thunderbird
door thunderbird Dec 19, 2020 om 10:07
Auto & vervoer

Draairichting autoband

Goede morgen, kan iemand mij uitleggen waarom je een autoband niet van links naar rechts mag wisselen?    Groet, Koos

8388 12 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 19, 2020 om 10:17
7179 Antwoorden / 3 Vragen
ma
door malty - Dec 19, 2020 om 10:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wie zegt dat je niet van links naar rechts mag wisselen?

gerbera
door gerbera Dec 19, 2020 om 10:45
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Verschillende "vak"mensen. Dat kan te maken hebben met rijrichting van de band, het type band/velg, voor of achterwiel aandrijving en de kans dat er onbalans ontstaat wat je als leek niet kunt oplossen.

ma
door malty Dec 19, 2020 om 11:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera Kunt u een link geven naar een/enkele van die 'vak'mensen?
Een band die rechts heeft gezeten kan toch links in dezelfde draairichting gemonteerd worden. De band moet dan wel anders op de velg komen.

gerbera
door gerbera Dec 19, 2020 om 12:06
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zie de link van @marita5

gerbera
door gerbera Dec 19, 2020 om 12:09
7358 Antwoorden / 14 Vragen

En hier

ma
door malty Dec 19, 2020 om 13:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Gerbera, u verwijst naar 2 dezelfde links maar dat artikel gaat over hoe je kunt/moet wisselen bij bepaalde type banden.
U zegt dat verschillende vakmensen zeggen dat je niet mag wisselen.

gerbera
door gerbera Dec 19, 2020 om 22:20
7358 Antwoorden / 14 Vragen

hier  en hier

thunderbird
door thunderbird - Dec 19, 2020 om 10:51
87 Antwoorden / 52 Vragen

Wat ik er van gehoord en gelezen heb is dat een band zonder draairichting, dus met aanduiding "outside" als hij eenmaal gemonteerd is bijv. aan de linkerzijde dat dan de draairichting bepaald is en niet meer verwisseld mag worden van links naar rechts.
Ik heb last van herriemakende achterbanden, Cuppen, het loopvlak krijgt dan de vorm van een cirkelzaag, dus ik dacht als ik de banden(plus wielen) van links naar rechts wissel, de slijtage dan ook andersom gaat.

ma
door malty Dec 19, 2020 om 11:47
1112 Antwoorden / 1 Vragen

lees eens

https://www.focusclub.nl/index.php?threads/welke-banden-ivm-cuppen.114296/

U kunt de banden ook laten trimmen, de 'zaagtand' laten verwijderen.

Donuts
door Donuts - Dec 19, 2020 om 11:02
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: Ik heb last van herriemakende achterbanden, Cuppen, het loopvlak krijgt dan de vorm van een cirkelzaag.

Waarom belt u hierover niet even met uw garage of maakt u geen afspraak?

thunderbird
door thunderbird Dec 19, 2020 om 11:13
87 Antwoorden / 52 Vragen

Omdat de ene zegt dat het wel mag en anderen van niet, daarom.  Goodyear zegt van wel en, ik geloof, Michelin zegt van niet.

Donuts
door Donuts Dec 19, 2020 om 11:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Verwarrend die tegenstrijdige informatie. Maar datzelfde gebeurt dus ook hier.

rj
door rjw Dec 19, 2020 om 14:46
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Goodyear en Michelin banden zijn niet hetzelfde. Waarom zou wat bij de ene wel kan dan ook maar voor de andere moeten gelden? Of andersom? Dat is geen tegenstrijdigheid maar het gevolg van andere producten, ander ontwerp etc.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 19, 2020 om 11:59
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Er zijn 3 groepen banden;

1  Insite/ outsite, dat is vooral dat  het water vaak naar binnen word afgevoerd zodat je veilig over de stoep kunt lopen.
voor/achter wissel is geen probleem,   links rechts  na  vele KM zijn de koordlagen gezet en plotseling  andersom  draaien kan  vreemde stuurgedrag veroorzaken.   Het mag wel maar liever nooit doen uit ervaring.

2  Draairichting;  daar staat een pijl op  en die mag je nooit  wisselen Links Rechts omdat die koordlagen op draairichting gemaakt zijn.

3  Geen enkele melding,  komen steeds minder voor en vaak bij goedkope Cover banden...
Bij vreemd stuurgedrag is dan  links/ rechts  wissel soms een oplossing,  maar liever  echte kopen.

Omdat we pas na stuksnijden band kunnen zien hoe de koordlagen  gekruist  zitten en aantal lagen  is het  advies, nooit Links / Rechts wisselen  een ter voorkomen lostrekkende  koordlagen  uit ervaring.   De reserve band  is vaak  de minst slechte van de 2 of 4 bij een wissel en die  kun je daarom het beste achter doen, dus bij  lekke voorband  2x  wisselen!
Met zoveel merken en nog  Zomer, Winter en 4 Seizoenen en sommige nog tussen soorten en oude en nieuwe  types...

De band bestaat niet meer in de Chaos van merken, en enkele huismerken komen soms van verschillende  fabrieken/merken die  dan enkele maten gemaakt hebben en soms nog wisselen....
Voor het cuppen  kun je het beste een  plaatselijke/ regionale  Vaco banden service  raadplegen die meer weten als de gewone handelaren...

mr
door mrmoto Dec 19, 2020 om 12:12
167 Antwoorden / 4 Vragen

kijk dat is nou eens een GOED antwoord , hier kan je wat mee als vraagsteller van mij een 10 met een +

thunderbird
door thunderbird Dec 23, 2020 om 12:33
87 Antwoorden / 52 Vragen

Bedankt voor de uitleg.   Groet, Koos

ro
door ronny530 - Dec 19, 2020 om 12:12
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De band ansich wisselen mag wel als de juiste looprichting aangehouden wordt maar de band met velg wisselen dan weer niet omdat de looprichting tegengesteld is. Iet wat modernere auto's zijn voorzien van een bandenspanning controle systeem met een sensor in het ventiel of in de velg zelf. Elke velg heeft een aparte sensor voor de bandenspanning dus als de velg met band van links naar rechts gewisseld wordt er een fout geconstateerd en op het instrumentenpaneel aan gegeven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 19, 2020 om 12:41
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thunderbird,

Het hangt af van het profiel van de band.

Zomerbanden hebben vaak een profiel voor maar 1 richting.

Je zou dus dus de banden van de velgen moeten halen voor de goede richting.

rj
door rjw - Dec 19, 2020 om 14:48
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Wat je nog wel kunt proberen is voor en achter verwisselen. Dat kan wel. Let wel op dat de beste banden achter moeten zitten. Die zorgen voor de stabiliteit van rijrichting.

thunderbird
door thunderbird - Dec 20, 2020 om 11:07
87 Antwoorden / 52 Vragen

Erg duidelijk is het allemaal niet, ik denk dat ik mijn wielen maar wissel van voor naar achter aan dezelfde kant.
Bedankt voor alle moeite die jullie hebben gedaan en ik wens jullie fijne feestdagen.  Groet, Koos

me
door mein33 Dec 20, 2020 om 19:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is zo net zo duidelijk als dat een 'ons' een 'ons' is.

Als de banden draairichting beperkt zijn, dan staan er pijlen op de wang van de band die de draairichting aangeven.
Voor met achter wisselen aan dezelfde kant is dan geen probleem.

Staan er geen pijlen op de wang van de band die de draairichting aangeven, dan maakt het niet uit hoe ze gemonteerd worden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 21, 2020 om 12:14
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Outsite  heeft  Thunderbird gelezen dus  bovenstaande vervalt....

Alleen is na enkele weken rijden de koordlagen gezet en  loop je bij links/ rechts wissel kans op  slappe banden gevoel wegens  heen en weer gerukte  koordlagen.

Helaas ontbreekt het merk en type band nog  want  sommige mogen  wel, andere niet meer na montage  L/R gewisseld worden.
Na opgave  merk kan ik Vaco specialist vragen  of deze wel of niet  mogen....

thunderbird
door thunderbird Dec 22, 2020 om 11:46
87 Antwoorden / 52 Vragen

Goede morgen Soms,
Gemonteerd zijn HANKOOK Ventus Prime 2,  225/60R17 99H onder een Hyundai Tucson CRDI 1700 uit 2015.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Dec 21, 2020 om 10:07
104 Antwoorden / Vragen

Ik zou eerst eens zien vast te stellen waardoor de band is gaan cuppen. Hebben de banden voor gezeten dan kan een uitlijning noodzakelijk zijn.
De oorzaak van het cuppen van een band is terug te vvinden in het gebruik van de band.

https://www.carblogger.nl/auto-onderhoud/banden/gecupte-banden/

Het niet (mogen) wisselen van links naar rechts heeft te maken met de draai richting van de band. Is er geen specifieke draairichting aangegeven dan maakt het niet zo veel uit maar wordt vaak ook afgeraden omdat een band altijd een bepaalt slijtage patroon heeft. Zet men deze band aan de andere kant dan zal daar weer een nieuw slijtage patroon verschijnen. Dit maakt het rijden minder comfortabel. En vaak treed dan ook extra slijtage op.

Coebel
door Coebel - Dec 21, 2020 om 14:15
52 Antwoorden / 1 Vragen

Cuppende acherbanden hebben diverse oorzaken.1 te zachte bandenspanning de auto gaat dan achter rollen in de breedte bij het nemen vaneeen bocht. 2 een pittige rijstijl, waardoor de auto overstuurt wordt en de achterkant wil dan uitbreken waardoor de banden gaan 'vreten'