ha
door hans osté Oct 17, 2017 om 17:41
Auto & vervoer

Deeltaxi wordt niet vergoed

Geachte Hr./Mevr.
Ik lig in conflict met mijn gemeente Gilze en Rijen omtrent het toekennen van een Deeltaxi pas, omdat ik een auto bezit.
Jarenlang heb ik wegens mijn Chronische Artrose deze Deeltaxipas wel gekregen, ook Valys, en ineens schaffen ze dat af hier in de gemeente.
Volgens de regels landelijk, maar dat is totaal niet, heb vele gemeentes hier in mijn omgeving gebeld, informaties ingewilligd, dit is puur hier een Gemeentelijk besluit geweest op bezuiniging.
Er is 2.3 miljoen winst gemaakt, bewijzen heb ik, maar ze geven het allemaal uit aan onbenulligheden waar onze bewoners helemaal niet achter staan.
Ik ben een man van 69 jaar, strijd voor de ouderen die onrecht worden gedaan. kan als het moet een heel dossier toelichten wat er allemaal fout gaat
hier in Rijen.

4420 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2017 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er ontgaat me even iets. U hebt een auto en wilt daarnaast nog een deeltaxipas en gebruik maken van Valys?

Waar zit het onrecht dan?

tenormin
door tenormin - Oct 17, 2017 om 17:48
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@hans osté, krijg uit uw vraag/schrijven de indruk dat u eigenlijk bij BNNVARA uw probleem wilt voorleggen? Scroll dan naar beneden en druk op de contact toets en zet uw klacht daar neer. Wij kunnen niet zoveel met al uw bewijzen, hoewel ik het best snap, hoor.

ne
door neodutchio - Oct 17, 2017 om 17:49
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Inderdaad, als u auto kunt rijden, waarom moet de gemeenschap dan opdraaien voor de extra kosten van een taxi? En u heeft bewijzen dat de gemeente 2,3 miljoen winst gemaakt heeft? En dat wordt allemaal uitgegeven waar niemand achter staat?

Ik lees meer frustratie bij u dan een onderbouwde klacht. U bent schijnbaar mobiel genoeg om niet in aanmerking te komen voor een deeltaxi. Mocht u niet meer mobiel zijn moet u de auto verkopen.

getty
door getty - Oct 17, 2017 om 17:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik weet niet anders dat bij eigen auto een vervoersvoorziening vanuit de gemeente wordt afgewezen, dus ben wel benieuwd bij welke gemeente dit volgens u wel kan.

edrick3
door edrick3 - Oct 17, 2017 om 18:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

omdat ik een auto bezit. kom je dus niet in aanmerking voor een deeltaxi.
Als je zelf niet in staat bent om te rijden en daarom een beroep op die deeltaxi etc wilt doen moet je die auto dus de deur uitdoen.

simon55
door simon55 - Oct 17, 2017 om 18:40
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U bezit zelf n auto , en nu wilt u ook nog n pas voor de deeltaxi ! Gekker kunnen ze t niet maken . En de belasting betaler op laten draaien voor u lol . Of bent u met de leeftijd n gevaar op de weg ? Nee...?  Dan zou ik zeggen sleutel in contact en racen heen . Of andere optie ruimen die auto en deeltaxi nemen . Ze zijn gekke Gerritje niet ! Succes met de auto en rij ( voor zo ver het lukt ) voorzichtig i v m medeweggebruikers  . De belasting betaler gaat U echt niet sponsoren. Neem anders rollatortje kunt u nog n beetje bijhouden waar U zich bevindt

aurora1
door aurora1 - Oct 17, 2017 om 19:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik begrijp niets van uw klacht. U heeft een auto maar wilt daarnaast nog een pas voor een deeltaxi? Dat is dan op kosten van de belastingbetaler?
Ik begrijp niet dat u dat durft te vragen en nog minder dat u hier komt klagen.
Ik zie hier geen onrecht, maar fatsoenlijk en eerlijk beleid.
Begin een actiegroep tegen onbenulligheiden, dan gaan ze mogelijk niets meer uitgeven aan onbenulligheden. Dat wil zeggen: wat u onbenulligheden vindt.
Zoek leuke hobby's, misschien gaat u dan minder klagen en voelt u zich dan prettiger? U maakt uw eigen leven onaangenaam.

ja
door janf43 - Oct 17, 2017 om 19:51
733 Antwoorden / 0 Vragen

Voor wat er fout gaat in uw gemeente moet u bij uw politieke vertegenwoordigers in de gemeenteraad zijn.

ge
door gewoon Vera - Oct 18, 2017 om 13:06
9 Antwoorden / 2 Vragen

Los van alle overbodige zure vermeldingen in de vraag/klacht van Hans: chronische artrose is een beetje onzin want eens artrose - altijd artrose, is dus chronisch.

Echter: heel vaak heb je dan zodanige pijnen dat je je eigen auto niet kunt besturen. En als je ergens boodschappen doet waar je niet vlakbij kunt parkeren maar wél veel/zwaar moet dragen dan schiet je met je eigen auto niets op.
In dat geval heb je dus wel degelijk de deeltaxi nodig.

De grote stad Amsterdam maakt daar helemaal geen problemen mee en dat weet ik uit eigen ondervinding en van een flink aantal kennissen. Inderdaad is dat dus kennelijk een plaatselijke regeling en kun je daar bij de commissievergadering (op te vragen en aan te melden bij de secretarie van uw Gemeente) inspreken. Wees dan een beetje zakelijk en houd het bij uw eigen omstandigheden.

Succes en alle reageerders: gebruik een spatje empatie want artrose kan/zal t.z.t. ook u overkomen.

aurora1
door aurora1 Oct 18, 2017 om 16:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is niet zonder reden dat in Amsterdam nogal wat gesjoemeld en gefraudeerd wordt met dergelijke zaken.
Verder heeft u er totaal geen idee van wie van de reageerders hier al dan niet met veel pijnen, pijntjes en ongezondheden te maken hebben of zich met rolstoelen en aanverwant moeten verplaatsen.
Medelijden koop je niet meer voor dan dat de betreffende persoon zich erin kan wentelen en bevestigd wordt in geklaag en daar wordt die persoon echt niet beter van.

Cookies
door Cookies Oct 18, 2017 om 16:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sjouwen is nergens voor nodig. Daar zijn boodschappenkarren zooooo handig voor.

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2017 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan maar elke dag even naar de super, heb je maar een klein tasje nodig en bewegen is goed, juist bij artrose.

Bj
door BjS - Oct 18, 2017 om 14:31
13 Antwoorden / Vragen

Nou, ik lees de reacties hier en daar gaan m'n haren van overeind staan. Misschien ooit gehoord van mensen die de auto nog houden voor de kleine stukjes welke ze wel kunnen rijden? Misschien ooit gehoord van ouderen welke niet meer in het donker durven te rijden? Misschien eerst even nadenken voordat men iemand welke zo'n aanvraag doet direct met de grond gelijk te maken?

Sterker nog: bij het aanvragen van Valys (landelijk taxisysteem) dien je één van de vier bewijsstukken mee te sturen waarmee je kunt aantonen dat je recht hebt op Valys-vervoer welke door de landelijke overheid worden betaald, deze regels (en dus ook de vier bewijsstukken) zijn door de landelijke overheid vastgesteld. En één van die bewijsstukken is een kopie van een "GEHANDICAPTENPARKEERKAART". Deze krijg je toch echt alleen als je nog auto rijdt...

getty
door getty Oct 18, 2017 om 14:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Valys, voor lange afstanden is niet te vergelijken met het WMO vervoer in gemeentes zelf. Daar gaat het topicstarter om. Dit zijn de ritjes die de taxibus doet op korte afstanden en die kunnen mensen met de auto dan prima zelf.

Bj
door BjS Oct 18, 2017 om 15:39
13 Antwoorden / Vragen

WMO vervoer is niet alleen voor in de gemeente zelf, dit heet namelijk regiotaxi en is tot 5 zones buiten je eigen zone. Pas boven de 5 zones kun je Valys gebruiken. En iemand kan dus een auto hebben om nog de boodschapjes bij de supermarkt 1 km verder op te doen, maar familie opzoeken twee dorpen verderop is toch iets te ver met de auto. En dan heb ik het nog niet eens over mensen welke in het donker niet meer durven te rijden, deze mensen kunnen overdag misschien nog best een klein stukje rijden, maar als zij in het donker geen taxi krijgen omdat ze een auto hebben kunnen ze in de avond een gevaar op de weg worden.

En in de gemeente waar ik woon ken ik voldoende mensen welke WMO vervoer hebben (regiotaxi) en Valys terwijl ze zelf toch echt een auto hebben...

getty
door getty Oct 18, 2017 om 16:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan moeten die mensen de auto wegdoen, want dan is het rijden niet meer verantwoord, ook niet voor de kleine stukjes.  Noemt u die gemeente eens waar het dan wel kan? Want de combi auto en wmo vervoer is echt uitzonderlijk.  Dus niet mbt Valys maar het wmo vervoer. Ben heel benieuwd waar dat dan is.

Cookies
door Cookies Oct 18, 2017 om 16:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@BJS: Ook ik ben benieuwd naar de gemeente waar je woont.

aurora1
door aurora1 Oct 18, 2017 om 16:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik doe nooit boodschapjes, maar boodschappen en dat zullen de meeste mensen doen. Verder kun je tegenwoordig vrijwel overal bestellen en boodschappen laten bezorgen.
Als je in het donker niet durft te rijden kun je dat overdag doen, en in de zomer is er natuurlijk erg lang daglicht, we leven hier tenslotte niet in de tropen/bij de evenaar. Anders maar eens een keer zelf betalen als je persé in het donker iets wilt ondernemen.
Met een slechtere dag stel je het op pad gaan een dagje of paar dagen uit, heel simpel.
Belachelijk ook dat je voor niet in het donker durven rijden (bijvoorbeeld) dan allerlei benefits zou moeten krijgen die de belastingbetaler dan maar moet opbrengen.
Velen zijn een gevaar op de weg, overdag en in het donker. Velen rijden liever niet in het donker of vinden dat onprettig.
Dan zouden die - jong en oud - ook allemaal dergelijke voorzieningen moeten krijgen (betaald door de belastingbetaler natuurlijk).
Die hoofdletters waren zeer overbodig en zijn ook zeer niet toegestaan, lees maar eens de spelregels door.
Verder kunnen de mensen hier prima normale letterformaten lezen en willen ze overwegend niet met hoofdletters toegeschreeuwd worden.

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2017 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als iemand 1 kilometer naar de super kan rijden, kan hij of zij dat ook naar familie 2 dorpen verder. Dus dat is ern onzinnige reden voor een deeltijdtaxi pas.

En als zij dat niet kunnen, zijn ze ook op die ene kilometer een gevaar op de weg.

panter22
door panter22 - Oct 18, 2017 om 16:05
6599 Antwoorden / Vragen

Is het een algemene regel van de gemeente, dat als je een auto hebt, je geen pas meer krijgt voor de Regiotaxi, of gaat het alleen om Hans Oste zelf. Dat maakt nogal verschil. Het wijzigen van een regeling, daarvoor moet je bij de politiek zijn.
Maar het intrekken van een pas voor hem persoonlijk, dan kan hij daartegen bezwaar maken.
Een mogelijkheid is ook dat zijn inkomen te hoog is.
De verordening van Gilze Rijen is al sinds 2010 gelijk.
Of heeft hij een keukentafelgesprek gehad?
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Gilze%20en%20Rijen/17856/17856_1.html

getty
door getty Oct 18, 2017 om 16:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Of hij heeft geluk gehad afgelopen jaren en worden de regels nu gehandeerd zoals zou moeten.

panter22
door panter22 Oct 18, 2017 om 18:38
6599 Antwoorden / Vragen

Is ook mogelijk. Als je een eigen auto hebt, hoef je in de regel geen extra vervoer in je gemeente.
Als dat wel noodzakelijk is, dan zul je dat aannemenlijk  moeten maken.