annekeanneke
door annekeanneke Jan 17, 2019 om 15:43
Auto & vervoer

E-bike gekocht! Accu stuk en geen geld terug.

Wij hebben een e-bike gekocht en 2 x kunnen fietsen, waarna de ondersteuning weigert.
2x de fiets terug gebracht om na te laten kijken en tot nu ..geen ondersteuning die het doet.
Nu kunnen we de fiets ophalen en is niet gerepareert. We hadden geen garantie omdat het een 2e handse fiets is.
Als we willen kunnen we een andere fiets nemen en dan wel met geld erbij leggen.
En geld krijgen we ook niet terug?
Dus zitten we met een kapotte fiets die niet kan fietsen.
Wat kunnen we hier aan doen.Weg geld en ook geen fiets die we kunnen gebruiken en de fiets hebben we net 2 maanden.
Hoor graag wat we kunnen onder nemen hiervoor.

6158 13 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 17, 2019 om 15:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Weinig, ben ik bang.
Tweedehands e-bike zónder garantie ......
Wél bij een echte fietsenwinkel?
Wellicht is er meer aan de hand dan alleen een slechte accu.
Zou maar overwegen om van het aanbod om een andere fiets te nemen gebruik maken, mits je niet té veel moet bijbetalen en je dan wél garantie krijgt.

Informeer eens bij Consuwijzer:

Bel ons

tdmduc
door tdmduc - Jan 17, 2019 om 16:02
703 Antwoorden / 2 Vragen

2e hands fiets gekocht zonder garantie? Bij een winkel? Tja......jammerdebammer.

Niet goed voor de naam van de handelaar maar goed hij hoeft het niet te doen volgens mij. Ik begrijp het wel want accu's zijn al snel 300 á 400 euro.

Hij zal niet staan te springen om daar in tegemoet te komen. Dat is de ellende met een E-bike.

TIP:

https://www.accuworld.nl/ in Apeldoorn. Supergoeie service en zijn specialist op gebied van e-bikes en scootmobielen als het om accu's gaat.

Ka
door Kassagebruiker - Jan 17, 2019 om 16:05
683 Antwoorden / 5 Vragen

Of u iets kunt ondernemen hangt af van waar de fiets gekocht is (winkel/particulier), of de leeftijd/prijs verhouding klopt met de betaalde prijs, en of er willens en wetens gekozen is om geen garantie te willen. Graag eerst wat meer info, ook welke fiets.

rembrantd
door rembrantd - Jan 17, 2019 om 16:29
116 Antwoorden / 36 Vragen

Weet je zeker dat de accu stuk is? Dit is makkelijk te testen met een multimeter. Als de accu nog goed is kan de controller stuk zijn en dan moet hij op de computer aangesloten worden bij de fietsenmaker.
Breng hem naar een goedbekendstaande winkel en laat hem daar even nakijken.
Buurvrouw heeft heg verwijderd

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 17, 2019 om 16:33
16774 Antwoorden / 202 Vragen

OP basis van de wetgeving, BW art 7:17 en verder is iedere verkoper verplicht een deugdelijk product te leveren of anders gezegd een product dat voldoet aan de gestelde verwachtingen., Dat geldt ook voor 2e hands.Ik geef u zo de verwijzing naar enkele wetsartikelen maar houd er wel rekening mee dat recht hebben op iets soms iets anders is dan recht krijgen zonder dat u daarvoor moet procederen.
Het kan in uw situatrie geen kwaad om de verkoper te melden dat u nader advies heeft gevraagd bij Kassa.

Dit geldt tenzij u zelf zeer bewust heeft gekozen voor geen garantie.

www.consuwijzer.nl
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

Ka
door Kassagebruiker Jan 17, 2019 om 17:31
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als er sprake is van particulier naar particulier gaat " is iedere verkoper verplicht een deugdelijk product te leveren  "  mooi niet van toepassing.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 17, 2019 om 17:46
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@KASSAGEBRUIKER, Waar leest u dan het het 'van particulier naar particulier' is? . Dit zegt m.i. al dat het niet zo is: Ik citeer: 'We hadden geen garantie omdat het een 2e handse fiets is.
Als we willen kunnen we een andere fiets nemen en dan wel met geld erbij leggen'. Maar ja, als het inderdaad verkoop door een pariculier is verneem ik dat graag van Ts maar dan doet zich m.i. toch wel het fenomeen voor dat die particulier klaarblijkelijk dan een andere -bike kan leveren (met dan hetzelfde risico?). Overigens, als het een particulier zou zijn kan een beroep worden gedaan (m.i) op BW 6:248 omdat er dan sprake is een billijkheids/redelijkheidsprobleem. Ook van een particulier mag je verwachten dat die geen ondeugdelijk spul verkoopt. waarop dan eventueel ook nog ander recht op van toepassing is.

Ka
door Kassagebruiker Jan 17, 2019 om 17:49
683 Antwoorden / 5 Vragen

 Ook van een particulier mag je verwachten dat die geen ondeugdelijk spul verkoopt. waarop dan eventueel ook nog ander recht op van toepassing is.

Dat wil ik graag bewezen zien! Overigens, de vraagsteller heeft nog geen antwoorden gegeven, derhalve is alles nog een anamnese.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 17, 2019 om 18:20
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@Kgebruiker: Zijn alle reacties van ons niet gebaseerd op: hoe wij vragen lezen, onze kennis en ervaring?
Zelfs rechters nemen hun beslissingen op basis van anamnese resp. de interpretatie van hen op basis van de aangeleverde informatie.

ne
door neodutchio Jan 17, 2019 om 19:29
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Best leuk dat u zegt dat een verkoper een deugdelijk product moet leveren, maar alles valt of staat met het product dat gekocht wordt. Het is te kort door te bocht om vooraf al te melden dat een koper allerlei rechten heeft.
Niet is bewezen waar en hoe het gekocht is. Leeftijd en onderhoud van de fiets is ook onbekend. Deugdelijkheid heeft te maken met de leeftijd en km stand van de fiets. Bij een fiets van 20 jaar oud en veel kilometers heb je een ander verwachtingspatroon en rechten dan bij een fiets die na 1 jaar is ingeruild.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 18, 2019 om 11:55
509 Antwoorden / Vragen

Advies geven kan allleen , als TS hier een volledig verhaal neerzet. Op onze vragen geeft TS geen antwoord. In zo'n geval moeten we er naar raden hoe het zit en heeft het geven van adviezen weinig zin .

tijger1
door tijger1 Jan 21, 2019 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kassagebruiker

Is die fiets dan zo ziek dat er een anamnese moet volgen?

@gerrit

De Ts heeft geen nader advies gevraagd aan Kassa.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 17, 2019 om 18:00
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@ANNEKEANNEKE, wil a.u.b. melden of hier sprake is van verkoop door een ondernemer of een partuculier. En als het een particulier zou zijn, of u daar dan meerdere E-bikes kunt kopen?

panter22
door panter22 - Jan 17, 2019 om 18:32
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de e-bike wel bij een echte fietsenmaker die ook nieuwe fietsen verkoopt, gekocht of bij een handelaar in tweedehands fietsen?

tenormin
door tenormin Jan 17, 2019 om 19:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@panter22, jammer dat vragen van forumleden aan de TS bijna niet meer beantwoord worden. Zo blijft het natte vingerwerk, niet alleen bij deze TS. Helaas.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 18, 2019 om 11:44
509 Antwoorden / Vragen

Jammer dat je het merk en de leeftijd van de e-fiets niet vermeldt en wat er stuk is . Op een accu van meer dan twee jaar oud krijg je zo wie zo geen garantie. Het enige wat ik kan bedenken ,dat er geen accu's te krijgen zijn voor je fiets en dan is inruilen de beste optie.

re
door red1 - Jan 18, 2019 om 12:21
329 Antwoorden / 1 Vragen

E- BIKE ??  ga lekker trappen is veel gezonder en milieu vriendelijker kozst allen maar extra geld en stroom

edrick3
door edrick3 Jan 18, 2019 om 13:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat geldt voor gezonde mensen.
Maar mensen met - om maar iets te noemen - COPD o.i.d. kunnen die fietsondersteuning goed gebruiken.

gerard van tol
door gerard van tol Jan 18, 2019 om 15:06
26 Antwoorden / Vragen

Zou dat graag doen, maar helaas val ik dan na 5 minuten van de fiets door uitputting. Ja dat kan als je wat ouder wordt en je lichaam wat versleten is geraakt.

gerbera
door gerbera Jan 18, 2019 om 15:06
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@edrick3 +10
En voor @red1, met een e-bike moet je ook trappen.

Yv
door Yvonne_909 Jan 19, 2019 om 17:04
42 Antwoorden / 2 Vragen

Ach Red, juist door gebruik te maken van een e-bike kan ik nog fietsen. Op een gewone fiets is dat door de artrose in mijn lijf niet meer zo fijn. Als je niks wijslijkers te melden hebt is het soms beter om te zwijgen.

gerbera
door gerbera Jan 20, 2019 om 10:53
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zo zie je maar een e-bike is zo gek nog niet, dank zij hem of haar kan ik nog lekker naar mijn volkstuin.

edrick3
door edrick3 Jan 20, 2019 om 12:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gerbera: dank zij hem of haar
Ter info: http://anw.inl.nl/article/e-bike

Woordsoort

Type substantief
Naamtype soortnaam
Geslacht mannelijk
Lidwoord de

aurora1
door aurora1 Apr 5, 2019 om 14:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@red1, u heeft kennelijk totaal geen benul van e-bikes. En ook totaal geen idee van wat een dergelijke fiets kan bieden als de gezondheid niet optimaal is en/of het lichaam flink versleten is?
Maar misschien komt voor u ook nog een tijd dat u snakt naar een e-bike om nog ergens te komen en uw boodschappen te kunnen doen?

mo
door mof - Jan 18, 2019 om 12:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tweedehands .... dan moet u bij de aankoop schriftelijk laten vastleggen waar u recht op heeft. Anders heeft u pech.

1paul
door 1paul - Jan 18, 2019 om 15:01
3101 Antwoorden / 0 Vragen

u hoeft dit niet te pikken, u mag op zijn minst verwachten dat het produkt welk u gekocht heeft ook daadwerkelijk doet waarvoor u het gekocht heeft, zoek maar eens op non conformiteit dan komt u de juiste info wel tegen...

tegen degenen die verwijzen naar garantie, binnen deze korte tijd na aanschaf maakt garantie wel of niet niet uit!!!

edrick3
door edrick3 Jan 18, 2019 om 15:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je bent in de war met een nieuw produkt.
Het betreft hier een tweedehands aankoop en dan gaat het door jou gestelde niet op.

1paul
door 1paul Jan 21, 2019 om 15:21
3101 Antwoorden / 0 Vragen

Think again Edrick3...

https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbintenissenrecht/non-conformiteit-bij-koop-tweedehands-auto/

zou willen dat mensen zich wat beter informeerden voor men anderen advies geeft!!!

gerbera
door gerbera - Jan 18, 2019 om 15:29
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Een van de problemen met een e-bike is dat de accu vaak een beperkte garantie heeft ten op zichte van de fiets. Is het werkelijk de accu dan zijn de kosten hiervan (rond de € 500,-) misschien wel hoger dan de prijs die u voor de fiets heeft betaald. Dan is de tip van @TDMDUC een oplossing.

va
door vanja81 - Apr 5, 2019 om 12:42
6 Antwoorden / Vragen

Zoals @GERBERA terecht opmerkt geldt vaak slechts beperkte (fabrieks)garantie op een accu en wordt dit vaak als een ‘losstaand’ onderdeel van de fiets gezien.

Gezien de waarde die de fiets momenteel nog vertegenwoordigd zou ik in dit geval niet gaan zoeken naar een volledig nieuwe accu (á €500 +), er zijn tegenwoordig diverse alternatieven.

Kijk eens op marktplaats rond voor een tweedehands of gereviseerde accu. Eventueel kunt u ook contact opnemen met een gerenommeerd revisiebedrijf, deze kunnen vaak al vooraf zeggen of de accu nog te maken is en dan betaalt u niet de hoofdprijs. In veel gevallen hebben deze mensen meer verstand van accu’s dan de gemiddelde fietsendealer.

In Nederland zijn Miton en fietsaccu-revisie.nl wel bekend.

Ge
door Genee Apr 5, 2019 om 13:07
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als het aan de accu zou liggen had de fietsenmaker dat eenvoudig kunnen constateren met een andere accu.
De fiets is al twee keer bij de fietsenmaker geweest dus waarschijnlijk niet de accu die het laat afweten.