Nielsvd
door Nielsvd Dec 21, 2020 om 22:11
Auto & vervoer
Drempel of uitrit?

Geachte,

ik vraag je af wie voorrang heeft in deze situatie, aangezien ik niet weet of dit een drempel of uitrit is. Dus mijn vraag is, is dit een uitrit of drempel?

36188 48 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 21, 2020 om 22:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Zo te zien beide. Men komt vanuit een 30 km zone: dus altijd voorrang verlenen aan iedereen. Wandelaar, fietser, brommer, auto en noem maar op. De tegels liggen niet recht maar opwaarts.

mahadma
door mahadma - Dec 21, 2020 om 22:19
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Lijkt mij (gelet op 30km bord) een in/uitgang voor een woonerf. Die drempel is er om de snelheid eruit te halen.

rj
door rjw Dec 22, 2020 om 09:16
3255 Antwoorden / 5 Vragen

Het is geen woonerf. Dan had er wel een woonerfbord gestaan, en 30km is veel te snel in een woonerf; stapvoets is daar de max. snelheid (door de Hoge Raad vastgesteld op 15 km/uur.

sw
door swat1500 - Dec 21, 2020 om 22:40
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het is in drempel uitgevoerd als een uitrit. Dat betekent dat het verkeer dat uit deze zijstraat komt voorrang moet verlenen aan het kruisende verkeer.

Analoog
door Analoog - Dec 21, 2020 om 22:53
137 Antwoorden / Vragen

Het verkeer komende vanaf de straat met de drempel en 30 bord moet het verkeer van op de doorgaande weg voorrang verlenen, dus hier geldt de regel van een woonerf, duidelijk makend dmv de drempel en dan is het geen gelijkwaardige kruising, toch?

Iv
door Ivo W Dec 24, 2020 om 23:28
729 Antwoorden / Vragen

Nee, hier gelden niet de regels van een woonerf, maar van een uitrit.

ma
door malty - Dec 21, 2020 om 22:53
1112 Antwoorden / 1 Vragen

ik ben nu aan het twijfelen, het trottoir loopt niet door dus eigenlijk geen uitrit constructie.

Maar troittoir hoeft niet door te lopen misschien want aan overkant lijkt er een rijwielpad te zijn.
Durf nu niet meer met zekerheid te zeggen wie voorrang heeft.

kr
door kraanjan Dec 23, 2020 om 13:46
16 Antwoorden / Vragen

Neem nog maar eens een verkeers lesje.

What do you want to do ?
New mail

justmeagain
door justmeagain - Dec 21, 2020 om 23:57
623 Antwoorden / 8 Vragen

Vanaf onderzijde foto zou ik zeggen dat rechts (dus uitrit/drempel) hier geen voorrang heeft.
Dus verkeer uit de 30km zone komt wel van rechts maar heeft geen voorrang.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 22, 2020 om 01:28
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Niels,

Kunt u ons vertellen waar dit is en in welke plaats?

Is dit een viersprong?

gerbera
door gerbera Dec 22, 2020 om 11:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

1) Zantvoort, Bloemendaal, Heemstede, Velsen, Haarlem en nog veel meer plaatsen.
2) Gewoon een zijstraat van rechts dus maakt het niets uit of het een viersprong is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2020 om 11:56
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Als er links ook een weg is (viersprong), dan twijfel ik over een uitrit.

tenormin
door tenormin Dec 22, 2020 om 12:48
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@geboren amsterdammer, waarom constant dezelfde vragen? In heel Nederland, in deze situatie, komt dit voor. Rij je zelf nooit auto, of brommer of lopend. Iedereen die aan het verkeer deelneemt zou moeten weten wat dit bord en toegangsweg betekent.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2020 om 12:56
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Deze verkeerssituatie is niet makkelijk.

In mijn buurt in Amsterdam komt deze situatie ook voor als 3 sprong : daar heeft verkeer van rechts gewoon voorrang.

Het zou makkelijker zijn als wij weten om welke straat het gaat, dan kunnen wij kijken op Google maps :dus de omliggende straten.

gerbera
door gerbera Dec 22, 2020 om 13:25
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Al zouden er links 10 zijwegen zijn dan nog veranderd dat niets aan de situatie, rechts is gewoon een rijbaan zonder verkeersborden die aangeven dat er voorrang verleend moet worden. En wat de omliggende straten hier nut hebben, elke straat heeft zijn eigen gedoe.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2020 om 15:39
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Als er rechts (dus naast de paaltjes) huizen staan, zou het toch een uitrit kunnen zijn.....

Wij hebben echt een overzicht nodig van de straten erom heen om een goed oordeel te kunnen geven.

Eigenlijk zou TS bij iemand aan moeten bellen om te vragen hoe de bewoners omgaan met deze verkeerssituatie.

justmeagain
door justmeagain Dec 23, 2020 om 00:10
623 Antwoorden / 8 Vragen

Rechts heeft in dit soort situaties nooit voorrang. Niet op Texel, niet in Amsterdam maar ook niet in Lutjebroek.
Dus hoeveel huizen of straten onzichtbaar zijn op deze foto is irrelevant.

ma
door malhy2 Dec 25, 2020 om 06:00
309 Antwoorden / 13 Vragen

zo te zien veenendaal. ( sauna de heuvelrug )

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 25, 2020 om 12:12
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Malhy2,

Kijk even beneden bij het antwoord van Sira.

Misschien is er iemand, die hier in de buurt woont om even een foto te maken vanuit de ander kant?

ne
door neodutchio - Dec 22, 2020 om 07:50
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat er op de foto te zien is, is een fout of onduidelijk uitgevoerde uitritconstructie. Er is een verhoging en er staan paaltjes om de rijbaar te arceren. Echter ontbreekt het doorlopen van de bestrating. Maar gezien de plaats op de weg en de aspecten moet dit als een uitrit bepaald worden.

Overigens heeft dit niets te maken met het zijn van een woonerf. Een woonerf is geen 30km/u zone en een woonerf heeft altijd verkeersborden staan.

panter22
door panter22 - Dec 22, 2020 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen

Dit is een uitrit. Dat zie je aan de borden met 30 km er op, Het verhoogde deel ligt pal tegen de weg aan,
https://www.infopolitie.nl/index.php/treasurechest/132-schatkist-verkeer/1190-uitritconstructies
en
https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/voorrang

gerbera
door gerbera Dec 22, 2020 om 13:33
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zie ff punt 2 van uw anwb link.

panter22
door panter22 Dec 22, 2020 om 19:08
6599 Antwoorden / Vragen

@Gerbera, er staat :
Als het verhoogde deel niet pal tegen de weg maar in de zijweg ligt, is er sprake van een gewone zijweg.
Het verhoogde deel ligt toch pal aan de weg. Zo zie ik het.  Als ik het goed heb is deze situatie in Veenendaal. Een grote geasfalteerde weg met allemaal van dit soort zijstraaten waar je 30 km mag rijden en een doorgetrokken stoep. https://www.google.nl/maps/place/Dijkstraat-West,+3906+WR+Veenendaal/@52.0241356,5.5230771,3a,75y,332.67h,80.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1s75CvT0ibwn3I-vctOO6OMQ!2e0!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x47c651a2018b1e29:0xafac03031f4ff3ab!8m2!3d52.0248351!4d5.5202923!5m1!1e4?hl=nl

rj
door rjw - Dec 22, 2020 om 09:19
3255 Antwoorden / 5 Vragen

Even heel praktisch, zonder naar de regels te kijken: als die drempel er zo ligt (of verhoging, of snelheidsbeperkende obstructie, hoe je het ook wilt noemen) kan je er logischerwijs van uit gaan dat het hier niet de bedoeling is om gewoon door te rijden als je die straat uit komt. Je moet immers eerst bijna tot stilstand komen voordat je door kunt rijden (tenzij je niet zo veel geeft om de bodemplaat van je auto).

Jo
door Johan290 - Dec 22, 2020 om 10:30
1 Antwoorden / Vragen

Dit is duidelijk een in- uitrit.
Het trottoir is verlaagd, er zijn paaltjes aanwezig en je mist ook bochtbanden.
Het is dan wel geen woonerf, maar de constructie is wel hetzelfde.
https://rijbewijshulp.nl/woonerf-regels/

me
door mein33 - Dec 22, 2020 om 10:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uitrit !

Het kruisende verkeer heeft daarmee voorrang op al  het verkeer welke de uitrit verlaat.

1paul
door 1paul - Dec 22, 2020 om 10:44
3134 Antwoorden / 0 Vragen

van rechts moet voorrang geven omdat dit een 30KM gebied is....

Iv
door Ivo W Dec 24, 2020 om 23:32
729 Antwoorden / Vragen

Het feit dat een weg tot een 30-km gebied behoort heeft NOOIT iets te maken met de voorrangsregeling.

Wanneer de kruising niet ingericht is als uitrit dan maakt gelden de normale voorrangsregels, ook wanneer de ene weg 50 gereden mag worden en de andere weg 30.

1paul
door 1paul Dec 25, 2020 om 09:05
3134 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt gelijk Ivo, je hebt voorrang omdat het op een uitrit lijkt door het doorlopende voetpad al zijn deze regels ook vaag moet ik zeggen....

gerbera
door gerbera - Dec 22, 2020 om 11:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het is een (snelheidsremmende) drempel en verkeer van rechts heeft gewoon voorrang. Ik zie nergens in de zijstraat voor de drempel een rode driehoek (voorrang verlenen) staan en het bord aan de achterzijde van de paal op de drempel is het einde 30 km gebied. Het is ook geen woonerf want dan zou onder het bord 30 km een bordje "woonerf" of bord RVV G05 geplaatst zijn. Dat er paaltjes staan is ter voorkoming dat daar voertuigen geparkeerd worden omdat de drempel tevens gebruikt wordt als oversteekplaats. Dat deze op de zelfde hoogte ligt als het trottior is voor gebruikers van rolstoel, rollator, kinderwagen gedaan zodat ze niet stoep op en af hoeven te stuiteren. Zo het een uitrit betreft had het trottior met tegels door moeten lopen en dat is hier niet het geval. Dergelijke situaties zijn in mijn woonplaats een normaal verschijnsel en daar waar het trottior niet doorgetrokken is, is in sommige gevallen een zebrapad aangebracht op de drempel, o.a hier in de winkelstraat bij mij om de hoek.

ma
door malty Dec 22, 2020 om 13:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera U kunt gelijk hebben maar als de zijstraat toch voorrang heeft waarom een verkeersdrempel aangelegd?
Je mag is die straat al niet harder dan 30 km/h.
Dan hoeft een snelheidsremmer niet aangelegd te worden, het is alleen maar verwarrend, zie maar de gegeven antwoorden.

gerbera
door gerbera Dec 22, 2020 om 13:14
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het bord geeft aan dat het gebied 30 km is, de drempel is een afremmend iets wat ook verder in de zijstraat, op de andere hoek, aangebracht had kunnen worden. Nu heeft men gekozen om ook de oversteek (zie voetpad aan overzijde) voor de mij genoemde hulpmiddelen eenvoudiger te maken. Tevens is het pas op de drempel einde 30km en voorkomt de drempel dat men met volle snelheid het gebied verlaat. Zo verwarrend lijkt mij het niet, doorlopende trottiors geven altijd aan dat het een uitrit betreft, is het een normale klinkerbestrating, zoals hier, kan alleen met verkeersborden, en bij drempels vaak in combinatie met aangebrachte "haaientanden" de voorrang geregeld worden.

sw
door swat1500 Dec 22, 2020 om 23:11
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat in dit geval om de feitelijke uitvoering van de verkeersdrempel deze is uitgevoerd als een uitrit constructie (zie de CROW voorschriften). Verkeer dat over de drempel verlaat dus een uitrit en moet voorrang geven aan het kruisende verkeer. Een verkeersregel heeft geen ondersteuning door borden nodig.

ep
door eppos Dec 23, 2020 om 16:18
23 Antwoorden / 0 Vragen

schuine trotoirband is altijd een uitrit heeft niks met drempel te maken of 30km zone.
was dat er allemaal niet dan heeft rechts gewoon voorrang want dat bord 30km geeft alleen maar de maximum snelheid aan en regelt geen voorrang.

Iv
door Ivo W Dec 24, 2020 om 23:33
729 Antwoorden / Vragen

30km en woonerf gaan NOOIT samen.

Woonerf = stapvoets (en maximaal 15km/u)

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 22, 2020 om 16:47
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Drempel  is  geen voorrang.

Dat er vaak een bord  en  haaietanden bij gedaan worden maakt niets uit.
Uitrit = uitrit dus geen voorrang.

Het bord 30km maakt ook niets uit in dit geval....   de straat is als uitrit aangelegd  en  zelfs met laagje sneeuw bij een Witte Kerst nog als zodanig te herkennen!

ro
door ronny530 - Dec 22, 2020 om 17:53
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te zien zijn dit twee ongelijkwaardige wegen want de zijweg is voorzien van een verhoogde uitrit die toegang tot hoofdrijbaan geeft. De verhoging van de uitrit behoord tot de hoofdrijbaan en zal het verkeer die uit die zijweg rijdt aan voetgangers die zowel links als rechts de uitrit over willen steken en het verkeer dat van de hoofd rijbaan gebruik maakt voorrang dienen te verlenen. Het bordje 30 km per uur geeft enkel aan dat op de zijweg maximaal 30 km per uur mag rijden.

hansfrantzen
door hansfrantzen - Dec 23, 2020 om 10:56
14 Antwoorden / 2 Vragen

Heel simpel, je komt vanaf een woonerf, is zoals op de foto te zien een uitrit van een woonerf. De drempel of afrit ligt op de stoep en straatzijde, alles op de stoep en doorgaande weg heeft voorang.

rj
door rjw Dec 23, 2020 om 11:07
3255 Antwoorden / 5 Vragen

Waar zie jij het woonerfbord?

Iv
door Ivo W Dec 25, 2020 om 09:13
729 Antwoorden / Vragen

@hans: een woonerf kan NOOIT samen gaan met een "30-km" bord.

Wanneer u bij controle door oom agent (na correctie) 30km/u rijdt in een woonerf, dan is dat reden om uw rijbewijs in te vorderen. De maximum  toegestane snelheid in een woonerf is namelijk 15km/u. En bij overschrijding van de maximumsnelheid met meer 100% of meer, is reden om uw rijbewijs in te vorderen.

jp
door jpls - Dec 23, 2020 om 11:02
9 Antwoorden / 1 Vragen

Verkeer van rechts heeft hier voorrang.

Dit is geen uitrit!!

Het feit dat er een verhoging aanwezig is zegt niets over wie voorrang heeft.
NB: Je hebt ook situaties dat een T-splitsing de weg voor autos rechtdoor gaat en van rechts een fietspad komt. In de zin van de wet is dit een weg, en dus heeft ook slechts een fietspad van rechts hier ook voorrang. Hier zou men eigenlijk borden en/of haaietanden moeten plaatsen voor de verkeersveiligheid. Echter komt deze situatie alleen in woonwijken voor waarbij de max snelheid 20 km/u is. Ja, U raad het al. de automobilist houdt zich daat vaak niet aan.

Maar dat is een complexe zaak. Het gaat om het begrip uitritten. Verkeer dat een uitrit verlaat moet voorrang verlenen aan alle andere verkeersdeelnemers. Een drempel in de zijweg heeft geen invloed op de voorrang: hoe dicht de drempel ook tegen de hoofdrijbaan aan ligt.

De grote vraag is altijd: wanneer is er sprake van een uitrit? En: is hier sprake van een uitrit?

Men spreekt over een uitrit:
- wanneer het door de situatie duidelijk is: uitrit van een boerderij of een parkeerterrein.
- of door de vormgeving. Is vaak aan de orde in woonwijken bij (woon)erven. Bedoeld om de ondergeschiktheid en het andere karakter van de woonstraat te benadrukken. Bij de vormgeving van een uitrit horen: doorlopende trottoirverharding, inritblokken, ontbreken van bochtbanden (die de indruk wekken van een gewone zijstraat). Maar dat is heel vaak niet eenduidig. Wel lastig voor de gewone weggebruiker.

En het kan zo veel eenvoudiger: met haaientanden en borden. Voorrang is te belangrijk om er onduidelijkheid over te laten bestaan.

En ook:

Is dit een uitrit of niet?
donderdag 30 april 2015
timer7 min

Vraag van Bert Vahl uit Heeze

‘In Heeze is een kruising aangelegd waarbij de Spoorlaan als woonerf aansluit op de Schoolstraat. Mijns inziens is duidelijk sprake van een uitritconstructie. Toch staat op de Schoolstraat vlak voor de kruising een informatiebordje (Geel met zwarte tekst): Let op, verkeer van rechts heeft voorrang. Dit is verwarrend, want niet iedereen ziet dit bord, maar wel de kruising waar dmv stoeptegels een heldere afsluiting van het woonerf wordt aangegeven. Is er enige nadere regelgeving rondom dergelijke kruisingen en eventueel welke borden verkeerstechnisch aan te bevelen zijn? Wat is de juridische betekenis van een informatiebord indien er onverhoopt een ongeluk gebeurt?'

Antwoord van Mr. Roeland B.G. De Korte, Jurist Verkeer en Wegbeheer, Gemeente Alphen aan den Rijn

 ‘Ik kan mij voorstellen, dat in deze door u beschreven situatie het onduidelijk is voor de gemiddelde weggebruiker om te kunnen bepalen of het hier nu om een (gelijkwaardige) kruising of een uitritconstructie gaat. In de rechtspraak komt het ook met enige regelmaat de vraag aan de orde of er in de concrete situatie sprake is van een gelijkwaardige kruising, dan wel van een uitrit.

Op grond van artikel 15 RVV 1990 geldt het volgende:

1.Op kruisingen verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders op een verharde weg.

2.Op deze regel gelden de volgende uitzonderingen:

a.bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg;

b.bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders van een tram.

Op grond van artikel 54 RVV 1990 geldt het volgende:

Bestuurders die een bijzonder manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg op rijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

In de rechtspraak komt het nog wel eens voor dat A, die een kruising oprijdt geen voorrang verleent aan de van rechts komende B en zich er op beroept, dat hij (A) dat ook niet had hoeven doen, omdat het geen gelijkwaardige kruising betreft. A stelt zich op het standpunt, dat B uit een uitrit kwam en dat B voorrang aan A had moeten verlenen. Wie heeft er gelijk? Is dat A of B?

Voor beantwoording van de vraag of de uitmonding van weg X op weg Y een uitrit is – in de zin dat verkeer komend uit weg X het overige verkeer in de zin van artikel 54 RVV voorrang dient te verlenen – is voor de rechter bepalend of de desbetreffende constructie voor iedere verkeersdeelnemer duidelijk als zodanig herkenbaar is. Daarbij spelen de bestemming en de constructie van de uitmondingssituatie een belangrijke rol.

Het bestemmingscriterium houdt in dat van een uitrit wordt gesproken, als de bestemming zichtbaar beperkt is, zoals een woning, een garagebox of een bedrijfsgebouw. Het particuliere karakter is dan duidelijk aanwezig. In sommige gevallen biedt het bestemmingscriterium onvoldoende houvast. Denk hierbij aan een parkeerterrein. Bij parkeerterreinen is de beperkte bestemming lang niet altijd duidelijk en zichtbaar. In een dergelijke geval kan het zogenaamde constructiecriterium uitkomst bieden.

Constructiecriterium

Het constructiecriterium stelt de vormgeving van de uitrit centraal. Van belang is of de weggebruiker aan de hand van de vormgeving de situatie direct als uitrit herkent. Dat is het geval als een uitrit de volgende aanbevolen uitritconstructie heeft, waarmee geheel aan het constructiecriterium wordt voldaan:

-het trottoir en/of het fietspad (eventueel gemengd fiets/bromfietspad) loopt langs de doorgaande weg ononderbroken en op nagenoeg dezelfde hoogte en in een soortgelijke open verharding door over de zijweg;

-er zijn zogenaamde inritblokken toegepast. De helling van de bogen moet 1:6 zijn (of flauwer); en

-de aansluiting van de rijbaan/wegverharding op het inritblok moet vlak zijn. Er zijn dus geen aansluitbogen aanwezig.

Vanuit verkeerskundig oogpunt geldt dat als de constructie niet voldoet aan deze kenmerken er dan ook geen sprake is van een uitrit en de algemene regel van toepassing is op kruisingen: bestuurders verlenen voorrang aan hen van rechts komende bestuurders (artikel 15, eerste lid, RVV 1990).

Vanuit juridisch oogpunt (een samenvatting van relevante rechtspraak) lijkt de lijn de volgende te zijn.

Voor de beantwoording van de vraag of het in een situatie gaat om een uitrit zijn de uiterlijke verschijningsvormen bepalend, Is de desbetreffende constructie voor iedere verkeersdeelnemer duidelijk als zodanig herkenbaar? Een uitrit is een uitrit, als deze er ook als zodanig uitziet.

De aansluiting/uitmonding van weg X op weg Y kan in de praktijk gekenmerkt worden als een uitrit, als blijkt dat (1) het trottoir langs weg Y ononderbroken doorloopt en (2) ter hoogte van de uitmonding wat type en kleur bestrating betreft ten opzichte van het trottoir niet afwijkt. Als aan deze twee criteria wordt voldaan, mag van de weggebruiker verwacht worden, dat hij of zij de uitrit als zodanig herkent en zich overeenkomstig gedraagt. Met name deze bovengenoemde passage komt vaak terug in rechtspraak over kruisingen en uitritconstructies.

Ik kan de heer Vahl adviseren om publicatie 344 van CROW aan te schaffen, die in november/december vorig jaar is verschenen. Dit is een actuele en relevante publicatie met richtlijnen over verkeersdrempels, verkeersplateaus en uitritten. Ik heb zelf als lid (jurist) in deze werkgroep van CROW gezeten.

Als er vlak voor de kruising een bordje staat met de tekst: “Let op, verkeer van rechts heeft voorrang”, terwijl het volgens u om een uitrit(constructie) gaat, lijkt mij dat heel verwarrend.

Sterker nog, mocht het zo zijn dan het inderdaad om een uitrit(constructie) gaat, dan lijdt het hiervoor genoemde bordje met deze tekst “let op, verkeer van rechts heeft voorrang” tot onduidelijke en misschien wel gevaarlijke situaties. Immers, het verkeer komende uit de uitrit moet voorrang verlenen aan het verkeer op de doorgaande weg.

Het is zaak om eerst helder te krijgen waar wij hier nu mee te maken hebben: gaat het om een kruising of gaat het om een uitrit(constructie)? Als het antwoord op deze vraag helder is, kan de wegbeheerder ter wille van de duidelijkheid een bordje plaatsen. Mocht het om een (gelijkwaardige) kruising gaan, terwijl dat niet voor iedereen direct duidelijk is, heeft het plaatsen van een bordje met de tekst:” Let op, verkeer van rechts heeft voorrang zeker zin!”.

Als het om een uitrit(constructie) gaat, kan de wegbeheerder uiteraard een bordje met deze tekst maar beter achterwege laten. Als zo’n (informatie)bord er toch staat of blijft staan, dan is dit vragen om moeilijkheden. In dat geval krijgt de bestuurder op de doorgaande weg verkeerde informatie en ook de bestuurder, komende uit de uitrit wordt in verwarring gebracht.

Over het algemeen geldt dat verkeersborden moeten voldoen aan de criteria: zichtbaar, opvallend, herkenbaar en duidelijk.

Uiteraard moet de op de verkeersborden/informatieborden vermelde informatie ook feitelijk juist  en volledig zijn.

Als een wegbeheerder verkeersborden plaatst met een onjuiste of onvolledige tekst of er mankeert iets anders aan deze verkeersborden, dan voldoet zo’n bord niet langer aan de kerneigenschap van een verkeersbord en dat is het verkeer in goede banen lijden.

Indien op onvoldoende of onduidelijke of onvolledige of onjuiste wijze door de wegbeheerder door middel van het plaatsen van bepaalde bebording en bebakening wordt gewaarschuwd voor een bepaalde verkeerssituatie, waardoor een weggebruiker of een bestuurder buiten zijn schuld betrokken raakt bij een bepaald incident of ongeluk, waardoor de weggebruiker of de bestuurder materiele schade aan zijn of haar voertuig oploopt of nog erger enigerlei vorm van letselschade, dan kan volgens mij deze weggebruiker of bestuurder de wegbeheerder hiervoor aansprakelijk stellen op grond van ofwel artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek en/of artikel 6:174 Burgerlijk Wetboek (wegbeheerdersaansprakelijkheid).

panter22
door panter22 Dec 23, 2020 om 15:25
6599 Antwoorden / Vragen

Kenmerken van een uitrit, zoals jij beschrijft:
Men spreekt over een uitrit:
- of door de vormgeving. Is vaak aan de orde in woonwijken bij (woon)erven. Bedoeld om de ondergeschiktheid en het andere karakter van de woonstraat te benadrukken. Bij de vormgeving van een uitrit horen: doorlopende trottoirverharding, inritblokken, ontbreken van bochtbanden (die de indruk wekken van een gewone zijstraat).
en
De aansluiting/uitmonding van weg X op weg Y kan in de praktijk gekenmerkt worden als een uitrit, als blijkt dat (1) het trottoir langs weg Y ononderbroken doorloopt en (2) ter hoogte van de uitmonding wat type en kleur bestrating betreft ten opzichte van het trottoir niet afwijkt.

Je moet even naar de hele verkeerssituatie kijken. Het gaat hier om een lange weg waar de zijwegen bestaan uit (woon)erven waar een snelheid van 30 km geldt. Voor de goede doorstroom is gekozen voor het doortrekken van de stoepen met inritblokken. Het is niet zo duidelijk op deze foto te zien dat de stoep doorloopt, maar dit is wel het geval. Ook bij de andere zijstraten,

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 23, 2020 om 16:26
1389 Antwoorden / 10 Vragen

JPLS  loopt het risico  nu  mijn tegen te komen,  mijn  kleine vrachtwagen  heeft leuke bumper  en ik heb er eerder een opgehad die van rechts kwam.....

ietsje bredere drempel was dat,  geen enkel bord,  ook geen 30km of uitrit,  maar  een  drempel of uitrit zoals hier is  kassa.....
In vele landen geld de regel dat als het  een uitrit / onverharde of afwijkende weg is dat  rechts dan geen voorrang heeft.

Een mooi lang stuk  maar  kijk eerst of je verhaal wel klopt.

ze
door zeebonkje - Dec 23, 2020 om 11:04
1 Antwoorden / Vragen

Drempel

Harry Bemmel
door Harry Bemmel - Dec 23, 2020 om 11:13
1 Antwoorden / Vragen

Volgens mijndegene die op deze weg zit.De weg van rechts is een uitrit waarschijnlijk van een woonerf.

rj
door rjw Dec 24, 2020 om 09:41
3255 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik zie hoeveel mensen denken dat dit de uitrit van een woonerf is dan moet er wellicht toch maar eens een verplichte verkeerscursus komen. Nogmaals dit is geen woonerf. Ik hoop ook niet dat u denkt dat u met 30km/uur door een woonerf mag rijden.

Iv
door Ivo W Dec 25, 2020 om 09:15
729 Antwoorden / Vragen

Inderd is het hier schandalig gesteld met de kennis over (woon)erven.

Je mag in een woonerf geen 30 km/u. Rijdt je na correctie wel 30km/u in een woonerf, dan mag je je rijbewijs inleveren bij oom agent wanneer deze je gecontroleerd heeft.

bb
door bbert - Dec 23, 2020 om 11:58
12 Antwoorden / 1 Vragen

Het is geen uitrit.
Het kenmerk van een uitrit is dat het trottoir (dus de tegels) doorloopt.
De drempel dient ervoor om snelheid van het verkeer komende uit de 30km-zone af te remmen.
De situatie is verwarrend.
De gemeente had meer duidelijkheid gegeven als er een uitritconstructie van was gemaakt.

marcellikaasje
door marcellikaasje - Dec 23, 2020 om 12:13
16 Antwoorden / 0 Vragen

Overduidelijk een verlaagde trottoirband, dit geldt dus als een uitrit, diegene vanuit de 30km zone moet voorrang verlenen.
Trottoir loopt overduidelijk door, boven en onder.
Dat het een 30km zone is heeft in dit geval niets te maken met deze voorrangssituatie.

ze
door zeemannetje - Dec 23, 2020 om 12:27
120 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een drempel op deze manier is het ook nog een trottoir, dus alle verkeer moet alle voetgangers die daar lopen voorrang geven. Verder is dus meteen ook de regel dat alle verkeer wat uit die 30 km straat komt, van een trottoir afkomt en dus alle verkeer op de andere straat voorrang moet geven, van links en van rechts komend.

me
door meeren - Dec 23, 2020 om 12:55
1 Antwoorden / Vragen

inritconstructie

sira
door sira - Dec 23, 2020 om 13:22
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Dit is inderdaad in Veenendaal. De straat rechts is de Dijkstraat-West.

Een 30km/h-zone (Nederland) of een zone 30 (België) is een gebied waar de maximumsnelheid op 30 kilometer per uur is vastgesteld, doorgaans toegepast op erftoegangswegen en in de buurt van scholen.

Verkeer dat uit het zonegebied komt en de Nijhofflaan wilt oprijden, moet voorrang verlenen aan van links- en rechtskomend verkeer, ongeacht of dit een auto, fietser, voetganger of paard en wagen is.
Tenzij de Nijhofflaan ook een 30km zone is, maar dat is het niet. Alle uitritten van woningen aan de Nijhofflaan zijn of dezelfde wijze aangelegd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 23, 2020 om 20:08
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Sira,

Op het bordje staat inderdaad "Sauna de Heuvelrug" en dat is op het adres : Dijkstraat West 189 in Veenendaal.

Is die hele straat een 30 kilometer zone?

sira
door sira Dec 23, 2020 om 20:57
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Als u op Google Maps Sauna de Heuvelrug zoekt, kunt u door de Nijhofflaan rijden, waarna u afslaat de Dijkstraat West in. U kunt dan de gehele situatie bekijken. De sauna ligt aan een doodlopende straat.

U hoeft dus niet vanuit Amsterdam naar Veenendaal te rijden, maar gewoon achter de PC blijven zitten. Hoe'st mogelijk!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 24, 2020 om 00:29
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Sira,

Ik dacht, dat u daar in de buurt woonde....

Sommige foto's van Google maps zijn verouderd.

sira
door sira Dec 24, 2020 om 08:45
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik woon ca. 12 km van Veenendaal af en kan zeggen dat ik de plaats redelijk goed ken. De opnamedatum van Google is augustus 2018.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 24, 2020 om 23:31
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Sira,

Misschien kunt u wat foto's maken van verschillende kanten van deze plek als u in de buurt bent?

Dan kunnen we dit topic afsluiten.

sira
door sira Dec 25, 2020 om 08:19
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Nou nee, dank je, daar is het me te onbelangrijk voor. Ik zou zeggen stap zelf in de auto en ga de situatie daar bekijken.

Rd
door Rdttr - Dec 23, 2020 om 13:23
1 Antwoorden / Vragen

uitrit, min-of-,meer verhard gaat toch boven onverhard ?

sira
door sira Dec 23, 2020 om 18:03
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Nee, iemand die vanuit een verharde uitrit komt, moet te allen tijde voorrang verlenen aan het verkeer op de onverharde weg, tenzij het een ambulance, politiewagen of brandweerauto is en ze blauwe zwaailichten èn sirenes voeren.

rj
door rjw Dec 24, 2020 om 09:42
3255 Antwoorden / 5 Vragen

De aard van de bestrating zegt in Nederland niets over voorrang. In sommige andere landen wel.

Pe
door PeterPronk - Dec 23, 2020 om 13:47
6 Antwoorden / Vragen

Uitrit

Pe
door PeterPronk - Dec 23, 2020 om 13:48
6 Antwoorden / Vragen

Als je uit een 30 km gebied komt heb je nooit voorrang

Iv
door Ivo W Dec 25, 2020 om 09:18
729 Antwoorden / Vragen

Helemaal fout wat je hier schrijft. Voor de voorrangsregeling maakt het niet uit welke snelheid op de verschillende wegen geldt die elkaar kruisen.

Verkeer uit een 30-km weg kan prima voorrang hebben op het verkeer wat op een 50-km weg rijdt, indien er geen borden, tekens of weginrichting is aangebracht die boven de standaard regel van 'rechts gaat voor' staan.

Lambert vos
door Lambert vos - Dec 23, 2020 om 13:59
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ditt is een ongelijkwaardig kruispunt dus deze straat heeft geen voorang op de hoofdweg

cv
door cvdbergh - Dec 23, 2020 om 14:06
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf aan zo'n straat gewoond. Dit is een uitritconstructie, dus het verkeer dat ui t de 3o-km straat komt moet voorrang geven.
Het gaat er niet om og de tegeld doorlopen, maar om het uiterlijk. Dat is hier bewerkstelligd door de grijxe steen, en ook door aflopende kant.
Cor

mo
door mof - Dec 23, 2020 om 14:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is te beschouwen als uitrit 1) omdat het voetpad over de drempel loopt en 2) omdat het een 30 km zone afbakent. Als u eruit rijdt moet u alle verkeer, inclusief voetgangers, voor laten.

Iv
door Ivo W Dec 25, 2020 om 09:19
729 Antwoorden / Vragen

Die 30-km staat echt volledig los van voorrangsregels en/of we de situatie hier als uitrit moeten beoordelen. De maximumsnelheid is nooit bepalend voor wie voorrang heeft.

ja
door jankoper - Dec 23, 2020 om 15:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

uitrit

wi
door wilvani - Dec 23, 2020 om 15:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

een zijweg

ep
door eppos - Dec 23, 2020 om 16:14
23 Antwoorden / 0 Vragen

wat is de definitie van uitrit volgens de verkeersregels zoals die zijn ingevoerd in 1990?

"een uitrit is herkenbaar aan de schuine trotoirbanden of een doorlopend verlaag voetpad"

dus rechts heeft geen voorrang omdat hij uit een uitrit komt.

dit soort constructies past men tegenwoordig overal toe om meestal bij drukke wegen de voorrang te regelen.
dit scheelt namelijk een woud aan verkeersborden  voor een kruising.
het is simpel moet je via een schuine trotoirband de weg op moet je altijd alles voorrang geven omdat je uit een uitrit komt.

een bord met 30 daarop geeft geen enkel recht op voorrang omdat het een maximum snelheidsbord is net alsdat het bord woonerf alleen maar aanduid dat het een woonerf is.
als je uit een 30km zone of weg komt van rechts, moet het verkeer je gewoon voorrang verlenen.
oh ja op een woonerf geld niet de snelhuid van 30km, op een woonerf dien je stapvoets dus iets van 5km te rijden!

Ge
door GerarddeV - Dec 23, 2020 om 16:25
1 Antwoorden / Vragen

Het is een echte uitrit.

markers
door markers - Dec 23, 2020 om 18:43
3 Antwoorden / 2 Vragen

Het rechtdoorgaande vervoermiddel, van rechts kom je van woonerf, dus geen voorrang.

rj
door rjw Dec 24, 2020 om 09:43
3255 Antwoorden / 5 Vragen

Weer zo eentje die de verkeersregels niet kent. DIT IS GEEN WOONERF. BIJ EEN WOONERF STAAT EEN WOONERFBORD EN OP EEN WOONERF MAG JE NIET 30KM/UUR RIJDEN!!!!

lampje1watt
door lampje1watt - Dec 23, 2020 om 23:19
35 Antwoorden / 2 Vragen

antwoord onderwerp; Drempel én uitrit. IMO zoals ik de foto zie.

Antwoord volgende vraag; Niemand _heeft_ voorrang, voorrang wordt gegeven.
Er is een onderscheidende markering/constructie tussen een doorgaande weg en een zijstraat
Degeen die over de markering/constructie gaat moet voorrang geven.

jamathi
door jamathi - Dec 24, 2020 om 12:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Alle rechtdoorgaande verkeer op deze weg heeft voorrang (ook voetgangers)
het is een uitrit

ja
door jackyx - Dec 24, 2020 om 14:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een uitrit!

Fo
door Foxtrot - Dec 24, 2020 om 15:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hier bij hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd

Tonvar
door Tonvar - Dec 24, 2020 om 16:19
1 Antwoorden / Vragen

ik heb voorrang, de ander komt van een woonerf

gerbera
door gerbera Dec 27, 2020 om 21:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

het is geen woonerf, staat ook niet aangegeven. Het is een 30km gebied.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 24, 2020 om 20:04
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Woonerf of 30 km,   dan rechts voorrang......  maar dat is hier niet.

Maar hier is drempel en dat is  geen voorrang....

Europese regels en alle die denken dat zij van rechts voorrang hebben, welkom om de bumper van mijn  vrachtwagen!

Iv
door Ivo W Dec 25, 2020 om 09:21
729 Antwoorden / Vragen

NEE: 30 km heeft helemaal niets met voorrangsregels te maken.

Niet hier, en nergens anders.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 25, 2020 om 13:17
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ivo W,   U heeft gelijk....

Een dempel is geen voorrand.

maar   een 30 km  betekende niets voor wel of geen voorrang, alleen de snelheid.
Net als woonerf die nu wegens aangepaste regels vaak  verdween en 30km is geworden...

Een  zijstraat met alleen maar 30 km is  gewoon rechts voorrang  indien er  geen aangepaste straat is of zo.
Dat is hier dus niet het geval....

Omdat  30Km en  drempel en/of  haaietanden vaak gecombineerd  worden wekt dit verwarring als het niet zo is.

In mijn 30 km zone  waat ik woon is ook een Drempel...  sinds de aanleg heb ik geen voorrang meer!
Dat is door gemeente in brief huis aan huis gemeld...  na drempel klaar is geen voorrang van rechts meer,  behalve in de straat zelf met vele 3 sprongen  natuurlijk wel...

tenormin
door tenormin - Dec 25, 2020 om 01:02
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik raad een ieder met een fout antwoord aan: neem nog eens autorijlessen: denk dat die mensen gruwelijk zakken voor het examen. Merry X-mas & a Covid 19 free New Year. ( En ook daar geloof ik voorlopig niet in). Net als de voorrangsregels die sommige wel suggereren/ Het is geen woonerf maar wel een weg waar men anderen voorrang moet geven.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 25, 2020 om 08:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Jammer,  ik laat graag mensen voelen  hoe sterk mijn bumper van vrachtwagen is....
Dan had ik proces verbaal  kunnen plaatsen na  weghalen namen.

Wel waren de oude woonerven die later wegens  strengere eisen  bord weg en  zijweg werden, en vaak  iets later 30km zone werden verwarrrend van de overheid.

De 40 jaren oude woonerven zijn  op 2 manieren aangepast;
Meeste met drempel en meestal borden maar niet verplicht.
De andere  met  haaientanden en borden,

Elke gemeente mag kiezen welke ze doen,

Ik vind dit een duidelijke situatie,  bouwstraten is  een lastiger verhaal, vaak niets geregeld en daar voorbeelden van waarbij  zelfs enkele rijschool houders  elkaar in de haren vlogen...   kale mannen dus!
Dit werd puinzooi op Fake Boek en ga geen link plaatsen....

Ook de gemeente met juristen  kwamen er niet uit en  nu worden met spoed  haaientanden en borden geplaatst.
Als onduidelijk of niet voldoen aan de wettelijke eisen is de gemeente aansprakelijk.

En in Veenendaal is het voldoende geregeld dus hoeft de verantwoordelijke wethouder van verkeer(d) niets te doen!
Prettige  Kerstdagen een botsauto spelen  mag volgende jaar weer tijdens de plaatselijke Kermis.

Iv
door Ivo W - Dec 25, 2020 om 09:29
729 Antwoorden / Vragen

Wat een ontzettend hoog aantal levensgevaarlijk foute antwoorden zijn er gegeven in dit draadje.

Is er in maart een partij die het verplicht opnieuw theorie examen doen wil invoeren, bij verlenging van het rijbewijs? Zo ja, dan komt die partij zeer hoog op mijn lijstje.

Snelheid 30 km/u heeft niets met de voorrangsregeling te maken.

Een snelheid van 30km/u is een overschrijding van de maximumsnelheid in een woonerf met 100%. Reden voor invordering van het rijbewijs!

En ja, dat bij velen de kennis over precies deze twee punten dramatisch is, wist ik al. Ik woon in een woonerf waar het gros ongeveer 30km/u rijdt (en scooters regelmatig nog harder) en als ik het wijkje uit rij aan de kant van het centrum, dan rij ik, met voorrang op bestuurders die voor mij van links komen, vanuit een 30km-zone een 50km weg op. Met mijn vorige 500 euro autootje heb ik daar al eens iemand met mooie bijna nieuwe bolide voorzien van leuke schades. Ik rij gewoon door. Mij maakt een kras of deuk niets uit.

ma
door malty Dec 25, 2020 om 10:16
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U zegt dat u in een woonerf woont. Wanneer u dat woonerf verlaat moet u alle verkeer, ook voetgangers voor laten gaan.
Als u in een 30km gebied woont welke geen woonerf is heeft u bij het verlaten van de 30 km zone voorrang op verkeer van links.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 25, 2020 om 12:41
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ivo,

Ik heb ook geleerd om een ieder, ook voetgangers, voorrang te verlenen bij het verlaten van een woonerf.

Kunt u een foto maken van uw situatie?

Iv
door Ivo W Dec 25, 2020 om 22:14
729 Antwoorden / Vragen

@Malty: ik zeg dat ik in een woonerf woon, en dat ik bij verlaten van de wijk reeds in een 30-km zone rijd.
Dus mijn route is: woonerf -> 30-zone -> 50-weg. Waarbij de kruising van de 30-zone met de 50-weg een gelijkwaardige kruising is.

Bij verlaten woonerf (en op een uitrit) dient men inderdaad voorrang te verlenen aan voetgangers

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 25, 2020 om 12:34
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Woont iemand in Veenendaal of directe omgeving?

Deze plek is op de kruising Nijhofflaan/Dijkstraat West.

Kan iemand een foto maken vanuit de ander kant?

Ik wens iedereen op dit forum een vrolijk Kerstfeest.

Ook "onze" eigenzinnige Tijger1.....;<))

Ho
door Hommer Dec 25, 2020 om 13:42
30 Antwoorden / Vragen

Probeer Google maps eens. Functies streetview

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 25, 2020 om 16:38
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Hommer,

Bedankt voor uw tip.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 25, 2020 om 16:41
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte forumleden,

Via Google streetview heb ik deze foto genomen vanaf de Dijkstraat West.

Persoonlijk zie ik dit nu als een uitrit.

Ve
door VeraWilly - Dec 27, 2020 om 12:28
1 Antwoorden / Vragen

Het is geen woonerf maar het is een verhoogde stoep/trottoir. Bestuurders moeten  voorrang verlenen aan bestuurders op de doorgaande weg.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 27, 2020 om 12:48
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Verawilly,

Als u vanuit de Dijkstraat West komt aanrijden, moet u al het overige verkeer op de Nijhofflaan voorrang geven, ook voetgangers, die willen oversteken.

Het is dus gewoon een uitrit.