het oliefilter vervangen en ook de brandstof die nog in de tank aanwezig af laten lopen en voorzien van verse benzine. Haal vervolgens het luchtfilter van de carburateur en controleer de choke en de werking van de gasklep door de choke kabel te bedienen en het gaspedaal, als dat allemaal soepel gaat dan kan de accu geplaatst worden. Neem voor het starten de bobinekabel bij de bobine los zodat de motor niet aan kan slaan. Laat de startmotor net zolang doordraaien totdat het oliedruk lampje is gedoofd want dan is motor voorzien van olie. Controleer de benzine leiding op lekkage en als daar niets mis mee is kan de motor voor de eerste keer gestart worden. Sluit de bobinekabel aan en trek de choke volledig uit, trap het gaspedaal een keer of twee volledig in en start de motor en als de motor wat pruttelend tot leven komt dan even lekker door laten pruttelen en zodra u het idee heeft dat de motor wat mooier begint te lopen met het gaspedaal de toeren wat opvoeren.

1paul
door 1paul Mar 30, 2019 om 11:34
3101 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet vooral de remleidingen niet te controleren!!!

net als de olie, remschijven, cupjes/cilinders, trommels...

ro
door ron503 Mar 30, 2019 om 12:08
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft het sarten van de motor en niet het controleren van de al gehele staat van de auto.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2019 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook maar even kijken of de banden niet verpulverd zijn.

@H
door @HENK@ Mar 29, 2019 om 13:01
158 Antwoorden / 1 Vragen

de vraag gaat over starten.........

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2019 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij zal er ook mee willen rijden, denkt u niet

@H
door @HENK@ Mar 29, 2019 om 13:52
158 Antwoorden / 1 Vragen

nee

@H
door @HENK@ Mar 29, 2019 om 13:54
158 Antwoorden / 1 Vragen

maar ehh.... jij bent vaak haantje de voorste om er op te wijzen wanneer iemand een beetje of topic reageert... klein koekje van eigen deeg  :-p

@H
door @HENK@ Mar 29, 2019 om 13:55
158 Antwoorden / 1 Vragen

en wie zou er nu met een daf 33 willen rijden :-p

me
door mein33 Mar 29, 2019 om 15:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik, heel erg graag zelfs, want ik kan een 'truttenschuddertje met jarratel aandrijving' wel waarderen. ;-))

aurora1
door aurora1 - Mar 29, 2019 om 11:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ook gezien uw vorige vraag: als u geen verstand van auto’s heeft zou ik ook hier maar vandaan blijven. Een Oldtimer vergt handigheid en kennis van zaken en geld, of een erg grote zak met geld om anderen te betalen voor het op gang brengen, onderhoud, kopen van onderdelen enz.
Lees ook de reacties op uw vorige vraag nog eens door.
Bent u een scholier/erg jong?

ja
door jan24 - Mar 29, 2019 om 13:02
109 Antwoorden / 4 Vragen

Naast alle andere adviezen, bij mijn weten mag een Daf vanwege de variomatic nooit aangesleept worden.
De motor kan, hoe ouderwets ook, met de wielsleutel aangedraaid/gestart worden. Zoals vroeger met de T-Ford.

@H
door @HENK@ Mar 29, 2019 om 14:01
158 Antwoorden / 1 Vragen

een startslinger is een wezenlijk anders ding dan een wielsleutel!!

stel je eens voor met een wielsleutel wanneer hij aanslaat......een startslinger komt dan gewoon los, een wielsleutel niet !

maar een wielsleutel zal dus ook niet passen

aanslepen mag inderdaad niet, over het algemeen bij geen een automaat

Gr
door Grunn1 - Mar 29, 2019 om 13:09
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik zou hem nooit gaan starten voordat je zeker weet dat de motor niet vast zit.
Volg het advies van Jan24 en kijk of de cilinders niet vast zitten door de motor met de hand een slag te laten maken d.m.v. een wielsleutel. Wil dit niet dan ook niet proberen te starten.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 29, 2019 om 14:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ben diep onder de indruk van de diverse 'deskundigen' die adviseren om de vloeistoffen te vervangen.
Hallo 'deskundigen' in een DAF 33 ziten geen vloeistoffen !
Behalve benzine en water in de spruitenroeier.
Het is een lucht gekoelde boxer motor met 2  cilinders.
Ik meen 600 CC.

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2019 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen smeerolie, geen remolie?

me
door mein33 - Mar 29, 2019 om 15:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een aanvulling op de reactie van @ron530,

Als het draaiende gedeelte toch de indruk wekt dat het vaststaat, dan hoeft dat nog niet direct te betekenen dat ook daadwerkelijk zo is en een probleem oplevert
Het zou zomaar kunnen dat de zuigerveren vastgekoekt zitten aan de cilinderwand.
Draai dan de bougies er uit (sowieso verstandig bij het proberen of het draait) en spuit een ruime hoeveelheid WD-40 in elke cilinder en laat dit een etmaal inweken en probeer dan nogmaals om er beweging in te krijgen (pas wel op dat het spuitslangetje niet naar binnen schiet).

d.
door d.schaap - Mar 29, 2019 om 19:11
5 Antwoorden / Vragen

Draai de bougies er uit en dmv de ventilatorriem de motor proberen rond te tornen. Als dit lukt zijn er kennelijk geen belemmeringen. Spuit nu wat olie in de bougie gaten en start de motor eventjes om goed rond te draaien. Draai de bougies erin en probeer te starten, neem aan dat er benzine in de tank zit. Het zal een poosje duren want er moet eerst benzine worden aangezogen. Als de motor aanslaat zal het even blauw worden uit de uitlaat, maar dat veranderd snel. Succes

wimmi20
door wimmi20 Mar 30, 2019 om 10:52
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Olie in de bougie gaten doen heeft geen enkele in.
De DAF 33 heeft 'liggende' cilinders.
Het is een boxer motor.
Er komt dus geen olie bij de zuigerveren.
Olie in de bougiegaten doen werkt alleen bij 'staande' cilinders. Laat gewoon de oude benzine in de tank, die is wel wat kracht kwijt maar ontbrand nog goed. Haal de luchtfilter eraf, en giet een klein scheutje verse benzine in het carburateur gat. Dan is er gelijk benzine bij de eerste startpoging. Gas half intrappen, bij een goede start niet meteen gasgeven. Als de motor aaanslaat na het 'scheutje' dan pas de choke geheel uittrekken. Anders 'verzuip' je de motor met te veel benzine.

ro
door ron503 - Mar 29, 2019 om 20:42
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De Daf 33 heeft een luchtgekoelde twee cilinder viertakt motor voorzien van een olie carter dus opzich een motor die wel gedateert is maar wel de olie uit het carter middels de oliepomp de motor van de nodige olie voorziet. Het is geen Trabantje die een twee takt motor heeft en bromfiets benzine gebruikt waarbij olie aan de benzine werdt toegevoegd.

je
door jenge1 - Mar 29, 2019 om 21:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

De koppeling kan ook vastzitten

wimmi20
door wimmi20 Mar 30, 2019 om 10:46
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een DAF 33 heeft geen koppeling.

ro
door ron503 - Mar 30, 2019 om 13:07
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Veel reacties die ik lees gaan uit van een doem scenario terwijl de motor nog in goede staat kan zijn. Ik lees veel over de staat van de auto ansich maar dat staat los van de motor. Pas als de motor weer aan de gang is komt de rest wel en dan zal blijken of het de moeite waard is om de auto verder op te knappen. De Daf 33 is voor de liefhebber best wel gewilt en kan ook in de staat waarin de Daf nu verkeerd wel meer waard zijn dan die ooit nieuw heeft gekost.