r3
door r3my99 Jan 11, 2019 om 18:22
Auto & vervoer

Een afspraak gemaakt via marktplaats, voor afspraak verkocht

Via markplaats had ik contact opgenomen voor een motor (t.w.v. €2000). Ik had met het bedrijf een afspraak gemaakt om op zaterdag te komen kijken en te kopen. Het bedrijf werkt op afspraak (dat staat op zijn site). Nu krijg ik vandaag (vrijdag) het bericht dat de motor verkocht is. Ik heb hem laten weten dat ik dit zeer onprofessioneel is. Hij reageerde met "Sorry, ik hou motoren niet vast alleen bij een aanbetaling". Dit is mij verder niet duidelijk gemaakt door hem. Ik heb mijn afspraken verzet voor mijn afspraak om te komen kijken/kopen. Is er iets wat ik kan doen?

4251 16 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 11, 2019 om 18:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En heeft het bedrijf toegezegd dat hij de motor voor jou tot zaterdag zou vasthouden?

aurora1
door aurora1 - Jan 11, 2019 om 18:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee. U kwam vooralsnog alleen kijken en dat is niet een aanbetaling gedaan hebben om te kopen.
Ik zou overigens nooit via een bedrijf op  Marktplaats een motor of auto kopen.
Kijk in de vaktijdschriften en bij motorzaken die een goede naam hebben (is via internet uit te zoeken) en waar u gewoon naar toe kunt gaan. Ook particuliere verkopers via vakbladen kiezen.
U had overigens met al uw belangrijke afspraken ook gewoon niet kunnen verschijnen.

bosduif
door bosduif Jan 12, 2019 om 01:56
113 Antwoorden / 21 Vragen

@Aurora1 Ts vraagt niet of u via marktplaats een auto of motor zou kopen en waar u dat dan wel zou doen.Ook zegt Ts niet dat hij belangrijke afspraken heeft afgezegd. Houd u bij de vraag en wat meer empathie zou u sieren.

aurora1
door aurora1 Jan 12, 2019 om 06:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bent u een zelfbenoemde moderator?
Een goed gratis advies is altijd mooi meegenomen en begrijpt een goed verstaander. Welke goede reactie heeft u voor topicstarter? Dat hij zielig is omdat de motor waarover geen toezeggingen gedaan waren verkocht is en de verkoper dat heel keurig gemeld heeft?
Uw toon mag u in eigen kring aanwenden of op de kleuterschool. Bent u al over de ruitjespantoffels heen? Wat mij een voor u die in het buitenland woont een geschikter onderwerp lijkt is de vraag of in Nederland verworven inkomen beter in Nederland aangewend kan worden of dat dat het bedrijfsleven in het buitenland moet spekken.

ma
door marnix1 Jan 12, 2019 om 11:03
256 Antwoorden / 22 Vragen

Bosduif, u durft!
Geheel mee eensch.

ma
door maarten heest Jan 12, 2019 om 11:19
463 Antwoorden / 0 Vragen

@BOSDUIF, top!

tenormin
door tenormin Jan 12, 2019 om 19:54
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@bosduif, mij lijkt uw antwoord volledig toe the point. En, voor mij totaal Off Topic: @aurora1: wat hebben ruitjespantoffels met uw antwoord te maken aan @bosduif? Volgens mij woont u toch ook al niet in het buitenland? Begrijp in dit antwoord van @aurora1 helemaal niets.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 11, 2019 om 18:26
7180 Antwoorden / 3 Vragen

De motor zal wel voor een hogere prijs verkocht zijn, lijkt mij dat er voor u niets aan te doen doen is.

r3
door r3my99 - Jan 11, 2019 om 18:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is de foto van de afspraak

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jan 11, 2019 om 18:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De foto is overduidelijk: de verkoper heeft niets toegezegd. Verkoper heeft alleen afspraak bevestigd.
Ook jij hebt niet gezegd dat je hem sowieso zou kopen.

r3
door r3my99 Jan 11, 2019 om 18:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas, Dankjewel voor de reactie. Dus kan alleen een negatieve recensie schrijven over onfatsoen.

Cookies
door Cookies Jan 11, 2019 om 18:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat is er onfatsoenlijk aan dan?

aurora1
door aurora1 Jan 11, 2019 om 18:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft niets daarmee te maken. Ik zou maar niet aan smaad en laster beginnen want daar heeft u geen reden toe en dat is bovendien strafbaar.
Uw chagrijn erover gaat wel voorbij.
Misschien was het wel een motor van niks voor die prijs?

r3
door r3my99 Jan 11, 2019 om 18:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nouja, je hebt toch een afspraak gemaakt en als mensen een afspraak maken en die niet nakomen vind ik dat onfatsoenlijk. Ongeacht of het een afspraak is om te kijken of om te kopen. Laat het op z'n minst weten.

tenormin
door tenormin Jan 11, 2019 om 18:49
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@r3my99, ben ook wel je mening toegedaan hoor, alleen: zand erover, er zijn meerdere motoren te koop. Vootaan maar niet meer via Marktplaats. (Maar ook niet bij Beun de Haas).

Cookies
door Cookies Jan 11, 2019 om 18:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als de verkoper je morgen voor niets had laten komen, was het onfatsoenlijk inderdaad. Maar hij heeft je netjes op tijd laten weten dat de motor al verkocht is.

aurora1
door aurora1 Jan 11, 2019 om 20:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 11, 2019 om 18:37
509 Antwoorden / Vragen

Nee dat kan alleen bij een aanbetaling

aurora1
door aurora1 - Jan 11, 2019 om 18:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is alleen een afspraak om te komen kijken, geen koopovereenkomst.
Ik zou de motor ook aan een echte koper verkocht hebben die voor mijn neus stond en niet gewacht hebben op een misschien-koper die mogelijk niet eens komt opdagen.

r3
door r3my99 Jan 11, 2019 om 18:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op hun site staat ook dat ze alleen op afspraak werken. Dus had het wel net gevonden als het bedrijf in iedergeval had laten weten dat er een iemand voor mij kwam kijken.

aurora1
door aurora1 - Jan 11, 2019 om 18:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uw opschrift klopt ook niet: er was geen sprake van een koopafspraak maar van een kijkafspraak.

Cookies
door Cookies Jan 11, 2019 om 18:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Precies!

r3
door r3my99 Jan 11, 2019 om 18:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Voor mij zag ik het vooral als kopen ("te kijken en te kopen"). Alleen kijken of er geen krassen opzitten etc. dus verder goed is zoals op de afbeelding. Mijn fout dat ik daar niet duidelijker in was, maar dit was de manier hoe ik het zag.

ju
door juliomariner - Jan 11, 2019 om 18:51
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Vaak blijken ook de kopers op marktplaats niet zo betrouwbaar en komen ze niet opdagen. Ik zou de motor ook niet gereserveerd houden.

Cookies
door Cookies Jan 11, 2019 om 18:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik houd (als particulier) ook niets gereserveerd voor mensen die na tig dagen eens langs willen komen. Ten 1e is het dan inderdaad maar de vraag OF ze komen en ten 2e of ze het kopen.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Jan 11, 2019 om 18:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Netjes is het niet, maar zo gaat dat op Marktplaats. Bij particuliere verkopers moet je hier helaas al rekening mee houden, maar dat bedrijven dit onbeschofte gedrag ook al vertonen valt wel tegen. Het bedrijf had ook contact kunnen opnemen toen er een ander koper in beeld kwam en een aanbetaling kunnen vragen.

r3
door r3my99 Jan 11, 2019 om 18:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Precies dit! Helaas niks aan te doen. Op de motorbeurs maar eens zoeken naar een andere leuke motor.

Cookies
door Cookies Jan 11, 2019 om 19:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En bij kopers moet je er rekening mee houden dat ze OF niet op komen dagen OF alleen kijken, kijken en niet kopen. Ik houd ook niets dagenlang gereserveerd. Laat dat een eventuele koper (komer) wel weten.

diumenge
door diumenge Jan 11, 2019 om 19:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Netflixfan, klopt werkt beide kanten op.

r3
door r3my99 Jan 11, 2019 om 19:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

@netflixfan als bedrijf zou het dan toch netjes zijn om het wel te laten weten. Of niet?

Cookies
door Cookies Jan 11, 2019 om 20:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, het zou zeker netter zijn, en zeker ook duidelijker waarmee je dergelijke misverstanden voorkomt. Dat is ook precies de reden waarom ik het eventuele kopers laat weten. Trouwens als ik wat heen en weer gechat of gemaild heb met evt. kopers, kan ik de andere partij aardig inschatten en stel ik me ook soepeler op. Toch kan ik het niet echt onbeschoft vinden. Veel ondernemers zijn niet sterk op het gebied van communicatie, zeker de doorsnee handelaar niet.

Mocht je het toch weer eens op MP willen proberen, zorg dat je duidelijk communiceert.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 11, 2019 om 19:12
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, uw gedachtengang was onjuist. En u krijgt ook nog en m.i. zeer correct een bericht dat de motor al is verkocht.
Helemaal niets maar dan ook echt helemaal niets op aan te merken. Zou u een aanbetaling hebben gedaan, dan lag het anders.

me
door mein33 - Jan 11, 2019 om 19:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"Die het eerst komt, die het eerst maalt" en alle afspraken m.b.t een bezichtiging die daarop volgen komen daarmee te vervallen.

Netjes dat u bericht heeft gekregen van de verkoop en geen nodeloze reis hoeft te maken !
In het vervolg duidelijkere afspraken maken zodat u niet weer 'achter het net vist' . ;-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 11, 2019 om 22:31
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Rick,

Als je iets afspreekt op Marktplaats om te kopen,moet je altijd vragen of de verkoper de advertentie op GERESERVEERD wilt zetten.

Je kunt via marktplaats eventueel een negatieve beoordeling geven over de verkoper met een toelichting.

ja
door janf43 - Jan 11, 2019 om 22:40
733 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo onprofessioneel. Ik heb a.s. donderdag een kijker voor mijn huis, maar als de kijker die maandag komt een goed bod doet, belt mijn zeer professionele makelaar die kijker van donderdag wel af.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 11, 2019 om 23:17
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Jan f43,

Jij vergelijkt "appels met peren"....

Het topic gaat over marktplaats, haha!

diumenge
door diumenge Jan 12, 2019 om 01:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad, deze vergelijking gaat nergens over.

me
door mein33 Jan 12, 2019 om 10:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Via "Marktplaats" worden ook huizen/woningen "TE KOOP" aangeboden, is dat dan "appels met manderijntjes" vergelijken ?   ;-))

gerbera
door gerbera Jan 12, 2019 om 14:36
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Kan hier al een aardige fruitmand opmaken;-))

ja
door janf43 Jan 16, 2019 om 12:35
733 Antwoorden / 0 Vragen

Maakt het iets uit wat je verkoopt, al of niet via marktplaats? Een afspraak om te komen kijken is geen verplichting om te verkopen en biedt geen exclusiviteit als dat niet is overeen gekomen.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 12, 2019 om 10:59
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. De verkoper heeft u een aanbod gedaan van 930 euro. Ik zie nergens in uw berichten dat u dit aanbod heeft aanvaard. Het zou wat anders zijn als u hierop had gereageerd met ik ga akkoord met uw aanbod  en wil de 930 euro ervoor betalen, vrijdag kom ik hem ophalen. Dan had u vanuit juridisch oogpunt een punt, maar dan zat u er ook echt aan vast. U heeft duidelijk eerst de motor willen zien voordat u definitief toehapte. Heel verstandig overigens.
In dit geval was de overeenkomst nog niet tot stand gekomen en daarmee heeft u geen enkel recht op de motor.

Is het netjes van het bedrijf? Nou nee, maar zo gaat het op MP. Zowel verkopers als kopers hebben er een handje van alleen aan hun eigen belang te denken.

Cookies
door Cookies Jan 12, 2019 om 11:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

9.30 uur.

me
door mein33 Jan 12, 2019 om 11:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De verkoper heeft u een aanbod gedaan van 930 euro.

@zoekster,
Het euroteken staat er niet en @netflixfan heeft de vergeten . reeds geplaats !
U heeft net niet goed genoeg gezocht !    ;-))

zoekster1
door zoekster1 Jan 12, 2019 om 17:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Haha, ik word oud....

me
door mein33 Jan 12, 2019 om 17:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@zoekster,

Dat is te hopen en niet voor u alleen ! ;-))

zoekster1
door zoekster1 - Jan 12, 2019 om 17:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

O jee, dat heb ik verkeerd gelezen ;-)

930 was de tijd. Sorry!!

me
door mein33 Jan 12, 2019 om 17:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Missertje is 'menselijk' en niemand vreemd !  ;-))