La
door Lav Apr 18, 2017 om 17:33
Auto & vervoer

Distributieketting

Hoi allemaal,

Onze auto is bij de garage geweest en nu blijkt de distributieketting gerekt te zijn bij 79.000 km op de teller.
Reparatie komt uit op ongeveer 825 euro.
Is dit niet heel veel hiervoor of is dit bedrag normaal voor een gerekte distributieketting?

54103 22 Rapporteer

fa
door familyman - Apr 18, 2017 om 17:47
888 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens hier: Klik HIER

Ge
door Genee - Apr 18, 2017 om 17:49
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind €825 vrij fors maar is afhankelijk van automerk.
En wat er voor die €825 allemaal vervangen?
U kunt eens informeren bij een andere erkende dealer.

edrick3
door edrick3 - Apr 18, 2017 om 18:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zou niet riskeren dat er iets met de distributieketting gebeurt want dan ben je verder van huis.
Wil je nog een aantal jaren in je auto blijven rijden dan is vervanging aan te raden.
Wat is merk en leeftijd van de auto? Niet alleen naar de tellerstand kijken.
Kijk eens hier ter info: https://www.carsom.nl/distributieketting-vervangen

Wi
door Wil_H - Apr 18, 2017 om 18:22
270 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlijk praktizeer jij het "nieuwe rijden", wat funest is voor de levensduur van je voertuig.
Desalniettemin moet je bij problemen met de distributieketting ONMIDDELIJK actie (laten) ondernemen.
Als je dat niet vlug genoeg doet kan een totaal defecte motor het gevolg zijn met reparatiekosten die in de duizenden euro's lopen.
Voor 825 euro wordt zeer waarschijnlijk de distributieketting vervangen alsmede allerlei spanrollen. Prijs lijkt mij niet absurd hoog.

Po
door Pontiac Apr 19, 2017 om 15:21
131 Antwoorden / 5 Vragen

is het niet zo dat als er spanrollen geplaatst zijn je de zoals vermelde " distributieketting gerekt " de ketting kan opspannen ?

Wi
door Wil_H Apr 19, 2017 om 22:32
270 Antwoorden / Vragen

Tot op zekere hoogte. Als de distributieketting echter te veel is opgerekt dan kunnen de spanrollen dat ook niet meer corrigeren. Maar met de bekende Hollandse zuinigheid hecht de meerderheid toch aan het fabeltje dat de spanrollen de ketting altijd op de juiste spanning houden. Totdat de motor in de soep loopt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 18, 2017 om 20:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Vergeet niet om de waterpomp direct mee te vervangen. Als de auto toch open ligt is dat zo gedaan. Doe je het nu niet dan moet het halve blok er binnenkort weer uit.
Een beetje dealer zal.u ditzelfde adviseren.

el
door elmarojo - Apr 19, 2017 om 11:29
39 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vind dat idd heel erg duur. Heb hem ook laten vervangen en was nog geen 400 euro kwijt. Ook de waterpomp is vervangen.

br
door bravehenk Apr 19, 2017 om 11:42
206 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt uw 400 euro niet zomaar vergelijken met auto TS,tenzij u precies dezelfde  merk auto en type heeft. Echter TS vermeld zijn merk auto niet
dus is het appels met peren vergelijken.

groeten Henk

pino123
door pino123 Apr 19, 2017 om 17:50
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Is dat een ketting of een distributieriem?

Johkwe
door Johkwe - Apr 19, 2017 om 12:09
44 Antwoorden / Vragen

Tegenwoordig hebben de auto's geen ketting meer maar een riem en die moet tijdig vervangen worden en dat is een hele klus.
Als uw auto nog een ketting heeft dan is hij niet versleten mét deze km. stand. Ook heeft hij een aut. kettingspanner. Bij slijtage zal u een wat ratelend geluid kunnen horen.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 19, 2017 om 13:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Pertinente niet waar. BMW heeft zeker nog een ketting en ,onik begreep geldt dit ook voor Mercedes Benz

pino123
door pino123 Apr 19, 2017 om 17:50
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Echt niet Hyundai rijdt ook gewoon met een ketting

Johkwe
door Johkwe Apr 28, 2017 om 12:00
44 Antwoorden / Vragen

Ik zei ook..... Heeft uw auto wel een ketting!

hammond
door hammond - Apr 19, 2017 om 12:17
122 Antwoorden / 15 Vragen

ag
door agapon - Apr 19, 2017 om 12:28
115 Antwoorden / 0 Vragen

Wel bij een zeer lage km stand. De gemiddelde snaar/ketting worden pas rond de 100 - 120 000 km vervangen.
Uit voorzorg gebeurt dit meestal rond de 100 000 km. Bij het breken van deze ketting/snaar liggen de zuigers er onmiddelijk uit en kun je alles vervangen als dit noig te redden is. De kosten zijn echter wel erg aan de hoge kant. Hoe je hier achterkomt is naar andere bedrijven gaan en langs je neus weg vragen wat zoiets gaat kosten, trek er een gemiddelde van, zit er je erg boven, ben je belazerd.
Zelfs de merkgarages doen dit. Opel Langedijk is hier eentje van. Werd daar een rekening gepresenteerd die 450 euro hoger lag dan dezelfde schade die daarvoor bij dezelfde garage hersteld was. Krijg nog steeds een deel niet terug. Dus heb reparatie vergelijk met alle garages en trek daar een gemiddelde van en vertrouw niemand.

fr
door frankve - Apr 19, 2017 om 12:36
36 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kan héél sterk varieren per auto merk en ook nog per type. Hangt er echt vanaf WAT er voor gebeurd.
Daarom kan je het beste vragen naar een specificatie van de prijsopgave. Voor veel merken is er een standaardbedrag voor deze reparatie.

Wat je in ieder wel moet doen, is vragen naar de reguliere vervangingstermijn van deze ketting of riem. Als dit vér voor de reguliere datum en/of kilometerstand is, kan je vragen naar coulanceregeling. De dealer/importeur kan daar nog wel eens wat in betekenen.

ja
door jan6255 - Apr 19, 2017 om 12:59
9 Antwoorden / 5 Vragen

Dit heb ik ook beleefd met een VW Tiguan (bouwjaar 2011) deze auto is voorzien van een 1.4 TSI motor waarbij dit een bekend probleem is.
De auto zat al ruimschoots buiten de fabrieksgarantie maar de distributieketting is (omdat dit een bekend euvel betreft) door de dealer geheel kostenlloos vervangen, dit ging niet geheel vanzelf omdat in eerste instantie werd ontkend dat het om de distributieketting ging.
Als het dus een VAG product betreft met bovenstaande motor zou ik refereren aan een coulance regeling!

wi
door will.mulder - Apr 19, 2017 om 13:07
1 Antwoorden / Vragen

Geef even het merk en type door, want bij Peugeot/Citroen en Mini is dit een kwaal bij o/a de 1.6 motoren (ontwikkeld door BMW).
In veel gevallen is dit garantie afhankelijk van leeftijd en onderhoud via een Dealer.
Er komt dan een hele nw. set tandwielen met ketting en spanners/geleiders in.
Je mag namelijk geen nieuwe ketting op oude tandwielen monteren.
Als de ketting te veel is opgerekt gaan de nokkenassen van tijd af en dan geeft het motormanagement een foutmelding.
Tevens kan de motor slecht gaan lopen/trekken en tikkend geluid geven.
De waterpomp vervangen is wel raadzaam omdat de boel toch open ligt (bij 79.000 kan hij in principe nog niet versleten zijn).
Hieruit blijkt wel dat het een dure reparatie is, afhankelijk wie het doet bv. voor € 60.- per uur of een Dealer voor € 110.-.

hi
door hipppo - Apr 19, 2017 om 13:20
303 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kocht enkele jaren geleden een chevrolet nibura bij de volvodealer in Soest. Voor € 450 kreeg ik er een APK, onderhoudsbeurt en een nieuwe distributieketting bij. De auto was 10 jaar oud, de km.stand ca. 160.000. Die distributieketting heb ik voor de zekerheid laten vervangen.

Po
door Pontiac Apr 19, 2017 om 15:25
131 Antwoorden / 5 Vragen

je bedoeld toch een Daihadsoe  nibura , het is een smet op het Chevrolet logo dat dit soort Japanners nu onder Chevrolet vallen!

jo
door jorisw Apr 19, 2017 om 19:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Daihatsu is onderdeel van Toyota. Je bedoelt Daewoo.

Po
door Pontiac Apr 21, 2017 om 09:45
131 Antwoorden / 5 Vragen

oke ,mijn fout !

ep
door eponine - Apr 19, 2017 om 13:28
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb eerlijk gezegd altijd geloofd dat de riem wel vervangen dient te worden na zoveel jaar /km, maar een ketting niet? Of heeft mijn garage mij voorgelogen?

wh
door what the hell - Apr 19, 2017 om 13:53
16 Antwoorden / 5 Vragen

als het een distibutieKETTING is, dan is het goedkoop, maar is het de distributieRIEM, dan is het behoorlijk duur, toch ik schat afhankelijk van het merk/model, 300/400 euro te duur.

de ketting zit in de motor zelf, de riem versie zit buiten de motor zelf, en dat is veel minder werk.

@H
door @HENK@ - Apr 19, 2017 om 14:00
158 Antwoorden / 1 Vragen

soortgelijke reparatie kost voor een mini rond de 2000 euro ......en dat al na 18.000 km !

na
door narobo - Apr 19, 2017 om 14:54
15 Antwoorden / 4 Vragen

Voor mijn VW (km stand 74000) kostte het vervangen van distributieketting, olietoevoerleiding en ontluchtingsslang bijna EUR 1200. Uit coulance (auto net 3 jaar oud) hoefde ik maar een klein deel te betalen.

sc
door schijf01 Apr 19, 2017 om 16:31
13 Antwoorden / 1 Vragen

In principe moet een distributieKETTING een leven lang meegaan !

ja
door jan6255 Apr 19, 2017 om 17:38
9 Antwoorden / 5 Vragen

Ik weet dat VW daar verschillend mee om gaat, het is kennelijk maar net hoe "moeilijk de klant" is, bij mij is het geheel onder coulance kostenloos vervangen.

Coebel
door Coebel - Apr 19, 2017 om 17:02
52 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk je instructieboekje er eens op na . Daar staat met welke kmstand of aantal jaren de riem of ketting vervangen moet worden. Bij veel merken zal dan preventief de waterpomp en kettingspanner worden meegenomen. Vooral als je weinig rijdt maar wel de auto al behoorlijk oud is kan de riem uitdrogen en breken. Dan ben je veeeeel verder van huis met kosten dan er nu begroot is

ou
door oudewouter - Apr 20, 2017 om 16:49
52 Antwoorden / Vragen

Wees blij dat u een ketting hebt en geen riem. Kettingen gaan vaak een autoleven mee , riemen worden meestal vervangen vanaf 90.000 km. Bij KIA  tot voor kort al bij 75.000 km. Bij riemen bent u meestal al meer dan 700,00 Euro kwijt,  kettingen zijn nog duurder, dus het is wel veel geld maar evengoed een reeele prijs.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 20, 2017 om 20:39
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Hallo Lav,

Jammer dat je niet reageert op de vraag om welk merk, model en met welk type motor het gaat. Want dat is heel erg bepalend voor het antwoord waar je wat mee kunt.

Wel kan ik mijn eigen ervaringen vertellen:

In mijn vorige auto's, Opel Ascona en Vectra, met 1,8L benzinemotor 8 klepper, verving ik zelf de distributieriemen al met 45 K.km's. Omdat ik meemaakte dat zo'n riem steeds sneller, al met 51 K. km's stuk ging. Er loopt bij motoren met hydraulische klepspelingbegrenzing niets kapot, als de riem stuk gaat, alleen de riem van ongeveer € 40,00. De Ascona liep bij 425 K. km en de Vectra van 164 tot 387 K. km vóór ik ze naar de sloop bracht, omdat ze teveel gingen kosten vóór de APK.

Maar de auto daarna, een Opel Zafira 2,2L benzinemotor, 16 klepper heeft 2 kettingen: een distributie- én een balansketting en had al 148 K. km. Je kon de kettingen dan ook duidelijk horen rammelen. Dat gebeurt bij dat type motor geregeld tussen de 50- en 150K.km zag ik op internet. De hele reparatieset, incl. ketting-spanrollen, -wielen en -geleiders kost rond € 700,00 in de vrije onderdelenhandel. Die heb ik gelijk vóór de koop laten vervangen en nu, bijna 3 jaar en 50 K. km later loopt de motor nog als een zonnetje. En mét het "nieuwe rijden". want dat pas ik al sinds 1992 toe toen nog niemand het daarover had. En ik heb er nog nooit mee in Nederland getankt......( Woon in Duitse grensgebied, vandaag super95 €1,364/L).

HardwareERrorMAN.

La
door Lav - Apr 20, 2017 om 22:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allemaal.
Sorry ik wist niet hoe ik kon reageren, is de eerste keer dat ik hier een vraag stel.
Het gaat om een Opel corsa uit 2009.

jo
door joop drost - Apr 22, 2017 om 23:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor auto is het? Ik vind het wel erg duur.Normaal is het ongeveer bij 95.000 km. Ik zou het eens bij meerdere garage's een offerte vragen. Succes.