bo
door boldy1963 2 apr. 2019 om 15:02
Auto & vervoer

Dealer accepteert geen aansprakelijkheid na schade door slechte reparatie auto



Eind juli is een grote beurt uitgevoerd aan mijn auto. Km stand was ongeveer 71000. Eén van de punten die naar voren kwam, was dat het reservoir van de koelvloeistof haarscheuren zou vertonen. Dit vond ik al vreemd, want dit heb ik nooit eerder meegemaakt bij elke Ford die ik ooit eerder heb gehad.


Ik heb toen toch toestemming gegeven om dit reservoir te vervangen.


Ruim 3 maanden later, medio november, heeft mijn auto een wintercheck gehad. Deze werd als studieopdracht uitgevoerd door studenten van het ROC afd. automitive, onder begeleiding van hun docent. Ik heb hier de hele check naast gestaan. Zij (en ik) constateerden dat de koelvloeistof vrijwel op was. Dit vond ik heel vreemd, gezien de eerdere vervanging van het reservoir enkele maanden daarvoor.


In de 32 jaar dat ik Ford rijd (dit is mijn 8e Ford) heb ik nog nooit een druppel koelvloeistof, olie of wat dan ook bij hoeven te vullen. En daar zaten oudere auto’s bij met bijna 300.000 km op de teller.


De koelvloeistof is toen bijgevuld. Ik heb daar verder geen aandacht meer aan besteed. Helaas!


 


Weer ruim 3 maanden later, we spreken over 6 maart, kwam ik enkele minuten na vertrek van huis stil te staan op de autoweg. Onmiddellijk nadat het oranje lampje van het motorcompartiment brandde, viel de motor uit. De berger constateerde even later dat de koelvloeistof weer op was en het slangetje van het reservoir naar de motor los zat.


De auto is toen bij Van Mossel afgezet.


 


Ik heb daar onmiddellijk kenbaar gemaakt dat ik Ford Van Mossel Eindhoven aansprakelijk stel voor de schade en dat ik graag een vervangende auto wil. Als antwoord kreeg ik dat ze gingen onderzoeken wat er aan de hand was en als ik een vervangende auto wilde dat mij dat dan flink wat geld ging kosten. Na onderzoek bleek enkele dagen later dat de motor vervangen moet worden. Een schadepost van ruim €7000,=. Op mijn schriftelijke aansprakelijkheidstelling is niet gereageerd.


 


Ik begrijp dat ik ook een bepaalde verantwoordelijkheid heb in het onderhoud van mijn auto en het bijvullen van de koelvloeistof. Maar gezien het feit dat de auto in onderhoud is bij de dealer bij wie de auto gekocht is, zou ik ervan uit moeten gaan dat de auto in vertrouwde, deskundige handen is. Maar aangezien slechts na 3 maanden al de koelvloeistof op was geeft mijns inziens aan dat de reparatie niet goed is uitgevoerd. Met uiteindelijk de genoemde schade.
We zijn inmiddels een maand verder en behoudens de melding dat de schade ruim 7000 euro is, heeft Van Mossel Eindhoven niets laten horen en staat mijn auto al die tijd bij hun.
Wat kan ik het beste doen? Ik heb geen rechtsbijstand verzekering.

3093 9 Rapporteer
door tijger1 - 2 apr. 2019 om 15:13
38422 Antwoorden / 21 Vragen
2

Persoonlijk zou ik, na het constateren van dat bijna lege reservoir tijdens die wintercontrole verder onderzoek gedaan hebben. Juist omdat u dat reservoir nog nooit hebt moeten bijvullen. En stonden die studenten daar dan ook allemaal met dichte ogen omheen? 

U bent nu een half jaar verder dan die beurt, lijkt me heel moeilijk om aan te tonen dat er tijdens die beurt iets fout gegaan zou zijn.

door marita5 - 2 apr. 2019 om 15:33
7612 Antwoorden / 12 Vragen
1

Hallo Boldy1963 , 

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden . 

https://www.juridischloket.nl/contact/#

door pino123 - 2 apr. 2019 om 16:46
2543 Antwoorden / 14 Vragen
1

Was de wintercheck ook bij de Ford dealer?

door Geboren Amsterdammer - 2 apr. 2019 om 18:18
181 Antwoorden / 15 Vragen
1

Hallo Boldy, 

Om welk model Ford gaat het?
Wat is het bouwjaar? 

Als de koelvloeistof op raakt, wordt de motor temperatuur hoger: dit kun je zien aan de watertemperatuur meter.

Helaas hebben sommige auto's zo'n meter niet meer.
Best wel vreemd eigenlijk. ....

Persoonlijk zou ik de BOVAG vragen te bemiddelen. 
Als de auto al wat ouder is,wordt het een moeilijke kwestie.

door aurora1 - 2 apr. 2019 om 19:33
13625 Antwoorden / 6 Vragen
1

Het lijkt mij onmogelijk om na al die tijd te kunnen bewijzen dat de dealer schuld heeft. 
Ik begrijp niet dat u niet heeft laten onderzoeken of met het reservoir of de aansluitingen iets niet in orde was. Ook begrijp ik niet dat u zelf de vloeistofpeilen niet in de gaten houdt, vooral als er met, i.c. de koelvloeistof iets niet in orde is. Tussen garagebezoeken, beurten enz. zit veel tijd waarin van alles kan gebeuren en vloeistofpeilen toch in de gaten gehouden moeten worden.

mo
door mof - 3 apr. 2019 om 13:32
1242 Antwoorden / 2 Vragen
0

U claimt dat de schade komt door slechte reparatie, maar dat kunt u niet hard maken. U bent tot twee maal toe doorgereden door alleen de koelvloeistof bij te vullen zonder het onderliggende probleem te onderzoeken. U had kans gehad, en minder schade, als u meteen bij de eerste maal dat de koelvloeistf op was terug te gaan naar de garage. Immers, u geeft zelf aan datu dit nog nooit eerder was overkomen, dus weet u dat er iets bijzonders aan de hand is.
de schade aan de motor komt dan ook voort uit uw eigen slordigheid dat u het probleem niet heeft aangepakt en heeft laten voortbestaan. Uw eigen verantwoordelijkheid.

door cor buissant des amorie - 3 apr. 2019 om 13:35
28 Antwoorden / Vragen
1

Ik begrijp dat u teleurgesteld bent in uw dealer, maar wat ik niet begrijp is dat als het koelstof reservoir leeg is dat men dan niet gaat kijken wat daar de oorzaak van kan zijn. Zeker als dit geconstateerd wordt in een opleiding. Een gevuld koelvloeistof reservoir hoeft eigenlijk nooit bij gevuld te worden. En als het dan toch een klein beetje bijgevuld moet worden dan is dat een heel klein beetje.
Ik ben bang dat u zelf voor de kosten zal moeten opdraaien.
Ergens in het instructie boekje van uw Ford staat wat u geregeld zelf moet controleren.
Doet u dit niet, mede omdat het eigenlijk altijd wel goed is, dan heeft u volgens mij geen recht van spreken.

door Vertel ik niet - 3 apr. 2019 om 14:51
18 Antwoorden / 1 Vragen
0

Iets voor de belbus ??? Dan komen ze meestal snel over de brug

door gerbera 3 apr. 2019 om 15:06
4897 Antwoorden / 6 Vragen

U maakt een grapje zeker, de belbus inschakelen omdat de TS verzuimd heeft de oorzaak te (laten) onderzoeken.

door opaplop - 3 apr. 2019 om 19:48
68 Antwoorden / 10 Vragen
0

Wat er vergeten is door iedereen. het slangetje was dus los, dat is een grote fout. en dat kan een leek niet zien. De studenten die het gedaan kunnen hebben, zijn niet goed gekontroleerd door hun leermeester, dus, de garage zit fout en moet betalen.

door tijger1 3 apr. 2019 om 19:59
38422 Antwoorden / 21 Vragen

Dat wordt helemaalniet door iedereen vergeten. Het slangetje blijkt los te zitten, drie maanden na die wintercontrole, en een half jaar na die beurt.
Dus zeg het maar, waardoor en wanneer is dat slangetje losgekomen?

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

zo
zoekjerecht - 23 jul. 2019 om 11:34
Geldzaken & recht

Slot vervangen appartement

Als vrijwilliger hebben we te maken van een bewoner die medebewoners lastig valt. Wij beheren appartementen voor zelfstandig wonende ouderen boven de 60 jaar. In totaal gaat het om 60 appartementen verdeeld over drie gebouwen met elk 2 etages. Elk appartement heeft een unieke set sleutels welk niet na te maken zijn. Op elke etage is een zgn. contactpersoon aangesteld die een moedersleutel bezit va ... Lees meer

On
OnlineBoeker - 22 jun. 2019 om 11:15
Vakantie & reizen

Zijn er meer mensen gedupeerd door Travelberry?

Zijn er meer mensen gedupeerd door het niet doorgaan van onder andere stedentrips en Disneyworld Parijs reizen die door het bedrijf Travelberry (al dan niet via Vakantieveilingen) wordt of werd aangeboden?   Meermaals afgezegd?
Geen afzegging ontvangen? Belofte gedaan dat volgende keer wel doorgaat en dan toch weer niet? Geen reacties op mail krijgen?
Telefonisch niet bereikbaar? G ... Lees meer

wy
wyty1990 - 22 jul. 2019 om 22:30
Geldzaken & recht

Internet+TV

Beste mensen van kassa,

Op 17 juni kreeg ik een telefoon van KPN met de vraag of ik ook dsl van ze wilde afnemen. Dit omdat ik al jaren tevreden klant ben bij KPN mobiel. Tijdens dit telfoongesprek werd mij verteld dat ik een pairbonding zou krijgen, wel op 23 juli en dat er een overstapservice ingezet zou worden. Dit alles met 14 dagen bedenktijd. Op 18 juni krijg ik netjes een orderbe ... Lees meer