nini12
door nini12 Oct 26, 2020 om 20:37
Auto & vervoer

Dagwaarde auto

Het is als volgt:
Ik heb een auto gekocht voor 2700 met de auto is niks mis.
Nu weet ik dat de dagwaarde 3500eu is. Dit heb ik opgezocht op anwb koerslijst.
Er staan soortgelijke auto's voor 3500 op autosites.

Nu is mijn auto totaal los verklaard op de basis van berekening dat mijn auto 2700 is omdat ik dat ervoor betaald heb.
En zou ook nu maar 2700eu krijgen.
Heb ik niet recht op meer aangezien dagwaarde op koerslijst 3500 is en soortgelijke modellen ook voor 3500 op autostites staan?
Of moet er in de berekening voor economisch totaal los niet vanuit gegaan worden van 3500?

7605 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 26, 2020 om 20:50
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, u zult nooit meer ontvangen als u er (ooit) voor betaald heeft, het is en blijft een schade verzekering met als basis dat u er niet "beter" van mag worden. Uw feitelijke schade is € 2.700,00. Tenzij dat u zich heeft verzekerd voor vervangswaarde.

Analoog
door Analoog Oct 26, 2020 om 22:14
136 Antwoorden / Vragen

Maar een verzekering weet toch niet wat er voor is betaald, die verzekeren op bepaalde waarde, dus als je
dan bv de auto gratis van je oma hebt gekregen zou je bij total loss geen cent krijgen, omdat dat meer is
dan er voor betaald is?

Die redenering gaat natuurlijk niet op, de auto heeft een dagwaarde en die hoor je te krijgen bij total loss en
of je daarbij uit mag gaan van de bedragen op de anwb koerslijst is de vraag, dat zal ook een indicatie zijn.

mahadma
door mahadma Oct 27, 2020 om 00:01
11522 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft kennelijk die prijs genoemd.
Maar feit = een feit, u behoort niet beter te worden van de schade, het is en blijft een schade verzekering en uw schade  = € 2.700,00.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2020 om 23:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wees blij dat die auto eigenlijk meer waard was, anders had u die € 2.700 ook niet gekregen.

getty
door getty - Oct 26, 2020 om 20:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Natuurlijk  krijgt u er niet meer voor dan u betaald heeft. Zou een mooi verdienmodel wezen.,,.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2020 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt er toch niet meer voor betaald dan € 2.700? Waarom zou u meer moeten krijgen?

nini12
door nini12 Oct 26, 2020 om 21:26
Antwoorden / 1 Vragen

Omdat de dagwaarde van deze auto op 3500 word geschat en soortgelijke modellen er ook voor dat bedrag op staan.
Dat ik hem voor 2700 mocht mee nemen is gewoon geluk geweest dat die verkoper er geen verstand van had van wat de auto evt waard zou zijn.

mahadma
door mahadma Oct 26, 2020 om 21:29
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Hetgeen zou betekenen dat u "beter" zou worden van schade. Er wordt nooit meer uitbetaald als de effectieve schade = € 2.700,00. Uw manier van denken zou voor iedereen een hogere premie opleveren.

tijger1
door tijger1 Oct 26, 2020 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan nu maar weer een verkoper opzoeken die er geen verstand van heeft.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 26, 2020 om 22:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Nini12,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Door wie is uw auto total loss verklaard?

Heeft u een verhaalsrechtsbijstandsverzekering voor uw auto?

justmeagain
door justmeagain Oct 26, 2020 om 23:27
623 Antwoorden / 8 Vragen

Titel kids verklaring gebeurd door een schade expert van de verzekeraar. Dat hoeft u toch niet te vragen.
En wat heeft dat te maken met de discussie over de uit te betalen waarde?
Gezien de prijs en de stelling dat de verkoper geen idee van de waarde had zak het geen BOVAG garage zijn geweest.
 Rechtsbijstand doet NIETS als de auto niet bij een BOVAG dealer is gekocht.

Conclusie weer zinloze vragen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 26, 2020 om 23:30
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

U beantwoordt weer vragen, die bestemd zijn voor de Topicstarter.....

Hoe komt u erbij, dat een verhaalsrechtsbijstandsverzekering niets doet?

De dagwaarde hangt ook af van het model en type auto. Heeft u zelf wel een auto?

justmeagain
door justmeagain Oct 27, 2020 om 23:39
623 Antwoorden / 8 Vragen

Kijk even online, geen enkele rechtsbijstandverzekering helpt u als de auto niet bij een BOVAG bedrijf is gekocht.
Ze zeggen dan gewoon dat het jouw keuze is geweest om bij een sjoemelaar te kopen.
.
Daarom biedt uw opmerking over de rechtsbijstand geen hulp in deze casus.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2020 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

GA doet alleen maar interessant met zijn vragen.

justmeagain
door justmeagain Oct 27, 2020 om 23:47
623 Antwoorden / 8 Vragen

Kijk even online, geen enkele rechtsbijstandverzekering helpt u als de auto niet bij een BOVAG bedrijf is gekocht.
Ze zeggen dan gewoon dat het jouw keuze is geweest om bij een sjoemelaar te kopen.
.
Daarom biedt uw opmerking over de rechtsbijstand geen hulp in deze casus.

En jazeker rij ik auto een heerlijke mileuvervuilende Ford Mustang GT 5.0 V8
En ik kun je vertellen in deze uitvoering heb ik geen afschrijving, hij wordt jaarlijks meer waard.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 27, 2020 om 23:49
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

Kunt u mij de link geven, dat een verhaalsrechtsbijstandsverzekering niet van toepassing is als de auto niet bij een BOVAG garage is gekocht?

Afgelopen december ben ik aangereden aan de voorkant, schuld van de tegenpartij...

Ik heb de schade van 1000 euro geheel vergoed gekregen dankzij mijn verhaalsrechtsbijstandsverzekering.

Zij hebben een verzekeringsexpert gestuurd om een schaderapport te maken.

Hierna hebben ze dit bedrag geclaimd bij de tegenpartij.

Mijn auto is 16 jaar oud.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 27, 2020 om 23:57
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

PS : U heeft wel een goede smaak qua auto keuze, een Ford Mustang is een droomauto van mij.

Maar omdat ik alleen maar korte stukjes rij, past de Mustang met Ecoboostmotor meer bij mij....

sira
door sira - Oct 26, 2020 om 22:58
2291 Antwoorden / 24 Vragen

De dagwaarde is het bedrag dat uw auto vandaag waard is. Of het bedrag dat uw auto vlak voor de schade of diefstal waard was. De dagwaarde hangt onder andere af van het bouwjaar, aantal gereden kilometers, onderhoud en accessoires. M.a.w. het is een indicatie, maar ook afhankelijk van diverse factoren.

De verzekering betaald u € 2.700,-, omdat u dat bedrag er voor heeft betaald.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 27, 2020 om 08:46
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Toen u de auto kocht was deze meer waard dan €3500, de tijd dat u ermee gereden heeft maakt dat de dagwaarde omlaag is gegaan naar €3500.
Ik neem aan dat de verzekering bewijs wilde hoeveel u voor de auto betaald hebt en naar aanleiding daarvan is het uitgekeerde bedrag €2700 geworden.

1paul
door 1paul - Oct 27, 2020 om 08:51
3103 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, u krijgt de schade uitbetaald die u geleden heeft en dat is in dit geval de aankoopprijs....

wel zuur want als het andersom is, hogere aankoopprijs dan zou u wel de dagwaarde krijgen volgens de koerslijsten....

rj
door rjw - Oct 27, 2020 om 11:10
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als jij 2700 euro hebt betaald is dat de marktwaarde. Wat iemand vraagt is niet de waarde, alleen wat daadwerkelijk wordt betaald is de waarde. En ANWB koopt en verkoopt geen auto's dus zo'n koerslijst is leuk maar je hebt er niets aan.

Ha
door Halo 04 - Oct 27, 2020 om 14:17
11 Antwoorden / Vragen

Ik geloof best dat jullie allemaal gelijk hebben en dat TS niet meer terug krijgt dan wat hij voor de auto betaald heeft, € 2.700 dus.
Echter, welk bedrag wordt dan gehanteerd in het geval genoemd door Analoog: stel je hebt de auto gratis gekregen van je oma?
Moet oma dan op zoek naar het bonnetje?

rj
door rjw Oct 27, 2020 om 14:38
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Dan bepaalt de taxateur wat de daadwerkelijke waarde is op basis van inkoopprijzen van handelaren en garages.

sjjoppy
door sjjoppy Oct 27, 2020 om 14:41
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Een slimme oma overhandigt het aankoopbonnetje gelijk met de auto. :)

sw
door swat1500 Oct 27, 2020 om 21:06
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt eraan op wiens naam de verzekering staat. Die persoon moet schade hebben geleden. Als oma de auto gratis heeft weggegeven lijdt zij geen schade en zij is tevens niet de verzekerde. Jij lijdt ook geen schade want je had er niets voor betaald.

Analoog
door Analoog Oct 27, 2020 om 23:25
136 Antwoorden / Vragen

Het gaat toch helemaal niet om het aankoopbedrag, het gaat toch om de verzekering dagwaarde en die krijg je uitgekeerd.
Dus mocht je hem gratis hebben gekregen krijg je ook niks bij total loss?  Nee, dat gaat er bij mij niet in, de aankoop verandert niks aan de dagwaarde....

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2020 om 23:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je hem gratis zou hebben gekregen, krijg je uiteraard wel de dagwaarde uitgekeerd in dit geval.

Analoog
door Analoog Oct 28, 2020 om 15:22
136 Antwoorden / Vragen

Oké, dat bedoel ik steeds te zeggen, de dagwaarde is een vastgesteld bedrag en heeft niks met je aankoopbedrag te maken.

ro
door ronny530 - Oct 27, 2020 om 17:53
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Die dagwaarde is relatief en hangt van de staat van de auto af. Als een expert de schade gaat inspecteren wordt niet alleen de schade bekeken maar ook de afgehele staat van de auto en als de auto voor het ongeval niet in nieuwstaat verkeerde dan valt het te vergoeden bedrag veel lager uit. Op autosites zijn vraagprijzen ook relatief want die zijn onderhandelbaar en vaak wordt er al rekening met inruil gehouden d.w.z. er kan een mooie inruilprijs bedongen worden terwijl de winstmarge hetzelfde blijft. U steld dat de verkoper er geen verstand van had maar zat toch redelijk goed met de waarde van die auto omdat de expert zonder te kunnen weten tenzij u zelf verteld heeft wat u voor de auto betaald heeft ook op 2700 euro uitkwam. Maar toch een vraag wordt die 2700 euro vergoedt met behoud van het wrak en is dus economisch total los of technisch total los waarbij het kenteken is ingenomen en de auto gesloopt dient te worden.

nini12
door nini12 Oct 27, 2020 om 18:32
Antwoorden / 1 Vragen

De expert komt op 2700 omdat hij mij vroeg wat ik ervoor betaald had en ik hem dat verteld heb.
Wat betreft de 2700 vergoeding, dat is 1200 voor rest waarde wrak die opgekocht wordt en 1500 wordt geclaimd bij de tegenpartij.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 28, 2020 om 13:18
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Nini12,

Welke expert bedoelt u? ;Die van de tegenpartij of die is ingeschakeld door uw eigen verzekeringsmaatschappij?

nini12
door nini12 Oct 28, 2020 om 15:25
Antwoorden / 1 Vragen

De expert van RB, tevens verglijkt hij mijn auto met een 3deurs variant die er inderdaad voor 2700 op staan. Maar mijn auto is een 5 deurs die vanaf 3500 te koop worden aangeboden

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 28, 2020 om 18:38
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Nini12,

Om welk merk en type auto gaat het?

Is uw auto naar uw vaste autogarage gebracht na de aanrijding?

Heeft uw eigen autogarage ook geconstateerd, dat uw auto total loss is?

Is uw eigen autogarage accoord gegaan met het aangeboden bedrag van de dagwaarde? Is de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij misschien dezelfde als die van u?

nini12
door nini12 Oct 28, 2020 om 20:48
Antwoorden / 1 Vragen

Gaat om een ford fiesta 2007

Auto is naar de garage gebracht die aangesloten is bij mijn Rechtsbijstand

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 28, 2020 om 22:59
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Nini12,

U zegt nu iets belangrijks :

Waarschijnlijk heeft u niet zo veel ervaring met schade aan uw auto.

U had de auto moeten laten bezorgen (door het bergingsbedrijf) bij de garage waar uw auto in onderhoud was.

Deze garage kan tegen een kleine vergoeding een "proforma rekening" maken van de schade.

Hierna meldt u de schade bij uw verhaalsrechtsbijstandsverzekering.

Zij zullen dan een schadeexpert sturen om de schade te bevestigen.

Nu is het moeilijk om uw gelijk te halen omdat de schadeexpert al is geweest.

U had dus eigenlijk "het heft in eigen handen moeten nemen"

Zie het als een leermoment : door schade en schande wordt men wijzer.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 27, 2020 om 18:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

En wat als  je voor €2700,- deze kocht  met gladde banden en zonder grote beurt?
Dan zijn de kosten vaak ruim €1000,- dus  geen €3500 maar €3700,-  en  wat dan?

De aankoop is vaak  afhankelijk of  je hoge of  lage inruil kreeg, en bij teveel voorraad en ze moeten ruimte hebben krijg
je iets wat al langer stond voordeliger mee dan  een die vers binnen kwam en  weinig voorraad...

Of als een handelaar meerdere vrijwel dezelfde heeft daalde de waarde ook,  hij heeft liever  verschillende.

Net als een met 12 maanden Bovag garantie voor €4500,-   of  zo meenemen voor €2500,- mogelijk is....
Daar moet een verzekeraar ook rekening mee houden.

ev
door evertgd - Oct 28, 2020 om 11:11
41 Antwoorden / 0 Vragen

Dagwaarde is iets totaal anders dan verkoopwaarde. In veel gevallen betekent dagwaarde "Dag waarde!" Want de verkoopwaarde van een auto, zoals weergegeven in prijslijsten van oa de ANWB, ligt altijd veel hoger dan de dagwaarde. Redelijk of onredelijk? Tja, het is maar hoe je het bekijkt. De dagwaarde van een perfect onderhouden en optisch perfecte auto is evenveel dan die van een soortgelijke auto met matig onderhoud met 'gebruikssporen'. Heb je een mooie, perfect onderhouden auto: zuinig op zijn en defensief mee rijden dus.

nellekest
door nellekest - Oct 28, 2020 om 11:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ze kunnen wel voor €.3500,00 worden aangeboden, maar ook verkocht? Ik neem aan dat u ook wat van de vraagprijs hebt afgekregen zoals dat gebruikelijk is in de handel.

he
door henry1942 - Oct 28, 2020 om 12:33
100 Antwoorden / 28 Vragen

U zegt, de verkoper heeft er geen verstand van..
Dan moet u blij zijn dat u de koopprijs krijgt uitbetaald,
waarschijnlijk is de verkoper blij dat die auto verkocht is,
omdat een auto die zover onder de ( door U gezegde) prijs ligt,
 waarschijnlijk in de toekomst wel ernstige ( voor u nu nog verborgen )
problemen kan gaan opleveren.

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - Oct 28, 2020 om 14:59
30 Antwoorden / Vragen

Je hebt recht op de dagwaarde (vervangingswaarde) immers als je nu een gelijkwaardige auto zou kopen (en dat moet je) zou je € 3.500 moeten betalen.Laat je je niet kisten, desnoods ga je naar de rechter. Bij de de kantonrechter hoef je geen advocaat te nemen en als je goed uit je woorden kunt komen kan je nog winnen ook. Lijkt me een gemakkelijke zaak: "Nu ik een andere gelijkwaardige auto moet kopen, moet ik € 3.500 betalen Edelachtbare, en daarvoor (voor de waarde) betaalde ik premie, Vraag desnoods een welbespraakte vriend het woord voor je te voeren (mág).

Sterkte ermee, Karel

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 28, 2020 om 18:42
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Karel,

Een gang naar de rechter is toch wat complexer dan wat u schetst : er moeten griffiekosten betaald worden en als je de rechtzaak verliest, moet je de proceskosten van de tegenpartij ook nog betalen.....

ti
door tilpend Oct 29, 2020 om 07:12
131 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een slecht advies: het gaat u alleen maar geld kosten en bij de rechter zal uw eis 100% zeker worden afgewezen.
Bij schadeverzekeringen geldt het indemniteitsbeginsel: een verzekerde krijgt maximaal de geleden schade vergoed en dat is in dit geval het bedrag dat betaald is voor de auto. Staat gewoon in de wet: artikel 7:960 BW en google maar op indemniteitsbeginsel.

mo
door mof - Oct 29, 2020 om 09:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een auto die total loss is mag de weg niet op. Dagwaarde is ergo oud ijzer waarde.

rj
door rjw Oct 29, 2020 om 13:27
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Voor de verzekering geldt de dagwaarde van net voor het ongeval. Volgens jouw denkwijze zou je ook voor een auto van 100.000 euro niets terugkrijgen als die flink total loss wordt gereden.

ro
door ronny530 - Oct 29, 2020 om 12:27
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen wordt niet de dagwaarde maar de vervangingswaarde uitgekeert met een gemiddelde hoog laag aanschafprijs kan 2700 euro vergoeding best wel eens kloppend zijn. Op advertentie sites varieren de prijzen van een Ford Fiesta bouwjaar 2007 met een gemiddelde km stand van 1750 euro tot 4495 euro maar let op dat zijn vraagprijzen. In uw geval bestaat de vergoeding uit twee delen, de Ford is technisch total loss en mag de weg niet meer op en een verzekeraar heeft dan de plicht om te zorgen dat de auto gesloopt gaat worden. U krijgt 2700 euro vergoedt en wat de verzekeraar met de het wrak doet staat los van van die vergoeding. De veroorzaker van het ongeval wordt voor het totaal aan u uitgekeerde schade bedrag aansprakelijk gesteld en niet voor 1500 euro zoals u dat inschat. U kunt dan wel denken dat de verkoper geen verstand van de waarde had maar is dat wel zo want de verkoper heeft de waarde wel goed ingeschat en u laten denken dat u een super auro kocht die bij verkoop 3500 waard zou kunnen zijn. M.i. kunt u voor die 2700 euro een soortgelijk model aan schaffen en met wat onderhandelen omdat u geen auto in te ruilen heeft een behoorlijk bedrag in uw eigen zak steken die u mag besteden zoals u dat wenst.