Jo
door John57 Mar 19, 2023 om 01:36
Auto & vervoer

Distributieriem

Hoeveel automonteurs zijn nog bekwaam naar de klant toe? Worden zij soms gedwongen door hun werkgever om de klant fout voor te lichten? Neem nou het probleem betreffende de distributie riem. Deze bestaat deels uit rubber. Rubber en motorolie gaat niet samen. Daarom moeten remleidingen van een remvloeistof moeten voorzien die rubber remslangen niet aantasten. Een motorblok kun je echter niet smeren met deze remvloeistof. Bij Peugeot en consorten die de motor (Stellantis) toepassen ontstaat het probleem dat een rubber distributierierm door de motor loopt. Deze wordt dus "opgevreten" door deze olie. Ze maken mij niet wijs dat het vervangen van deze riem onder normaal onderhoud valt. Ze weten donders goed dat het hier om een ontwerpfout gaat. Natuurlijk gaat dat de organisatie een hoop geld kosten en vandaar hun verantwoordelijkheid proberen te ontlopen. Het is van het grootste belang dat de slachtoffers van dit waardeloze motorontwerp gezamenlijk naar de rechter stappen om hun zaak aan te vechten. Het eerder voorgestelde levensduur van de riem is voor een motor waarbij de distributieriem aan de buitenzijde van het motorblok loopt (geen contact met olie). In eerste instantie zie je dat niet direct omdat deze omkleed is met beschermende (kunststof) panelen. Ik ben van mening dat hier dezelfde domheid is begaan als dat een aannemer een huis ontwerpt met de mededeling dat je om de vijf jaar de houten heipalen (zonder betonopzetter) onder je fundering moet vervangen vanwege houtrot.

4934 5 Rapporteer

rj
door rjw - Mar 19, 2023 om 07:17
3255 Antwoorden / 5 Vragen

Even los van de inhoud: laat jij je door je werkgever dwingen om bewust dingen fout te doen, en indien nee, waarom zouden anderen dat wel doen?

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 19, 2023 om 07:27
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Een distributierierm hoort 6 tot 8 jaar mee te gaan lees ik in deze gedeelde link uit 2017.

https://radar.avrotros.nl/forum/dealers-garages-f76/opel-meriva-a-distributieriem-geschil-t182457.html

in
door inno1 Mar 19, 2023 om 09:44
116 Antwoorden / Vragen

De levensduur hangt sterk af van het automerk en de fabrieksvoorschriften. De mijne gaat volgens voorschrift maximaal 3 jaar mee.

ro
door ronny530 - Mar 19, 2023 om 08:29
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Uw klacht bevat zoveel onwaarheden, ten eerste automonteurs voeren het door de fabrikant voorgeschreven onderhoud uit en meer dan dat doen ze niet. Distributieriemen worden niet meer van rubber gemaakt maar van een motorolie bestendig materiaal die met draden versterkt worden omdat distributieriemen rekvrij dienen te zijn. In de motor worden tevens flexibele keerringen van een soort rubbercompound gebruikt die er voor zorgen dat de olie in de motor blijft dus wat dat betreft tast de motorolie het gebruikte volgens u van rubber gemaakte onderdelen niet aan. Klachten over de motoren die over zo'n systeem beschikken zijn er legio maar gaan in veel gevallen over distributieriemen die uitrekken waardoor de timing niet meer kloppend is en als zo'n distributieriem niet snel vervangen wordt gaat rafelen maar dat heefts niet met de motorolie van doen. Het enige wat de fabikant te verwijten valt is stellen dat zo'n distributieriem constructie onderhoudsvrij zou zijn want dat is niet het geval en wel degelijk om de zoveel gereden kilometers vervangen dient te worden maar niet zovaak als een droge distributieriem die volgens fabrieksvoorschrift ongeacht het aantal gereden kilometers eens in de vijf of acht jaar vervangen dient te worden.

JMA2
door JMA2 Mar 19, 2023 om 22:51
115 Antwoorden / 2 Vragen

En weer een goed onderbouwd antwoord +10

ro
door ronny530 Mar 20, 2023 om 14:13
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Graag gedaan, er is blijkbaar bij vraagsteller te weinig kennis van de huidige motoren maar heeft als de fabrikant stelt dat de distributieriem onderhoudsvrij is wel een punt omdat die distibutierien dan ook niet in het onderhoudschema genoemd wordt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 19, 2023 om 11:35
1757 Antwoorden / 31 Vragen
JMA2
door JMA2 Mar 19, 2023 om 22:53
115 Antwoorden / 2 Vragen

@GA. Wat bent u voorzichtig vandaag. Franse auto's iets minder betrouwbaar. Mijn vader heeft me heel mijn leven op het hart gedrukt geen Franse merken te kopen. Ze zitten zacht maar betrouwbaar vindt hij ze niet. En ja hij was garagist zoals dat toen heette.

ma
door manus59 Mar 20, 2023 om 15:44
61 Antwoorden / 35 Vragen

Ik heb jaren Renault gereden...zit nergens beter in en nooit problemen gehad!

ro
door ronny530 Mar 20, 2023 om 15:55
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Klopt Renault maakt nu nog geen deel uit van de PSA groep die Peugeot en Citroën heeft opgekocht en ook motoren aan andere merken levert.

Coenraad12
door Coenraad12 Mar 20, 2023 om 16:50
3 Antwoorden / Vragen

Wat een onzin. Rijd nu in een 14 jarige Renault Modus, nieuw gekocht destijds. Distributieriem/ketting en waterpomp vervangen bij 100.000 km.
185.000 km. op de teller. Heeft me nog nooit laten staan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 20, 2023 om 21:09
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@JMA2,

Het is voor veel lezers prettig als je je antwoord onderbouwt .

@ Manus59,

Helaas zijn veel mooie Renault modellen allemaal weggeroest.....

@ Ronny530,

Renault doet het inderdaad goed,met name het dochtermerk Dacia.

@Coenraad12,

Die Renault Modus van u begint helaas ook uit het straatbeeld te verdwijnen......

atlas1302
door atlas1302 - Mar 20, 2023 om 21:32
341 Antwoorden / 13 Vragen

En als de distributie nu een ketting is? en opgevreten door de OLIE...? nooit van gehoord. Als deze ketting van mijn Patrol3.3 diesel het begeeft, dan mag zij naar de screpp, en zit er 1000.000 km op. Maar maakt u zich maar meer zorgen om de spanrol die u vergeet te melden, deze heeft nog meer te leiden. en zal zeker regelmatig vervangen (periodiek) moeten. En geloof me, deze loopt niet door de olie hoor!