Wi
door Wies_Sendy Sep 27, 2019 om 15:42
Auto & vervoer

Diesel auto verkopen

Dit is enerzijds een vraag anderzijds een kleine waarschuwing.

Een auto verkopen is altijd een moment waarbij je extra op je hoede moet zijn.
Zeker met de huidige milieudiscussie. Deze discussie wordt nu ook gebruikt om de inruilprijs van je "oude" auto drastisch te verminderen.
Natuurlijk ben je weer blij dat je auto verkocht is en je weer in een andere auto of met het openbaar vervoer verder gaat reizen.

Je voelt je wel in je hemd staan als je vervolgens de eerder ingeruilde auto voor ruim 75% duurder weer in de verkoop ziet staan.
Zeker, dit bedrijf loopt ook risico en zal dat vertalen in garantie en een hogere prijs. Echter is 55% niet realistisch.
Mocht je overwegen je auto te verkopen vertrouw op de koerslijst van de oudste pechhulp / autodienstverlener in Nederland en handel daarna.

Heeft iemand van jullie ook gemerkt dat "diesels en het milieu" is meegenomen m.b.t. het onderhandelen over de prijs? Geef het eens door.
Ik zeg niet dat we het niet moeten hebben over diesels en het milieu. Dat is een andere discussie!

3807 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2019 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt uw auto verkocht en zich blijkbaar laten overbluffen met die praatjes over het milieu. Jammer dan.

panter22
door panter22 - Sep 27, 2019 om 16:03
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent een vrouw en je wilt een auto kopen. Je mag al blij zijn dat je serieus wordt genomen.
Maar goed. Je moet natuurlijk wel uitzoeken wat de auto gemiddeld waard is voordat je hem in gaat ruilen.
En als je niet genoeg kunt krijgen voor je oude auto, dan ga je toch naar een andere garage?
De inruilwaarde is veel lager dan de verkoopwaarde.  Vooral als je een oude afgeschreven auto inruilt.
Neem voortaan een man mee.

aurora1
door aurora1 Sep 28, 2019 om 01:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een onzin: neem voortaan een man mee, niet te geloven. Een praatjesmaker meenemen die doet alsof hij het allemaal zo goed weet? Nee toch?

panter22
door panter22 Sep 28, 2019 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Nee, maar ze spreken wel dezelfde taal. Ga maar eens met een paar vrouwen kijken om een auto. Vaak wordt je volledig genegeerd. Zo niet, dan moet je nog serieus genomen worden.

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2019 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou ik heb in al die jaren mijn auto’s zelf gekocht en ik werd wel degelijk serieus genomen.

ju
door juliomariner - Sep 27, 2019 om 16:08
1321 Antwoorden / 2 Vragen

laat me raden verkocht via het bedrijf dat auto's koopt .nl?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 27, 2019 om 16:29
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Uw citaat: Een auto verkopen is altijd een moment waarbij je extra op je hoede moet zijn. Het lijkt mij helaas zo dat u bij de verkoop niet extra op uw hoede bent geweest en niet op koerslijsten heeft vertrouwd. (Er zijn er meerdere). Daarbij is het ook zaak om vooraf hier en daar eens rond te kijken of er ergens bij een dealer een auto van het zelfde merk/type en ca. gelijke km stand wordt aangeboden en tegen welke prijs. In uw geval heeft de aankoper van uw auto 'een goede slag geslagen' in zijn voordeel.

Als de aankoper is aangesloten bij Bovag zou u bezwaar kunnen overwegen mits u bewijsmateriaal heeft met bijv. een foto maar of dat tot resultaat leidd vraag ik mij af. Uiteraard is dan ook het bedrag dat aan de orde is van belang. Uiteraard is dan ook nog aan de orde of de auto inderdaad tegen die prijs wordt verkocht.

Magnum007
door Magnum007 - Sep 27, 2019 om 17:46
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Sendy,

Inderdaad heeft de “milieugekte” in Nederland invloed op de prijs van dieselauto’s.

jo
door jorisw Sep 28, 2019 om 07:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Niet alleen in Nederland. in Duitsland koop je tegenwoordig ook jonge diesels voor een appel en een ei. De vraag is alleen hoe lang het nog bruikbaar is want de aanscherping van de regels gaat daar sneller dan hier.

ro
door ron503 - Sep 27, 2019 om 17:55
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dieselauto's zijn voor veel aspirant kopers geen optie meer omdat het verschil tussen dieselolie en de benzineprijs te gering is geworden en er ook nog eens een hogere wegenbelasting betaald dient te worden. Autobedrijven zijn niet zo happig op dieselauto's en hebben ze liever niet dan wel dus valt de inruilprijs vaak tegen. Als de auto in de verkoop gaat wordt een vraagprijs bepaald maar als er een aspirant koper op af komt past die aspirant koper hetzelfde trucje toe en is de vraagprijs onderhandelbaar geworden. Misschien gaat er 15% van de vraagprijs af en dan denkt de dan koper een goede deal gesloten te hebben. Een win win situatie, de koper denkt qua onderhandelen een kei te zijn maar de verkoper wist van te voren al dat er minstens 15% van de vraagprijs af kon en maakt alsnog 25% winst.

brainless
door brainless Sep 28, 2019 om 22:55
324 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil is zeker nog wel te doen..
Benzine is ca 30ct duurder dan diesel.
Mijn benzine auto reed gemiddeld 1:11 en mijn diesel 1:18
Het verschil is +6ct per kilometer.
Het omslagpunt (verschil belasting) ligt bij 1000km per maand.
Dat rij ik al alleen aan woon-werkverkeer.

holstein
door holstein - Sep 27, 2019 om 18:17
922 Antwoorden / 16 Vragen

Bij inruil is er altijd wel wat, te weinig deuren, verkeerde kleur of type, nu de diesel, noem maar op.

De electrische auto's die de particulier straks steeds meer koopt, hopen ze, gaan in inruilprijs helemaal instorten met het dure accupakket dat dan misschien moet worden vervangen, een E bike is al een drama bij inruil, laat staan een auto....

jo
door jorisw Sep 27, 2019 om 19:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Daar staat tegenover dat de rest van de onderhoudskosten van een EV weer een stuk lager zijn. Dat compenseert elkaar aardig. Daarnaast is in ieder geval bij Tesla en Toyota al aangetoond dat de accu's veel langer meegaan dan wat verwacht werd door de markt. Bij de leasemaatschappij waar mijn werkgever gebruik van maakt worden voor EV's al lagere afschrijvingspercentages gehanteerd dan voor de bekende Duitse merken (die tot voor kort het gunstigst waren).

holstein
door holstein Sep 27, 2019 om 20:08
922 Antwoorden / 16 Vragen

Heb je natuurlijk ook weer gelijk in, de tijd zal het leren als de handel over een X aantal jaren veel 2e hands E auto's heeft staan.

ne
door neodutchio - Sep 27, 2019 om 19:02
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als uw auto bij inruil tip top in orde zou zijn en de verkoper enkel de auto hoeft over te schrijven en in de showroom hoeft te zetten, dan hebt u gelijk.

De inkoopprijs wordt als volgt berekend:

Verwachte verkoopprijs - kosten aan/verkoop - reservatie voor garantie - kosten reparaties die nodig zijn om te auto te verkopen - winstmarge.

Overigens zegt 75% niet zo veel. Ooit ruilde ik een auto in voor €1.000,-. Voordat ik thuis was stond deze al op internet voor €1.750,-. Ook 75% duurder, echter na aftrek van de kosten voor de verkoper bleef er echt niet zoveel marge meer over. Optie was om die auto zelf te verkopen, maar meer dan handelaren met flutbiedingen ver onder die €1.000,- kwamen niet.

jo
door jorisw Sep 27, 2019 om 19:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En dan zijn het ook nog eens het type handelaren die geeneens in je straat wilt zien.

ne
door neodutchio Sep 27, 2019 om 19:43
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bij de verkoop van mijn laatste auto (particulier verkocht en geen andere meer gekocht) heb ik een aantal handelaren duidelijk gemaakt hoe ik over hun dacht. Eigenlijk gewoon schofterig dat als je een auto voor een nette prijs aanbiedt er biedingen komen waarvan je al weet dat de meeste winst op de verkeerde plek gaat terecht komen. Bij veel te lagen biedingen op Marktplaats kreeg de handelaar eerst een rekening van mij vanwege de te maken kosten voor het reageren op dat idioot lage bod. Bij andere gaf ik aan dat als ik akkoord zou gaan met dat soort biedingen dat ik het bieden wel aan zou hebben staan. Ook dat ik hun bod op de lijst zet en mocht ik ooit zo wanhopig worden dat de auto echt weg moest, dan zou ik bovenaan de lijst beginnen en mochten de 25 bieders boven hem allemaal afhaken zal ik wel contact opnemen. De meeste haakte af, maar sommige lieten behoorlijk merken niet blij te zijn met dat soort reacties. Tja, ik ook niet met hun bod.

al-freddy
door al-freddy - Sep 28, 2019 om 00:11
3 Antwoorden / Vragen

Mijn advies is om geen auto meer in te ruilen.
Rij de auto op.
Elke nieuwe auto zal dramatisch in waarde dalen.
Als je actieradius  met een electrische auto nu 450 km is, zal je straks die andere willen met 1000 km actieradius.
Of het type dat in 1 uur volledig is opgeladen.
Tenzij je geld als water hebt. Sorry. Ook een foute opmerking.
Tenzij je geld als afval hebt.
Tenzij je geld als CO2 hebt.
Tenzij je geld als stikstof hebt.
Hoe moet ik dit nu anno 2019 beeldend maken?
De kern is, de auto lekker oprijden.

aurora1
door aurora1 - Sep 28, 2019 om 01:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ga niet discussiëren over milieu-eisen en ook niet over diesel.
Dit is een Vraag&Beantwoordrubriek, dus: wat is uw vraag?
Verder heb ik geen advies nodig voor het verkopen van mijn auto. Die wil ik nl voorlopig niet verkopen (ook al zijn er veel liefhebbers voor).
Verder geldt op dit forum dat iedereen directeur, heer en meester van zijn eigen reacties is en dat die niet door topicstarters (en anderen) gedicteerd wordt.