el
door ellenanne_1 Jan 29, 2008 om 09:07
Auto & vervoer

De verwarming van de auto doet het niet.

Hallo allemaal,

Ik heb een Renault Twingo, van 1996. De verwarming van de auto doet het niet. Er zal lucht in de radiator zitten, maar volgens deskundigen is dit niet het geval. Maar goed ik heb dus nog wel steeds koud in mijn auto en vooral last van beslagen ramen. Zou het misschien een zekering kunnen zijn? Ik hoop dat één van jullie mij zou kunnen helpen.

Alvast bedankt voor eventuele suggesties mvgr. Ellen

83011 7 Rapporteer

labswans
door labswans - Jan 29, 2008 om 09:39
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Ga eens langs bij een garage om het probleem te onderzoeken. Deze kosten zijn dan wel voor uw rekening. U kan daarna besluiten om het te laten maken ter plekke zodra u de oorzaak weet van een van de mensen van de garage

Het is vanaf hier moeilijk te beoordelen wat precies de oorzaak is

groetjes , labswans

sleutelaar
door sleutelaar - Jan 29, 2008 om 10:42
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Ellenanne

allereerst kijken of de temperatuur meter naar ongeveer de halve uitslag gaat !

draait de blower in alle standen ?

zoniet kan er een zekering stuk zijn

zit er voldoende koelvloeistof in   zo nee wordt de kachel ook niet warm

Waarschuwing !!!!!!!!! let op alleen met koude motor de dop losdraaien

Laat maar eens horen.

groet van de sleutelaar

henson
door henson - Jan 29, 2008 om 10:53
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Ellen,

Lijkt me meer een mechanische storing. De verwarmingsradiator is een kleine radiator die bij de meeste auto's midden voorin de auto zit onder het dashboard. Deze radiator is gekoppeld aan het koelsysteem van de auto en wordt geregeld (dus open en dicht gedraaid) met een knop of schuif op het dashboard (warm worden of koud blijven). Achter die radiator zit nog een kleine radiator die je ook met een dashboardknop kunt regelen zodat er warme lucht via slangen naar de diverse openingen wordt geblazen. Dit alles is dus ingebouwd in plastic tussen de beenruimtes onder het dashboard. Vaak kun je aan de buitenkant zien welke schuif of hendel de warmtetoevoer regelt; deze is waarschijnlijk niet meer met de knop op het dashboard verbonden en dat moet je dus herstellen. Zet eventuuel in noodgevallen de schuif vast in de warmwaterstand. Dan staat de radiator altijd op 'aan' en heb je het niet meer koud maar bij langere ritten moet je dan wel een raampje openen, anders krijg je het te warm.

Succes, Henson

henson
door henson - Jan 29, 2008 om 11:25
338 Antwoorden / 36 Vragen

''achter de radiator zit nog een kleine radiator" schreef ik, hier moet natuurlijk staan: '' achter de radiator zit nog een kleine ventilator"

Groet, Henson

grindweg
door grindweg - Jan 29, 2008 om 12:07
2308 Antwoorden / 28 Vragen

voel aan de twee watertslangen naar de kachel radiateur of ze warm worden. zo nee dan is de aanvoer niet goed  dus ondwerbroken of een te lage koelwater temperatuur. de radiateur kan ook verstopt zijn dus dan door spoelen. draait de ventilator wel binnen??

willemo_1
door willemo_1 - Jan 29, 2008 om 13:59
167 Antwoorden / 0 Vragen

Elenanne,

Het zou kunnen zijn dat de thermostaat defect is en in deze het koelwater via de radiator en het motorblok stuurt en geen water via de verwarming. Vooral in de wat koudere periode (zoals in de winter) valt dat op.
In dat geval zal de motor ook niet goed op temperatuur komen.
Een nieuwe thermostaat kost over het algemeen iets tussen de € 25,00 en € 50,00.

Met vriendelijke groet,
Willem

el
door ellenanne_1 - Jan 29, 2008 om 14:01
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi, dit dachten wij ook, dus die hebben we vervangen, het probleem blijft helaas bestaan. Kostte 35 euro, maar had misschien niet eens gehoeven.

Mvgr. Ellen