lotus0009
door lotus0009 Jan 8, 2019 om 18:54
Auto & vervoer

Factuur EpcPlc

Ik heb een factuur ontvangen van EpcPlc voor het gebruik van tolwegen in Noorwegen. In deze factuur staan mijn naam, adres, kenteken en merk auto correct vermeld. Echter ik ben de enige bestuurder en nog nooit met mijn auto buiten Nederland geweest.
Betreft dit een Hoax? Of moet ik iets ondernemen?

17694 12 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 8, 2019 om 19:00
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien kunt u een foto opvragen?

edrick3
door edrick3 - Jan 8, 2019 om 19:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 8, 2019 om 19:05
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Lotus,

Ik zou contact opnemen met de afzender en vragen om meer bewijzen zoals foto's of een proces verbaal.

Wel de brief goed bewaren.

ne
door neodutchio Jan 8, 2019 om 20:12
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u niet weet hoe de tolprocedure werkt in Noorwegen heeft het weinig zin om te reageren. Bij bepaalde tolpoorten moet men direct betalen, bij anderen betaald men achteraf via het kenteken. Je krijgt dus vanzelf een rekening thuis. Bij een betaling/factuur van een tol krijgt men geen proces verbaal.

rf
door rfrijhoff Jan 9, 2019 om 15:33
41 Antwoorden / Vragen

Dan heeft u het verhaal niet goed gelezen. Daarnaast is het natuurlijk onzin om te zeggen dat je niet moet reageren als niet weet hoe iets werkt. Meeste mensen kennen de belastingwet ook niet helemaal. Gaat u dan ook maar niet reageren als de belastingdienst u aanschrijft?

ne
door neodutchio Jan 9, 2019 om 15:49
5129 Antwoorden / 12 Vragen

RFRIJHOFF, mijn reactie is op Geboren Amsterdammer gericht. Bij een tolpootje wordt natuurlijk geen proces verbaal gemaakt.  En waar leest u dat iemand aangeeft om niet te reageren?

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie Jan 9, 2019 om 16:02
104 Antwoorden / Vragen

Het aflezen van kentekens gebeurt in Zweden en Noorwegen geheel automatisch. Bij het betrokken kenteken worden dan de gegevens opgevraagd.
Leest het automatisch systeem het kenteken verkeerd dan krijgt de verkeerde eigenaar een factuur.
Dus inderdaad zaols al geschreven werd, vraag informatie op. Er is in ieder geval een foto gemaakt.

Succes, en zeker reageren richting Noorwegen.

diumenge
door diumenge - Jan 8, 2019 om 19:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien iemand met een identieke auto die in Noorwegen met een nep kentekenplaat (met jouw kenteken dus) heeft rondgereden? Probeer aan te tonen dat je op die datum en dat tijdstip in Nederland was met je auto.

anglo
door anglo Jan 18, 2019 om 13:03
95 Antwoorden / 22 Vragen

nep kentekenplaat (met jouw kenteken dus)
dat denk ik dus ook

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 8, 2019 om 19:10
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies is wel reageren op de factuur (als ik de website bekijk lijkt het geen HOAX) en geef schriftelijk, aangetekend te verzenden met ook bericht van ontvangstbevestiging aan dat u in ieder geval niet in Noorwegen bent geweest met uw auto.
Ontving u de factuur via de post of via de e-mail? Was er een foto bij? Vraag als dat niet zo is de foto op.

U kunt er voor kiezen om even niets te doen maar ik zou dan toch in ieder geval de ANWB informeren en om advies vragen (als u daar lid van bent).

Hoewel het op het eerste gezicht m.i geen HOAX lijkt kan het evengoed wel zo zijn. Als er geen foto of nader bewijs komt, dan is het zaak om melding te doen bij de fraudehelpdesk. Website: https://epcplc.com/norwegian_road_tolls

Cookies
door Cookies - Jan 8, 2019 om 19:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kan door de gegevens in te vullen, checken of de factuur inderdaad van de echte organisatie afkomstig is https://epcplc.com/communication/

Als inloggen met die gegevens lukt is in ieder geval de factuur echt en kun je na inlog een klacht indienen. Bellen kan ook, het tel nr staat bij de link.

jo
door jorisw - Jan 9, 2019 om 16:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je toevallig een blauwe Volvo? Ik wacht al een paar maanden op de rekening van EPC maar heb nog steeds niets ontvangen ;-)

@H
door @HENK@ - Jan 9, 2019 om 16:50
158 Antwoorden / 1 Vragen

als het goed is staat er op de factuur een foto, kijk goed of dat jouw auto is lijkt mij!

niet jou auto is doorgeven en niet betalen, wel jou auto is betalen en uitzoeken wie er met je auto op pad is geweest :-)

@H
door @HENK@ - Jan 9, 2019 om 16:57
158 Antwoorden / 1 Vragen

hier vind je een voorbeeld van een corecte rekening inclusief foto...   https://www.autopass.no/visitors-payment/_attachment/569302?_ts=163874b38e0

mo
door moh - Jan 9, 2019 om 22:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb jaren geleden iets soortgelijks meegemaakt, maar dan vanuit België. Ik zou door rood licht hebben gereden en moest een flinke boete betalen. Op de bewuste datum was ik aan het werk en de auto stond daar voor de deur. Mijn werkgever heeft hierover een brief geschreven en verstuurd. Daarna heb ik nooit meer iets gehoord of ontvangen.
Mijn advies: kom met bewijzen dat uw auto daar nooit kan zijn geweest.

Bo
door Bonte Specht - Jan 10, 2019 om 07:56
45 Antwoorden / Vragen

Normaal gesproken zit er een foto bij.
Hoe heeft u de factuur ontvangen? Ze sturen alleen per post.

De foto opvragen als het de factuur per post is gekomen en deze er niet bij zit.

mo
door mof - Jan 11, 2019 om 18:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U zou contactmoeten opnemen met de Noorse autoriteit en controleren óf u een boete heeft en óf de betaalgegevens, bankrekening etc. correct zijn. Ik vrees dat dat niet zo is en een crimineel u geld afhandig wil maken.

ne
door neodutchio Jan 11, 2019 om 18:39
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De tolkosten worden in Noorwegen op kenteken gevorderd. U rijdt met de auto langs camera 1 die uw kenteken noteerd. Later rijdt u langs camera 2. De afstand is berekend en aan de hand van het kenteken wordt de factuur verstuurd. Dat heeft niets met een boete te maken die een overheidsinstantie kan opleggen. TS moet zich melden bij de organisatie die achter de tolwegen zit.