gsm
door gsm Jul 31, 2013 om 13:58
Auto & vervoer

Elektrische fiets repareren buitenland

Zijn er in het buitenland, in bijvoorbeeld Duitsland, België en Frankrijk, voldoende mogelijkheden om een elektrische fiets te repareren, wanneer de bedrading los moet worden gemaakt?
In Nederland kunnen de meeste fietsenmakers wel een fiets resetten, nadat de bedrading losgekoppeld is geweest, maar kan dat ook in het buitenland en zo ja waar?

8175 14 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 31, 2013 om 14:50
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nou gsm, ik denk dat je zelf al het één en ander hebt nagelezen, meer kan ik eigenlijk niet vinden, ja, wel meer maar komt op hetzelfde neer: fietsenmaar. Natuurlijk geen idee waar in België, Duitsland of Frankrijk je wilt gaan fietsen. Hoe dan ook, veel plezier.

gsm
door gsm - Jul 31, 2013 om 14:57
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb het bij mijn fietsenmaker nagevraagd, maar die weet geen afdoende antwoord.
Het advies is om op reis geen fietsen met elektrische ondersteuning mee te nemen buiten Nederland.
Uitzondering zijn de fietsen met een motor bij de trapas en dus niet in een van de wielen, zodat een lekke band zonder veel problemen vervangen kan worden.

tenormin
door tenormin - Jul 31, 2013 om 15:13
16829 Antwoorden / 108 Vragen

gsm, die pagina die ik doorgaf, daar staat o.a. een verwijzing naar fietswinkel en dan krijg je ergens (effe zoeken) de beheerder van die pagina: misschien kan je hem die vraag stellen over hoe, wat en waar. Want op Google is het meeste met te huren E-bikes in het land zelf en dat is niet je bedoeling. Geen idee of je er haast mee hebt, zo niet, proberen te vragen kan dan toch geen kwaad? Denk wel met je mee, maar je weet: zo'n denkerd ben ik niet ;-)

me
door mein33 - Jul 31, 2013 om 15:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=gsm schreef op woensdag 31 jul 2013, 14:57]Ik heb het bij mijn fietsenmaker nagevraagd, maar die weet geen afdoende antwoord.
Het advies is om op reis geen fietsen met elektrische ondersteuning mee te nemen buiten Nederland.
Uitzondering zijn de fietsen met een motor bij de trapas en dus niet in een van de wielen, zodat een lekke band zonder veel problemen vervangen kan worden.

Voor de reparatie van een gewone lekke band (gaatje plakken) hoeft het wiel er niet uit genomen te worden en wordt dus ook de elektrische verbinding niet verbroken.
Alleen als de buiten en/of binnenband dermate kapot is en vervangen moet worden dan is het uitnemen van het wiel wel noodzakelijk.

me
door mein33 - Jul 31, 2013 om 15:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nog een aanvullig op mijn eerdere reactie:

Bij de eerste bandenwissel heb ik Schwalbe Marathon XR banden op mijn Sparta Ion Gls, voor en achter, laten monteren.
Met deze banden heb ik nu ongv. 8500 km probleemloos gereden.
Zeer regelmatig de bandenspanning controleren helpt bij het voorkomen van lekke banden.

gsm
door gsm - Jul 31, 2013 om 16:21
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Soms helpt niets tegen bepaalde voorwerpen op het fietspad en kan de band ook niet meer geplakt worden. Bij mijn Batavus ION fiets, met de motor in het voorwiel, is verwisselen van de band nog net mogelijk, zonder de stroomkabel van de motor te hoeven losmaken. Wanneer de verbinding met het elektrische circuit echter per ongeluk toch verbroken wordt, dan is een bezoek aan een fietsenmaker noodzakelijk om de boel na het aansluiten weer te activeren. Ik vraag me af of een buitenlandse fietsenmaker ook in staat is om dit te doen met een Nederlands model, maar ik kan tot nu toe geen duidelijke informatie hierover vinden.

aurora1
door aurora1 - Aug 1, 2013 om 02:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag gsm,

Speciaal over een Batavus e-bike kan ik niets vinden behalve importeurs in Duitsland of een adres in Parijs...
Wat je zou kunnen doen is op het forum via de link van tenormin je vraag eens te stellen of misschien op kampeer- of camperforums.
Verder zou je mogelijk bij VVV's in de omgevingen waar je heen wilt eens kunnen informeren en/of bij de e-bike verhuurders in die omgevingen, die e-bikes moeten tenslotte ook onderhouden- en gerepareerd worden.
Ik vond met Gent intikken op batavus.be dit. Via batavus.de dit. Batavus.fr bestaat niet voor Batavus: klik.

vr.gr.

ta
door tar - Aug 2, 2013 om 15:43
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=mein33 schreef op woensdag 31 jul 2013, 15:59]Nog een aanvullig op mijn eerdere reactie:

Bij de eerste bandenwissel heb ik Schwalbe Marathon XR banden op mijn Sparta Ion Gls, voor en achter, laten monteren.
Met deze banden heb ik nu ongv. 8500 km probleemloos gereden.
Zeer regelmatig de bandenspanning controleren helpt bij het voorkomen van lekke banden.
Exact!

Goede kwaliteits-fietsbanden zoals u omschrijft hebben een anti-leklaag met soms zelfs een extra laag van kleine keiharde keramische deeltjes; deze banden zijn bijna onmogelijk lek te rijden en weerstaan b.v. zelfs (kleine) glasscherven en punaises/kleine spijkertjes.

Als deze banden maar wel op de juiste bandenspanning worden gehouden, zoals u al zei!

Algemeen: Bezuinig niet op (veel) goedkopere fietsbanden zonder anti-leklaag.

ta
door tar - Aug 2, 2013 om 15:54
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=gsm schreef op woensdag 31 jul 2013, 16:21]Soms helpt niets tegen bepaalde voorwerpen op het fietspad en kan de band ook niet meer geplakt worden.
Geachte GSM,

Ik weet niet over welke voorwerpen u het heeft?!

De moderne kwaliteits-fietsbanden met een anti-leklaag zijn niet of nauwelijks onder normale omstandigheden lek te rijden door niet goed zichtbare voorwerpen op het fietspad.

Wel moet je goed zorgen dat de anti-leklaag-fietsband goed op spanning blijft en als u b.v. iets hoort tikken, kijken of er iets in de band zit!
Of de banden na elke fietstocht even controleren op "grote" voorwerpen zoals spijkers of stukken glas.

Voorwerpen die in de fietsband zijn "ingereden" kunnen als je er maar lang genoeg door mee blijft rijden uiteindelijk wel door de anti-leklaag heen slijten.

Aldus een gebruiker; fiets ongeveer 9000 kilometer per jaar.

gsm
door gsm - Aug 2, 2013 om 19:34
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=tar schreef op vrijdag 2 aug 2013, 15:54]
Geachte GSM,

Ik weet niet over welke voorwerpen u het heeft?!

Bijvoorbeeld een praktijkgeval met de originele band van een Sparta XGT en een flinke 2 inch spijker erin. De binnenband was niet meer goed te plakken. Beide banden, binnen en buiten, zijn vervangen.

Zover ik het begrijp kan een elektrische fiets alleen bij de meeste Nederlandse fietsenmakers hersteld worden, wanneer de ondersteuning niet meer werkt, bijvoorbeeld na het losmaken van de elektrische bedrading. De vraag waar ik hier een antwoord op hoop te vinden is welke reparatiemogelijkheden er zijn in het buitenland.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Aug 2, 2013 om 20:00
937 Antwoorden / 2 Vragen

Hebben ze in het buitenland dan niet ook datzelfde soort fietsen, lijkt me niet dat deze alleen in Nederland worden verkocht.

ta
door tar - Aug 2, 2013 om 21:00
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=gsm schreef op vrijdag 2 aug 2013, 19:34][quote=tar schreef op vrijdag 2 aug 2013, 15:54]
Geachte GSM,

Ik weet niet over welke voorwerpen u het heeft?!

Bijvoorbeeld een praktijkgeval met de originele band van een Sparta XGT en een flinke 2 inch spijker erin. De binnenband was niet meer goed te plakken. Beide banden, binnen en buiten, zijn vervangen.

Zover ik het begrijp kan een elektrische fiets alleen bij de meeste Nederlandse fietsenmakers hersteld worden, wanneer de ondersteuning niet meer werkt, bijvoorbeeld na het losmaken van de elektrische bedrading. De vraag waar ik hier een antwoord op hoop te vinden is welke reparatiemogelijkheden er zijn in het buitenland.
Geachte GSM,

U had het over fietsbanden en beweerde daar iets over; daar reageer ik even op.

Fabrikanten die op hun site niet eens de moeite nemen om het merk fietsbanden te noemen die op hun fietsen worden gemonteerd, neem ik niet serieus en verdenk ik van bedekte kostenbesparing...

Bij Sparta, dat wel deel uitmaakt van de Accell Group kon ik niet vinden welke fietsbanden zij monteren...

En dat is precies waar o.a. op wordt verdiend:

Het prijsverschil tussen een goedkope (inferieure) fietsband die lek raakt na inrijden van een 2 inch spijker en een kwaliteitsband met een anti-leklaag met een extra laag van kleine keiharde keramische deeltjes kan oplopen tot 40 euro per band; 2 banden per fiets, dus dat loopt aardig op...

Sparta en/of de Accell Group zou u precies moeten kunnen vertellen waar u technische ondersteuning kunt vinden voor uw elektrische fiets in het buitenland.

Wat ik al zei, als u een A-merk kwaliteitsband met een anti-leklaag met een extra laag van kleine keiharde keramische deeltjes laat monteren en de juiste bandendruk hanteert, is lekrijden tegenwoordig bijna uit te sluiten; zelfs een los liggende spijker van 2 inch maakt geen of nauwelijks kans.

Succes!

ta
door tar - Aug 2, 2013 om 21:05
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op vrijdag 2 aug 2013, 20:00]Hebben ze in het buitenland dan niet ook datzelfde soort fietsen, lijkt me niet dat deze alleen in Nederland worden verkocht.
Hallo Kaasbroodje,

Accell Group, dat o.a. verantwoordelijk is voor het fietsmerk Sparta is een grote internationale groep van ondernemingen met tientallen merken die wereldwijd opereert.

Groet,

Tar

gsm
door gsm - Aug 3, 2013 om 19:16
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het lijkt er toch op dat je in het buitenland wel ergens terecht kan, al zal de geschikte fietsenmaker niet meteen om de hoek te vinden zijn.
Deze link (klik) geeft wat aanknopingspunten, maar uit de link van tenormin blijkt dat ook bij veel andere fietsenmakers waarschijnlijk wel de fiets hersteld kan worden. Iedereen hartelijk dank voor het meedenken.